فتوای عجیب مفتی: روزه بر فقرا واجب نیست!

العالم، «مصطفی راشد» مفتی مصری و رئیس "اتحادیه جهانی علمای اسلام برای اسلام" که به صدور فتواهای جنجالی معروف است، محاسباتی را درباره زندگی شهروندان مصری انجام داده و به این نتیجه رسیده است که روزه برهر شهروند مصری که حقوق ماهیانه اش کمتر از 500 دلار باشد، واجب نیست!

راشد معتقد است که براساس حدیث نبوی (ص) ، فقیر به کسی گفته می شود که قادر به تامین غذا برای خود و خانواده اش برای یک ماه نیست و خانه ندارد و مرکب - که معادل آن در زندگی امروز خودرو است- ندارد.

براساس این تعریف، راشد طبق محاسباتی انجام داده و اعلام کرده که در مصر، فقیر کسی است که در ماه به طور متوسط درآمدی معادل 750 دلار ندارد. البته وی جانب احتیاط را رعایت کرده و ملاک درآمد ماهیانه کمتر از 500 دلار را برای تعیین "فقیر" در نظر گرفته است.

وی همچنین تاکید دارد؛ مَبلغی که به عنوان «ملاک فقر» تعیین کرده، در هر کشوری با توجه به وضعیت اقتصادی و هزینه و مخارج زندگی متفاوت است و اصل برای تعریف فقیر، همان تعریف بر اساس حدیث نبوی است.

راشد در ادامه مدعی شد: منظور از روزه، غذا دادن به فقراست، اگر هر شخصی در روز به یک فرد مسکین غذا دهد، این بهتر از روزه است(!)

وی درعین حال تاکید کرد که منظورش از این سخن، دعوت از فقرا برای روزه نگرفتن نیست، و منظورش این است که «مقاصد شرع» را به اطلاع مردم برساند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
ایران سرفرازم آرزوست - ورشو، لهستان
در مقایسه با بقیه آخوندا کمی عقلش کار می کنه. گرچه بسیاری از مردم عادی در ایران تو ماه رمضان بزرگترین نگرانی شون اینه که چی کار کنن تشنگی بهشون فشار نیاره و اینکه افطاری مفتی کجا پیدا کنن.کی به فکر فقراست؟؟؟ شدت حماقت مسلمان در این ماه و ماه محرم به اوج میرسه. حیف که ما نیستیم تا ببینیم چطور نوه نبیره های همین ملت نفهم به حماقت اجدادشون خواهند خندید.
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۸
۳۹
janahi - دبی، امارات متحده عربی
منظور از روزه، غذا دادن به فقراست، اگر هر شخصی در روز به یک فرد مسکین غذا دهد، این بهتر از روزه است(!). وی درعین حال تاکید کرد که منظورش از این سخن، دعوت از فقرا برای روزه نگرفتن نیست، و منظورش این است که «مقاصد شرع» را به اطلاع مردم برساند.روزه گرفتن شرایط خاص خود دارد و افراد مریض و مسافر روزه براشون واجب نیست و این فقرا هم از نظر سوء تغذیه اکثرآ بیمار هستند .واز نظر شرعی روزه برای چنین اشخاصی جایز نیست
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
....راشد در ادامه مدعی شد: منظور از روزه، غذا دادن به فقراست، اگر هر شخصی در روز به یک فرد مسکین غذا دهد، این بهتر از روزه است(!).....ای صدای سخن عشق ندیدم خوشتر یادگار جاودانی که در این کنبد دوار بماند...کاش مام علمای مفت خور و بیخاصیت این طرز فکر را داشتند یا از این طرز فکر پیروی میکردند، چون در این صورت نه بچه ای به ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشد نه کسی مجبور بود کلیه اش را بفروشد و نه مادر به خاطر فقر به فحشا کشیده میشد.واقعا این عالم بای بدون ترس و دلهره بخاطر این کلامش بگه "انا الحق"!
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
من نمیدانم چرا تیتر این خبر "فتوای عجیب " است؟؟ ایا کمک به فقرا عجیب است،پیشترها تو ایران عجیب نبود زمان حکومت امام زمان نمی دانم شاید چیز نوظهوری باشد
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
حرف حساب. فقیر در تمام سال در حال امساک است. حال فلان حاج بازاری یا آخوند شکم پاره یا قشری مسلک بی‌ خاصیت، یا نان‌ به نرخ روزان دلشان را خوش کرده که چند ساعت گرسنگی می‌کشد تا یک عمر از خلق سواری بگیرند و با آن‌ کاسبی به راه اندازد.
شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۵
۴۵
مهرداد2538 - تهران، ایران
این کجایش عجیب بود و چرا باید جنجالی نام بگیرد؟
یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
۵۴
حسین سلطانزاده - برلین، آلمان
ولتر گفته است ، دین زمانی درست شد که یک کشیش به یک احمق روبرو شد
‌سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +499شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +355پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +312یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +295رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +243سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +218نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +207کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194پاسخ وزیر دادگستری اسرائیل به پُست علی خامنه‌ای: «به پایان سلام کن»
  • +175«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد