تذکر فرمانده سپاه قدس در مورد یادآوری «حرف‌های دوره‌های گذشته»

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، روز دوشنبه هشدار داد که نباید کسی سپاه را «تضعیف» کرده و سخنانی بر زبان بیاورد که یادآور «حرف‌های دوره‌های گذشته» باشد.
 

به گفته او، «نباید کسی سپاه را تضعیف و مورد حمله‌های گوناگون قرار دهد، نباید تداعی حرف‌های دوره‌های گذشته را کرد.»

 
قاسم سلیمانی روز دوشنبه، ۱۲ تیرماه، در یک سخنرانی در شهر کرمان درباره سپاه پاسداران گفت: «سپاه را با من که عیب دارم مقایسه نکنید، من را هدف قرار دهید، نه سپاه را، اگر سپاه نبود کشور نبود و این حرف همه روزها است.»
 
آقای سلیمانی توضیح بیشتری در مورد «دوره‌های گذشته» نداد، اما تذکر او می‌تواند ادامه سخنان آیت‌الله خامنه‌ای باشد که روز ۲۲ خرداد گذشته در حضور حسن روحانی، رئیس جمهور، با اشاره به عزل ابوالحسن بنی‌صدر هشدار داد که نباید تجربه سال ۵۹ تکرار شود.
 
در روزهای گذشته درگیری‌ لفظی میان حسن روحانی و مقامات سپاه بالا گرفته است.
 
حسن روحانی، رئیس جمهور، روز پنج‌شنبه، اول تیرماه، در دیدار با فعالان اقتصادی گفته بود: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی‌سازی نیست.»
 
رئیس دولت یازدهم در همان روز اضافه کرد: «از آن دولتی که تفنگ نداشت، می ترسیدند چه برسد به این که اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.»
 
پس از آن فرمانده سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات حسن روحانی گفت اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.
 
قاسم سلیمانی که پس از مدت‌ها در مراسم عمومی حاضر شده بود، روز دوشنبه همچنین رهبر جمهوری اسلامی را «ثروتی گرانقدر» خوانده و هشدار داد که «در کشور نباید کلامی بر خلاف سیاست ها و منویات رهبری گفته شود و اگر هم گفته شود و اعتراضی صورت نگیرد در گناه آن سهیم هستیم.»
 
آقای سلیمانی با تاکید بر این که «پیرو خط امام بدون پیرو خط رهبری موضوعیت ندارد و نباید این را به مسائل سیاسی تطبیق داد» افزود: «اگر بخواهیم عزت را حفظ کنیم باید پشت سر رهبری حرکت کنیم....»
 
جدال لفظی فرماندهان سپاه و حسن روحانی، در چهار سال اخیر به کرات اتفاق افتاده است. در حالی که فرماندهان سپاه به دفعات از برجام انتقاد کرده‌اند، حسن روحانی این توافق را دستاوردی‌ بزرگ برای رفع تحریم‌ها، رونق اقتصادی و افزایش امنیت ایران می‌داند.
 
حسن روحانی در مبارزه‌های انتخاباتی ریاست جمهوری اخیر، حتی سپاه را متهم به اقدامات تحریک‌آمیز کرده و گفت: «برخی آمدند و تصویری از شهرهای زیرزمینی نشان دادند که برجام را برهم بزنند، روی موشک شعارهایی نوشتند تا برجام را برهم بزنند ولی مردم ما از همه اینها عبور کردند تا به امروز برسیم و شاهد پیشرفت بیشترمان در آینده شویم.»
 
در روزهای اخیر حمله موشکی ایران به مواضع «داعش» در شهر دیرالزور در سوریه نیز موردی دیگر از مناقشه سپاه و رئیس جمهوری ایران بود.
 
در حالی که روحانی اعلام کرد حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران «تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست»، بلکه «این گونه تصمیمات در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود»، سپاه در بیانیه‌ خود گفت این حمله با «هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا» انجام گرفته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۸
محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

اکثر قریب به اتفاق مردم تنها منتظر محاکمه شما ها هستند و به این امید که روحانی جلو شما بایستد از او حمایت میکنند. من اطمینان دارم که اکثر شماها را پای میز محاکمه خواهم دید اما کاش این کار با حداقل خونریزی انجام گیرد که آن هم زمان نیاز دارد و حوصله.
‌سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶
۵۵
esfanie - اسن، آلمان

یکی‌ از وطن فروشترین و خائنان به ایران.به خاطر این تمام کشورهای منطقه از ما متنفرند.
‌سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
۵۶
همه چیز ایران بر باد رفت - برلین، آلمان
مایه ننگ ایران و ایرانی!خفه شو روانی!
‌سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.