گنجی: نقشه سعودی ها برای به جنگ داخلی کشاندن ایران از راه تروریسم

اکبر گنجی
 تروریسم به دو نوع خوب و بد تقسیم نمی شود. اکثر دولت ها، گروه ها و افراد مزدوران تروریست خودشان را خوب قلمداد می کنند و تروریست های مزدور دولت ها، گروه و افراد رقیب را بد. یک بام دو هوایی بودن ( دبل استاندارد)، نه تنها از نظر معرفتی کاذب است، بلکه اخلاقاً هم ناموجه است.

 تبیین های کاذب ایدئولوژیک تروریسم

 در تبیین پدیده تروریسم نباید مرتکب خطاهای ایدئولوژیک زیر شد:
 
اول- تروریسم را نمی توان و نباید به دینی خاص نسبت داد و از دیگر ادیان نفی کرد. پیروان اکثر ادیان از ترور برای رسیدن به اهدافشان استفاده کرده اند. همه یهودیان، مسیحیان، مسلمانان، بودائیان، هندوها، بهائیان و ...؛ تروریست نبوده و نیستند. اما در پیروان هر دینی می توان تروریست هایی را نشان داد. بودیسم ظاهراً فاقد هرگونه خشونتی است، اما بودایی های میانمار در حال نسل کشی مسلمان این کشور از طریق ترور هستند. سازمان ملل و کلیه نهادهای بین المللی حقوق بشری بارها این عمل آنان را "نسل کشی" و "جنایت علیه بشریت" به شمار آورده اند.
 
دوم- تروریسم را نمی توان و نباید به قوم خاصی نسبت داد و از دیگر قوم ها سلب کرد. در همه قوم ها و ملیت ها تروریست وجود داشته و دارد. این مدعا که یک قوم خاص تروریست هستند، ادعای باطل است. اما این مدعا هم ادعای باطلی است که هیچ فردی از قوم ما دست به عمل تروریستی نزده است.
 
سوم- تروریسم را نباید به فقرا نسبت داد و از ثروتمندان سلب کرد. اولاً: بن لادن رهبر گروه تروریستی القاعده یکی از میلیونرهای جهان بود. ثانیاً: هر کس گرفتار فقر و فلاکت است، تروریست نمی شود. به تعبیر دیگر، تفسیر تک علتی پدیده تروریسم با عامل فقر و تبعیض نادرست و ایدئولوژیک است.
 
چهارم- تروریست را نمی توان به بی سوادها یا کم سوادها نسبت داد و از تحصیل کرده ها سلب کرد. اولاً: بسیاری از تروریست های فاجعه ۱۱ سپتامبر آمریکا در دانشگاه های همین کشور تحصیل کرده بودند. تروریست های پزشک لندن را هم به یاد آورید. ثانیاً: اکثر بسیار بالای بی سوادها و کم سوداها تروریست نشده و نمی شوند.
 
پنجم- تروریسم را نباید به یک دولت خاص نسبت داد و از دیگر دولت ها سلب کرد. دولت های آمریکا، اسرائیل، انگلیس، عربستان سعودی، امارات متحده، قطر، ترکیه، ایران، سوریه، روسیه، و...؛ نه تنها مستقیماً دست به ترور زده اند، بلکه گروه های تروریستی به وجود آورده یا از گروه های تروریستی به سود خود استفاده کرده اند(به عنوان مثال رجوع شود به مقاله های "آمریکا و عربستان سعودی چگونه سازمان های تروریستی طالبان و القاعده را ساختند؟ " ، "القاعده ای/ داعشی کردن عراق و گسترش استفاده از ماشین چمن زنی آمریکا" و "شطرنج خاورمیانه و سوریه؛ نقش ایران و دیگران" ).
 
ششم- نباید همه تروریست ها را بی اعتقاد به شمار آورد. افراد و گروه هایی برای دست یابی به قدرت سیاسی، قدرت اقتصادی، منزلت اجتماعی ( قهرمان شدن نزد گروه و خودی ها) دست به ترور می زنند. اما افراد و گروه هایی هم واقعاً از سر باور و ایمان دست به ترور می زنند. تروریست هایی که بهائیان را به صرف بهایی بودن به قتل می رسانند، از سر باور دست به این عمل می زنند. اگرچه یک روحانی بینادگرا آنان را شست و شوی مغزی داده باشد. نمونه دوم ترور مسیحیان مصر، به دلیل مسیحی بودن آنان است. نمونه سوم، کشتن شیعیان، به انگ "رافضی" بودن آنان است.
 ایران کشوری بزرگ است که باید کوچک شود
 دولت هایی در منطقه بر این باورند که ایران- فارغ از دموکراتیک یا غیر دموکراتیک بودن رژیم سیاسی اش- بزرگ است و باید کوچک شود. به عنوان مثال، اسرائیل از چند دهه قبل به دنبال ساختن "اسرائیل دوم" در منطقه بود. آنان به همین دلیل همیشه از تشکیل کشور کردستان دفاع و حمایت عملی کرده اند و می کنند. این سودا معنایی جز تجزیه چهار کشور عراق، سوریه، ترکیه و ایران ندارد ( اگر چه اسناد تاریخی بی شماری در این زمینه وجود دارد، ولی به عنوان نمونه به گزارش ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ رادیو فردا تحت عنوان "بیم و امید اسرائیل پیرامون همه ‌پرسی استقلال کردستان عراق" و گزارش ۲۴ خرداد ۹۶ اسپوتینگ بنگرید که می گوید "آمریکا با حمایت از کرد‌ها قصد دارد اسرائیل دومی‌ بسازد". همچنین به سخنان ژنرال وینسنت استیوارت، مدیر سازمان جاسوسی ارتش آمریکا، دی ای‌ ا، در ۲۴ مه‌ ۲۰۱۷ بنگرید که گفت سوال در باره استقلال کردستان عراق "اگر" نیست، "چه زمان" است؟ . رهبران برخی از گروه های کرد ایرانی که پیش از این از سازمان ناتو درخواست کرده بودند که کردستان ایران را مانند لیبی و کردستان عراق "منطقه پرواز ممنوع" اعلام کند، نیز به دیدار رهبری دولت راست گرای نتانیاهو رفته و حمایت عملی آنها را کسب کرده اند).
 
عربستان سعودی هم در سه دهه اخیر از همه دولت های آمریکا خواسته است که به ایران حمله نظامی کنند( رجوع شود به مقاله "عربستان با اقدامات تروریستی ترامپ را به جنگ با ایران سوق می دهد"). جان کری- وزیر امور خار جه اوباما- هم چند روز پیش رسماً در کنفرانس اسلو گفت: "ما داشتیم به طرف جنگ می رفتیم. رهبران منطقه [خاورمیانه] به من می ‌گفتند که آمریکا باید ایران را بمباران کند. [اینها معتقد بودند که] این تنها راه حل این مساله است".
 
از حدود یک دهه پیش، عربستان سعودی با هزینه مبالغی هنگفت افرادی از استان های کردستان و سیستان و بلوچستان را تحت آموزش های سلفی/ داعشی قرار داده و از آن ها گروه های تروریستی برای "سوریه ای کردن ایران" ساخته است. یکی از شخصیت های ملی ایرانی مقیم آلمان حدود پنج سال پیش به نقل از رهبران گروه های کرد این خبر را به اطلاع من رساند که عربستان در راه سلفی سازی در استان کردستان چنان پول خرج می کند که ما را به حاشیه رانده است.
 
وقتی فرزند پادشاه عربستان و ولیعهد آن کشور اعلام کرد ما جنگ را به داخل ایران می کشانیم، کسانی آن را شوخی تلقی کردند. اما پس از عملیات تروریستی داعش در تهران، و عملیات تروریستی روز گذشته شهر چابهار، این موضوع باید روشن شده باشد که سعودی ها بسیار عجله دارند و گروه های تروریستی داعشی و سلفی، حامیان خارجی دیگری هم دارند که به دنبال "سوریه ای کردن ایران" بوده و هستند.
 پیامدهای تروریسم و نزاع با کشورهای منطقه
 آغاز عملیات تروریستی و گسترش آن باید موجب نگرانی همه ایران دوستان و دموکراسی خواهان شود.
 
یکم- ایران هیچ راهی جز بهبود روابط با دولت های منطقه و سعودی ها ندارد. همه اختلافات باید از راه گفت و گو و سازش حل و فصل شوند. ایران نباید به دام عکس العمل بیفتد. این دقیقاً همان چیزی است که سعودی ها و اسرائیل خواهان آن هستند. کشور لیبی را دقیقاً با دروغ و نقشه های پلید به این روز انداختند که اینک همه منابع و مستندات آن وجود دارد. حتی فارن افیرز- مجله شورای روابط خارجی آمریکا- در گزارشی مفصل نشان داد که دولت های غربی به کمک کشورهایی چون عربستان سعودی چگونه با دروغ های رسانه ای و تشکیل گروه های شبه نظامی آن کشور را به این روز انداختند.
 
دوم- فعالیت های تروریستی به طور طبیعی موجب عکس العمل حکومت شده و فضای جامعه را به شدت بسته و امنیتی خواهد کرد. دهه شصت ایران را به یاد بیاورید. اگر آن دهه را به یاد نمی آورید یا مورد اختلاف است، به ترکیه اردوغان بنگرید که پس از کودتای مشکوک، کشور را به وضعیت فوق العاده دائمی برده، قدرت خود را بسیار افزایش داده، بارها اعلام کرده که طی یک سال اخیر بیش از ۱۰ هزار تن از تروریست های کرد را در یکی دو سال اخیر کشته ایم، روزنامه نگاران بسیاری را زندانی کرده، نمایندگان کرد پارلمان را به حبس های ۲۵ ساله محکوم کرده و غیره و غیره. در این صورت چه جایی برای قدرتمند کردن مردم از طریق نهادهای مدنی باقی می ماند؟
 
سوم- اگر تروریست ها و دولت های حامی خارجی شان موفق شوند و از ایران سوریه دیگری بسازند، این معنایی جز کشته و زخمی و آواره شدن ده ها میلیون ایرانی و نابودی تمامی زیرساخت های کشور ندارد. وقتی ایران و ایرانیان نابود شوند، دیگر سخن گفتن از دموکراسی، آزادی، برابری، حقوق بشر، کثرت گرایی و رفع تبعیض به مطالبات خیالی غیر قابل دسترس تبدیل خواهند شد.
 
چهارم- همه مخالفان جمهوری اسلامی- خصوصاً مدافعان دمو.کراسی و حقوق بشر- باید هر گونه اقدام تروریستی توسط هر فرد و گروهی را به شدت محکوم کنند. هدف همه ما گذار غیر خشونت آمیز از جمهوری اسلامی به "نظام دموکراتیک ملتزم به آزادی و حقوق بشر" - که البته نظامی سکولار هم خواهد بود- است. نه نابودی ایران و ایرانیان. خطر بزرگ و عظیم است و همه ایران دوستان در برابر آن اخلاقاً مسئولیت دارند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۷
Rayfarraie - مالزی، مالزی
آخوند تروریست در سوریه جکار میکنی???
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
۵۹
ایرانی‌ دبش - تهران، ایران

اکبر گنجی یک دزد هست که اموال مردم ایران رو دزدید و شروع به جاسوسی برای دشمن ایران کرد !!!! این شخص صلاحیت صحبت راجع به ایران رو نداره
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد

باز نظریه پردازان با رهبری بهزاد نبوی چپی‌ و تئوریسین اصلاح طبلان فتوا داد. در موقع انتصابات و دیگر موارد که باید خط دهند از لانه خود بیرون آمده فش فش میکنند. به متن اش کار ندارم چون ارزش خواندن ندارد به کاراکتر این افراد است .
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
۳۷
Masih - تهران، ایران

مشکل ما تنها یه حمت مستبد نیست .مشکل اینجاست که حکومت نه تنها با مردم به زورو خشونت رفتار میکنه بلکه در خارج از مرزها هم به دنبال جنگ افروزیه .اگر با همین وضع پیش بریم و حکومت با همین روشهای خشونت امیرو جنگ افروزانه و بقول خودشون انقلابی با دنیا برخورد کنه جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
۶۵
Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا

[::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::]. تو بیجا میکنی نظر میدی وقتی متن رو نمیخوانی.کسی که با وجود دشمنی حکومت سعودی و حمایت بی چون و چرای خوک پروار پول پرستی مثل ترامپ از سعودی میاد و پرزیدنت ترامپ خطابش میکنه و رسما از تروریست پرور ترین کشور یعنی عربستان سعودی حمایت میکنه باید پوزه اش رو گل گرفت.ژست و.... میهن پرستی و آیدیهای عام پسند شده نقابی بر چهره مشتی مزدور که بخاطر کینه از حکومت حتی حاضر هستن با دشمنان قسم خورده این مملکت مثل سعودیها و گوساله پرواری پول پرست ترامپ هم آهنگ بشن.ننگ بر تو.
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

اقای گنجی عزیز ، لطفاً بیشتر مطالعه کنید که کشتن مسلمانان توسط دولت میانمار و حتی توسط بعضی ازمردم میانمار علتش چی بوده.مسلمانان میانمار اقلیتی هستند که اصالتا میانماری نیستند و میخواهند قوانین اسلامی را پیاده کنند و با مردم میانمار قاطی نمی‌شوند مثل مسلمانان هند که اکثرا کشور هند را کشور کافران میدانند و طرفدار کشورهای مسلمانند تا کشور خودشان و در مسابقات کریکیت بین هند و پاکستان اکثرا از پاکستان طرفداری میکنند متاسفانه برای مسلمانان (خصوصا سنی) امت اسلامی مهمه نه ملیت و کشور.در مورد میانمار آخرین مورد که خشم مردم میانمار را برانگیخته شد ،سه مسلمان به یک دختر بودایی تجاوز کردند و وی را به قتل رساندند ،که متاسفانه مسلمانان بیگناه زیادی کشته شدند .آقای گنجی اینکه کشور و حکومتی دست به عمل تروریستی بزند چیز عجیبی نیست ،عجیب آن است که پیروان یک دین بر طبق دینشان کافر کشی کنند .آقای گنجی در یک سال گذشته آدمهای بیگناه زیادی توسط تروریست‌ها کشته شدند حالا من یک سوال دارم ،چند درصد این ترورها توسط مسیحیها بهاییها یحودیها زرتشتی ها انجام شده و چند درصد توسط مسلمانها ؟
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
۴۰
استالین - ولادی وستوک، روسیه

تحلیل درستی بود. سیاست های یک بام دو هواپیمای کشورهای استثمارگر و استعمارگر غربی زیر نام آزادی و دموکراسی واقعا غیر قابل تحمل است. کشور آباد لیبی که از دید وضع زندگی در کل قاره آفریقا شماره یک بود را اینها به قرن هفتم بمباردمان کردند. مردم ایران باید گول دزدان غربی را نخورند، اینها برای منافع شان حتی با شیطان هم همپیمان شده اند و میشوند. همه شعارهای دموکراسی و حقوق بشر اینها دروغ است و فریب. در گذشته راست نبود الان هم هرگز راست نیست. هدف اینها تکه تکه کردن ایران است هشیار باشید.
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
۵۰
ab5534 - هلسینکی، فنلاند

بله این ایران است که در امور کشورهای عربی‌ دخالت کرده و می‌کند. عرب‌ها هم حق دارن از خود و کشورشان در برابر جاهطلبی‌های شیعه ایران محافظت کنن
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا- افکارِ بیمار و نظام پلیدی که سنگِ آن‌ را به سینه میزنی‌ بیجا می‌کند , چهل سال است خناق گرفته مامورِ استعمار و سیک را امام لقب داده اید، جاسوسِ روس و جانی بالفطره ایی که حجت و الاسلام نشده چون به دروس خود در زمینه جاسوسی مشغول بود را یک شبه آیات اله خوانده به رهبری این نظام پلید نشانده و بعد به او لقبِ ولی‌ امر مسلمینِ جهان دادید، ننگ‌ بر خودت که جیره امریکا را می‌خوری و از اطلاقِ عنوان قانونی‌ پرزیدنت ترامپ، کارت به جنون و یاوه سرایی می‌کشد،مرده شور این اسلامِ پلیدی که او و شما مزدوران بدعت گذاردید ، یک مشت مشرکِ مفلوکِ اختلاس گرِ متظاهرِ ریاکار که چهل سال است بدون توقف به فساد مشغولید. کدام یکبار عربستان در کار شما مزدورانِ اجنبی دخالت کرد ! اما از ابتدا در مراسم حج هر بار فتنه و آشوب به پا کرده و برائت از مشرکین به راه انداختید، که چه کسی‌ مشرکتر از این نظام و شما حامیانش. نظام در سوریه چه غلطی می‌کند ، در یمن ! من اهداف امثالِ گنجی را سالها خوانده‌ام ، تو بخوان که بدردت میخورد. عوام فریبی دیگر جواب نمیدهد !!
‌پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
۶۵
Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا
[::shirzan e irani - استکهلم، سوئد::]. یاوه گویی بس است..... روان پریش.در سوئد دکتر و درمان رایگان هست پس زودتر برای معالجه عقل پریشانت فکری بکن......تو اصلا میدانی من که هستم و اصلا من مسلمان زاده هم نیستم که این خزعبلات را درباره من بهم میبافی. من حق دارم درباره ترامپ هرچه میخوام بگویم چون من به او رای ندادم.بسی ساده لوح و پرت از مرحله هستی که فکر میکنی این مردک تفاوتی بین تو و یا بسیجی چماق بدست یا چیزی مابین آنها قائل است.ترامپ یعنی تاجر.در آمریکا رئیس جمهور یک شغل و بیزنس است.هر بقالی میداند که سعودی تروریست پرور است ولی صحبت از میلیاردها پول که بشود هر مشکلی حل شدنیست.من جیره کسی را نمیخورم .....اینجا حتی آب چاه فاضلاب توالت را پولش را میگیرند برعکس سوئد که پریشان حالی مثل تو به آن پناهنده شده و تا پول ..... را هم دولت و سوشیال تامین میکند. تو یا یک.... از واقعیات دنیا و گرفتار در دهه ۶۰ هستی یا یک خائن و جیره خور طرفدار سعودی و ضد ایران.
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۷
۴۲
باور عمیق - قم، ایران
[::Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا::]. آفرین بر شما . فارغ از هر دین و عقیده و مرام و مسلک و گرایش سیاسی که دارید، آفرین بر شما
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۶
۴۲
باور عمیق - قم، ایران
خدا نکنه حماقت به منتهی درجه خودش برسه و سیستمی در سایت برای ثبت دقیق مثبت ها و منفی ها نباشد و بدتر از همه اینکه عده ای اعتیاد به کسب مثبت داشته باشند . آنوقت است که هر بی سواد وطن فروشی علامه دهر میشود و از پلنگ خشمگین گرفته تا ایران همسایه بغلی، تحلیلهای آبگوشتی خود را فرت و فرت تیلیت کرده و با به به و چه چه به حلق یه عده آدم مثل خودشون میکنن . تازه دروغ هم به ناف عالم و آدم میبندن . ابن عباس که دیگه جای خودشو داره . وقتی هم سوال میکنی ٥ روز غیب میشن، دریغ از یک ذره خجالت . هنوز تو مشق نوشتنش مشکل داره و فرق یهودی و یحودی رو بلد نیست ، نه اینکه تو تایپ اشتباه کنه ها، نه . این دو تا حرف تو کیبورد با هم فاصله دارن . طرف سوادش همینقدره . مصداق مثل مشت نمونه خروار . خدا شاهده عینه حقیقته . سطح درک و فهمشم همینقدره به ولله . شیشه ترشی مادر بزرگای قدیمی ، محتوای غنی تری نسبت به جمجمه بعضی از این افراد داشت . حرف زدن خودش رو بلد نیست اما در ایراد گیری و گنده گویی پهلوونه . فرق بین مار و میانمار رو نمیدونه، دو تا جمله نوشته، هر کدومش هم اونیکی رو نقض میکنه . خدایا به فریاد برس
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
Walter White - آلبوکرکی، ایالات متحده امریکا - تو هر که هستی‌ ، همین که طرفدارِ اوباما خائن و کثیفی‌ در بی‌ وطنی و بی‌ وجدانی معرفِ خودی‌. به جهنم که به پرزیدنت ترامپ رای ندادی، رای دادن به او لیاقت میخواهد که اکثریت مردم امریکا و سازمانها نشان دادند از خیانتِ امثال اوباما دیگر بیزارند ، همان سیاسیون کثیف و دودوزه باز بدرد امثالِ تو میخورند، مسلمان زاده هم نباشی‌ احتمالا یکی‌ از خاخام‌های طرفدارِ نظام هستی‌ که از عصبانیت اکنون در حالِ پر پر کردنِ ریشِ خود. تاجر باشد بهتر از اینکه جانی باشد مگر با ارثِ تو تجارت کرده است. اگر برایِ فاضلاب هم هزینه میکنی‌ برگرد به مکانِ دست سازِ نظامت که فاضلابی مجانی‌ و بزرگ به نامِ ایران درست کرده و بیهوده در امریکا نمان . فرهنگ و منش تو بدرد نظام می‌خورد و بس که یقین دارم بیرون از ایران هم که هستید جیره خورِ نظام و پادو آنهایید که تا این اندازه از ریاست جمهوری پرزیدنت ترامپ آتش گرفته اید، چرا که چهره اصلی‌ نظامتان را نمایانده. خداوند به او قوت بیشتر دهد و دشمنانش را از این ذلیل تر کند. آمین.
جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +462شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +315پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +286رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +285یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +237سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +226‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +199کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +186پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +165«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد