نخست‌وزیر عراق: موصل آزاد شد

نیروهای سرویس ضد تروریسم ارتش عراق در موصل. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق،‌ روز یکشنبه ۱۸ تیر «پیروزی»‌ بر گروه حکومت اسلامی (داعش) در شهر موصل را اعلام کرد.
 

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از دفتر نخست وزیری عراق، آقای عبادی، فرمانده نیروهای مسلح این کشور، وارد شهر آزاد شده موصل شد و این پیروزی بزرگ را به نیروهای نظامی و مردم عراق تبریک گفت.

 
ساعاتی قبل از بیانیه دفتر حیدر عبادی، اعلام شده بود که نیروهای ارتش عراق با نزدیک شدن به کنترل کامل شهر موصل روز یکشنبه ۱۸ تیر موفق شده‌اند در قسمت قدیمی شهر تا کنار رود دجله پیش بروند.
 
به گزارش رویترز، با رسیدن ارتش عراق تا کناره‌های دجله، بسیاری از شبه‌نظامیان حکومت اسلامی (داعش) برای فرار از نبرد و محاصره، خود را به رودخانه انداخته و اقدام به شنا به سوی محلات دیگر کنار رود کرده‌اند.
 
یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق، به تلویزیون دولتی این کشور گفت که ۳۰ نفر از داعشی‌ها که سعی داشتند روز یک‌شنبه در موصل با شنا از دجله عبور کنند به دست سربازان عراقی کشته شده‌اند.
 
به نوشته رویترز، هم‌اینک پرچم عراق در کناره رود در محله «میدان» به اهتزاز درآمده و نیروهای عراقی در حال پیشروی به آخرین محلات تحت کنترل داعش در کوچه‌های باریک موصل قدیم هستند.
 
گروه حکومت اسلامی روز شنبه ۱۷ تیر اعلام کرد که قصد دارد «تا پای جان» در موصل ایستادگی کند.
 
شبه‌نظامیان این گروه که در منطقه‌ای کوچک در موصل تحت محاصره قرار گرفته‌اند در روزهای اخیر زنانی را با جلیقه انتحاری همراه غیرنظامیان فراری از محلات قدیم شهر کرده اند و این انفجارهای انتحاری تلفات زیادی بین شهروندان برجای گذاشته است.
 
نبرد برای بازپس‌گیری موصل هشت ماه است که جریان دارد و بر اثر آن هزاران غیرنظامی کشته شده، نزدیک به یک میلیون نفر آواره شده و برخی محلات شهر با تخریب کامل روبه‌رو شده‌اند.
 
تلفات در میان ارتشیان عراقی نیز بالا بوده است و برخی آمارها حکایت از کشته و زخمی شدن ۴۰ درصد از نظامیان سرویس ضد تروریسم ارتش عراق دارد که در خط مقدم جبهه موصل فعالیت می‌کند.
 
ایالات متحده یک ائتلاف بین‌المللی را برای کمک به ارتش عراق از طریق بمباران هوایی مواضع گروه حکومت اسلامی (داعش) در موصل رهبری می‌کند. وزارت دفاع آمریکا به تازگی برای ادامه کمک به ارتش عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی، از دولت خود درخواست ۱٫۲۶۹ میلیارد دلار دیگر بودجه کرده است.
 
سازمان ملل پیش‌بینی می‌کند که برای تعمیر زیرساخت‌های اولیه و مهم شهر به بیش از یک میلیارد دلار بودجه نیاز است.
 
با از دست دادن موصل، مناطق باقی‌مانده زیر کنترل داعش در عراق محدود به مناطق روستایی غرب و جنوب موصل و بیابان‌های آن نواحی خواهد شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

به امید آزادی تمام مردم در تمام کشورها که حکومتهایشان آزادی را از مردمشان سلب کرده اند
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
یواش یواش نوبت تروریست بارزانى فرا مى رسه ;)
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
۳۷
مستر فلاح - اربیل، عراق
اگه‌ پیشمرگه‌ها وارد جنگ موصل میشدند همان چند ماه اول داعش رو از موصل تخلیه‌ میکردند، اما عراقیها بعد چند سال توانستند با کمک هواپیماهای نیروی ائتلاف موصل رو ازاد کنند.
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
۸۶
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک
نخست وزیر عراق اینجوری هم میتونست بگه: روی عمریها رو تو موصل هم کم کردیم.
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
۶۳
برجعلی - کلن، آلمان
با پولی که بابک زنجانی و رفقای عمامه دارش از ملت ایران چاپیدن میشه دو تا شهر مثل موصل رو بازسازی کرد. خرمشهر از نظر بزرگی حتی نصف موصل هم نیست و بعد از حدود سی سال هنوز بازسازی نشده تازه اخوندهای ابله مثل علم الهدی بیشرم میگه تقصیر بی حجابی مردمه. وقاحت و حماقت در حد کهکشان راه شیری.
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::karkas - اصفهان، ایران::]. تو یا ترکی یا عرب.. وگرنه به بارزانی توهین نمیکردی ..!
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::karkas - اصفهان، ایران::]. شیرازه داعش را کردها شکستند ،کوبانی را استالینگراد داعش کردند،قبل از کردها ،عربها و ترکها تا اسم داعش را میاوردند راهی اروپا میشدند،حالا هم در مرحله دوم بارزانی پیشمرگان سرکش کرد جل و پلاس هر چی توله مغول و عرب است از حوالی مرزهای کشور بزرگ ارریایی ایران جمع میکنند،پس برو مثل صدام دنبال زیرزمین بگرد!.
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹
۳۷
مستر فلاح - اربیل، عراق
[::karkas - اصفهان، ایران::]. ساندیش خور، بارزانی دشمن اصلی تروریستهاست عزیزم تویی که چشم دیدن استقلال کردستان رو نداری بهت حق میدم تهمت به بارزانی میزنی
یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
[::kawir - فرانکفورت، آلمان::]. شما که ١٠٠٪‏ از تروریست هاى کموله ( اوموله) یا دمکرات هستید
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
.....چه ابوسوسمارهای اعشی فک و فامیلت،حتی شاه با اون عظمت وقتی بعد از قرار داد الجزایر به کردها نارو زد،زیاد دوام نکرد و صدام با اون همه دبدبه کبکبه که خودش را عمر ثانی میدونست نه تنها نسلش که مملکتش هم نابود شد.این نشان دهنده عظم حالا تو کرکس به قول دکتر خانلری سالها باس بدین ( افکار داعشیت ) عیش و بناز ولی مثلی هست ک میگه دریا با دهان سگ نجس نمیشه!،همین روزها بارزانی و پیشمرگان سرکش کرد بابقی بساط تو فالیهای داعشت را به مدیترانه میریزندت قوم اریایی است که نه مغولها نه ابو سوسمارها مثل تو قادر به درک ان هستند!
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::karkas - اصفهان، ایران::]. نمیدونستم مواد صنعتی روانگردان تا این حد کسی را خل و چل میکنه.من متاسفانه کرد نیستم و بچه خال پاک کویرم،ولی تو فک و فامیل مغول و داعشت باید از دست کردها عصبانی باشید چون فک و فامیل داعشت داشتند بغداد و دمشق را تسخیر میکردند و در راه باز کردن راه راه فک و فامیل مغولت بودند که در کوبانی مبارزان سکش کوبانی درسی به اونها دادند که اریو برزن به سپاه اسکندر داد و تمام رویای امپواتوری سوسمار و عثمانی تبدیل به کابوس شد.
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::karkas - اصفهان، ایران::]. تو ارزش جواب را نداری!!،بس بعدی را بزن تا خمار نشدی!و منتظر بازگشت داعش بمون.
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۶
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::مستر فلاح - اربیل، عراق::]. رفیق زیاد جدی نگیر یک سوال از شما،بعضی وقتها (این طرفهای ما زیاده)سگها بدون هیچ دلیلی شروع به واق واق و میکنند زوزه میکشند،دم تکون میدن،ببینم شما با دیدن این صحنه ها چکار میکنید؟!،مطمئنا جوابتون اینه،بهشون محل نمیدم و راه خودمو میرم!.اینجا هم این بهترین جواب امثال کرکس است،چقدر اسم برازندش است!,نیروی هوایی ۳۲ کشور در جنگ با داعش به کردها کمک کردند و از همه کشورها (جز ترکیه )برای کمک به کردها اسلحه و محمات رفت،ولی این یابو میگه بارزانی اومد پیش اربابش چلاق الله و در خواست اسلحه کرد!،من نمیدونستم وضعیت اعتیاد به مواد صنعتی روانگردان تاب این حد مصیبت بار در ایران شده!.
‌سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • رئیس ستاد ارتش اسرائیل شاخه نظامی حماس را شکست خورده می‌داند
  • فرمانده پیشین سنتکام: ایران در میانه درگیری با اسرائیل،‌ دست پائین را دارد
  • ۷ اکتبر سالگرد حمله حماس به اسرائیل؛ تشدید بمباران‌های هوایی اسرائیل در جنوب لبنان و غزه
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم،بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • جزئیاتی جدید از انفجار پیجر‌ها در لبنان؛ موساد از ۹ سال قبل برنامه‌ریزی برای این عملیات را آغاز کرده بود
  • ایهود المرت: اسرائیل نمی‌تواند بدون کمک آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران حمله کند
  • «اسراییل بزن» و «نه به جنگ»؛ نبرد کاربران درباره حمله احتمالی اسراییل
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • یک مقام آمریکایی: اسرائیل تضمین نکرده که به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله نخواهد کرد