حضور شجاعی و حاج‌صفی مقابل تیم اسرائیلی جنجالی شد

حضور مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی، بازیکنان ملی‌پوش ایرانی باشگاه پانیونیوس یونان در مقدماتی لیگ اروپا مقابل تیم مکابی اسرائیل واکنش‌های گسترده‌ای در داخل و خارج ایران به همراه داشته است.
 

این دو بازیکن که در بازی رفت تیمشان را در سفر به اسرائیل همراهی نکردند، در بازی برگشت و در حالی که مچ‌بندهایی به شکل پرچم ایران به دست داشتند، مقابل حریف به زمین رفتند، آن‌هم در حالی که پیش از این بازی باشگاه یونانی در بیانیه‌ای از آن‌ها خواسته بود تا با احترام به قراردادشان باشگاه را یاری دهند.

 
باشگاه یونانی در تل‌آویو و در غیاب بازیکنان ایرانی یک بر صفر شکست خورد و در بازی برگشت هم به رغم نمایش قابل قبول حاج‌صفی و شجاعی با گل به خودی، پاناگیوتیس کوربوس، مدافع این تیم شکست خورد.
 
به دنبال حضور این دو بازیکن فدراسیون فوتبال ایران ضمن محکوم کردن بازی با انتشار بیانیه‌ای با گفتن این که این دو نفر "علی‌رغم فشارهای سنگین وارده از سوی باشگاه یونانی، در دیدار رفت در فلسین اشغالی حاضر نگردیده و این مهم را با پذیرش جریمه‌های مالی رعایت کردند" تصمیم در مورد آن‌ها را به " پس از گفت‌وگوی رو در رو با این دو بازیکن و لحاظ کردن نظرات قبلی فدراسیون به نامبردگان" موکول کرد.
 
وزارت ورزش ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای مبارزه با اسرائیل را یکی از ارکان سیاست ایران اعلام کرد و نوشت: "وزارت ورزش پس از دریافت اطلاعات و گزارش‌های لازم از فدراسیون فوتبال و سایر منابع در چارچوب اصول و مبانی سیاست خارجی نظام و حفظ منافع ملی تصیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد."
 
در میان رسانه‌های ایرانی در حالی که خبرگزاری تسنیم با اشاره به "ملی‌پوش ایرانی در حلقه پانیونیوسی‌ها" از "اشک‌های شجاعی پس از حذف پانیونیوس" نوشت، میزان، خبرگزاری قوه قضاییه با اشاره به سابقه حاضر نشدن ورزشکاران ایرانی مقابل حریفان اسرائیلی، پرسید: "مدال المپیک مهمتر است یا لیگ اروپا؟".
 
خبرگزاری میزان اقدام شجاعی و حاج‌صفی را به طعنه "شاهکار" نامید.
 
این خبرگزاری همچنین به نقل از مدیر حراست وزارت ورزش نوشت: "به احتمال بسیار زیاد شجاعی و حاج‌صفی از بازی‌های آینده تیم ملی محروم می‌شوند ولی باید منتظر نظر نهایی مسئولان باشیم."
 
از سوی دیگر توییتر رسمی وزارت خارجه اسرائیل به زبان فارسی هم از اقدام بازیکنان ایرانی تقدیر کرد.
 ورزشکاران ایرانی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ با حریفان اسرائیلی مسابقه می‌دادند، اما پس از مصاف بیژن سیف‌خانی با یک حریف اسرائیلی در مسابقات کشتی فرنگی جهانی ۱۹۸۳ در شوروی سابق، مسئولان ایرانی مانع از حضور ورزشکاران ایرانی مقابل حریفان اسرائیلی شده‌اند.
 
ورزشکاران ایرانی به طور رسمی نمی‌توانند از حضور مقابل حریفان اسرائیلی طفره بروند و معمولا یا سعی می‌کنند در جدول طوری عمل کنند که در دورهای بالاتر به حریفان اسرائیلی نخورند، یا به بهانه مصدومیت از مسابقه کنار می‌‎روند.
 
مهدی رستم‌پور، خبرنگار ورزشی در این رابطه گفت: "اگر شجاعی و حاج‌صفی بازی نمی کردند احتمال داشت اخراج یا محروم شوند. الان هم بازیکنانی که مسابقه نمی‌دهند مصدومیت جور می‌کنند، مثلا همین هفته پیش در مسابقه المپیک ناشنوایان در ترکیه دختر کاراته‌کای ایرانی برای این که با حریف اسرائیلی روبرو نشود، دور قبل از قصد به حریف ایتالیایی باخت."
 
یک نگرانی ورزشکاران ایرانی در هر تورنمنت جهانی این است که مبادا مجبور به مسابقه با حریفان اسرائیلی شوند.
 
یکی از معروف‌ترین نمونه‌ها آرش میراسماعیلی، قهرمان جودوی مسابقات جهانی ۲۰۰۳ در اوزاکا بود که در دور اول المپیک آتن به حریف اسرائیلی خورد و با توسل به بهانه "اضافه وزن" حاضر به مسابقه نشد و بعدها گفته شد که از مسئولان حکومت ایران پاداشی به اندازه قهرمان المپیک گرفته است.
 
مسابقه ندادن با اسرائیل همیشه هم با پاداش همراه نیست، برای مثال محمدرضا علیرضایی، تنها شناگر ایرانی که موفق شده سهمیه ورود در المپیک را کسب کند، نه مانند میراسماعیلی تقدیر شد و نه جایزه گرفت.
 
در حالی که قبل از مسابقه او علی کفاشیان، دبیر وقت کمیته ملی المپیک ایران از حضور علیرضایی در مسابقه مقدماتی ۱۰۰ متر قورباغه خبر داد و به بی‌بی‌سی گفت: "هر یک از این شناگران در خط جداگانه شنا می کنند و به صورت رو در رو مقابل یکدیگر قرار نمی گیرند." اما این اتفاق نیفتاد و وحید مرادی رئیس فدراسیون شنای ایران بعدها به تلویزیون ایران گفت او "حدود دو ساعت پیش از مسابقه حین تمرین در استخر دچار حالت تهوع شده" و پزشک با "تشخیص احتمال پارگی آپاندیس، عمل جراحی فوری را تجویز کرد."
 
در ورزش‌های تیمی هم اوضاع کم و بیش به همین شکل است، هرچند که حضور مهرداد میناوند، بازیکن اشتروم گراتس اتریش مقابل هاپوئل اسرائیل در سال ۲۰۰۰ با بی‌اعتنایی رسانه‌ها و مسئولان ایرانی روبرو شد.
 
مهدی رستم‌پور در این رابطه می‌گوید: "میناوند هیچ مشکلی پیدا نکرد و پنج هفته بعد هم برای تیم ملی ایران بازی کرد. آن خبر را همه فراموش کرده بودند و خود من هم با جستجو در ایننترنت آن را پیدا کردم. دلیل این قضیه احتمالا این است که شبکه‌های اجتماعی به اندازه امروز گسترده نبودند و فدراسیون و مطبوعات هم پوشش ندادند."
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۱۰۴
Berdia-Iran - قم ، ایران

دورود بر شرفتان اسرائیل هر چ باشه إز أین مفت خورهای فلسطینی ک ایران را چپاول کردند بهتر هستند ما مردم ایران عاشق اسرائیل هستیم با رژیم کاری نداریم
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
۲۵
romano - تهران، ایران
[::Berdia-Iran - قم ، ایران::]. دوست عزیز در ورزش دشمنی جزو اصول فکری ما نیست کار این آقایون هم درست بوده ولی دلیل نمیشه چشممون رو روی واقعیت و حق ببندیم کشور اسراییل زمینهای فعلیش بالای 40 درصد دزدی از کشورهای دیگست و به پشتیبانی آمریکا هم این کار رو میکنه بالای 100 قطعنامه هم برای این حق خوری توسط حتی کشورهای دوست در سازمان ملل صادر شده. ما نمیشه بخاطر نفرت از ملاها خودمون بشیم نسخه حق کشی. کار این ورزشکارا درسته اسراییل هم غلط میکنه به کشورهای دیگه ظلم و اجحاف کنه. دزدی زمین و خانه مردم چه از هیتلر چه از اسراییل کار غلطیه اگر برای جرمنها تنبیهش حمله بین المللی بود برای اسراییلیها چیه؟
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
۴۵
Herzl - امستردام، هلند

من نمى دونم چرا جمهورى اسلامى از خود عربها عربتر هستن حالا خود عربها ساختن و پرداختن با اسرائیل به شما چه ربطى داره که کاسه داغتر از آش شدید.
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::romano - تهران، ایران::]. گرامی من مخالف اسرائیل و سیاست های در برابر ایران و منطقه هستم ! و اسرائیل را دشمن ایران می دانم اما از شما چند سوال دارم . کشورهای عربی در جنگ 6 روزه قطعنامه سازمان ملل را پاره کردند و گفتند یک وجب از خاک خود را به یهودیان نمی دهند و تمام یهودیان را به دریا می ریزند ! در این جنگ اسرائیل برنده میشود و حتی خاک از کشورهای عربی دیگر بعنوان غنائم جنگی می گیرد.برعکس داستان های تخیلی مسلمانان کشوری مانند فلستین هیچ گاه وجود نداشته است و در اینجا همواره یهودیان و اعراب مسلمان کنار هم زندگی می کردند. بعد جنگ جهانی دوم یهودیان اروپا نیز به اورشلیم مهاجرت کردند . در زمان تشکیل سازمان ملل و مشخص شدن مرزها این سرزمین بین اعراب و یهودیان تقسیم شد. و این اعراب مسلمان بودند که حقوق یهودیان را به رسمیت نشناختند و می خواستند انها را به دریا بریزند که شکست خوردند. ایا اعراب بخاطر جنگ 6 روزه و سالها ترور نباید به مردم اسرائیل غرامت بدهند. چه فرقی بین جنگ 6 روزه و قادسیه دوم صدام است . اعراب ملتی هستند که وقتی در قدرت باشند به ملت های دیگر رحم نمی کنند .
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
و در ضعف مظلوم نمایی می کند. فراموش کردید که مسجد قدس بر روی معبد یهودیان ساختید. فراموش کردید وقتی اورشلیم را فتح کردید تمام یهودیان و مسیحیان در انجا را اخراج کردید . به چه حقی ؟ یک سرزمین فتح می کنید و مردم ان سرزمین مجبور به انتخاب بین اسلام , جزیه یا ترک وطن می کنید. خلیفه دوم مسلمین وقتی تیفسون فتح کرد تمام مردم عجم را از عراق اخراج کرد. یعنی انها را از سرزمین اب و اجدادی خود اخراج کرد بخاطر همین بابا شجاع یا پیروز نهاوندی او را به قتل رساند.
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۲۵
romano - تهران، ایران
مرغ آمین - تهران، ایران. شما جواب خود را دادید. " گفتند یک وجب از خاک خود را به یهودیان نمی دهند" یعنی اسراییل مال کسی را دزدیده ( واژه برنده را بکار میبرید آیا اگر آمریکا خاک وطنت را برنده شود همین را میگویی؟!!) . گفته اید اعراب وقتی در قدرت باشند به کسی رحم نمیکنند آیا یهودیها میکنند ؟. کسی در تاریخ روی معبد یهودیها مسجد نساخته هنوز شما میتوانید بعد از چند هزار سال تشریف ببرید دیوار ندبه ولی هیچ ایرانی نمیتواند برود. زمان مسلمانان جنگها پس از هزاران سال در آنجا متوقف شد و امنیت و آبادانی و آزادی مذاهب آمد. زمانی که ریتنولد مسلمانان و یهودیها را قتل عام کرد صلاح الدین به اورشلیم یورش برد قبل از آنهم دوبار نامه نوشت و قاصدش را کشتند پس از جنگ هم به همه آزادی داد دارلسلام یعنی خانه صلح. فلسطین یا Palestia رومن که اسم این ناحیه از سوریه تا مصر بوده و اتفاقا اسراییل نام قوم است. خلیفه دوم مسلمین غلط کرد زمین مردم را گرفت مثل اسراییل. بعد هم 180 کشور و سازمان ملل غلط میگویند شما درست؟ در آخر یاییر و الکس دو همکار منهستندبااولی از اسراییل دوستم و3سال در فاصله یک متری هم هستیم.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۹
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
گرامی من گفتم اعراب این خاک را در توهم خودخاک خود مَی دانند همانگونه که جزایر خلیج فارس ایران و خوزستان ایران را خاک خود مَی دانند و ایران را اشغالگر مَی دانند. نگفتم که واقعا صاحب این خاک هستند. جنگ اسرائیل و اعراب باید با جنگ ایران و عراق مقایسه کرد اگر ما بغداد در جنگ تصاحب مَی کردیم ایا جز خاک ایران به حساب نمی امد ؟ ما نمی توانستیم ادعا کنیم که اجداد ما هزاران سال چه قبل اسلام و بعد اسلام در عراق حکومت مَی کردند و هنوز مردم ایرانی در ان منطقه زندگی مَی کنند . این اعراب و ترکان بودند که خاک ما را غصب کردند و مردم ایرانی را از انجا اخراج کردند. نه مردم سامی معمولا وقتی به قدرت باشند به کسی رحم نمی کنند. دوست عزیز با بی شرمی تاریخ را وارونه نکنید . همه مَی دانند مسلمانان مسجد خود را بر روی قبله یهودیان یا قبله اول مسلمانان ساختند . شماها کم کم حضور یهودیان در بیت المقدی را هم انکار می کنید . و براساس قوانین اسلام مسجد شما غصبی است. [::romano - تهران، ایران::].
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
یعنی آیات قران که درباره این معبد و حضور یهودیان در اسرائیل است را هم انکار مَی کنی ! خوب تمام قران درباره تاریخ بنی اسرائیل است.تا انجایی که من مَی دانم صلاح الدین أیوبی اول شیعیان کشت بعد یهودیان و مسیحیان ! مسلمان ها در چه دورانی با غیر مسلمان ها خوب برخورد کردند که زمان صلاح الدین أیوبی بکنند.
شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.