ورود ده‌ها هیات خارجی برای حضور در تحلیف روحانی؛ موگرینی وارد تهران شد‎

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در فرودگاه تهران گزارش‌ها حاکی است که تا شامگاه جمعه بیش از ۷۰ هیات خارجی برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران وارد تهران شده‌اند.
 

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه ۱۳ مرداد وارد فرودگاه تهران شد و مورد استقبال مقام‌های وزارت امور خارجه ایران قرار گرفت.

 
روز گذشته عفو بین الملل از خانم موگرینی خواسته بود به هنگام سفر به تهران از مقام های ایران بخواهد تا فعالان حقوق بشر را آزاد کنند.
 
به دنبال این در خواست، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که خانم موگرینی مساله حقوق بشر در ایران را در جریان این سفر پیگیری خواهد کرد.
 
نسیم پاپایانی، گزارشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل، روز پنج‌شنبه با فراخواندن اتحادیه اروپا به اتخاذ موضعی سخت‌گیرانه‌تر در قبال سرکوب‌ها در ایران،‌مشخصا از فدریکا موگرینی خواست تا در سفر خود به تهران خواستار دیدار با فعالان حقوق بشر زندانی در ایران شود.
 
مراسم تحلیف حسن روحانی قرار است عصر شنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
 
قرار است که در این مراسم حسن روحانی، علی لاریجانی، رییس قوه مقننه، و صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه سخنرانی کنند.
 
ایرنا می‌گوید، قرار است در مراسم تحلیف وی، «هشت رییس‌جمهوری، ۱۹ رییس مجلس، ۹ معاون رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر، هفت معاون رییس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه و ۳۵ فرستاده ویژه کشور‌ها» حضور داشته باشند.
 
گزارش ها حاکی است که معاون وزیر خارجه بریتانیا، وزیر خارجه مجارستان، رئیس مجلس سنای اسپانیا، نماینده ویژه پاپ، رئیس مجلس کره جنوبی، رئیس‌جمهور عراق، نخست‌وزیر سوریه، نایب رئیس مجلس کامبوج، نایب رئیس پارلمان بوسنی و برخی دیگر از مقام‌های ارشد کشورهای دیگر برای حضور در این مراسم وارد تهران شده‌اند.
 
خبرگزاری تسنیم نیز می گوید، ۱۶۰ خبرنگار خارجی و ۲۰۰ خبرنگار داخلی در مراسم ظهر شنبه در مجلس ایران حضور خواهند داشت.
 هیات بلندپایه حماس
 در همین حال، رسانه‌های ایران و فلسطینی‌ها از سفر یک هیات بلندپایه حماس به ایران، بعد از مدت‌ها سردی در روابط دو طرف خبر داده‌اند.
 
بر اساس این گزارش‌ها، هیات حماس روز جمعه وارد تهران شده است.
 
دلیل رسمی حضور هیات حماس در ایران مشارکت در آیین تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی عنوان شده است.
 
هیات حماس در بیانیه‌ای خبر داده است، «برای قدردانی از نقش بزرگ ایران در حمایت از پایداری ملت فلسطین و حقوق فلسطینیان و کمک به مقاومت» به دعوت رسمی ایران پاسخ مثبت داده است.
 
حماس در بیانیه خود افزوده است، «تقویت روابط دو جانبه» و «خدمت رسانی به ملت و مساله عادلانه فلسطین» در مذاکرات اعضای هیات با مقامات ایران مطرح می‌شود.
 
اما در حالی که ایران از اسماعیل هنیه رییس جدید دفتر سیاسی حماس دعوت کرده بود، ولی او در میان هیات رسیده به ایران نیست.
 
عزت الرشق، زهار جبارین و اسامه حمدان از اعضای هیات اعزامی حماس به ایران هستند.
 
در این میان، به نظر می‌رسد که حضور هیات حماس در تهران پاسخی به درخواست اخیر فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران از حماس برای تقویت دوباره مناسبات فیمابین باشد.
 
قاسم سلیمانی به تازگی در پیام شادباش به دو مقام جدید حماس، بر ادامه حمایت ایران از این جنبش فلسطینی در برابر اسرائیل تاکید کرده بود.
 
قاسم سلیمانی پیام شادباش را برای اسماعیل هنیه رییس جدید دفتر سیاسی حماس و یحیی السنوار رهبر جدید حماس در باریکه غزه فرستاده بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

چقدرآخوندا خوار و خفیفمان کردند که حماس که هیچ کشوری آدم حسابشون نمی‌کنه هم رییس دفتر سیاسیش که دعوت شده خودش نمی‌آید نماینده میفرستد.خاک بر سر آخوند و طرفدارهای شستشوی مغزی یا دورو و گستاخش که اینجا هم حضور دارند و به محض خواندن کامنت من منفی میدن چون از گفتن واقعیت خوششان نمی اید
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۰۱
۵۱
heerad - کوالا لامپور، مالزی

همچنین روسای جمهور کشورهای بورکینا فاسو ، بوتسوانا ، بوروندی ، مجمع الجزایر قمر ، جیبوتی ، گینه استوایی ، گامبیا ، گینه بیسائو و زامبیا نیز در این مراسم حضور به امر خواهند رساند
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۱
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::heerad - کوالا لامپور، مالزی::]. دوست عزیز اینها بیشتر بخاطر ظریف میایند چون حرف حسابی در دنیا میزند. چرا تو به رییس جمهور کشور خودت حسودی میخوری؟
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.