شکایت زن بریتانیایی از بازپرسی به خاطر خواندن کتابی در باره سوریه در هواپیما

فائزه شاهین که سال ۲۰۱۶ به هنگام پرواز به ترکیه برای خواندن یک کتاب هنری در مورد سوریه به پلیس گزارش شد
 

یک زن بریتانیایی می‌گوید پس از آن که مطالعه کتاب هنری درباره سوریه به بازپرسی از او توسط پلیس ضدتروریسم منجر شد، ناچار شده برای عذرخواهی مسئولان از دادگاه کمک بخواهد.

 
فائزه شاهین سال ۲۰۱۶ هنگام پرواز به ترکیه برای گذراندن ماه عسل این کتاب را مطالعه می کرد و خدمه شرکت هواپیمایی تامسون او را به پلیس گزارش دادند.
 
وکلای او به بی‌بی‌سی گفته‌اند خانم شاهین معتقد است دلیل این برخورد نژاد او بوده است.
 
شرکت هواپیمایی تامسون گفته است که خدمه‌اش به عنوان اقدام احتیاطی "آموزش دیده‌اند تا هر نگرانی را گزارش دهند."
 
خانم شاهین، که مسلمان است در زمینه مراقبت سلامت روانی کار می‌کند و بخشی از کازش کشف نشانه‌های افراطی شدن جوانان است. او به هنگام پرواز، کتاب "صدای سوریه؛ هنر و فرهنگ از خط مقدم" را مطالعه می‌کرد.
 
این کتاب مجموعه از آثار ادبی، عکس، آهنگ و کاریکاتور‌های هنرمندان و نویسندگان سوریه است.
 
پلیس دو هفته بعد که خانم شاهین به بریتانیا بازگشت او را برای بازپرسی برد.
خانم شاهین این کتاب را که در باره فرهنگ و هنر سوریه است مطالعه می کرد خانم شاهین و شوهرش برای بازپرسی طبق قوانین تروریسم به یک اتاق در فرودگاه هدایت شدند.
 
او گفت که بازجویی حدود ۳۰ دقیقه ادامه داشت، که طی آن از او درباره کتاب، کار او و تعداد زبان‌هایی که صحبت می‌کند سوال کردند.
 
او توضیح داد: "من ناراحت و عصبانی شدم. تلاش کردم درک کنم که چرا برای خواندن یک کتاب در زمینه هنر و فرهنگ چنین برخوردی با من شده است."
 
او می‌گوید "یک سال پس از چنین کاری، هنوز شرکت هواپیمایی تامسون نتوانسته در این زمینه توضیحی بدهد یا عذرخواهی کند."
 
خانم شاهین می‌گوید "چنین برخوردی برای من گزینه دیگری را باقی نگذاشت مگر این که مطابق قانون ممنوعیت تبعیض از دادگاه کمک بخواهم."
 
تیم حقوقی خانم شاهین می‌گوید در نامه‌ای به شرکت تامسون او را قربانی تبعیض دانسته، اما به گفته یکی از وکلا شرکت تامسون از ماه ژانویه به مکاتبات دیگر پاسخ نداده است.
 
این وکیل می‌گوید "قانون ممنوعیت تبعیض شامل حمایت جدی در برابر رفتار تبعیض آمیز بر اساس نژاد و مذهب شخص است."
 
"ما از شرکت هواپیمایی خواسته‌ایم که عذرخواهی کند، و هیچ پاسخ معنی‌داری دریافت نکرده‌ایم."
خانم شاهین بر اساس قانون مبارزه با تروریسم مورد بازپرسی قرار گرفت. این قانون در سال ۲۰۰۰ تصویب شده است خانم شاهین گفته است که او خواهان جبران خسارت نیست، بلکه می خواهد خطوط هواپیمایی تامسون "عذرخواهی کند و اطمینان دهد که این کار هرگز دوباره اتفاق نمی‌افتد."
 
جو گلانویل، مدیر بریتانیایی انجمن جهانی قلم که از آزادی بیان در بریتانیا حمایت می‌کند و برای چاپ کتابی که خانم شاهین مطالعه کرده کمک مالی کرده است، گفت اقدامات شرکت تامسون به معنای "نقض بنیادین آزادی‌های ما است، که آزادی ما برای خواندن متن‌هایی را که در یک مکان عمومی دوست داریم، بخوانیم" نقض می‌کند.
 
او افزود: "تامسون باید روش‌های آموزش کارکنان خود را بررسی کند تا چنین اشتباهی هرگز دوباره اتفاق نیفتد. خواندن یک کتاب نباید هرگز به عنوان زمینه‌ای برای رفتار مشکوک دیده شود."
 
شرکت تامسون در بیانیه‌ای گفت: "ما واقعا متاسف هستیم اگر خانم شاهین هنوز از برخوردی که با او صورت گرفته ناراحت است."
 
"ما به او نامه نوشتیم تا توضیح دهیم که خدمه ما به صورت منظم در اره مسایل ایمنی عمومی و امنیت آموزش می‌بینند."
 
"به عنوان بخشی از این تمرینات از آنها خواسته می‌شود که هوشیار باشند و هر گونه اطلاعات یا سوالات را در اختیار مقامات مربوطه بگذارند که آن ها به طور مناسب بر مبنای آن عمل کنند."
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۸
PAARISA - آمستردام، هلند
ای کاش منبع این گزارش ها رو هم مینوشتید که آدم بدونه این جملات هدف دار و مغرضانه رو از کجا پیدا کردید !! اسم این خانم داره خاور میانه ای بودنش رو نشون میده , ولی چون کاسه ننه من غریبم نویسنده این جور داغ تره , اینجا فقط میشه زن بریتانیایی ! که آی مردم , شهروندان بریتانیا اگه یک کتاب در مورد سوریه بخونن محاکمه میشن ! ولی اگه این خانم مثلا دانشمند بود , همه گزارش به ایرانی یا ترک بودن این خانم میپرداخت که چطور بیگانگان ورش داشتن بردنش ! اگه لخت شده بود که دیگه اصلا هویت نداشت نه ایرانی بود نه بریتانیایی ! وکلای بیسواد یا نویسنده بیسواد این داستان هم بهتر بود که میدانست , شرکت هواپیمایی زیاده روی در این اتفاق کرده , ولی هیچ کاری که احتیاج به عذر خواهی باشه نکرده ! تنها گزارشی واقعی رو به پلیس داده ! خودش به این خانم نه چیزی گفته نه برخوردی کرده ! اگه پلیس برخورد غیر معمولی کرده شکایت از پلیسه نه گزارش دهنده !
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.