مقام بریتانیایی در جریان شرکت در مراسم تحلیف درباره دوتابعیتی‌ها گفتگو خواهد کرد

برت در مورد مسایل مختلف از جمله وضعیت دوتابعیتی‌ها در ایران با مقامات جمهوری اسلامی گفتگو خواهد کرد یک مقام وزارت امور خارجه بریتانیا برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران می‌رود.
 

الیستر برت، معاون سیاسی وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، که به منطقه سفر کرده است برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی امروز، جمعه، ١٣ مرداد (٤ اوت) وارد تهران خواهد شد. به گزارش وزارت امور خارجه بریتانیا، آقای برت در جریان دیدار از تهران "در مورد مسایل مختلف دوجانبه و منطقه‌ای" با مقامات ایرانی گفتگو خواهد کرد.

 
خبرگزاری ایرنا می‌گوید ریچارد بیکن، رئیس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران، و لرد لامونت، فرستاده ویژه نخست وزیر بریتانیا نیز صبح جمعه برای شرکت در مراسم تحلیف وارد تهران شده‌اند.
 
آقای برت ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به ایران و شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به نمایندگی از بریتانیا، ابراز امیدواری کرده است که روند بهبود روابط دو کشور در دوره دوم ریاست جمهوری پیشرفت بیشتری داشته باشد.
 
آقای برت گفته است: "تعهد شخص رئیس جمهوری ایران به توافق هسته‌ای باعث خشنودی است و برای هر دو کشور ما اهمیت حیاتی دارد که از طریق همکاری مشترک، اطمینان حاصل کنیم که این توافق همچنان با موفقیت اجرا می‌شود."
 
وی افزوده است: "ما همچنین مشتاقیم تا گفتگوهای خود در مورد سیاست‌های منطقه‌ای، وضعیت حقوق بشر و به خصوص شرایط شهروندان دوتابعیتی خود در ایران را مورد مذاکره قرار دهیم." به گفته معاون وزارت خارجه بریتانیا، "پیشرفت در تمامی این زمینه‌ها برای بریتانیا اهمیت دارد."
 
نازنین زاغری، از جمله افرادی است که مقام‌های بریتانیایی در باره وضعیت او ابراز نگرانی کرده‌اند. خانم زاغری که ایرانی-بریتانیایی است، هنگام بازگشت از ایران در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد.
 
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا سال پیش در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهورط ایران در مورد پرونده چند شهروند دارنده تابعیت دوگانه ایرانی-بریتانیایی از جمله نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد.
نازنین زاغری، شهروند بریتانیایی-ایرانی زندانی در ایران - مقام بریتانیایی وضعیت شهروندان دوتابعیتی کشورش در ایران را از موضوعات مهم برای گفتگو دانسته است در مراسم تحلیف دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، جک استرا، وزیر خارجه پیشین بریتانیا برای حضور در این مراسم ابراز تمایل کرد که با واکنش تند برخی از مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد و سفر او به تهران برای این منظور صورت نگرفت. آقای استرا در تلاش مشترک کشورهای اتحادیه اروپا برای حل و فصل بحران هسته‌ای ایران شرکت داشت و در جریان این تلاش، با حسن روحانی، به عنوان مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی آشنا شده بود.
 
قرار است مراسم تحلیف حسن روحانی روز شنبه، فردا، برگزار شود و به گفته مقامات جمهوری اسلامی، مقامات ارشد و نمایندگانی از شماری از کشورهای جهان در این مراسم حضور خواهند داشت.
 
ابراهیم رحیم پور، معاون وزارت امور خارجه ایران، ار حضور "١٣١ شخصیت از ٨٥ کشور و ٨ سازمان بین‌المللی" در این مراسم خبر داده و گفته است که در مراسم تحلیف قبلی، فقط ٤٧ کشور شرکت کرده بودند. دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی در حالی آغاز شد که ایران به خاطر برنامه هسته‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل تحت تحریم بین‌المللی قرار گرفته و چند کشور دیگر نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته بودند. با دستیابی به برجام، این تحریم‌ها لغو شد.
مراسم تحلیف دوره اول ریاست جمهوری روحانی در زمان تحریم‌های بین‌المللی برگزار شد آقای رحیم پور گفته است که در میان شرکت کنندگان، ٣٠ شخصیت از ٢٣ کشور اروپایی حضور دارند که از جمله شامل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس مجلس اسپانیاست. وی افزوده است که ١٩ رئیس جمهوری، معاون رئیس جمهوری و نخست وزیر، ١٨ رئیس مجلس و ١٢ وزیر خارجه از مقامات عالیرتبه شرکت کننده در این مراسم هستند.
 
رئیسان جمهوری افغانستان، ارمنستان، عراق، مولداوی، زیمبابوه، لسوتو و رئیس هیئت رئیسه مجمع ملی کره شمالی (رئیس تشریفاتی آن کشور) از مقامات عالیرتبه شرکت کننده در مراسم هستند.
 
معاون وزیر خارجه ایران حضور این افراد را نشانه گستردگی روابط خارجی جمهوری اسلامی دانسته و گفته است: "پیام حضور هیئت‌ها در این مراسم این است که فشارهایی که آمریکا و برخی از کشورهای غربی برای منزوی کردن کشورمان وارد کرده‌اند با شکست مواجه شده است."
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۹
ایوان مدائن - فرانکفورت، آلمان
انگلیس الان پرشده از آخوند‌های عمامه‌ دار در ایران و بدون عمامه‌ در انگلیس همین آقازاده‌ها بانک‌ها هم پر شده از پول‌های اینها همینطور کازینو هایشان
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.