بیزینس اینسایدر: جنگنده پنهان‌کار جدید ایران، یک جوک خنده‌دار غیرقابل باور

دبی-العربیه می نویسد : نشریه بیزینس اینسایدر، جنگنده نسل پنجم و پنهان‌کار ایران، که از آن با نام قاهر 313 یاد می‌شود را یک شوخی دانست که متخصصان تکنولوژی‌های نظامی آن را باور نمی‌کنند.
 

این هواپیما پیش از این و در سال 2013 نیز رونمایی شده بود. آن زمان نیز گفته شد این هواپیما کوچکتر از آن است که بتواند تسلیحات ادعا شده را حمل کند. قاهر 313 حتی با حجم بدن خلبان نیز تناسب نداشت.

 
بیزینس اینسایدر تصاویر منتشر شده از قاهر 313 را به یک متخصص هوایپماهای نظامی که روی یک هواپیمای پنهان‌کار کار می‌کرد، نشان داد. این متخصص به دلیل نوع فعالیت طبقه‌بندی شده‌اش، درخواست کرد نامی از او برده نشود.
 
این متخصص هواپیماهای پنهان‌کار گفت، به این موضوع که ایران توانایی ساخت هواپیمای پنهان‌کار داشته باشد، کاملا شک دارد. ایران سال‌ها تحت تحریم بوده و امکان خرید قطعاتی که در ساخت هواپیماهای پنهان‌کار پیشرفته به کار می‌روند را نداشته است.
 
برخی کارشناسان درباره خاصیت پنهان‌کاری این هواپیما گفته‌اند که برخی اجزای این هواپیما «خنده‌دار» هستند. به ویژه بال‌های رو به پایین خمیده قاهر 313 آنها را به یاد مجموعه تلویزیونی «پیشتازان فضا» می‌اندازد و بالچه‌های عمودی یا تقریبا عمودی این هواپیما حتما موجب دیده‌شدن و رهگیری آن توسط رادارها خواهد شد.
 
دیود آکس روزنامه‌نگار Vice's Motherboard درباره قاهر 313 نوشت: «در این هواپیما که پرواز هم نمی‌کند، فشار روی چرخ‌ها رو به بیرون هواپیماست و این برای یک هواپیما با سایز حقیقی که حامل ادوات و سوخت است یک موضوع کاملا سطح پایین است.
 
متخصصان به بیزینس اینسایدر فشار روی چرخ‌ها همه ابهامات درباره جعلی بودن این هواپیما را از بین می‎برد.
 
علیرغم اینکه متخصصان حقیقی بودن قاهر 313 را کاملا رد می‌کنند، برخی دیگر بر این باورند که با توجه به در پیش بودن هواپیمای جی 31 چین که از نوع اف 35 نوکوف است، امکان اینکه ایران در آینده بتواند هواپیمای پنهان‌کار بسازد، وجود دارد.
 
قاهر 313 نوعی جنگنده پنهان‌کار تک‌سرنشین ایرانی است که اولین بار در 2 فوریه 2013 توسط محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران رونمایی شد. در 5 آوریل 2017 ایران ادعا کرد این جنگنده تست‌های تاکسی روی باند را با موفقیت انجام داده است.
 
جنگنده‌های پنهان‌کار که معمولا با جنگنده‌های رادارگریز اشتباه گرفته می‌شوند، نوعی پرنده نظامی هستند که علاوه بر کاهش انتشار و انعکاس امواج راداری دارای امکان کاهش بازتاب حرارتی، صوتی و بصری را نیز دارند. ایده جنگنده‌های پنهان‌کار اولین بار توسط ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم و برای هواپیمایی به نام هورتون هو 229 مطرح شد. اولین هواپیمای پنهان‌کار، لاکهید اف-117 نایت‌هاوک که در سال 1977 توسط ارتش ایالات متحده آمریکا به خدمت گرفته شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

حکومت سراسر دروغ و تقلب ابرویی برای ایرانی نگذاشته .
جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
۴۷
perspolisi - سیدنی، استرالیا

مردک ارزو میکنه هر چه زودتر قدرت عملیاتی این کلاغ سیاه رو شاهد باشیم، یعنی یه جنگ دیگه و ادامه سلطه پر قدرت تر اخوند بر مملکت و از بین رفتن جوونای اون مملکت
جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۰
۳۹
jenabkhan - اسلو، نروژ

اینا اگه انقدر تکنولوژی دارن که موتور جنگنده بسازن چرا واسه قطعات هواپیما مسافربری ...مالی این کشور اون کشورو میکردن؟!
جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
۲۵
romano - تهران، ایران

من موافق رژیم نیستم. این متخصص نا معلوم هم شکر خورده و چطور سال ۲۰۱۳ متوجه نشده اصلا چندتا هواپیما ساخته؟ در مورد خمش بال اتفاقا بسیار باهوش طراحی شده سطح مقطع این خم اتفاقا به اندازه ناحیه اصلی موتور است و انرژی حرارتی آنرا مخفی میکند و زاویه‌ای متناسب با زاویه بدنه رو به آسمان دارد و تمامی امواج ساطع شده را به سطح آسمان منعکس میکند نه به زمین. در ضمن وزن آن کمی بیشتر از نوتروپ F20 با دو موتور j95 است هواخور ورودی موتور هم چیزی در همان اندازه F20 است. این یک سلاح ضربتی دفاعی با اثر سطح پایین است (خفا در سطح پایین) اصلا برای ارتفاع پایین با مانورهای پیچیده مثلا کوهستان طراحی شده (تکنولوژی کانارد دارد) اتفاقا جنگیدن با این در تعداد انبوه خیلی مشکل است. من دروغ یا اغراقی در حرف مهندس ندیدم ایشان میگوید توانایی حمله به هر هدف سطح متحرک (روی زمین) سطح پایین و مهمات در درون. این به وضوح یک پلتفرم است (روی بدنه نوشته شده (Experiment 8) و مانند دانشگاه برای مهندسان طراح میماند. من این طرح را دروغ میدانستم ولی از تغییرات کاملا واضحه یک پروژه رو به رشده.
جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
تا چشماى باباقوریتون در بیاد! نمیتونین ببینین که ما هم ان گنده رادار .. کاملاً ایرانى داریم! مسخره هاى عوضى ! اینم که نمى پره فکر میکنى چى میخواد مخفى کارى کنه که دشمن سر از کارش در نیاره و تکنولژیش رو بدزده! شب پره ، وقتش بشه میپره!
جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۶
۴۳
alirezagermany - فرانکفورت، آلمان
فعلا که روز به روز دارن قوی تر میشن کسی‌ هم جرات نمی‌کنه نزدیک ایران بشه بذار حالا کل دنیا بخندن مهم اینه که خودشون میدونن کی‌ هستند و چی‌ هستند , با این همه تجاوز و دزدی و فساد و بی‌ آبرویی و دور زدن تحریم‌ها و تهدید باز هم حرف اول و آخر رو تو خاور میانه میزنن ، یادم نمیره ناو به اون بزرگی از ۴ تا قایق کوچیک سپاه ترسید مسیرش رو عوض کرد حالا هواپیما و موشک‌هاشون بجای خود ، انقدر مسخره کنن بخندند تا خالی‌ بشن , حقیقت روی منطق اینه که ایران قدرت آسیاست
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۰
۳۴
Unkn0wn - اصفهان، ایران

جالبه چرخاشم میچرخه!!!. احتمالا امریکا 100 فروند سفارش ساخت میده به ایران .
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۱
۴۴
ایرانی باش عاقل باش - هروگیت، انگلستان

ای ایران ای مرز پر گهر. ای خاکت سرچشمه هنر ..................................
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵
۴۴
ایرانی باش عاقل باش - هروگیت، انگلستان

شب تاب_ جاپن . موافقم باهات . ما نوادگان کوروش کبیرهستیم . پاینده و سر بلند ایران و ایرانی
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۰
۴۲
باور عمیق - قم، ایران

یک متخصص که نخواست نامش افشا بشه . از متخصصای دستگاه مسعود سیبیلو هستند ایشون
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۶
۳۹
winnie1987 - بيرمنگهام، انگلستان

صرفاً تبلیغات داخلی‌. نزدیک انتخابات هست و این .... سخت به دنبال رأی مردم که به دنیا بگن ما مشروعیت داریم. کشوری که از تولید خودرو عاجز هست و اتومبیل چینی‌ مونتاژ میکنه رو چه به این حرفها. ایران حتا علم تولید تایر خودرو رو هم نداره. حالا یهو نزدیک انتخابات اعلام میشه که نه تنها لاستیک چرخ هواپیما تولید کردند! بلکه خود هواپیما و موتور جت و سیستم ناوبری رو هم ساختند! جل الخالق! گیرم اصلا ایران دارای مهندسان قوی در بحث تکنولوژی اویونیک باشه، مگه بخور بخور و غارت بودجه کشور توسط پشمالو‌های دزد چیزی هم برای تحقیق و توسعه باقی‌ میذاره؟ ۴۰ سال هست که میخوان سلاحی جایگزین ژ۳ کنن، هنوز نتونستن. ۱۰ سال پیش هم موشک فرستادند به فضا! ولی‌ بعدش خبر دیگیی‌ نشد! ۴ سال دیگه نزدیک انتخابات یه ماکت دیگه میسازن، میگن حالا با سلاح دور میزنه!!!
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۴
۵۷
جوان آشنا - تورنتو، کانادا

متاسفانه اینا هم راه کره شمالی رو پیش گرفتند و با اغراق و دقل بازی چی رو میخوان ثابت کنند معلوم نیست. آخه کشوری که حتی یک محصول در صنایع دینامیک اصلی از جمله الکترونیک و یا اتومبیل نداره که به دنیا عرضه کنه حالا اومده پیشرفته ترین جنگنده رو تولید کرده!!! این جنگنده باید نماد توسعه تکنولوژیکی کشور باشه پس کجاست این توسعه که دریغ از ایجاد درامد یک دلار!!!!. تمام پول ملت رفته سوریه،یمن،لبنان و ....فقط دروغ و دغل که ضمیر مایه آخونداست.
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۱
۶۲
فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین

خدا میدونه چندین میلیارد حیف و میل شده وچند صد میلیارد نیز اختلاس؟
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۲
۳۴
parsi6 - نیویورک، ایالات متحده امریکا
مقاله ایی که از دبی و العربیه بیاد ، همیشه ماهیت نژاد پرستانه و ضد ایرانی داره . این مطلب یک دروغ یا یک تحریف مغرضانه میتونه باشه . اگر ایران تو صنایع هوا و فضا حرفی برای گفتن نداشت ، مطمئنا تحریمی هم براش در نظر گرفته نمیشد . خسته نباشید باید گفت به مهندسین و تکنسینهای ایرانی که با وجود این همه محدودیت ، خواب و خوراک رو از این عربهای شپشو سومارخور بی خاصیت گرفته اند .
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۹
۳۸
rouzbeh_ma - لندن، انگلستان
بعضی دوستان سریع جو گیر میشن . این طیاره اگر پر پرواز داشت دم فرصت میرفت سوریه برای تست و ریختن بمب روی زن و بچه سوری . ده برابر یه پروژه معمول خرج می کنن آخرش یه شو تبلیغاتی رو می کنن. تجربه ثابت کرده دروغ جزو ذات سیستم فعلی هست . ولی دهه شصت و هفتاد خیلی وقته گذشته و رسانه ها اون رسانه ها نیستند. هر وقت ساختند برای ایران و ایرانی نه جمهوری اسلامی اونوقت درود داره .
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۶
۴۴
Dara20 - تهران، ایران

[::باور عمیق - قم، ایران::]. با دیدن این گزارش مضحک کلی به ریش ....ارباب چلاقت و مزدوران ....او خندیدیم. یک مشت .....که فقط به آدمکشی می‌‌اندیشند و دروغ و دزدی و ریاکاری از اصول اولیه دین و کارشان است. حالا سطحی خان اصول دین شما چند تا ‌ست؟
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۷
۵۴
بهنام انتورپن - انتورپن، بلژیک
حیف فقط یه عیب خیلی خیلی خیلی کوچولو که اون هم چیزی نیست داره ! طفلک پرواز نمیتونه بکنه . موتور پراید رو باید وردارن موتور سوزوکی هزار بذارن روش . اونجوری پرواز هم میکنه . والا به ابرفرز.
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۸
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
این اجنبیها باور نمی کنند که سربازان ولی وقیه سال ۵۷ با این هواپیمای پنهان کار ،پنهانی خمینی را بردن تو ماه،و در ۸ سال دفاع مقدس با این هواپیمای پنهان کار ،پنهانی امام زمان میرفت جبهه های جنگ.اگر ما نمی تونیم چوب بستنی بخریم و سالانه ۱۵۰ میلیون دلار چوب بستنی وارد میکنیم و یا اگر مجبوریم سرنگ الوده چینی وارد کنیم چون در ایران قادر به ساخت ان نیستیم یا دستکش جراحی تولیدی در ایران ای خکمه های لاستیکی ذخیم ترند و باید ای چین وارد کنیم،یا حتی چاقوی زنجان ها هم از چین در دوره احمقی نجات وارد میکردیم،دلیل نیست که جنگنده پنهان کار نمیتونیم بسازیم.ما این جور جنگنده ها را یلی خوب میتونیم بسازیم،تنها مشکل فعلی جنگنده های پنهان کار رادار گریز ایران اینه که،نمیتونن بپرنادم کچولوهای گالیور فقط میتونن سوارش بشن،و بخاطر تحریمها هم دکانهای ساخت ان را در چین باز کردیم!
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::alirezagermany - فرانکفورت، آلمان::]. میگن یک روس و یک انگلیسی(البته جریان حقیقته)باهم در مورد خوراندن نشآدر به گربه شرطبندی میکنند،انگلسی که ظاهرا هم سفیر بوده به سفیر روس میگه اگر بتونی گربه را وادار به خوردن نشادر کنی ،یک میهمانی بهت بدهکار میشم،خلاصه کلام روسه گربه را میگیره ،نشادر را نزدیک دهانش میکنه،گربه به محض استنشاق بوی نشادر دست روسه را چنگ میزنه و فرار میکنه،روسه اونو به انگلیسیه مده مگه ،خب تو نشون بده که این کاره هستی.انگلیسی گربه را میگیره و نشادر را به ......میماله اونو میگذره روی زمین،گربه میره یک گوشه و با زبانش مشغول پاک کردن ......بخاطر سوزش نشادرمیشه،بعد انگلیسی به روسه میگه هر کاری با زور ساخته نیست،ادم باید راهی پیدا کنه که طرف خودش مجبور بشه،ان کاری که با عقل جور در نمیاد بکنه!!!،خلاصه کلام این تبلیغات امریکا که ۴ تا لگن ناو هواپیما بر اونها را تهدید میکنن اولین گام برای پیدا کردن دلیل حمله به ایران و پیدا کردن بازار برای کارخانه های صلاح سازیشونه.خلاصه کلام شب دراز است و قلندر بیدار!.
شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +557شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +430پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +335یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +252سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +236‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +235نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +231وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +229ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +190حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله