رئیس سابق «ام.آی.۶»: ایران در حال سر برآوردن به عنوان قویترین کشور منطقه است

«جان ساورز» رئیس سابق ام آی 6، با هشدار درباره همراهی همیشگی غرب با ریاض در تقابلش با تهران، گفته که «ایران در حال سر برآوردن به عنوان قوی‌ترین کشور منطقه است».
 

به گزارش انتخاب، میزگردی در «کنفرانس هرتزلیا» در فلسطین اشغالی، با حضور روسای پیشین سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل و انگلیس برگزار شد.

 
رئیس سابق موساد در این نشست گفت که بدون یک حرکت رو به جلوی واقعی در موضوع فلسطین، اسرائیل به پیشرفت واقعی در روابطش با «کشورهای سنی میانه‌رو» نخواهد رسید.
 
به گزارش روزنامه «جروزالم پست»، «تامیر پاردو» تصریح کرد «شاید در موضوع ایران، یک همکاری اطلاعاتی عالی و همچنین برخی هماهنگی‌ها در موضعات امنیتی داشته باشیم اما در نبود پیشرفت واقعی در صلح با فلسطینیان، هیچ تغییر چشمگیر در روابطمان با آنها(کشورهای سنی میانه‌رو) نخواهیم داشت».
 
 وی که از 2011 تا 2016 مدیر موساد بوده، افزود: «من حامی صلح با فلسطینیان به منظور حل مشکلات اسرائیل هستم اما نباید دچار توهم شد چرا که صلح با فلسطینیان سبب حل منازعات در خاورمیانه نخواهد شد».
 
پاردو درباره لو دادن اطلاعات محرمانه‌ای که اسرائیل درباره داعش در اختیار آمریکا قرار داده بود و دونالد ترامپ آن را به اشتباه در اختیار روسیه قرار داد، هم صحبت کرد.
 
وی گفت: «بسیاری از افراد اشتباه می‌کنند و اگر او چنین کرده، اولین کسی نبوده که این کار را کرده و آخرین فرد هم نخواهد بود. بله سیاسیون بر خلاف توصیه ما(اطلاعاتی‌ها) اطلاعاتی را با دیگران در میان گذاشته‌اند».
 
«جان ساورز» رئیس سابق ام‌ آی 6 انگلیس هم در این میزگرد اظهاراتی درباره مسائل مختلف مطرح کرد.
 
او درباره لو دادن اطلاعات محرمانه توسط ترامپ گفت که مشخص است ترامپ با لو دادن اطلاعات محرمانه اسرائیل اشتباه کرد اما موضوع آن است که روسیه با مهارت می‌تواند از این اطلاعات بهره ببرد و این موضوع غیرمستقیم به بشار اسد و ایران کمک کند.
 
ساورز درباره فلسطینیان اینطور گفت: «بله حماس کارهای وحشتناکی علیه اسرائیل و علیه مردم خودش کرده است اما آنها اداره و حکومت غزه را در دست دارند. ما باید این موضوع را بپذیریم».
 
رئیس سال‌های 2009 تا 2014 ام آی 6 با تاکید بر لزوم حمایت از مذاکرات آشتی بین فتح و حماس ،‌تاکید کرده که این به نفع غرب و اسرائیل است که برای «میانه‌رو» شدن حماس تلاش شود.
 
ساورز در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تنش‌ها بین تهران و ریاض اشاره کرد و به غرب درباره «همراهی همیشگی با عربستان سعودی در تقابلش با ایران» هشدار داد.
 
او گفت: «ایران دورنماها و چشم اندازهای بهتری از عربستان سعودی دارد. آمریکا و اتحادیه اروپا نمی‌خواهند به کشوری که در ایجاد اصلاحات شکست خورده و در تقابل با ایران که در حال سر برآوردن به عنوان قویترین کشور منطقه است، می‌باشد‌ متعهد باشند».
 
رئیس سابق سازمان اطلاعات خارجی انگلیس، در ادامه تهدید امنیتی کنونی را «خروج آمریکا از نقش رهبری خودش در جهان و ائتلاف‌هایش با اروپا، ‌آسیا و خاورمیانه» خوانده است.
 
ساورز تاکید کرده که جنگ‌‎‌های آمریکا ضد افغانستان به همراه جنگ با عراق در سال 2003 و بحران اقتصادی سال 2008 سبب شده که مردم و افکار عمومی آمریکا درباره تداوم «نقش رهبری» این کشور در جهان دلسرد شوند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران

به کوری چشم همه عربستانی ها و اون مردک کاکل زری
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

برو بد انگلیسى ، بیخودى هندونه نده زیر بغل چلاقعلى دارو دسته احمق تر از خودش! کشورى که همه جوره غرق در فساده و موشکهاشم دو خط در میون فشفشه از کار در میاد، میشه قویترین کشور منطقه!!!؟ حالا چه منظورى از این حرف داره خدا عالمه!؟
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷
۷۶
hassan5 - تهران، ایران

ام ای ۶ حتما برای ایران منظوری داره و الکی جمهوری اسلامی را بزرگ میکنه که تا بعدها بتونه اهدافش پلیدش را اعمال کنه.!؟!؟
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان

این یعنی یک نقشه شوم برای جنگی تمام عیار علیه ایران،همین انگلیسیها بودند که ادعا میکردند که صدام هر ۴۵ دقیقه قادر به شلیک موشکهای مجهز به کاهکهای معمولی و شیمیایی است!!،و به این ترتیب طبل جنگ را به صدا در اوردند،حالا اهورا مزدا (چرا که خدای عرب هم مثل عربها از ایران نفرت داره) به داد ایران و ملت برسه که اخوندها و چماقداراش هم پس انداخته مغولها و عربها هستند(یا ترک یا عربند،حتی از نام سرزمین پارس وحشت دارند)و کمر با نابودی کشور بستند.
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران

[::kawir - فرانکفورت، آلمان::]. به اهورا نیسان قسم که خدای آتیش پرستا هست! یه سوال تا حالا اوستا رو خوندی که زرتشتی شدی؟ وجدانا اینجا که کسی کسی رو نمیشناسه راستش رو بگو اگر هم نخوندی راست و ساده بنویس نخوندم
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
۶۱
cobalt3 - کرج، ایران

آقو سرکارتون گذاشته یه وقت باور نکنید با کله برید تو ناو آمریکایی این اینگلیسیای چش چپ هیچ حرفشون بی منظور نیست کبلایی
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران
[::آذری باهوش - میانه، -من اوستا رو خوندم.سوالی داری.تزمم هم در مورد اسطوره شناختی اوستا بوده.تنها گاتا هاست کهپیام زرتشت رو در بر داره.از 7 تا 4 هزار سال پیش.یسنا ها ستایش هاست و بسیار زیباست و یشت ها اسطوره ها و داستان پهلوان های ایرانیست که در واقع ریشه شاهنامه در اوستاست.اتفاقا روایات باستانی مکان تولد اشو زرتشت را در ازربایجان یا آزر آبادگان (آزرپاتیگان=پاتگان آتش)میداند.به هر روی اهو رامزدا =خدای دانای هستی بخش خردمند که همان خداوند جان و خرد است.کمی احترام هم خوب است.آتش را گرامی میدارند همچنان که آب را و هوا را و زمین را .این ها 4 آخشیج= عنصر اند.در فیزیک نیز جامد مایع گاز و پلاسماست.ایرانیان باستان بیش از این که من و شما بدانیم خردمند بودند.
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران
این غربی های مسیحی فاسد از زمان اسکندر تا بحال به مملکت ایران و مام ایران تجاوز کرده اند.در دوران مدرن نیز مصدق مردمی را با کودتای ناجوانمردانه ساقط کردند آنگاه شاه را کله پا کردند سپس آخوند های فاسد را پروریدند سپس جنگ افروزی کردند تا بحال.که طرح موزاییکی کردن ایران و عراق و ترکیه و دیگر کشورها را در سر دارند.میخواهند فدراتیو درست کنند و مجید محمدی ابلیس نیز در شبکه ها سخنگویشان است.
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۸
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::گشتاسپ - شیراز، ایران::]. پس سوال ازت میکنم. در اوستا حکم زن پریود چی هست. چه رفتاری با زن پریود باید داشت؟
‌پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۳
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
البته چون اینگونه تصمیم گرفته شده تا همه چیز کلاسه شده و زیرِ نظر باشد. آخر ملتِ ایران به درازایِ تاریخ قیم داشته است، نه اینکه خود بلد نیست خرج و یا پیشرفت کند و بدونِ کمترین ملاحظه ایی با سرعتِ نور ترقی‌ می‌کند، این امر باعثِ قیم‌هایِ آن‌ میشود و به همین دلیل امثالِ دو حکومتِ پهلوی که ایران را به یکباره از قرون وسطی ایی که قاجار با همکاری قیم‌ها درست کرده بود به قرن بیستم رساند، باید تنبیه می‌شدند تا دیگر اینهمه دل‌ِ قیم‌ها را خون نکنند. اکنون هم قیم‌ها می‌گویند ، اینگونه بهتر است ، سرتان را خم کرده تنها بگویید چشم ! که ما حسابی‌ صلاحِ کار دستمان است! بدبختی اینجاست که این قیم‌ها و صغیرانِ تحتِ امرشان نمی‌دانند کار از این حرفها گذشته و تنها باید به انتظار نشست تا که چه از سویِ اوکه قیمِ کلِ جهان است می‌رسد هم او که با مدعیانِ عصیانگر هیچگونه شوخی‌ و پسر خاله بازی ندارد. اما میخِ آهنین نرود بر سنگ.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
[::آذری باهوش - میانه، ایران::]. یجا میگی به اقوام توهین نکنین یه جا زرتشت رو به سخره میگیری؟!!با خودت چند چندی اویغوزی آمده از صحرای گبی.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران
[::آذری باهوش - میانه-دوست آذری(دوستدار آتش)گرامیم آنچه میفرمایید در وندیداد آمده.وندیداد سخن زرتشت نیست.وندیداد قوانین مدنی مادی های بوده است و کلام مقدس نیست. وندیداد به زبان اوستایی نوشته شده و مردم فکر میکنند چون به اوستاییست زبان زرتشت است. زبان زرتشت زبان خرد است .گفتم کلام زرتشت که اهورایی است گاتاهاست که عاری از خرافه است.البته دربالای 3 احتمالا هزار سال پیش از میلادکه انسان ها همدیگر را زنده میخوردند نیاگان مادی و آزری من و شما قوانین مدنی داشتند.حالا زن پریود چه شرایطی داشته یا کشتن سگ چه گناه بزرگی بوده و تیمار سگ چقدر کرفه داشته.به هر روی زرتشت در مورد کلیات زندگی و راه راستی سخن گفته نه در مسائل و قوانینی که بروز وابسته به خرد زمانی و رشد فکری مردم هر دوره ای توسط خود بشر نوشته میشود.همانطور که قوانین قطع دست و تازیانه اسلام 1400 سال پیش را انسان متمدن جهان امروز به کلیت نمیپزیرد.زرتشت دین خردورزیست گاتاها را بخوانید و خودتان قضاوت کنید.تفاوت گاتا با کتب ادیان ابراهیمی را دریابید.
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۹
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
[::گشتاسپ - شیراز، ایران::]. دوست عزیز آمدی نسازی و قدری پنهان کاری کردی قدری هم مغلطه. پنهان کاریش اینجاست که در دین زرتشت زن پریود اهریمنی محسوب میشود و باید در مدت پریود از وی دوری کرد . غذا را از حداقل 3 قدمی باید برایش پرت کرد و مستحب است در این مدت در خارج از محیط مسقف برای وی یک آلونک ساخت... مغلطه جنابعالی هم اینجا بود که این قوانین را نسبی نسبت به زمان دانستی و فرمودی که مربوط به 3 هزار سال قبل است درصورتیکه ما میدانیم این قوانین تا ورود اسلام اعمال میشده است . یعنی اینکه حداقل 1000 سال با ادیان ابراهیمی همزمان بوده است اگر بنا بود خود را تصحیح کند در این مدت تصحیح میکرد! خوب اگر اسلام نمیامد باز هم این آداب ادامه پیدا میکرد!
جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +442شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +278رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +260یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +245پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +232سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +220‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +194کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +181پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +160«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد