تجلیل آیت الله خامنه ای از صادق لاریجانی

آیت الله خامنه ای با تاکید بر اهمیت "مجازات متخلفان و درعین‌حال، حفظ آبروی نزدیکان و اعضای خانواده‌ آنها" گفت: "البته در جایی که آبروی نظام در معرض خطر است، حفظ آبروی نظام اسلامی مقدم و مهم‌تر است" آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه را "شخصیتی برجسته و دارای شایستگی‌های بالای علمی، عملی، معنوی و فکری" دانست و گفت "کارهای مهم و با ارزش قوه‌ قضائیه" باید با "شیوه‌های مؤثر تبلیغی" به اطلاع مردم رسانده شود.
 

آقای خامنه ای امروز دوشنبه ۱۲ خرداد، در دیدار با رئیس و مدیران دستگاه قضایی ایران، همچنین خواستار افزایش بازرسی‌ از عملکرد کارکنان این دستگاه برای "اصلاح قوه‌ قضائیه از درون" شد.

 
وی بر اهمیت "مجازات متخلفان و درعین‌حال، حفظ آبروی نزدیکان و اعضای خانواده‌ آنها" تأکید کرد و افزود: "البته در جایی که آبروی نظام در معرض خطر است، حفظ آبروی نظام اسلامی مقدم و مهم‌تر است، زیرا مردم مسائل را می‌بینند و متوجه می‌شوند و نباید این گونه احساس شود که قوه‌ قضائیه با متخلفانِ قضایی، برخورد نمی‌کند."
 
بر مبنای قوانین ایران، علنی کردن اتهامات افراد قبل از صدور حکم نهایی دادگاه، جز در موارد بسیار خاص، غیرمجاز است. در عین حال دادگاه های ایران، طبق قانون در مورد طیفی از جرایم و مشخصا جرایم مالی سنگین، موظف به انتشار رسانه ای احکام نهایی محکومیت هستند.
 
آیت الله خامنه ای در بخشی دیگر از دیدار امروز، با مهم دانستن حضور رئیس قوه‌ قضائیه در "مجامع فراقوه‌ای همچون شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی" گفت: "آیت‌الله آملی لاریجانی به‌واسطه‌ شخصیت و فضل علمی قطعاً می‌توانند در این مجامع تأثیرگذاری بالایی داشته باشند."
 
وی با مهم دانستن اعلام موضع دستگاه قضایی در موضوعات بین المللی گفت: "قوه قضائیه باید در موضوعاتی همچون تحریم‌ها، مصادره‌های آمریکایی‌ها، تروریسم و یا حمایت از شخصیت‌های مظلوم دنیا همچون شیخ زکزاکی و یا حمایت از مسلمانان میانمار و کشمیر، از جایگاه حقوقی وارد شود و نظر حمایتی و یا مخالفت خود را قاطعانه اعلام کند."
 اهمیت "حمایت از آزادی های مشروع"
 رهبر ایران، در دیدار امروز با مسئولان دستگاه قضایی، همچنین گفت: "احیا و استیفای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع مردم از وظایف مهم قوه‌ قضائیه است و این قوه باید پرچمدار این موضوعات باشد." وی افزود: "در قانون اساسی تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجرای قوانین و نظارت بر حُسن اجرای امور بر عهده‌ قوه‌ قضائیه است."
 
آقای خامنه ای موضوعاتی از قبیل "مساله‌ انتخابات، ریزگردها و بورسیه‌ها" را نمونه‌هایی از "عرصه‌های لازم برای حمایت از حقوق مردم" دانست و تاکید کرد: "البته در موضوع بورسیه‌ها، موضوع به‌درستی پیگیری نشد و آن کاری که باید انجام می‌شد، محقق نگردید."
 
بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، مقام های دولت آقای روحانی مسئولان دولت محمود احمدی نژاد را به اعطای غیرقانونی بورس به حدود سه هزار نفر از افراد به دلایل سیاسی و بدون برخورداری از شرابط علمی لازم متهم کردند و این موضوع، بازتاب رسانه ای گسترده ای داشت.
 
این در حالی است که آیت الله خامنه ای در تیر ماه ۱۳۹۴، نحوه طرح موضع بورسیه ها را "یکی از غلط‌ترین کارهایی که در یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد" دانست و افزود: "در این ماجرا به خیلی‌ها ظلم شد و این کار هم خلاف قانون بود و هم خلاف تدبیر."
 
آقای خامنه ای در سخنان جدید خود در جمع مسئولان قضایی، توجه به "حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر" را ضروری دانست و گفت: "برخی مکرراً می‌گویند بعضی اصول قانون اساسی معطل مانده است، اما گویا آنها، اصل هشتم قانون اساسی را که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است، جزء اصول قانون اساسی نمی‌دانند و به این امر واجب توجه نمی‌کنند."
 
در سال های گذشته، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اظهارنظرهایی گوناگون، از اجرا نشدن برخی از اصول قانون اساسی و از جمله اصول مرتبط با حقوق شهروندی انتقاد کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان

فاسدان شیعه،در تاریخ میهن عزیزمان هیچ رژیمی اینگونه به کشور خیانت نکرد .ننگتان باد
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

چلاقعلى خیلى مسخره اى! گفته: در جایى که آبروى نظام در معرض خطر است، حفظ آبروى نظام اسلامى مقدم و مهمتراز آبروى دیگران است! . مردیکه پفیوز ، تو از کدوم آبرو حرف میزنى!؟ براى تو و نظام استبدادى و جنایتکارت مگر آبرویى هم باقى مونده!!!!!؟
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۹
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

این صحبتهای جناب آتش به اختیار یعنی اینکه مردم و رییس جمهور و حرفهایی که میگه هیچ ارزشی برای من ندارند ،قوه قضاییه زندان کند ،اعدام کند ،تجاوز کند .‌‌‌..فقط چیزی که مهم است نظام باید پابرجا باشد تا من سلطانی کنم،وسلام
دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
۳۵
Williams - کلیولند، ایالات متحده امریکا

این چه قانونیه که اگه میرحسین بیانیه بده در دفاع از حقوق مردم بایستی بیش از ۸ سال تو حصر باشه؛ ولی این مردک اگه فرمان «آتش به اختیار» بده و جامعه رو به هرج و مرج دعوت کنه؛ بایستی آزاد باشه و همه کاسه به لیس اش جلوش دست به سینه. من متحیرم تاریخ برای کیا بایستی درس عبرت باشه؟ سرنوشت فقط قذافی کافیه تا هیچکس سراغ دیکتاتوری نره؛. ولی افسوس که پیرمردها نه گوش شنوا دارند و نه چشم بینا و نه خرد درست.
‌سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۷
۵۶
Urasawa - توکیو، ژاپن

همین میشه که هیچى و هیچ کس سر جاش نیست ! یعنى شما تو کار همه دخالت کن ولى هیچ کس حق دخالت تو کار شمارو نداره و تا دلت میخواد بتاز و بچاپ!!
‌سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۸
۵۵
whatever - کپنهاگ ، دانمارک
این اولین باری نیست که یک سلطان از دلقک دربار خود تجلیل میکند.
‌سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.