احضار یکی از بزرگ‌ترین میلیاردرهای یهودی آمریکایی در پرونده نتانیاهو

شلدون ادلسون همراه با همسرش میریان ادلسون (سمت راست). تحقیقات پلیس اسرائیل در مورد زندگی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و احتمال اثرگذاری روابط شخصی او با میلیاردهای جهانی بر تصمیمات کشوری، پای یکی از بزرگ‌ترین میلیاردرهای یهودی آمریکایی را به ادای شهادت در اسرائیل کشانده است.
 

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند، شلدون ادلسون میلیاردر آمریکایی و از دوستان نزدیک و حامیان عمده نتانیاهو روز دوشنبه پنجم تیرماه از سوی پلیس اسرائیل فرا خوانده شده تا در مورد روابط خود و آگاهی‌هایش شهادت دهد.

 
افزون بر شلدون ادلسون، همسر اسرائیلی وی، دکتر میریام ادلسون نیز به ادای شهادت فرا خوانده شده و برای نخستین بار مورد پرسش بازجویان قرار خواهد گرفت.
 
واحد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل، موسوم به واحد ۴۳۳، که مسوول تحقیقات ماه‌های گذشته از بنیامین نتانیاهو بوده است، در عین حال گفته که شلدون و میریام ادلسون در مظان اتهام نیستند و تنها به عنوان «مطلع» مورد پرسش قرار می‌گیرند.
 
شلدون ادلسون ماه گذشته در حالی که همراه با دونالد ترامپ و هیات آمریکایی به اسرائیل رفته بود، اولین بازجویی را پس داده بود.
 
شلدون ادلسون، ۸۳ ساله، از جمله از راه کازینوهایی بزرگ در آمریکا و جهان صاحب ثروتی سرشار است و از سال‌ها پیش، حامی دیدگاه‌های سیاسی بنیامین نتانیاهو بوده و از کارزارهای او حمایت مالی کرده است.
 
دخالت آقای ادلسون در صحنه سیاست اسرائیل از چند سال پیش با راه‌اندازی روزنامه رایگان «اسرائیل هیوم» برای حمایت از حزب لیکود و نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو علنی‌تر شد.
 
واحد مبارزه با فساد در پلیس اسرائیل در ماه‌های اخیر چند بار آقای نتانیاهو را به خاطر دو موضوع «دریافت سیگار برگ و شامپاین از دوستان میلیاردرش» و «تلاش برای دخالت در رسانه‌ها از طریق تفاهم با بنیانگذار روزنامه یدیعوت آخرونوت»، مورد بازجویی قرار داده است.
 
پرونده‌های موسوم به «یک هزار»؛ دریافت سیگار برگ به مدت هفده سال از ثروتمندان، و «دو هزار»؛ پرونده تفاهم‌های پشت پرده نتانیاهو با آرنون موزس صاحب روزنامه یدیعوت آخرونوت، از سوی یک سر بازجوی ایرانی‌زاده به نام «کوروش برنور» دنبال می‌شود.
 
آقای ادلسون و همسرش در ارتباط با پرونده «دو هزار» مورد پرسش قرار گرفته‌اند.
 
نتانیاهو در دفاع از خود، در پرونده «یک هزار»، دریافت هدایا از دوستانش را تایید کرده اما گفته است، در برابر این هدایا هیچ امتیازی به آنها نداده است.
 
آقای نتانیاهو همچنین در مورد پرونده «دو هزار» گفته است، در مقام یک سیاستمدار و رهبر حزب حاکم لیکود حق داشته برای حفظ جایگاه رهبری خود و تقویت حزب لیکود از طریق رسانه‌ها تلاش کند.
 
نتانیاهو به رقیبان سیاسی خود «توصیه» کرده است «در دوختن کت و شلوار نخست‌وزیری دست نگهدارند» زیرا «تا مدت‌های مدید دیگر همچنان او نخست‌وزیر خواهد بود».
 
بازجویی‌های دامنه‌دار پلیس اسرائیل از نتانیاهو و دوستان و افراد «مطلع» در پرونده‌ها هنوز به مراحل اتهامی نرسیده است.
 
موشه یعلون وزیر پیشین دفاع گفته است، نتانیاهو باید به خاطر معامله نظامی خرید زیر دریایی از آلمان مورد بازجویی قرار گیرد.
 
اما پلیس اسرائیل گفته است، معامله زیردریایی‌ها جنبه تحقیقات بزهکاری از نتانیاهو را ندارد اما برخی از افراد پیشین نزدیک به او، از جمله یکی از وکلای مدافع قبلی وی، بازجویی می‌شوند.
 
اهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین اسرائیل به اتهام دخالت در ساخت‌وساز و برخی ابهام‌های مالی دیگر در عملکردش، به ۱۹ ماه زندان محکوم شد و هم اکنون در حال گذراندن دوره حبس خود است.
 
حال جسمانی اهود اولمرت ۷۱ ساله در روزهای گذشته وخیم شد و به بیمارستان انتقال یافت اما رییس‌جمهوری اسرائیل درخواست عفو یک سوم پایانی از دوران حبس او را نپذیرفت.
 
گزارش‌هایی در مورد افشای برخی «رازهای کشوری» در خاطراتی که اولمرت با دست خود در سلول زندان نوشته، و انتقال دست نوشته‌ها به یک ناشر بزرگ اسرائیلی، موجب شد که مرخصی او نیز باطل شود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

اگر سیستم قضائى ایران هم اینطور قانونى و سختگیر بود، الان از رهبر الدنگ و بیتش تمام مسئولین و وزیر و وزرا و خلا صه همه دزدهاى رژیم در اوین آب خنک میخوردند و مملکت میشد بدون مسئول ، چون همه بنحوى دزد و اختلاس گر و رشوه خورند!!
‌سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +435شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +277رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +251یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +220‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +192پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +160«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد