مقام دولتی: هیچ صادرات و وارداتی بین ایران و عربستان انجام نمی‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد که میزان تجارت با عربستان سعودی «به صفر رسیده» و هیچ صادرات و وارداتی بین دو کشور انجام نمی‌شود.
 

مجتبی خسروتاج، روز جمعه ۳۰ تیر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با ذکر این نکته، گفت که ایران «هیچگونه مصوبه و قانونی دال بر قطع همکاری با کشورهای منطقه نداشته و به بخش خصوصی هم در این زمینه تذکری ابلاغ نکرده است».

 
او اضافه کرد: «اگر کشوری بر اساس شرایط خودش نمی‌خواهد از ایران کالایی وارد کند بحث دیگری است».
 
سخنان آقای خسروتاج در حالی بیان شده که هیئت دولت روز پنج‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۹۴، ورود کالاهای تولید عربستان سعودی یا از مبدأ این کشور را از «تمامی» مبادی ورود کالا به ایران از جمله مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ممنوع اعلام کرد.
 
سه روز پیش از این مصوبه، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرده بود که قطع رابطه با ایران شامل پایان یافتن تمامی مناسبات تجاری و همچنین لغو پروازها بین دو کشور می‌شود، اما سفر ایرانیان به مراسم حج را در برنمی‌گیرد.
 
به دنبال اعدام شیخ نمر، روحانی سر‌شناس شیعه و منتقد حکومت عربستان، تجمع‌هایی در مقابل سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد برگزار شد که در ‌‌نهایت مهاجمان با ورود به سفارت و کنسولگری بخشی از این ساختمانها را به آتش کشیدند. عربستان روز یکشنبه ۱۳ دی ۹۴ در واکنش به این رویداد روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.
 
در سال‌های گذشته صادرات ایران به عربستان سعودی بیشتر از واردات از این کشور بوده است.
 
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی، در سال ۹۳ صادرات ایران به عربستان سعودی ۱۵۲ میلیون و ۷۲ هزار دلار، و واردات از این کشور ۴۶ میلیون و ۱۳۲ هزار دلار بوده است.
 
در دو سال گذشته نیز صادرات ایران به عربستان سعودی حدود ۱۵۱ میلیون دلار و واردات از این کشور حدود ۷۶ میلیون دلار بوده است.
 
گوگرد، سنگ، میوه‌های خوراکی، آهن آلات و فولاد، فرش، محصولات لبنی و نباتی از جمله صادرات ایران به عربستان در سال‌های گذشته بوده است.
 
وب‌سایت اقتصادنیوز پیش از این نوشته بود که پیش از قطع روابط کامل دو کشور و از سال ۸۳ سطح روابط تجاری بین دو کشور کاهش یافته است.
 
روابط ایران و تعدادی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در دولت محمود احمدی‌نژاد به تیرگی گرایید و پس از درگیری‌ها در سوریه، یمن و بحرین، تیرگی روابط به اوج خود رسید.
 
در همین حال دولت کویت نیز در یک سال گذشته تلاش‌هایی را برای بهبود روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس پیگیری می‌کرد، روز پنجشنبه ۲۹ تیر، از تهران خواست که تعداد دیپلمات‌های خود در این کشور را از ۱۹ تن به ۴ تن کاهش دهد.
 
اقدامی که در اعتراض به آن وزارت امور خارجه ایران، کاردار این کشور در تهران را احضار کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
معلومه که نمیشه؛ ای بی‌وجدانها. ما یه بار صادر کردیم که شما ابلیسها؛ وارد کردید!
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸
۴۴
behran - کردستان، ایران
موهومات و جعلیات اصلی ترین تبادل چند صد ساله حکام دو کشور است!
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::behran - کردستان، ایران::]. کدوم موهومات و جعلیات؟! وقتی که خداوند: ای کسانی که در جنگها فرار کردید. کسانی که در حضور پیامبر ص بر سر هم داد کشیدید. کسانی که از فرمان پیامبر ص سرپیچی کردید. اهل جهنم خواهید شد. اینها جعلیه؟؟ بارها به شما جماعت گفتم. فقط یکیتون مرد شه و بیاد مسلمون بودن عمر رو ثابت کنه!!!!
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
۵۷
shahab46 - هانوفر، آلمان
جز صادرات حاجیان خر ، که پول مردم را بر می‌دارند میبرند آنجا و برمی‌گردند و لقب خریت را تا اخر عمر به هن میکشند
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰
۴۴
Dara20 - تهران، ایران
چرا چرند میگی‌ اعزام صد‌ها هزار راس گوسفند به عربستان و وارد کردن همان‌ها به صورت حاجی صادرات و واردات محسوب نمی شه؟
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۰
۴۳
امام جان - سانفراسیکو، ایالات متحده امریکا
آخوندها گفتن ‌یک امام رضا ارزش ۱۰۰ حج داره
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
۵۷
همایون شایان - اسلو، نروژ
چرا ندارین ؟ جوونایه رعنارو سالم و سرحال صادر میکنین و اونا هم به صادراته شما وارداته خودشونو وارد میکنن و نتیجه ش میشه یه حاجی از نوع پاره و پوره
جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
۴۴
behran - کردستان، ایران
[::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. سؤالت اگه جدیه باید از یکی مثل خودت که فقط تفاوتش اینه از اونور بوم افتاده بپرسی، اگرم طعنه میزنی باید صبر کنی تا مهدی از ته چاه درآد و برات با رسم شکل شرح بده!
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::behran - کردستان، ایران::]. وقتی زیر جواب میزایین، عمری بودن یادتون میره! حالا خودت نمیتونی، برو عالمت رو بیار. بیابید و دفاع کنید.
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
۴۴
behran - کردستان، ایران
[::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. فعلاً که شما در حال زایشین، تازه بعد هزار سال هر روز امامزاده دال و میم و جینگیل و فینگیل و سمندون پس میندازین!
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::behran - کردستان، ایران::]. آره میسازیم، خوبش رو هم میسازیم تا چشم هر چی حسوده دربیاد. ببین جانم جواب نداری، داری طفره میری. دیگه همه دیدند که هیچ کدام از شماها نمیتونه مسلمون بودن عمر رو ثابت کنه. این پیروزی را به خدمت بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا س تقدیم میکنم. همون اختر تابناکی که تا قبل از شهادتش با عمر و ابوبکر صحبت نکرد.
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴
۴۴
behran - کردستان، ایران
[::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. این بحث های بی فایده پا منبری رو حداقل با کسی داشته باش که به اینایی که اسم میاری،حداقل یه ته اعتقادی داشته باشه، حیف همون چند کامنتی هم که سر این خزعبلات هدر رفت!
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
[::behran - کردستان، ایران::]. تا همین چند وقت پیشا مرتب از این جماعت دفاع میکردی، حالا که دیدی مسجد جای قضای حاجت نیست، صلب اعتقاد شدی، واقعا که!!!
شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
۴۴
behran - کردستان، ایران
[::تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک::]. مبنای فکری جنابعالی موهومات،تعصب مذهبی،ترویج خرافه و مرده پرستی است و مبانی بحث من در جایی که اشاره کردین بر پایه، خِرد،انسان مداری و ریشه یابی و تحلیل آن موضوع بر پایه شواهد و مستندات قابل اتکاء بود؛ یکبار دیگر به آرشیو رجوع کن، تا بلکه با مطالعه مجدد، نور امیدی بر ذهن تاریک و سیاهت تابیدن گیرد!
یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.