وزیر خارجه عربستان: انتخابات ایران، مساله ای داخلی است

عادل الجبیر می گوید، بعداز برجام اقدامت خصمانه ایران در منطقه افزایش یافته است. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی،با اشاره به این که انتخابات در ایران موضوعی داخلی است، می گوید، ریاض در سیاست خود در قبال ایران، به افراد نگاه نمی کند، بلکه اقدامات این کشور را مد نظر دارد.
 

به گزارش رویترز، عادل الجبیر روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران تصریح کرده است: موضوع انتخابات، مساله داخلی ایرانی‌ها است.

 
وزیر خارجه عربستان با اشاره به اقدامات خصمانه و تهاجمی ایران در منطقه گفته است: ما وقتی به سیاست‌های ایران نگاه می کنیم، افراد مد نظر ما نیستند، بلکه به اقدامات توجه می کنیم.
 
انتخابات ریاست جمهوری ایران با حضور چهار نامزد روز جمعه برگزار می شود. در این انتخابات رقابت اصلی بین حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، و ابراهیم رییسی، تولیت آستان قدس رضوی است. در دوران مبارات انتخاباتی،حسن روحانی و اسحاق جهانگیری،‌معاون اول او، از حمله نیروهای تندرو به سفارت عربستان انتقاد کردند.
 
بعد از حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، عربستان روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.
 افزایش اقدامات خصمانه ایران بعد از برجام
 عادل الجبیر در ادامه این مصاحبه تاکید کرده است، از زمان توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، برجام، ما شاهد افزایش اقدامات حصمانه و تهاجمی ایران در منطقه بوده ایم و نه کاهش چنین اقداماتی
 
وی باردیگر ایران را متهم کرده است که با حمایت از تروریسم در صدد برهم زدن ثبات در منطقه است.
 
این در حالی است که ایران در مقابل عربستان را به حمایت از گروه‌های افراطی در منطقه متهم می کند.
 
وزیر خارجه عربستان در ادامه گفته است: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از آغاز روی کار آمدن خیلی شفاف بر ضرورت مهار ایران تاکید کرده است.
 
رویترز می گوید، ریاض از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استقبال کرده است و معتقد است که دولت باراک اوباما در برخورد با ایران، رقیب اصلی عربستان سعودی در منطقه، بسیار نرم بود و به اندازه کافی برای مناسبات دو جانبه با ریاض که آن را محور تعادل در منطقه خاورمیانه تلقی می‌کند، ارزش قائل نمی‌شد.
 
قرار است دونالد ترامپ در نخستین سفر بین المللی خود روز شنبه به ریاض سفر کند.
 
تنش بین ایران و عربستان سعودی طی سال‌های اخیر با تداوم جنگ در کشورهایی مانند سوریه و یمن تشدید شده است.
 
رسانه‌های بین المللی از نقش ایران و عربستان در حمایت از طرف‌های درگیر در سوریه و یمن به عنوان جنگ نیابتی بین تهران و ریاض یاد می کنند.
 
کشورهای عرب ایران را به دخالت در امور کشورهای عرب منطقه متهم می کنند. این در حالی است که ایران، عربستان را به «سیاست‌های غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و شوم، تشویق و تامین مالی افراط گرایی در جهان و منطقه» متهم می کند.
 
در جنگ در یمن ، ایران از شبه نظامیان حوثی حمایت می کند و در مقابل عربستان و ائتلاف کشورهای عرب از حکومت عبد ربه منصور هادی پشتیبانی می کنند.
 
این در حالی است که ایران در جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می کند و در مقابل عربستان و کشورهای عرب از مخالفان حکومت سوریه حمایت می کنند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا
باز أین باقالی ور زد
جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۶
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::Realman - ارواین، ایالات متحده امریکا::]. کاش کمی سنجیده تر حرف میزدی، همین باقالی به قول خودت تمام کشورهای اسلامی رو بر علیهایران متحد کرده مکه نمیبینی که جز ٢٠کشور عرب بیش از ١٧ کشور اسلامی هم در ائنلاف به رهبری ریاض بر علیه حوثی ها مشارکت دارن؟ فرمانده ائتلاف کشورهای مسلمان رو راحیل شریف جنرال پاکستانی بر عهده گرفته که کشورش مرز مشترک با ایران داره و صاحب بمب اتمه اقدام دوم عادل الجبیر هم روابط تنگاتنگ با غرب و بخصوص امریکا و حمایت اونها بر علیه ایران رو داره . میدونی یعنی چی؟ کمی عاقل باش و منطقی فکر کن! چه لزومی به دشمنی و درگیری و جنگ بین کشورهای همسایه وجود داره؟ اخوندا مملکت رو در این ٣٨ سال به فنا دادن دیگه تا کی مردم ما میخوان به پای اینا بشینن الله اعلم
جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +516شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +375پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +320یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +297رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +247سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +232‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +223نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +208کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +180حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +177«حسن جعفر قصیر» داماد حسن نصر‌الله در حمله هوایی اسرائیل به دمشق کشته شد