مقتدی الصدر، روحانی شیعه و متنفذ عراقی خواستار برچیدن نیروهای تحت حمایت ایران شد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی (راست) و مقتدی صدر (نفر وسط) مقتدی الصدر، روحانی شیعه و متنفذ عراقی، روز جمعه، ۱۳ مردادماه، از دولت عراق خواست نیروهای مسلح موسوم به حشدالشعبی (بسیج مردمی) را برچیند.
 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صدر در گفت‌وگو با هزاران حامی خود در بغداد و پس از دیدار هفته گذشته‌اش از عربستان سعودی، رقیب جمهوری اسلامی در منطقه، این درخواست را مطرح کرد.

 
حشدالشعبی یا همان «نیروهای داوطلب و مردمی» که عمدتاً از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه تحت حمایت تهران تشکیل می‌شود در آذرماه سال ۹۵ توسط مجلس عراق به عنوان نیروی ذخیره برای ارتش و پلیس این کشور به رسمیت شناخته شد.
 
این نیروها در بازپس‌گیری شهر مهم و استراتژیک موصل در عراق در تیرماه گذشته، یعنی نخستین شهری که به تصرف گروه حکومت اسلامی درآمد، نقشی حائز اهمیت داشتند.
 
به گفته یک فرمانده ارشد در سپاه پاسداران ایران، حشدالشعبی در عراق تحت نظر مربیان سپاه ایران آموزش دیده و می‌بینند.
 
قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، نیز در اواخر تیرماه سال جاری صراحتاً اعلام کرد که «فرمانده حشدالشعبی توانست کلید درب انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی را در خدمت خودش بگیرد، زیرا جمهوری اسلامی مانند دیگران نبود که پول ملت عراق را بگیرد و در موقع اضطرار به آنها سلاح ندهد».
 
حال مقتدی‌الصدر، روحانی بانفوذ شیعه، خواستار برچیدن این نیروهای شبه نظامی شده است که بنا بر تخمین‌ها شامل حدود ۱۲۲ هزار نفر است.
 
آقای صدر روز جمعه در سخنرانی خود خطاب به حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، از او خواست که تمامی اسلحه و مهمات که در اختیار حشدالشعبی است ضبط شده، این گروه کلا برچیده شود و از این میان تنها نیروهای منضبط و تعلیم‌دیده جذب ارتش عراق شوند.
 
مقتدی‌الصدر خود در زمانی رهبر یکی از همین گروه‌های شبه‌نظامی بود که به گفته خودشان علیه اشغال عراق به دست آمریکا مبارزه می‌کردند، اما او چندی است که در قامت یک سیاستمدار ظاهر شده و از جمله چند بار تظاهراتی را در اعتراض به فساد در دولت عراق سامان داده است.
 
اما آقای صدر تنها چند روز پس از آن درخواست خود را مطرح می‌کند که روز یک‌شنبه هفته گذشته خبرگزاری‌ها از اولین سفر او به عربستان سعودی در یازده سال گذشته خبر دادند، سفری که هم ریاض و هم دفتر مقتدی صدر نتیجه‌اش را مطلوب توصیف کردند.
 
دفتر آقای صدر اعلام کرده است که این سفر در پاسخ به «دعوتی رسمی» از سوی ریاض انجام شد.
 
این در حالی است که روابط عربستان سعودی با جمهوری اسلامی پس از حمله به سفارت این کشور در تهران دائماً با تنش و تندی توام بوده و دو کشور به طور مداوم یکدیگر را به مداخله در امور هم متهم کرده‌اند.
 
مقتدی صدر در فروردین ماه امسال نیز درخواستی مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت مطرح کرده بود؛ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از متحدان ایران در منطقه است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان

بخورید از عربها که خوب میخورید، هم تجاوز میکنند بهتون هم میکشنتون حالا هم بیرونتون میکنند طلاهای مردم مظلوم را بردید ریختید آنجا جوانها را بکشتن دادید حالا گورتان را گم کنید شما بیچاره‌ها فقط زورتون به زنها می‌رسد
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

چند وقت دیگه رفسنجانی را ملاقات خواهد کرد،همانطوری که آیت الله حکیم را در یک بمب گذاری کشتند ترتیب این را هم میدن ,، سپاه قدس با کسی شوخی ندارد
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

چقدر رژیم چلاقعلى ، پول این مملکت و مردم بدبخت رو ریخت تو خیک این عرب بد بو و گروه تروریستش!؟ حالا بخورید که طرف رفت زیر عباى سلمان و بیلاخ رو حواله آغا و دار و دسته اش کرد! یکى از خصوصیات اکثر اعراب بغیر از وحشى گرى و تروریسم ، نمک رو خوردن و نمکدون رو شکستن!
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
۷۰
senator x - تهران، ایران
حق با اونه
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

نوش جان ج ا ! باید می گذشت این خیک تن پرور را زامبی های عربستان طبخ کنند و الکی از جوانان ایرانی برای نجات این اخوندهای نجف و کربلا تلاش نمی کرد. نیامدن رئیس مجلس و نخست وزیر عراق همانا یک بیلاخ بزرگ از طرف ترامپ و ملک سلمان به ج ا است . ما با عراق اختلافات مرزی , نفتی و ابی داریم . انقدر به این نمک حروم ها رو ندهید. کجایند سیاستمداران زیرک پهلوی تا حق ما را از ملل دزد همسایه بگیرند.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
به زودی جسد نحسش را جلوی کفتار میاندازند. مفت خور چاقالو.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
ایشون درست میگن، چرا باید پول ملت ایران صرف ایجاد نا امنی در عراق بشه؟؟ مطلب مهم تر هم اینه که مقتدی صدر در دو سال پیش به علما و خلفای مسلمانان و امهات مومنین عرض ادب و احترام کرد و از عربها خواست فریب رافضیان ایران رو نخورن که عراقی ها رو به برادر کشی تحریک میکنن ، همانطور هم که دیدید رهبران اهل سنت عربستان با شیعیان هیچ اختلافی ندارن و این اختلافات از زمان بر پایی نظام ولایت وقیح در کشوز ایران شروع شد
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
۵۴
حق بکو - لندن، انگلستان
[::سلطنت طلب خلافت اسلامی و همفکرانش- ابوظبی، امارات متحده عربی::]. این اقا صدر چندوقت دیکر اسناد اش بیرون میاد چه کی کی هست ، ایشان اکر انسان بود که از خونخواری مثل داعش و هابی حمایت نمیکرد حالا که حیوانات وحشی داعشی توسط نیروی مردمی در عراق و منطقه در حال نابود شدن است و سران و رهبران داعشی وهابی از ترس در فاضلاب پنهان شدن دست به دامن افراد خود فروخته و بی وطن مانند صدر و دیکران شدن مردم منطقه دیکر فریب این دلان مذهب سراسر شرک و ریا را نمیخورند بهتر بود صدر وهابی از برادران خونخورش داعش وهابی درخواست میکرد سلاح را زمین بکذارند و تسلیم شوند و دست از قتل تجاوز به اسم الله بردارند
یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.