چهار قدرت جهانی: ایران با آزمایش موشکی گام تهدیدآمیزی برداشته است

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، به نمایندگی از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان گزارش آنها را ارائه کرده است.  آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز چهارشنبه ۱۱ مرداد به سازمان ملل هشدار دادند که ایران با آزمایش یک موشک دارای توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، «گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای» برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل به این موضوع شدند.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این چهار کشور در گزارشی به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پرتاب ماهواره‌بر از سوی ایران در روز پنجم مرداد را در تعارض با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درباره برجام دانستند.

 
نمایندگان این چهار کشور از گوترش خواسته‌اند که گزارش «کامل و جامعی درباره فعالیت موشکی بالستیک و برنامه فضایی ایران» به ۱۵ عضو شورای امنیت ارائه کند.
 
بسیاری از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ۱۸ ماه پیش در نتیجه برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» از سوی قدرت‌های جهانی و سازمان ملل برچیده شدند ولی ایران همچنان تحت تحریم تسلیحاتی و سایر محدودیت‌ها قرار دارد که از نظر فنی ارتباطی به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ ندارند.
 
دبیرکل سازمان ملل هر شش ماه گزارشی درباره نحوه اجرای تحریم‌ها و محدودیت‌های وضع شده علیه ایران به شورای امنیت ارائه می‌کند.
 
بر اساس گزارش رویترز که می‌گوید متن نامه چهار قدرت جهانی را رویت کرده است، آنها نوشته‌اند: «فناوری مورد نیاز برای طرح اولیه، ساخت و پرتاب ماهواره‌برها به دانش مربوط به موشک‌های بالستیک نزدیک است، بویژه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای».
 
این نامه می‌افزاید: «پرتاب ماهواره‌بر یاد شده در نتیجه یک گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده از سوی ایران محسوب می‌شود».
 
به گفته این چهار قدرت جهانی، «برنامه قدیمی ایران برای توسعه موشک‌های بالستیک در تعارض با (قطعنامه سازمان ملل) است و تاثیری بی‌ثبات کننده در این منطقه دارد».
 
ایران روز پنجم مرداد اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده، که پرتاب این ماهواره‌بر «موفقیت‌آمیز» بوده است.
 
بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، ماهواره‌بر «سیمرغ» قادر است ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.
 
نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، به نمایندگی از چهار کشور یاد شده گزارش تهیه شده از سوی آنها را ارائه کرده است.
 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز جمعه گذشته این موضوع را رد کرد که تهران موشک‌هایی با هدف حمل کلاهک هسته‌ای طراحی کرده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، چهار کشور یاد شده در صددند تا موضوع پرتاب ماهواره‌بر از سوی ایران را در نشست آینده شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه سازمان ملل مطرح کنند که بدین ترتیب این شورا می‌تواند پاسخ‌های احتمالی به اقدام ایران را بررسی کند. هنوز مشخص نیست که این نشست چه زمانی برگزار می‌شود.
 
با این حال، رویترز می‌نویسد که واکنش شورای امنیت احتمالا با دشواری همراه خواهد بود. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا به مدت هشت سال کار روی موشک‌های بالستیک با هدف حمل کلاهک هسته‌ای را متوقف کند. برخی از کشورها گفته‌اند که لحن این قطعنامه الزام‌آور نیست.
 
ایران با تکیه بر همین موضوع مدعی است که «موشک‌های آزمایش‌شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند» و از این رو آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست.
 
آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در نامه خود به کمیته تحریم ایران افزوده‌اند: «ما از ایران می‌خواهیم که فورا فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با هدف حمل سلاح‌های هسته‌ای، از جمله پرتاب آن دسته از ماهواره‌برها که در آنها از فناوری موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود، متوقف کند».
 
وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پس از پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ، شش شرکت مرتبط با فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران را تحریم کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان

چلاق الله واقعا یک حرفش# راست بود ان اینکه،اینها با ملت ایران و پیشرفت ملت ایران مشکل دارند،امروز بهانه هسته ای مطرحه ،فراد گیر میدن به برنامه موشکی و پس فردا به یل چیز دیگر،اینها ایران نوکر به قربان گو میخوان!من با تمام مخالفت و نفرتی که از اخوندهای دزد و توله مغول و توله هندی و توله عرب دارم و بویژه از مسلک منحرف ومرده پرست و سراسر تناقض دروغشون دارم، این برخورد با ملت و پیشرفت ملت ایران را واقعا بی انصافی میدونم،ببینم از پاکستان تروریست و ترور پرور هم ایران کمتره؟!چرا به پاکستان بند نکرده و نمیکنند با اینکه کانون تروریسته ،هیچ مملکتی تو دنیا تا این حد در تروریسم جهانی شریک نیست!
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
۵۴
oghab - هلسینکی، فنلاند

چهارقدرت غلط کردند
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
کره شمالی با امریکا توافق نموده بود و تحت نظارت سازمان ملل بود با این تهدیدات جور بوش به سمت تولید سلاح پیش رفت مطمئنا انها قصد دارند ایران هم در این کانال بیا فتد تا کشورهای مسلمان همدیگر را بخورند.
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
۵۰
مذهب زده - لندن، انگلستان
Kawir, -فرانفورت آلمان. شما حرف دل منو زدید ممنون. اینها نمى خوان ایران علم ساختن موشک را داشته باشه، اکر ازشون بخرى حق دارى داشته باشى ولى خواستى خودت بسازى و کاسبیشونو کساد کنى حق ندارى داشته باشى
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::kawir - فرانکفورت، آلمان::]تازه از خواب خرگوشی بیدار شدید ! این اخوندها را خود این ح.. های غربی به ایران اوردند ! ابتدا بر علیه دولت قانونی ایران مصدق چون حاضر به باج خواهی به بیگانگان نبود کودتاکردند . همین غربی های پدرسوخته بر علیه سیاستمداران ملی خواه و ناسیونالیست ایران مانند قوام در رادیو ایت الله بی بی سی نفرت پراکنی می کردند . وقتی دیدند شاه باعث پیشرفت ایران شده است جای او را با یک زامبی از نوتل شاتو عوض کردند . با سخنان و نقاب دروغین دموکراسی , سوسالیسم , ازادی بیان , مذهب و اقوام از رسانه های پارسی زبان ملت ما را گول زدند. به اخبار هدفدار رسانه های برون مرز پارسی زبان دقت کنید که کیان ملت ایران را هدف گرفتند. انها می خواهند ایران تبدیل به چند کشور کوچول موچول دیکتاتوری مانند کشورهای تجزیه شده بلوک شرق کمونیست وابسته به غرب باشد. مشکل انها اهوند و اتم نیست مشکل انها پیشرفت ایران است انها تمام وسایل پزشکی و صنعتی که باعث پیشرفت علم پزشکی در ایران و استفاده از انرژی های سبز در ایران می شود تحریم کردند .
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
انها به صورت هدفدار هرچیز خوب از ایران را به اعراب و ترکیه نسبت میدهند و هر چیز بد اسلامی را به ایران نسبت می دهند و مثلا وقتی ان دختر ایرانی در امریکا به عنوان فضانورد انتخاب شد خیلی سر و صدا کرد به او گفتند دختری با ریشه های خاورمیانه ای و ایرانی بود او را سرپوش گذاشتند یا به اصغر فرهادی گفتند تو فرهنگ و خوبی جامعه عربی را به ما نشان می دهی . در صورتی که در هملند و هالیود القاعده و داعش که ساخته اعراب سنی است را به ایران نسبت می دهند . این حقیقت و دورویی غرب است انها از ما متنفرند چون وجود داریم چون از انها بهتریم و مانند کشورهای دیگر منطقه عقب مانده نیستیم نه به این خاطر که اخوند در ایران حکومت می کند یا مسلمان و شیعه هستیم
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::مرغ آمین - تهران، ایران::]. ...اره ولی تو وامثال تو هنوز در خواب اصحاب کهفید!!!به قول نادر نادر پور....ای کاش میتوانستم بر شانه های خویش بنشانم این خلق بیشمار را و گرد حباب خاک بگردانم تاببینند که خورشیدشان کجاست و باورم کنند!...من نمیدانم چرا سعی میکنید ای مصدق قهرمان بسازید،تمام اطلاعات تو و توها برگرفته از تعاریف و گفته های حاکمان فعلی بوده و هست.شاید مصدق با ملی کردن نفت یک قدم پیش گذاشت،ولی این قدم او بدون پشتیبانی حزب توده و چند ملای بیبته امکان نداشت و چون حکومتش هم ریشه مردمی نداشت دوام نیاورد!به نظر من در طول تاریخ ایران تا جایی که خلق ایران دت تاریخ گم میشوند دو نفر به این ملت و مملکت خدمت کردن با اصطلاح پدر و پسر!!! انچه ایران دارد فقط نتیجه زحمات این دو وطن پرست بود،مطمئن باشیم در اینده ای نزدیک هم مادر طبیعت چنین خدمتگذاران صادقی نصیب ایران نمیکند چون ملت ایران نمک نشناس و مرده پرستند!
‌پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
مموتی یه حرف درست در عمرش زد اونم راجع به اینکه اینا آب رو کجا بریزند که کمتر بسوزه
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::kawir - فرانکفورت، آلمان::]. گرامی من هیچ علاقه ای به بت سازی ندارم ! از نظر تمام سیاستمدران ایرانی از پدر و پسر تا مصدق خاکستری بودند نه سیاه و سفید ! . من دکتر مصدق را نیز یک ارمانگرا مانند برنی سندرز بیشتر می دانم . که با شعار توده های مردم را جذب کرده بوده است . مطمئنا دکتر مصدق هم ایراداتی مانند این پدر و پسر داشت مانند منحل کردن مجلس. اگر من چنین مثالی زدم فقط می خواستم بگویم اینها با هر کسی که در ایران به قدرت برسد و بله قربان گو مانند قجر نباشد مشکلی دارند . وگرنه حقوق بشر و غیره بهانه است .من احترام زیادی برای رضاشاه وبخاطر مدرنیته کردن ایران قائل هستم اما فراموش نکن که رضاشاه در این راه تنها نبوده است و تیمورتاش ها و ارباب کیخسرو ها و فروغی ها با او همراه بودند اما او در اخر سر همه انها را زیر اب می کند با بهانه های واهی که باعث شکست ایران در جنگ جهانی دوم از متفقین می شود. در اخر این محمد رضاشاه نبود که استالین را از شمال و غرب ایران بیرون کرد . قوام بود همان کسی که سالها بخاطر کینه رضاشاه از دولت کنار گذاشته شده بود.
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.