درگذشت مریم میرزاخانی؛ 'امروز چراغی خاموش شد'

اگر کاربر شبکه‌های اجتماعی باشید حتما دیده‌اید که همین چند روز پیش خبر بیماری مریم میرزاخانی برنده جایزه فیلدز، ریاضی‌دان و استاد دانشگاه استنفورد شبکه‌های اجتماعی را تکان داد.
خبر آمد خبری در راه است

 کاربران هنوز از ابتلای خانم میرزاخانی به سرطان غصه می‌خوردند که امروز صبح از خواب بیدار شدند و دیدند که پست اینستاگرامی و توییتری فیروز نادری، از مدیران سابق ناسا، از "خاموشی یک چراغ" خبر می‌دهد که "قلبش را شکسته". همه در گیر و دار تایید ارتباط این پست با مریم میرزاخانی و بررسی صحت خبر درگذشت او بودند که خبر آمد مریم میرزاخانی درگذشته است.

 
غم و غصه فضای شبکه‌های اجتماعی را فرا گرفت. عکس‌های مختلف مریم از زمان کودکی تا زمان دریافت جایزه فیلدز و بعد از آن دست به دست می‌شد. در همین پست‌ها بود که خیلی‌ها برای اولین بار فرزند مریم را در آغوش او دیدند. عکس مریم میرزاخانی در کنار هاشمی و حداد عادل هم کم دست به دست نشد.
 
برخی هم مانند خبر آنلاین این وسط دست به ابتکاراتی زدند و درعکس‌های بی‌حجابش برای او حجاب درست کردند.
 
در شبکه های اجتماعی، مقامات، نام‌های آشنا و فعالان عرصه‌های مختلف هم به درگذشت مریم میرزاخانی واکنش نشان دادند.
 
حسن روحانی و محمدجواد ظریف و غلامعلی حداد عادل و خیلی ها دیگر هم صدای همدردی و تسلیتشان را در همین شبکه‌های اجتماعی به گوش بقیه رساندند.
 
ابوالحسن بنی صدر، محمدرضا عارف و افراد دیگر هم در صفحاتشان به این موضوع پرداختند.
 
اما کم کم ماجرا ابعاد دیگری هم پیدا کرد و نام مریم میرزاخانی به زبان انگلیسی وارد فهرست ترندهای جهانی شد.
 
در این میان لازم است یادی هم بکنیم از پست سه سال پیش حسن روحانی که در آن، به خاطر دریافت مهم‌ترین جایزه ریاضی جهان یعنی فیلدز به مریم میرزاخانی تبریک گفته بود. آقای روحانی در این پست دو عکس با حجاب و بی حجاب مریم را منتشر کرد.
 
این در حالی است که روزنامه شرق، خبر سه سال پیش را با یک طرح از چهره مریم میرزاخانی پوشش داده بود، طرحی که موهای او را پنهان می‌کرد. روزنامه ایران هم با استفاده از فوتو شاپ عکسی با حجاب از او منتشر کرده بود.
 
به محض انتشار خبر درگذشت مریم میرزاخانی بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی یاد این اتفاقات افتادند. بردیا نوشت اگه تصویری از #مریم_میرزاخانی در روزنامه‌تون نگذارید بهتره تا اینکه به اجبار روسری براش بگذارید. تمرکز بر زندگی مریم میرزاخانی و دستاوردهایش موجب شد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی بار دیگر به موضوع فرار مغزها جلب شود، به ویژه وقتی آقای حداد عادل درباره خان میرزاخانی توییت کرد. واکنش‌ها وقتی به اوج خود رسید که کابران یادآوری کردند که مریم میرزاخانی یکی از بازماندگان سقوط مینی‌بوس حامل نخبگان دانشگاه شریف به دره در اسفند ۱۳۷۶ بوده است. تصادف مینی‌بوس و اتوبوس نخبگان و دانش آموزان و دانشجویان، حکایتی است مکرر که هربار رسانه‌ای می‌شود بازار انتقاد و اعتراض به وضعیت نخبگان و کمبود امکانات و عدم توجه کافی به این افراد را داغ می‌کند. نکته دیگری که امروز شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار دادند، ماجرای عدم تابعیت ایرانی فرزند خانم میرزاخانی به دلیل ازدواجش با یک مرد غیر ایرانی بود و اینکه زنی که با تلاش‌هایش برای ایران افتخار آفریده بر اساس قوانین ایران قادر نیست برای فرزندش تابعیت ایرانی بگیرد.
 
در ایران، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی نمی‌توانند تابعیت ایران را دریافت کنند. یاشاز سلطانی روزنامه نگار در توییتر خود پیشنهاد کرده است که شورای شهر میدان یا معبری را به نام خانم میرزاخانی اسم‌گذاری کند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.