حملات تهران؛ چطور یک ایرانی از داعش سر درآورد

ساعاتی پس از حمله دیروز (چهارشنبه ۷ ژوئن/۱۷ خرداد) در تهران، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سایت خود "اعماق" تصاویری منتشر کرد که دو تن از مهاجمان را نشان می‌داد که در مجلس ایران-- که یکی از امکان مورد حمله قرار گرفته بود -- یکی از قربانیان را که روی زمین افتاده بود بار دیگر را به گلوله بستند و با عربی "فصیح قرآنی" فریاد می‌زدند، "فکر می کنید ما از اینجا خواهیم رفت. نه؛ با اجازه خدا اینجا می‌مانیم." اغلب کارشناسان عرب معتقد بودند این لحن یک عرب زبان نیست؛ و نوع عربی استفاده شده عربی محاوره‌ای نیست و عربی است که یاد گرفته شده؛ اگرچه آنها عربی را خوب صحبت می کردند. پس آنها کجایی بودند؟
 

چیزی که توجه مرا جلب کرد و شاید رمز هویت برخی از مهاجمان باشد دو/سه ثانیه اول این ویدیو بود. در ابتدای ویدیو یکی از مهاجمان به همراه خود به کردی جملات کوتاهی می‌گوید با لهجه‌ای که در برخی از شهرهای مناطق کردنشین ایران از جمله سنندج، کامیاران و جوانرود بکار برده می‍‌شود. آنها ظاهرا با لهجه کردی اردلانی می‌گویند: "بی سه بی، بی سه بی، پال به من" یعنی "وایسا- بیا، وایسا- بیا، به من تکیه کن".

 
اکنون مشخص شده است که مهاجمان ایرانی بوده و یکی از آنها "سریاس صادقی" است. او از اهالی اطراف پاوه در استان کرمانشاه است. بیش از دو سال پیش "حزب دمکرات کردستان" (حدک) در سایت خود نام سریاس صادقی و چند تن دیگر را منتشر کرد که آنان را متهم می‌کند آزادانه برای داعش تبلیغ و به جذب جوانان کرد برای داعش مشغولند. در آن گزارش "حزب دمکرات کردستان" (حدک) مقامات دولتی را متهم کرد که کاری به فعالیتها ندارند.
 
داعش یکی از انشعابات سلفی‌ها است. پس از ظهور داعش در عراق و سوریه تخمین زده شده بیش از ۵۰۰ جوان کرد از کردستان ایران و عراق به صف نیروهای داعش پیوستند. داعش گردانی به نام گردان صلاح الدین ایوبی دارد. در دو سال گذشته داعش از عضوهای کرد خود برای عملیات شناسایی و گاهی انتحاری علیه نیروهای کرد در مناطق سوریه و عراق استفاده کرده است. برخی از نیروهای کرد داعش بارها در ویدیوهای تبلیغاتی این گروه ظاهر شده‌اند و مقابل دوربین پیشمرگه‌های اسیر شده کردستان عراق را سربرید‌ند.
 
در چند سال گذشته بسیاری از فعالان حقوق بشری و ادبی کرد ایران از رشد بی‌سابقه سلفی ها در برخی از شهرهای کردنشین ابراز نگرانی می‌کردند. حتی برخی از مخالفان، جمهوری اسلامی را متهم می کنند که برای مدت طولانی برای مقابله با احزاب چپ و ناسیونالیست کرد تندروهای مذهبی وهابی و سلفی را در کردستان آزاد گذاشتند تا رشد کنند.
 
روحانیون کرد ایرانی عمدتا از اسلام سیاسی پرهیز کرده‌اند. در کردستان ایران ناسیونالیسم کردی و روحانیت سنتی کرد با هم آمیخته شده اند. به همین دلیل اکثر احزاب پر نفوذ کردستان ایران اکثرا ناسیونالیست، سوسیالیست یا چپگرا بوده‌اند.
تصویری از کلیپ ویدیویی چند ماه پیش داعش حدود یک ماه پیش داعش با انتشار ویدویی ۳۷ دقیقه‌ای تحت عنوان "سرزمین ایران، از دیروز تا امروز" تهدید کرد که به ایران حمله خواهد کرد. در این ویدیو چند تن از اعضاء ایرانی داعش که به فارسی سخن می گفتند از سنی‌های ایران خواستند تا به آنها بپیوندند. برخی از افرادی که در این گزارش طولانی سخن می‌گفتند، لهجه کردی دارند.
 
در تصاویر منتشر شده ماه گذشته، داعش قول داد انتقام دخالت های ایران و شیعیان در سوریه و عراق را بگیرد. در این تصاویر اعضاء ایرانی داعش برخی از برخوردهای جمهوری اسلامی علیه سنی‌های ایران را "جنایت" خوانده و از سنی های ایران می خواهند به مبارزه مسلحانه آنان بپیوندند.
 
بسیاری نگرانند حملات دیروز تهران بهانه‌ای برای امنیتی شدن بیشتر مناطق سنی‌نشین ایران به خصوص کردستان بشود.
 
این حمله و شرایط منطقه‌ای مقامات ایران را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد. ایران میلیونها سنی دارد. بسیاری از رهبران سنی ایران سیاست‌های جمهوری اسلامی نسبت به سنی های ایران را تبعیض آمیز و گاهی هم تحقیر‌آمیز می‌خوانند. در حالی که اکثر قریب به اتفاق سنی‌های ایران مخالف خشونت هستند، بسیاری از فعالان کرد می‌گویند سیاستهای تبعیض‌آمیز هدیه‌ای به گروه‌های تندرو همچون داعش برای جذب جوانان سنی است که از سیاستهای دولت خشمگین هستند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

گروه های چپ گرا و ناسیونالیست کرد فراموش کردند با گروه مجاهدین خلق و توده ای ها کم در قبل و بعد انقلاب انسان کشتند . شما ها به اسم خلق و ملیت مَی کشید اینها به اسم الله و عمر لعنت الله !!! همانطوری که حزب الله و سپاه پاسداران به اسم الله و علی میکشند . مقصر اصلی همه شما هستید بیخود طرف مقابل را مقصر ندانید . انهایی که ترورهای سنی های در عراق ، سوریه و ایران رابه ظلم حکومت شیعه به سنی ها ربط مَی دهند پس شیعیان عراق زمان صدام حسین و شیعیان بحرین و عربستان باید در خاورمیانه جوی خون راه مَی انداختند . مگر ج ا به شیعه های ایران ظلم نمی کند بیشترین کشته و زندانی از شیعیان ایران است پس اینها هم باید بروند در خیابان ملت را به رگبار بزنند . باید معلوم شود چرا یک انسان خاورمیانه ای فارغ از هر ملیت و مذهب انقدر عقب مانده است که نمی تواند با مخالف زندگی کند و می خواهد ان را حذف کند . چرا تنها ترور راه حل این کوردلان است .
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
۲۹
گشتاسپ - شیراز، ایران

خاک بر سر نادان خائن که به داعش سلفی پیوسته و سر کرد هم قوم خود را میرد.مرده شور هر چی مذهب و شاخه های اسلام هست را ببرند.مایه خجالت بشر در قرن نانو و اتم و فضا.خاک تو سر شما ابله های روزگار.
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
۱۰۷
amonbede - تهران، ایران

تمام منشا این کشتارها و قتلها مذهب است اگر دین را از سیاست جدا کنند خود به خود این مشکلات حل میشوند
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
۵۷
دوستدار - استهکلم، سوئد

همه این کشتوکشتارها زیر سر خامنه ای رهبر نظام اخوندی ایران است !
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
[::دوستدار - استهکلم، سوئد::] خیر منشا همه اینها حماقت و مذهب است.خامنه ای هم مثل تو یک آدم دگم و نادان که از پریدن قورباغه هم به کوبیدن رقیب و دشمن میرسی و طلب سهم خود میکنی.
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۳
۳۳
aram2255 - ایلام، ایران

اینکه معتقدم ظلم و جور خانواده ی اسد داعش و پدید آورد و ظلم و جور آخوندا منشا خشونت در کردستان و بلوچستانه به کنار اما با هیچ عذر و بهانه ای نمیتوان پذیرفت که یک کرد اونم از نوع ایرانیش و بالاخص پاوه ای [که به مهمان نوازی و درستکاری در بین کردها شهره اند ]به گروهی بپیوندد که حتی برای کردها حق حیات قائل نیستندو اینچنین با قساوت قلب به روی هموطن بیگناهش آتش گلوله روانه کند. به عنوان یک کرد ایرانی با نهایت تاسف و تاثر و پوزش از هموطنانم از چنین حیوانات کرد زبانی اعلام انزجار میکنم . باید مرزها را باز گذاشت تا تمام این حیوانات درنده خو با فراغ بال به داعش ملحق بشن که شرشون از سر ملت کم بشه. خدا به خانواده های داغ دیده صبر بده.
‌پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
۳۹
janahi - دبی، امارات متحده عربی
بابا داعش کجا بود ؟ داعشی که تا مرقد امام بره و بعد بره جای دیگری انفجار کنه و موقع تیر اتدازی به پا شلیک کنه دیگه باید بدونیم که این داعش غریبه نیست !!
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۲
۴۴
behran - کردستان، ایران

اگر امروز کسی نداند که داعش دشمن اصلی کُردهاست، باید در درک و دریافتش از مسائل پیرامون شک کرد و یا در صداقتش در تجزیه و تحلیل؛ و اگر کسی گفته هایش در راستای حکومت اسلامی ولی با رنگ و لعابی دیگر باشد، هم به صداقتش و هم به درایتش باید شک کرد. چسباندن این وقایع به مردم کُرد توسط حکومت اسلامی و بریتانیا،کلید خوردن سکانس آخر سناریوی حضور آخوند انگلیسی در رأس حکومت ایران و جنگ داخلی و تجزیه این کشور است. همین سلفی ها در دوران جنگ آمریکا با عراق به پشتیبانی سپاه قدس در کردستان ایران پایگاه های نظامی داشتند و قبل از اینها هم همواره با اسامی مختلف ولی دارای ریشه مذهبی، مورد پشتیبانی حکومت جهت سرکوب نیروهای چپ و آزادیخواه و ایجاد شکاف و عاملین شناسایی مبارزین راستین بودند. بسیار متأسفم ولی شوربختانه بار دیگر مردم ایران دشنه تعصب مذهبی و قومی خود را به تحریک دول غربی و حکام فاسد دست نشانده بر سینه مردم هموطن خود درکُردستان فرو خواهند برد، غافل از اینکه این آخرین پرده خونینی است که میتواند با درایت ما رنگ صلح و برابری بخود گیرد؛ ولی مگر در این هنگامه جهل و جنون و دروغ و تعصب صدایم به کسی میرسد!
جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۸
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • بیرانوند: نه تنها ۲۰ میلیارد تومان جریمه را نمیدم، بلکه آن ۵ میلیاردی که شیرینی ازم گرفتند، پس می‌گیرم
  • فاکس: می‌دانیم شما با بمباران مردم مخالفید، شاهزاده رضا: نمی‌خواهم هموطنانم بار دیگر رنج بکشند
  • (تصاویر) بازدید ارزشی ‌ها از اتاق بستری شدن خمینی
  • حسین سلامی، فرمانده سپاه: ترجیح میدم جای سخنرانی نتانیاهو، کارتون گوریل انگوری ببینم
  • ظریف: «شهرک‌نشینان اسرائیلی از نظامیان بدترند، سرباز اسرائیلی زورکی می‌جنگد»
  • شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • (تصاویر) چرا زنانی که اندام پُرتری دارند برای مردان جذاب ترند؟
  • دفاع عجیب نماینده سابق تهران از هیتلر در کشتن یهودیان: هیتلر درست تشخیص داد
  • +477شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +331پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +295یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +289رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +238سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +227‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +205نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +203کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +189پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +169«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد