«اختیار آتش‌تان را نگه دارید»؛ ادامه پاسخ دولت به منتقدان قرارداد توتال

امضای قرارداد نفت و گاز بین ایران و توتال دو روز پس از امضای قرارداد با کنسرسیوم نفتی به رهبری توتال و انتقاد برخی چهره های محافظه کار، مقامات دولت حسن روحانی واکنش‌های متفاوتی به انتقادات مخالفان این قرارداد ابراز کردند. این درحالی است که ایالات متحده آمریکا که دولت ایران را حامی تروریسم می‌داند مخالف جدی سرمایه گذاری شرکت‌های بین‌المللی در ایران است.
 

بهنام طالبلو، پژوهشگر در موسسه دفاع از دموکراسی درباره واکنش احتمالی دولت ترامپ به قرارداد توتال با ایران، به صدای آمریکا گفت: «این قرارداد فرصت عالی برای دولت پرزیدنت ترامپ فراهم کرده که با بهره گیری از این قرارداد و اشاره به میزان مشارکت شرکت توتال در آن، به دولت‌های همپیمان اروپایی و شرکتهای آنها پیشینه ایران در حمایت از تروریسم را یاد آوری کند.

 
به گفته او، دولت آقای ترامپ همچنین می‌تواند به سابقه بد شرکت پتروپارس اشاره کند و پیامی را به شرکای آمریکایی و شرکت‌های چینی که از اوایل سال ۲۰۰۰ در ایران هستند، بدهد. آقای طالبلو گفت: «توتال یکبار بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ ایران را ترک کرد، بنابراین مناسب است که بار دیگر علل این خروج به آنها یادآوری شود.»
 اختلاف بین دولت ایران و منتقدان
 بعد از امضای قرارداد توتال و ایران، چند محافظه کار از دولت روحانی انتقاد کردند که این اعتراض آنها با واکنش برخی نزدیکان روحانی روبرو شد.
 
در یکی از واکنش‌ها، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری و سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در پاسخ به حملات تند مخالفان قرارداد توتال در توئیتی نوشت: «نه آی پی سی، ۲۰۳۰ و نه زنگنه فانی است. کمیسیون نظارت، فراقوه‌ای است، پس اختیار آتش خود را نگاه دارید و دستان نه چندان تمیزتان را نفتی نکنید.»
 
اشاره آقای آشنا به الگوی جدید قراردادهای نفتی(آی پی سی) است که منتقدان آن را دارای اشکال و ناقص خوانده‌اند. از نظر مشاور رئیس جمهوری ایران، قراردادهای نفتی با سند آموزشی ۲۰۳۰ که انتقاد رهبر جمهوری اسلامی را به همراه داشت قابل مقایسه نیست چرا که یک کمیسیون فراقوه‌ای بر آن نظارت دارد.
 
ساعاتی پیش از امضای قرارداد توتال نیز علیرضا زاکانی، نماینده پیشین مجلس و از منتقدان سرسخت دولت حسن روحانی در یادداشتی در کانال تلگرام خود توتال را شرکتی «خیانتکار به ملت ایران» و قراردادهای جدید نفتی(آی پی سی) را مصداق «اختلال» در دستگاه دولتی دانست که نیازمند «آتش به اختیار» است.
 
او سپس نوشت: «وقت آتش به اختیار، فریاد کشیدن و اقدام مناسب است.»؛ سخن تندی که پاسخ تند مشاور رئیس جمهوری را به دنبال داشت که نوشت: «اختیار آتش خود را نگاه دارید و دستان نه چندان تمیزتان را نفتی نکنید.»
با این حال، بسیج دانشجویی و برخی از رسانه‌های اصولگرا نیز به انتقادات خود از قرارداد وزارت نفت با توتال ادامه دادند.
 واکنش وزیر نفت به انتقادات
 یک روز پیش از این پیام توئیتری آقای آشنا، احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و نماینده آیت الله خامنه‌ای در استان خراسان رضوی قرارداد توتال با وزارت نفت را حرکت استثماری و استعماری غرب دانست.
 
او گفت: «متوجه شدیم قرارداد ایران با توتال فرانسه منعقد شده و پشت پرده قرارداد، واگذاری ۷۵ درصد این قرارداد به شرکت فرانسوی است.»
 
این در حالیست که بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران این ادعای علم الهدی را «غلط» خواند و گفت که سرمایه‌گذاری و سود توتال طی ۲۰ سال از محل نیمی از تولید میدان پرداخت خواهد شد.
 
او هنگام امضای قرارداد با توتال نیز این قرارداد را نتیجه برجام و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دانست و ابراز امیدواری کرد که این قرارداد زمینه ساز ورود سرمایه گذاران دیگر به صنعت نفت ایران باشد.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.