اظهار مخالفت ایران با برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصمیم برای برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان عراق را اقدامی «خارج از موازین ملی و قانونی، به‌ویژه قانون اساسی عراق» خواند و اعلام کرد که این اقدام «در شرایط پیچیده» فعلی «صرفا به ایجاد مشکلات جدید» در این کشور دامن می‌زند.
 

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، روز شنبه، ۲۰ خرداد، گفت که «موضع اصولی» جمهوری اسلامی ایران، حمایت از «تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق» است.

 
وی اعلام کرد که اقلیم کردستان بخشی از عراق است و اختلافات اربیل با بغداد نیز باید «در چهارچوب گفت‌وگو و تفاهم ملی و منطبق با قانون اساسی» این کشور حل و فصل شود.
 
آقای قاسمی تاکید کرد که «تصمیمات یک‌جانبه و خارج از موازین و چهارچوب ملی و قانونی، به ویژه قانون اساسی عراق، آن هم در شرایط پیچیده عراق و منطقه... صرفا به ایجاد مشکلات جدید در این کشور خواهد انجامید».
 
سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت که «عراق یکپارچه، باثبات و دموکراتیک» ضامن منافع همه مردم این کشور از تمام اقوام و مذاهب آن خواهد بود.
 
علاوه بر دولت مرکزی عراق و ایران، ترکیه و سوریه نیز مخالف استقلال کردستان عراق هستند.
 
بر اساس گفته‌های برخی از تحلیل‌گران، این کشورها نگرانند،‌ در صورت استقلال کردستان عراق، کردها در این کشورها نیز خواهان استقلال شوند.
 
مسعود بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان عراق، روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد، اعلام کرد که همه‌پرسی استقلال در این اقلیم در ۲۵ سپتامبر امسال (سوم مهر) برگزار خواهد شد.
 
بر اساس گزارش‌ها، در برگه همه‌پرسی از رای‌دهندگان این سوال پرسیده می‌شود: آیا خواهان استقلال کردستان هستید؟
 
هوشیار زیباری، وزیر اسبق امور خارجه عراق و از مقام‌های بلندپایه کردستان، پیشتر به رویترز گفته بود که «رای آری» به این همه‌پرسی موضع دولت اقلیم کردستان را در مذاکره با دولت مرکزی برای خودمختاری تقویت خواهد کرد.
 
هیمن هورامی، یک مشاور مسعود بارزانی، نیز اعلام کرده که این همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه با حکومت مرکزی یعنی کرکوک، خانقین، مخمور و سنجار نیز برگزار خواهد شد.
 
کرکوک منطقه‌ای نفت‌خیز است و سال‌هاست که دولت مرکزی و اقلیم کردستان بر سر آن اختلاف دارند. ترکیب جمعیتی کرکوک شامل کرد، عرب، ترکمان و اقلیت آسوری است.
 
پارلمان عراق روز ۱۲ فروردین با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرد.
 
ترکیه هم با نصب پرچم اقلیم کردستان در کرکوک مخالفت کرده بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران

کردهای لعنتی . دقیقا به همون روشی که تو عراق پیاده کردن ، بعدش می خوان بیان و استانهای غربی ایرانو جدا کنن
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
۲۶
جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان
خطرناک ترین واقعه تاریخ خاور میانه خومختاری کردها است. داستانی که ممکن است باعث فاجعه در منطقه بشود. زیرا وجود کشورهای کوچک و بی صاحب با حاکمانی خود رای مانند اسیای میانه اتفاقی ناشایست میباشد.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
باید اضافه میکرد فقط نظام است که باید در عراق و اموراتِ آن‌ دخالت کند و با پولِ زبان بسته ملت غارت شده ایران ، گنبدها را از طلا پر کرده تا به دستگاه کسب و کار خود رونق بخشد، اتفاقا کردهایِ عراق باید در آنجا هم به استقلال رسیده و هم دمار از روزگار این نظام مافیأیی و سر سپرده روس و انگلیس در بیاورند. امیدوارم کردها و امریکا بدونِ دموکراتها دوستان خوبی‌ برای هم باشند.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳
۲۵
romano - تهران، ایران
از حکومت ایران متنفرم ولی این شقه شقه کردنها مثل تکه تکه کردن زمین پدری در دهاتهاست و نهایتا هر یک از فرزندان نه زمین بزرگ داره و نه قدرت و آخر سر هم یک زبل میاد همه زمینشونو به نرخ ازرون میخره و اون بدبختها باید سر زمین پدریشون برای اون مفتخور نوکری کنند. دیگه این دشمن بازیها توسط این کوچکها در غرب آسیا بسه یکم بد نیست به ایران و مردمش با این حکومت ابلیس نگاه کنن که با چه فلاکتی همدیگرو تحمل میکنن. فعلا از این دشمن بازیهاشون عربستان و ترکیه دارن نفع میبرن عوض این جنگها و طلاقها نگاه کنن ترکیه ظرف ظهور داعش 70 درصد آب دجله و فرات رو داره میدزده عوض پرچم زدن برن از حقوق بین المللیشون دفاع کنن.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
کوردها نه لعنتی هستند و نه خطرناکند, بلکه حقشان را میخواهند مثل اکثر مردمان جهان اگر خواهن خودمختاری هستند یا خواهان کشور مستقل هستند , خوب حقشان است سالیان سال است کردها برای اینکه حقشان را بگیرند بدست این 4 حکومت کشته میشوند و شکنجه شان میکنند و جوانان خودشان را نیز در جنگ با کردها بکشتند میدهند. واقعا" بس است کوردها دیگر نمی خواهند کوتاه بیایند و حقشان را میخواهد. با حقدادن به کوردها حکومتهای ایران و عراق و سوریه و ترکیه چرا باید احساس خطر کنن؟ مثلا" اگر کوردها جدا شوند چه مشکلی برای این چهار حکومت پیش می اید بغیراز اینکه بار مسئولیت مردمان کورد از روی دوششان برداشته میشود. اجاز دهند کوردها هم خودشان بار مسئولیت زندگیشان را بعهده گیرند خیلی بهتر است تا دیگران بارشان را بدوش کشند . اگر کوردها مستقل شوند هیچ کشوری دیگر نمی تواند از کوردها همچون چماقی استفاده کند و بر سر حکومت ایران و عراق و ترکیه و سوریه بزند. پس بهتر کوردها جدا شوند انگاه ملت این کشورها هم اسوده زندگی میکنن و هربار شاهد این نمی باشن که یکی از اعضای خانواده شان در جنگ با پارتیزانان کورد کشته یا مجروح شده است.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
۷۰
tabarzinn - اوپسالا، سوئد
این رفراندوم در زمینه کشورِ عراق باید اجرا بشه نه فقط در کردستان. این مردمِ عراق هستند که به جدایی و یا عدم جداییِ کردستان از عراق رای میدهند، نه مردم کردستان. کردستان تعلق به کردها ندارد و از زمانِ تأسیسِ کشورِ عراق تعلق به کشورِ عراق دارد. در شرایطِ "احساساتی" بخشِ بزرگی‌ از مردم کردستان به تجزیه عراق رای خواهند داد. اسراییل موافقِ این وضعیت و پشتیبانِ بوجود آوردن بخش‌های ضعیف و کوچک در خاور میانه است.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹
۵۵
bsman - بوردو، فرانسه

[::agha_ehsan - تهران، ایران::]. لعنتی شما و افکار پوسیده شماست. کردها دوست دارند از ادم های لعنتی داعشی مثل شما جدا شوند، و جدا هم خواهند شد.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
۵۵
bsman - بوردو، فرانسه

[::جمهوری سکوت - فرانکفورت، آلمان::]. خطرناکترینها خیلی وقت است اتفاق افتاده و امثال شما ثمره همین خطرناکترینها هستند. اینکه کردها بخواهند سرزمینشان را خودشان اداره کنند به امثال شما هیچ ربطی ندارد.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
۲۵
romano - تهران، ایران

[::دوستدار - استهکلم، سوئد::]. چرا احساس خطر؟ همین الان برو تو سایت رودوا بخون آمریکا میخواد بزرگترین سفارتخانه جهانو تو اربیل به مساحت 200000 متر مربع و هزینه 600 میلیون دلار بسازه خیال کردی کردستان چقدر gdp داره که این پولا قراره بره اونجا خرج بشه غیر از اینه که فردا بساط جاسوسی و تجاوز رو اونجا راه باندازه کردهای غیر خائن و معصوم و مظلومم افسر CIA بلد راه بشن با سلام و صلوات بیارن ایران و برگردونن. فردا آب رودهای مرزی رو بدزدید اگر هم ایران خواست ازتون پس بگیره تو کنگره آمریکا مک کین و غیره ننه من غریبم در بیارن اگر هم بخوایم درگیر شیم باید با آمریکا درگیر شیم. همین چه گناهی کردیم استقلال میخوایم حالا ایرانیها از عرب بهتون دشمنتر شدن نخیر ایرانیها نامرد رو خوب میشناسن. بنده خدا آمریکا و اسراییل فقط از شما امربر نوکر پادگانی خودشون رو میخوان وگرنه دیدی قطر میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکاست آمریکا حتی بهش پشکل هم نداد (البته عاقبت نوکری و باز کردن در خونت رو غریبه همینه) ما اتفاقا اینها رو میگیم چون مرز غرب سرزمین کهن به خطر میفته.
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵
۴۴
behran - کردستان، ایران

کردهای لعنتی!! ادب و شخصیت این به اصطلاح هموطنان مایه مباهات و سربلندی هر کُرد عاشق وطن و یکپارچگیست!
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

[::romano - تهران، ایران::]. خودت هم می دانید چی نوشتید ؟ خوب امریکا پایگاه در اربیل عراق بسازد به تو و یا به ایران چه رابطی دارد اگر هم ربطی داشته باشد به حکومت مستبد اخوندی ربط دارد چون اگر چنین پایگاهی ساخته شود در اربیل دیگر نیروهای برون مرز رژیم اخوندی نمی توانن در کردستان عراق خرابکاری کنن و هرکسی را خواستند ترور کنن و یا ادم ربای کنن . اگر قرار باشد کردستان عراق جدا بشود , حتما" جدا خواهد شد . کسی هم نظر من و تورا نمیخواهد که ایا کردستان جدا شود یا نشود , چون تصمیم جدا شدنش گرفته شده. اگر کردستان جدا شود باید در برابرمشکلتش هم مسئولانش ایستادگی کنن حتی اگر مثل قطر دچار مشکل شود . چون دیگر نه من و نه تو برای مشکلات کردستان ناراحت نخواهیم شد .
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
۵۹
ahora_nima - استکهلم، سوئد

من نمیدونم چرا این هموطنان کاسه داغتر از ا‌ش شدند. این مساله به کردها ربط داره که بخواهند مستقل باشند یا با عراق بمونند، مطمئناً کردها با هوش و درایت عمل می‌کنند و نیازی به دلسوزی ما ندارند بهتره ما به فکر ایران آخوندزده باشیم و در مسائلی‌ که به ملتهای دیگه مربوط است دخالت نکنیم
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
۴۲
رقص پرواز - پراگ، چک

گاها وقتی نظرات هموطن هایم را میخوانم فکر میکنم داعش با افرادی که دارای تفکر داعشی هستند چه تفاوتی دارند. متاسفانه بعد از حمله به تهران توهین و بددهنی رو نسبت به هموطن های کرد خود حتی در این سایت از سوی کاربران مثلا روشن فکر شاهد هستیم صرفا به این دلیل که در بین مهاجم ها یک یا چند نفر کرد بودند. منصفانه نیست در فضای احساسی حاکم بر جامعه بیاد نیاوریم سهم مردم کردستان در این سالها چه بود، درست است سهمی از سفره انقلاب نصیب مردم این دیار همانند سیستان و بلوچستان و دیگر اقشار محروم کشور نشد ولی کولبری  و یخ زدن در مسیر های سخت برای لقمه نانی، تبعیض و اتهام شد سهم این مردم! بهتر نیست امروز بیاندیشیم شاید همین تفکرات ماست که مردم این سرزمین را به سوی تجزیه و دور شدن سوق میدهد! ظاهرا داعش فقط حرم خمینی و مجلس را مورد حمله قرار نداد بلکه اتحاد مارا مورد حمله قرار داد تا ذهن هایی را که گرفتار تعصبات قومی و قبیله ای هستند را شکوفا کند، و فرصت جولان دادن و عقده گشایی را برای عده ای فرصت طلب بدهد تا اگر کسی مخالفت کرد براحتی با دادن برچسب تجزیه طلبی ساکتش کنند!
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
حزب پارت ازادی بخش کردستان که مثلا برای مبارزه با داعش کردهای ایرانی را امریکا اموزش داد اما در عمل به مرزهای ایران حمله کردند و سربازان ایرانی را کشتند ! فراموش کردید ؟ بعد می گویید چه ربطی به مردم ایران دارد که امریکا در کردستان عراق پایگاه نظامی بزند ؟ همین چند روز پیش یک نماینده مجلس امریکا پیشنهاد داد نیروهای جهادی و سلفی سنی ایران را اموزش بدهند و به جان مردم ایران بیاندازند تا شیعه بکشند ! فکر می کنید این اکادمی نیروهای جهادی و سنی قرار است کجا باشد ؟ کردستان عراق !!! بعد به ما می گویید استقلال کردستان از عراق به شما ربطی ندارد ؟ ماشالله انقدر خوش اشتها هستید که شهرهای دارای اقلیت کرد در عراق را هم می خواهید بخاطر منابع ان بنام خود سند بزنید ! مطمئنا همین نقشه را بعدا برای کشور ما ایران هم دارید ! بعد می گویید به شما چه ربطی دارد ؟ رفتار حکومت کردستان عراق بخصوص نیروهای امنیتی ان با اقلیت های قومی ، مذهبی ، زنان و روشن فکران اقلیم بهتر از حکومت های مستبد دیگر خاورمیانه نیست . بعد به ما می گویید به شما چه ربطی دارد ؟ ادامه دارد ١
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
عملیات مسلحانه از خاک کردستان عراق به ایران ، سوریه و ترکیه اجازه می دهد رسما در مجامع بین المللی از این کشور به جرم نقض حریم زمینی شکایت کنند . و این باعث درگیری مرزی و نفرت میان ایران با اقلیم بوجود می اورد ! بعد می گویید به شما چه ربطی دارد ؟ در پشت سر بارزانی این کشور کردستان دارای بخش هایی از سرزمین ماست بعد می گویید به شما ایرانیان ربطی ندارد ؟ در انتها تکه تکه شدن عراق ارزوی فدرالیسم برای ایران را که ما برای ان تلاش می کنیم به گور می برد ! شما می دانید امریکا با ٥٠ ایالت هم دارای فدرالیسم است و برای جدا شدن یک ایالت نیاز به رای تمام ایالت های امریکا است . بعضی از ایالت های امریکا دارای اکثریت اسپنیش و مکزیکی هستند که علاقه به ماندن در امریکا ندارند اما به دلیل قانون اساسی امریکا نمی توانند جدا بشوند . جدایی کردستان عراق از عراق یعنی امنیتی شدن فضای سیاسی و جامعه مدنی ایران و دستگیری بیشتر و ترور بیشتر جامعه مدنی ایران بخصوص در نواحی دارای اقلیت های قومی و بخصوص در نواحی دارای اقلیت های قومی کرد می شود ! ادامه دارد ٢
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۱
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
و یک عده هم مطمئنا بخاطر علاقه با ایران با این مسائل مانند دهه اول انقلاب موافقت می کنند . و این باعث فاصله بیشتر و نفرت اقوام ایران از هم میشود . بعد یک عده می گویند استقلال کردها در عراق به شما چه ربطی دارد ؟ من با ان کسانی که موافق این قضیه هستند و به ما می گویند به شما چه ربطی دارد که ناراحت میشوید ؟ یک سوال می پرسم به شما چه ربطی دارد که انقدر خوشحال می شوید و به هموطن خود هم توهین می کنید بخاطر اینکه از این قضیه ناراحت است . من بخاطر کشورم ایران ناراحت هستم چون ترکش های این جدایی به کشور من هم سرایت می کند . خاورمیانه مانند یک دومینو می ماند یک تلنگر بخورد کل ان خراب می شود . کلام اخر اروپا چندین قرن درگیرایدولوژی های مذهبی ( جنگ کاتولیک ها ، پروتستان ها ، مارتین لوتر ها و غیره ) ، قومی ( جنگ انگلوساکسون ها ، فرانس ها ، ژرمن ها ، رومی ها ، راشل ها و غیره ) ، فاشیستی ( ماسولینی ) ، نژادپرستی ( هیتلر )و کمونیستی ( جنگ سرد ) بود . درگیر دو جنگ جهانی برای تقسیم منابع جهان میان ابر قدرت ها بود که باعث کشته شدن میلیون ها انسان بی گناه شد . ادامه دارد ٣
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
و در انتها انها فهمیدند اشتباه کردند و اتحادیه اروپا را تشکیل دادند فارغ از هر زبان ، قوم ، ملیت ، ایدولوژی و مذهب !!! و در قانون اساسی اروپا فرهنگ اتحادیه اروپا را تحت تاثیر امپراطوری روم ، یونان و ایین مسیحیت و یهودیت معرفی کردند . ملت بزرگ ایران ما که میراث امپراطوری های بزرگ ایران قبل اسلام از ماد ، پارس ( هخامنشیان و ساسانیان ) و پارت ( اشکانیان ) و بعد اسلام عرب (بنی عباس ) ، فارس (سامانیان ) ، ترک های اغوز ( غزنویان و سلجوقیان ) ، اذری ( صفویان ) ، لر ( زندیه ) و غیره است ! اقوام ان مانند عروسک های خیمه شب بازی غربی ها برای ایجاد اسرائیل بزرگ از فرات تا نیل به جان هم افتادند . بقول برنارد لویس ایران شناس یهودی بریتانیایی فرهنگ ایرانی برتر است و هرگز شکست نمی خورد ان را باید تکه تکه کرد و به فرهنگ های کوچک قابل شکست مانند کرد ، فارس ، ترک ، عرب ، بلوچ ، لر و غیره تقسیم کرد . ملت ایران هم ماشالله همواره دارای اقلیت خائن و اکثریت نادان است . پایان
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۴
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد
[::مرغ آمین - تهران، ایران::]. خانم جان خیلی نامردی اسم کورده را در اخرین کامنتت نبردی , می بینید جان به جانتان کنن دشمن ملت بزرگ کورد هستید !
یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
من چه توهین و دشمنی به ملت کورد بزرگ تو کردم ؟ که شدم بزرگترین دشمن ملت کورد تو ! چون مخالف نظر تو هستم و با استقلال اقلیم کردستان عراق مخالف هستم . تو که دوستدار ملت بزرگ کورد هستی چرا سوئد زندگی مَی کنی بیا در کردستان زندگی کن ! برای من که در ایران زندگی مَی کنم امنیت و ارامش ایران مهم است . که توسط بارزانی و امثال تو این امنیت نشانه گرفته شده است [::دوستدار - استهکلم، سوئد::].
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۴
۳۸
sahandd11 - کلن، آلمان
استقلال حق مسلم کردهاست.البته کرها زیادخواه هستند.سیاستهای پان اریایی انها مقابل ترکهای ایران قرارداده..ولی دراینده این فارسهاهستند که در کویر لوت تنها می مانند
‌سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
کویر لوت 😂😂😂 !!! توله پان ترک در کویر لوت هیچ شهری وجود ندارد . این شما ترک ها هستید که مانند مور و ملخ به شهرهای غیر ترک مهاجرت مَی کنید و بعد یک روز صاحب خانه مَی شوید . اما هرگز مهمانواز های خوبی نیستید و غریبة را در شهرهای ترک نشین قبول نمی کنید . بخاطر همین اگر قرار به استقلال و سهم خواهی اقوام ایران از هم باشد دیگر برای شما ترک ها جایی در ایران نیست ! شما ترک ها باید به سرزمین پدری خود مغولستان برگردید . [::sahandd11 - کلن، آلمان::].
‌چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +471شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +325پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +292یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +288رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +202کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +201نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +188پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +168«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد