ترکیه همه‌پرسی استقلال کردستان عراق را 'اشتباه بزرگ' خواند

بارزانی تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان را اعلام کرد ترکیه تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی استقلال از عراق را اشتباه دانسته است.
 

روز جمعه، ۱۹ خرداد (۹ ژوئن)، وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای گفت که "در شرایط غیرعادی فعلی در عراق، انجام همه‌پرسی از جمله در مناطقی از این کشور که مورد اختلاف است نمی‌‌تواند منعکس کننده اراده واقعی مردم عراق باشد."

 
هم‌اکنون نیروهای دولت اسلامی (داعش) بخش هایی از عراق را در اختیار دارند.
 
در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که "حفاظت از تمامیت ارضی عراق یکی از اصول سیاست خارجی ترکیه است و این اصل پیش شرط اصلی ثبات، صلح و رفاه در منطقه محسوب می‌شود."
 
دولت کردستان عراق در نظر دارد همه‌پرسی استقلال را نه تنها در سرزمین اقلیم کردستان، بلکه در استان کرکوک نیز برگزار کند. کردها و دولت مرکزی عراق هر دو مدعی مالکیت بر این منطقه نفت‌خیز هستند.
 
شامگاه روز چهارشنبه، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق در توییتر خود نوشت: "خوشوقتم اعلام کنم که تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای روز ۲۵ سپتامبر تعیین شده است." این تاریخ در جریان نشست مقامات ارشد دولت کردستان تعیین شده که تصمیم گرفتند که همه‌پرسی در سه استان تشکیل دهنده اقلیم خودمختار کردستان و "نواحی خارج از مدیریت این منطقه" برگزار شود.
 
مقامات دولت اقلیم کردستان عراق گفته‌اند که همه‌پرسی در مناطق مورد اختلاف بین دولت مرکزی عراق و کردها از جمله استان کرکوک برگزار خواهد شد. پس از حمله نفرات داعش به کرکوک در تابستان سال ۲۰۱۴ و عقب‌نشینی نیروهای عراقی از برابر آنان، نیروهای کرد این استان را در اختیار گرفتند.
 
جمعیت عراق از اقوام و پیروان مذاهب مختلف تشکیل شده است. شیعیان، که اکثریت جمعیت را تشکیل می‌دد، عمدتا در جنوب و کردها و اعراب سنی عمدتا در بخش‌های شمال این کشور سکونت دارند. شیعیان بر دولت مرکزی مسلط هستند و علاوه بر این، گروه‌های مختلف شیعه شبه نظامیان مسلحی را در اختیار دارند. برخی از این گروه‌ها علیه هر نوع اقدام کردها برای جدایی از عراق هشدار داده‌اند.
 
تا کنون دولت مرکزی عراق نسبت به اعلام تاریخ برگزاری همه‌پرسی واکنشی نشان نداده است اما پیشتر، یک خبرگزاری کُرد اظهارات حیدر عبادی، نخست وزیر عراق را گزارش کرده بود که گفته است: "آرزوی برادران کرد برای ایجاد یک کشور برای خود حق آنهاست و هیچ کس حق منصرف کردن آنها را ندارد، اما برگزاری رفراندوم در این زمان درست نیست چون جنگ هنوز زبانه می‌کشد و بعضی همسایگان کشور معتقدند که این حرکت تهدیدی علیه امنیت آنهاست."
 
در صورتی که کردها در صدد باشند با توسل به همه‌پرسی، مناطق مورد اختلاف را به اقلیم کردستان ملحق کنند، به احتمال زیاد مخالفت عراق با این همه‌پرسی بیشتر خواهد شد.
 
روابط بین دولت کردستان عراق و ترکیه دوستانه بوده است و بخش عمده‌ای از نفت کردستان عراق از طریق خط لوله عبوری از خاک کردستان به خارج صادر می‌شود. به همین دلیل، موضع ترکیه در قبال استقلال کردستان برای کردها اهمیت فراوان دارد.
 
علاوه بر عراق، کشورهای ترکیه، سوریه و ایران نیز دارای اقلیت‌های بزرگ کرد هستند و جدایی احتمالی کردستان عراق می تواند واکنش آنها را در پی داشته باشد. در صورت تشکیل کشور مستقل کرد در شمال عراق، این کشور محصور در خشکی خواهد بود و برای ارتباط تجاری با خارج، به خصوص صدور نفت که منبع اصلی ثروت آن را تشکیل می‌دهد، به همکاری همسایگان خود متکی خواهد بود.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۶
*بی همتا* - برلین، آلمان

اروغان . توبرو بفکر کشورخودت باش که یک کودتای دیگری رخ ندهد
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۶
۴۵
karkas - اصفهان، ایران
بارزانى غلط کرد
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
۶۳
ابوسفیان بیرونی - آمستردام، هلند
البته این خودشم خیلی از کردها رو بازی داده. اگه راست میگه چرا زودتر این کار رو نکرد ؟
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۶
۵۹
ahora_nima - استکهلم، سوئد
[::karkas - اصفهان، ایران::]. تو چرا ....میسوزه کردستان عراق چه ربطی‌ به اصفهان داره. چه چیز این مساله برای تو درد آور است. امیدوارم کردستان عراق از زیر یوغ عرب در بیان و یک کشور مستقل برای خودشون داشته باشند.
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
نمى دونم بعضیها اینقدر از برزانی و کوردها کینه دارن چرا نمى دونم روشون را کم کردن بعد صحبت از ایران یکپارچه مى کنند کینه از کورد دارن و عرب ایرانى ملخ خور ترک ایرانى چهارپا مى نامند و.....و انواع جوکها براى اقوام ایرانى مى سازند و تمسخر مى کنندبعد حرف از ایران بزرگ و یکپارچه مى کنند بابا احترام و أدب خوب چیزیه.
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
۲۵
romano - تهران، ایران
[::ahora_nima - استکهلم، سوئد::]. کردستان عراق همون ربطی رو به اصفهان داره که اسم کاربریت به ایران و اصفهان داره کردستان عراق و خود عراق همون ربطی رو داره به ایران و اصفهان داره که ایوان خسرو یا طاق کسری یا ایوان مدائن داره. ایران مام وطن رو که شما حالا با بزدلی و توهین و ترور هم آغوش با دشمن دارید میفروشید نتیجه هزاران شمشیر آخته مردان ایرانیه که از زمان باستان تا زمان عثمانی و نادر شاه عباس و حتی قاجار برای بیشرفی و وطن فروشی شما به خون شجاعتشون آغشته شده و گرنه همون عثمانی کافی بود تا نسل کرد رو از روی زمین برادره به چیتون مینازید و چقدر وقیح هستید حداقل مرد باشید اگر کسی رو در کل کره خاکی باید ممنونش باشید ایرانه وگرنه کی تو دنیا به کرد وفا و مادری کرد الا ایران.
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۳
۲۵
romano - تهران، ایران
[::Herzl - امستردام، هلند::]. خوب بارزانی قطعا بچه مهاباده بچه پاریس نیست دوم اینه پدربزرگش ایران فروش بود (مثل این میمونه من در اربیل بدنیا بیام بعد اربیل رو جدا کنم بعد با انگلیسی ها هم ساخت و پاخت کنم) در زمان پدربزگش قطعا یک جوک مانند اس ام اس نبوده که تا مهاباد ۱ روزه برسه بعد ایشون تصمیم بگیره سر جوک جمهوری مهاباد تشکیل بده. دوم اینکه اگر ایران به این وطن فروش پناه نمیداد قطعا صدام حسین از لباس زیر بارزانی و ایالش پرچم میساخت ولی ما ناموس پرستیم حفظش کردیم. در ایران همه اقوام هزاران ساله دارن زندگی میکنن و خوبه تنها جنایت ثبت شده جکه (واقعا باید اینو در دادگاه جنایات جنگی به جرم تجاوز عنف و نسل کشی بررسی کنن) در ایران چهارپا ملخ و. میگن استاد علیزاده و کامکار پرفسور هشترودی سعید کویتی پور هم میگن در پایان اگر من تا صبح حرف بزنم آدم کوچک آدم کوچکه و قطعا هدف مقطعیش رو میبینه فقط متاسفم که چهارتا یهودی پشت یهودی در میان چهارتا عرب خلیجی پشت هم در میان ولی شما از پشت با خنجر در میاین واقعا در تاریخ کهن سرزمینمان خودتون رو کجاش قرار میدید.
شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +477شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +331پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +295یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +205نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد