کدخدایی: شورای نگهبان پس از تایید صلاحیتها هم می‌تواند اعلام نظر کند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران، می‌گوید که این شورا حتی بعد اعلام تایید صلاحیتها از سوی این نهاد می‌تواند در مورد افراد تایید صلاحیت شده، اعلام‌نظر مجدد کند.
 

آقای کدخدایی در سخنانی در برنامه "نگاه یک" تلویزیون دولتی ایران گفت: "اگر بعد از اعلام نتیجه صلاحیت‌ها اسنادی به دست ما برسد که در صلاحیت یک کاندیدا تاثیرگذار باشد، می‌توانیم اعلام نظر کنیم."

 
وی گفته است که بر اساس قانون "بعد از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها اگر اسناد و مدارکی به دست شورای نگهبان برسد که در صلاحیت تاثیر داشته باشد می‌توانیم اعلام نظر کنیم."
 
اما آقای کدخدایی به طور مشخص نگفته است که منظور وی از این "اعلام نظر" چیست و در این رابطه شورای نگهبان چه اقدامی صورت خواهد داد.
 
وی در عین حال گفته است این نکته "در انتخابات مجلس شورای اسلامی بدین گونه نیست." این درحالیست که مینو خالقی، نامزد انتخابات مجلس ایران، علیرغم پیروزی در انتخابات مجلس دهم، به دلیل اینکه شورای نگهبان صلاحیت او را پس از اعلام نتایج رد کرد، موفق به دریافت اعتبارنامه خود و ورود به مجلس نشد.
 
شورای نگهبان در رد آرای مینو خالقی گفته بود به "مستنداتی" دست یافته که به خاطر "محذورات شرعی و قانونی" نمی‌تواند آن‌ها را منتشر کند. منظور از این مستندات عکس‌هایی از مینو خالقی بود که حجاب نداشت. اگرچه این رد صلاحیت پس از انتخابات مورد اعتراض حسن روحانی و برخی نمایندگان از جمله علی مطهری قرار گرفت و باعث تنش میان مجلس و شورای نگهبان شد، به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، این پرونده به هیات عالی حل اختلاف ارسال شد. در نهایت این هیات، نظر شورای نگهبان را تایید کرد.
نظارت شورا بر تبلیغات
 آقای کدخدایی در ادامه سخنان خود در شبکه تلویریونی دولتی ایران، همچنین به نظارت این نهاد بر تبلیغات انتخاباتی اشاره و تاکید کرده است که برخی از قوانین انتخاباتی "حداقلی و ناکارآمد" است. وی افزوده است که قوانین کشور "نیاز به تعریف موضوع تبلیغات" دارد.
 
وی گفته است که مثلا "مشخص نیست که فردی یک سال قبل از انتخابات مقاله‌ای بنویسد یا سخنرانی‌ داشته باشد آیا این تبلیغ است؟"
در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورا و مجلس خبرگان در جمهوری اسلامی، تنها افرادی مجاز هستند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند که در مرحله اول، شورای نگهبان آنان را برای تصدی سمت مورد نظر مناسب دانسته و نامزدی آنان را تایید کرده باشد سخنگوی شورای نگهبان در ادامه اظهارات خود در همین رابطه گفته است که "براساس رویه و براساس زمان تعیین شده تبلیغات اگر تخلفی باشد که در نتیجه انتخابات تاثیرگذار باشد ورود می‌کنیم و موضوع را در بررسی صلاحیت تاثیر می‌دهیم."
 
او تاکید کرد که اگر آن تخلف تبلیغاتی "به حدی گسترده باشد که سرنوشت انتخابات را تاثیر بگذارد ما وارد می‌شویم. در فضای مجازی هم اینگونه است."
 
در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورا و مجلس خبرگان در جمهوری اسلامی، تنها افرادی مجاز هستند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند که در مرحله اول، شورای نگهبان آنان را برای تصدی سمت مورد نظر مناسب دانسته و نامزدی آنان را تایید کرده باشد. این افراد سپس اجازه ورود به مرحله رقابت برای کسب آرای رای دهندگان را خواهند داشت.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۳
shirzan e irani - استکهلم، سوئد
این نظام چون دم از اسلام میزند برایِ کلاه شرعئ گذاشتن بر سر خود، نیازمندِ رأی دادنِ مردم یا به تعبیرِ خودشان بیعت کردن هستند. قشری مسلکان بدانند در تمامِ فریب‌ها ، بدعت‌ها و خیانات و جنایاتِ این نظام شریک هستند. این نظام چیزی را که به حامیانش آموخته مداحی، مزدوری , جیره خوری و تابعیت محض است، که آنها را از حقیقت دین فرسنگها دور کرده است و بار بزرگی‌ هم در این دنیا و هم در آن دنیا بر دوششان گذ اشته, همچنین مذهبیو ن سنتی بدانند با رأی دادن به بدعت گذاران و فاسقان بر خلافِ دینِ خدا رفتار می‌‌کنند همان هایی هستند , وقتی‌ معاویه قرآن‌ها را بر نیزه کرد به او گرویدند، و همان‌ها هستند که در برابر حسین و در جبهه باطل بر علیه او جنگیدند، و ایرانیانی که به میهن و خودشان تعهد دارند بدانند هر گونه همکاری با این نظام در جهتِ استقرار بیشتر خیانت به خود و میهن شان است و جیره خورانِ این نظام بدانند این نظام بر حق نیست، هر چند اگر برحقی را میدا نستید محال بود حامی‌ این نظام شوید، شما از دین خروج کرده ا ید تا فرصتِ جبران دارید از این نظام برائت جویید، باشد رستگار شوید.
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
۱۰۷
vikingoslo - اسلو ، نروژ
از حرفا و شکل و قیافه سخن گوی این شورا کاملا حال و روز ان مشخص است . این اقا . در واقع میگوید شورای نگهبان فقط کارش شکر خوردن است و و داشتن جنتی ۱۰۰۰ ساله در راس دلیل این سیاست های پرت و پلای شورای نگهبان ست .
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
شهر هرت که میگن همینه ! بى در و پیکر و هچل هفت ! استمرار استبداد مشمئز کننده دینى! این یارو رو من قدیما یه جایى دیدمش! آها ، کارتن پینوکیو ، گربه نره!
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +531شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +395پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +327یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +299رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +249سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +233‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +228نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +210کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +186حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +183وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود