دیدگاه: چرا استقلال کردستان باید اتفاق بیفتد / خلاصه یادداشتی از ریچل آوراهام در واشنگتن تایمز

خلاصه یادداشتی از ریچل آوراهام در واشنگتن تایمز
 اقلیم کردستان عراق در بیست و پنجم سپتامبر طرح همه پرسی استقلال خود را به رای می گذارد. ایالات متحده باید از این تحول حمایت کرده و استقبال کند.

 

یک کردستان مستقل، فرصتی برای پیشبرد حقوق زنان، اقلیت ها و دموکراسی در خاورمیانه است. در کردستان عراق تفاوتی بین زن و مرد، و گروه های مذهبی و قومی نیست. همه تحت قانون برابرند.
 
دلیل دیگر حمایت ایالات متحده از یک کردستان مستقل می تواند این باشد که مانع تحقق هلال شیعی ایران در منطقه خواهد شد. لازم به یادآوری است که ایالات متحده برای مقابله با تخاصم ایران در خاورمیانه نیازی به پیاده کردن نیروی نظامی ندارد. با متحد شدن کردهای سوریه و عراق برای تشکیل یک کشور مستقل که پایگاهی برای آمریکا در خاورمیانه خواهد بود، احتمال بروز قیام آذری ها، بلوچ ها، کردها و عرب های اهوازی و سقوط رژیم جمهوری اسلامی از درون تقویت می شود.
 
بعثی ها، شبه نظامیان شیعه و جنگجویان داعش سال ها مردم کردستان را به وحشت انداختند. با این وجود طی سه سال گذشته در شرایطی که اقلیم کردستان با خطر داعش و کاهش بودجه از سوی دولت مرکزی در بغداد روبرو بود دو میلیون پناهجو را پذیرفت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۰
استانبولی - استانبول، ترکیه
از صفویه به بعد فقط دوران پدر و پسر بوده که تعصبات کور فرقه ای وقومیتی منجر به قتل عام مردم و جدایی مثلا قفقاز و افغان وغیره نشده و اتفاقا برکت حکومت این دو بود هیچ قومی صدام را همراهی نکرد. اما الان درخت انقلاب شروع به بر دادن کرده! کافی است . به همین قسمت دیدگاه خودمان نگاه کنیم. نفرت است از غیر مثل خودی که موج می زند،. "شاید از ترس محمد رضا شاهشان نبوده علت احترامشان" کافی است برای نوکر عربستان شمرده شدن مثل بدبخت نوریزاده.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵
۵۹
ایرانی‌ دبش - تهران، ایران
پیدا یش کشوری به نام کردستان فقط به نفع اسرائیل هست چیزی که ۵۰ یا ۶۰ سال پیش نقشه کشیدن که خاور میانه باید به شکل باشد تا اسرائیل قوی شود اسم اون شخص هم برنارد ... متاسفانه فامیلیش رو یادم نمیاد اما اگر گگول کنید خواهید دید
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
۵۹
ایرانی‌ دبش - تهران، ایران
برنارد لوییس !! با معذرت
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
کردستان فقط در ارتباط تنگاتنگ با ایران میتواند به حیات خود ادامه دهد و نه با نوکری مثل بارزانی بلکه با میهن پرستان کرد، زمانی که داعش کردهای یزیدی را میکشت و جنایت میکرد بارزانی هرزه گفت ما تعهدی به آنها نداریم. حتی امروز هم مبارزان یزیدی همراه حشد الشعبی علیه داعش میجنگند نه همراه بارزانی، متاسفانه بعضی از کردها واقعا عمر پرست هستند در صورتیکه زمانی طبقه روحانی در زمان ساسانیان فقط از میان کردها انتخاب میشد و آنها که عمر پرستان و علی پرستان را به درک میفرستادند از میان دلاوران کرد و لر بودند.حالا چطور میشود که انسان تمامی شرافتش را به هدر بدهد و برای عمر آدم بکشد
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
۵۵
II PARSA II - هانوفر، آلمان
سیاست مدار هایی که اطلاع از نگرش اقوام اون منطقه ندارند. کرده که با بلوک سیمانی میزد تو سر خواهرش حالا شد پیشرو٬ عجب. نه اینکه توی اونجا کلی دانشمند و تحصیل کرده هست و مابقی به گرد کرد نمی رسند. بیشتر اون منطقه دام دارند که در کوه دامداری می کنند و از بلبشور اون منطقه با قاچاق کالا امرار معاش می کنند. و از نظر تفکری بسیار سنتگرا تر و ارتجاعی ترند٬ حتی از ترک ها و عرب ها٬ چه رسد به ایرانیان. حالا موج حمله به نظر من شروع میشه ;)
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران
یعنی ابله ترین آدم روی زمین هم نمیتونه همچین مزخرفاتی ببافه . در کردستان دموکراسی هست و زن و مرد برابرند ؟؟؟؟!!!!!!!! قربونت برم من خودم با کردهای ایران صحبت کردم که برای زدن بیزنس و رستوران رفته بودن کردستان عراق و همه برگشته بودن و می گفتن به قدری خفقان فرهنگی وجود داره که ما که هم کرد هستیم و هم مرد نتونستیم اونجا زندگی کنیم . وای به حال زنهاشون
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::iran2015 - وین، اتریش::]. قبل از اینکه داعش به اقلیم کردستان عراق حمله کند سران اقلیم برای تضعیف دولت مرکزی عراق با آن همکاری می کردند . و در انتها چاقو دسته خودش را برید . پ ک ک هم چندین بار بارزانی متهم به همکاری به داعش کرد . بارزانی برای نجات کرکوک بدو بدو نیرو فرستاد اما شنگال نه !!! شنگال پ ک ک نجات داد . روزنامه آیدینلیک، چاپ ترکیه، در صفحه نخست خود در زمستان ۲۰۱۴، با تیترِ «نشست محرمانه داعش در استانبول» نوشت: در این نشست، که ۲۸ فوریه تا ۲ مارس سال جاری میلادی ادامه داشت، مسعود بارزانی نیز یک نماینده فرستاده بود. به‌دنبال نشست محرمانه استانبول، در نشست دیگری در اردن که در یکم ژوئن (۱۱ خرداد) برگزار شد، تاریخ شروع عملیات داعش در عراق نیز قطعی شد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: طرح عملیات تروریستی داعش در عراق و ایجاد یک سد «سنی» در مقابل «شیعیان»، در نشست محرمانه استانبول بررسی و تصویب شد. در این نشست، نمایندگان گروه‌های حامی داعش تحت حمایت‌های امنیتی سازمان اطلاعات ترکیه (میت) در هتل «گونن» در منطقه «ینی بوسنا» ی استانبول گرد آمده بودند.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
البته من مخالف احزاب سیاسی مسلح هستم . اما پ ک ک و ی پ گ احزاب بسیار عجیبی هستند نه تنها از کردها بلکه از تمام اقلیت های قومی خاورمیانه مانند ترکمن های عراق , عرب های سوری , اشوری های عراق , علوی های ترکیه , ایزدی های عراق و حتی فارس های ایران عضو گرفته است . چند وقت پیش سر یکی از همین اعضای فارس ی پ گ با ج ا که شهید انها را مدافع حرم نامیده بود در فضای مجازی دعواشون شده بود . به هر حال احزاب قدیمی تر کردستان ایران و عراق بسیار نسبت به حزب کارگران کردستان (پ ک ک ) و زیر شاخه های ان مانند پژاک و ی پ گ احساس خطر می کند . بخاطر همین احساس خطر حزب دموکرات کردستان ایران و کومله بعد سالها سکوت دوباره تحرکات خود را در اقلیم کردستان ایران شروع کردند . و دو طرف همواره همدیگر را محکوم به ارتباط به ایران و دولت های اشغالگر خاک کردستان از نظر خودشان می دانند . اگر ما یک دولت درست و حسابی و ایران دوست نه قدس دوست داشتیم دولت ما از این اختلاف ها استفاده می کرد . دولت ترکیه خیلی خوب از این اختلاف ها استفاده می کند و با همکاری بارزانی مردم کرد ترکیه را سرکوب می کند .
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸
۳۴
یه ایرونی - تهران، ایران
تا اینجا 27 تا تجزیه طلب انیرانی تو سایت مشاهده میشه! چون غیر ایرانیها که نمیان توی سایت.پس این انیرانی های بی بته به این حرف چرت این آمریکایی مثبت دادن! یه چندتا فسیل زپرتی هوادار مریم رجوی و رضا پهلوی هم شاید بینشون باشه! بهرحال تروریستهای تجزیه طلب انیرانی فقط زبان گلوله رو میفهمند.دور نیست روزی که ترکیه تا قلب کرکوک سرباز پیاده کنه و از اونور تروریستهایی که توی کوه و کمر فراری بشن پا روی خاک مقدس ایران بذارند و به درک واصل بشن.پس بهتره یا از مزدوری ضد ایرانیها دست بردارند و اتکاشون به ایران باشه و یا به این سرنوشت شوم دچار بشن.ببنید کی گفتم :)
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲
۳۴
یه ایرونی - تهران، ایران
نژادپرستی و قوم پرستی توی این منطقه و این قرن محکوم به نابودی و از بین رفتنه.شاید فقط یه مدت بتونند آلت دست دشمنان ایران بشن ولی بعدش دنبال سوراخ موش میگردن و مجبورند جلوی این شیر مثل موش سجده کنند.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
۵۶
wasp763 - استکهلم، سوئد
من اینجا با رهبرانِ حزبهاشون صحبت کردم ، متاسفانه بسیار کم سوادند ، و بقیه متعصب ،، کشیدن سیم خاردار و یک پرچم کاری نداره ، چه تعداد تحصیل کرده ، روشن فکر ، و مغز دارید ؟ در غیر این صورت در دنیای جدید ، مصرف کننده و مستعمره میشید ، یا مستقیم یا غیر مستقیم ...
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
۴۹
Robinsson77 - استکهلم، سوئد
دوستان چه فشار سنگینی رو متحمل میشن. به اعصاب خودتون مسلط باشین. هر چی قراره بشه، اتفاق میافته، میدون مبارزه هم کامنتای شعاری و آبکیه اینجا نیست. پس به روده های خودتون فشار نیارین :-)))
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸
۴۶
sikan - موناکو، فرانسه
بهتره بهشون استقلال بدهند وقسمتهای کرد نشین واقعی ایران و ترکیه و سوریه هم رویش البته کرد نشین واقعی نه ادعایی بعد از این کشور کردی مطالبات امنیتی و رعایت اصول گمرکی و رعایت حسن همجواری و غیره رو داشته باشند مخصوصا مساله تروریسم البته اگه خود کردها بتونم باهم به توافق برسند
شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +442شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +278رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +260یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +245پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +220‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +160«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد