رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا: جمهوری اسلامی ایران، چالش دراز مدت آمریکاست

مایک پمپیو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) با بیان اینکه ایران بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است، میزان گسترش نفوذ جمهوری ایران در منطقه را بیش از پیش برآورد کرد.
 

رئیس پرسشی درباره دستیابی دولت آقای اوباما به توافق هسته‌ای با ایران و افزایش فعالیت شیعیان تندرو در منطقه با حمایت ایران، گفت که نفوذ ایران در منطقه بسیار بیشتر از هفت یا هشت سال پیش است.

 
آقای پمپیو با بیان اینکه قضاوت در مورد توافق هسته‌ای را به دیگران واگذار میکند، گفت: «نکته اینجاست که جمهوری اسلامی همچنان جمهوری اسلامی باقی مانده است؛ همچنان بزرگترین حامی تروریسم است. اقدامات ایران توافق هسته ای را به چالش کشیده است و حالا هم نفوذ بسیاری در منطقه پیدا کرده است.»
 
به گفته او ایران در دولت عراق، در لبنان بوسیله حزب الله، در یمن در میان شیعیان حوثی، در شبه نظامیان عراقی که مرزهای سوریه رسیده اند و در دولت سوریه نفوذ دارد. او افزود: «صادقانه بگویم هفت سال گذشته فاجعه ای بوده است از نفوذ ایران در منطقه مهم خاورمیانه»
 
رئیس سی آی ای درباره مقایسه تهدید آمریکا از سوی تندروهای شیعه و ایران با داعش گفت: «در حال حاضر بزرگترین تهدید برای آمریکا داعش است. ما باید هر کاری که میتوانیم انجام دهیم تا آن را از بین ببریم.»
 
او با اینحال گفت که گروههای شیعه با هدایت مرکزی از ایران با گروههای تندروی سنی نظیر داعش که فعلا مرکز آن رقه است، تفاوت اساسی دارند.
 
به گفته آقای پمپیو، جمهوری اسلامی که از شیعیان تندرو حمایت می‌کند، نظامی سازمان‌دهی شده و حکومتی مستقر است که بر مناطق تحت حکمرانی خود کنترل کامل دارد. از این رو، در دراز مدت ایران تهدیدی برای آمریکا و چالشی طولانی برای دولت این کشور است.
 
دولت ایالات متحده حکومت جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم و بی ثبات کننده خاورمیانه می داند. در این بین، جمهوریخواهان و دولت آقای ترامپ توافق هسته ای قدرتهای جهانی با ایران را عامل تقویت نفوذ ایران در منطقه خوانده اند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۷
Hatef - پاریس، فرانسه
مصداق واقعى نان بهم قرض دادن. چه کسى میتواند آنقدر ساده لوح باشد که نفهمد قریب چهل سال است که با این دشمن بازى و داشتن نقش مترسک سر خرمن ،بزرگترین خدمت را از هر لحاظ به کشورهاى صنعته دنیا کرده اید؟ مگر نه اینستکه عامل مستقیم و بلاواسطه حضور امریکا و دیگران در منطقه شده اید؟
دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +435شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +277رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +251یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +220‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +191پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +160«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد