قاضی عسکر: در حج خلاف نظر عربستان عمل نمی‌کنیم

علی قاضی عسکر، نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور حج و زیارت. نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور حج و زیارت به طور تلویحی تایید کرد که ایران شرط عربستان سعودی مبنی بر لغو مراسم دعای کمیل در حج امسال را پذیرفته است.
 

علی قاضی عسکر روز چهارشنبه ۲۳ فروردین به خبرگزاری «نسیم‌آنلاین» گفته که ایران هیچ‌گاه برخلاف برنامه‌های عربستان، به عنوان کشور میزبان عمل نکرده و نخواهد کرد.

 
وی افزوده مقام‌های عربستان سعودی پیشتر خواستار لغو برگزاری مراسم دعای کمیل شده بودند٬ اما ایران با برخی نامه‌نگاری‌ها این مراسم را برگزار کرده بود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا «امسال در مورد برگزاری دعای کمیل توافقی صورت گرفته؟» هم گفته «اگر شرایط مهیا شد و توانستیم توافق کنیم امیدواریم این اتفاق در آنجا {حج} بیفتد».
 
قاضی عسکر اضافه کرده که «طرف سعودی در مورد دعای کمیل به مشکلات امنیتی استناد و به تعبیر خود مسئله محاذیر امنیه را مطرح کرده است».
 
وی گفته مقام‌های سعودی تنها توافق کرده‌اند که مراسم دعای کمیل یا هر برنامه دیگر در «اماکن مرتبط با حجاج در مکه و مدینه» برگزار شود.
 
نماینده رهبر ایران در امور حج و زیارت افزوده است: «ما امسال این را پذیرفتیم تا انشاءالله شرایط عادی شود».
 
مقام‌های عربستان در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده بودند مخالف برگزاری مراسم دعای کمیل از سوی ایران در ایام حج هستند٬ اما مسئولان بعثه آیت‌الله علی خامنه‌ای در حج بر اجرای این مراسم تاکید داشته‌اند.
 
خرداد سال ۱۳۹۵ نیز شبکه «العالم» به نقل از روزنامه «عکاظ» عربستان نوشته بود که ایران بر اجرای دعای کمیل در حج اصرار دارد و این امر از مهمترین دلیل خودداری هیات ایرانی از امضای توافقنامه مراسم حج است.
 
این روزنامه نوشته بود ایران مراسم دعای کمیل را «از چارچوب مذهبی و عبادت خارج و به یک برنامه سیاسی تبدیل کرده است».
 
اردیبهشت پارسال نیز وزارت حج عربستان٬ ایران را مقصر بی‌نتیجه ماندن مذاکرات آن سال معرفی کرده و اعلام کرده بود برگزاری دعای کمیل و برائت از مشرکان مانع حرکت دیگر حجاج است.
 
ایران و عربستان از سال گذشته مذاکرات برای جزئیات برگزاری حج امسال را آغاز کرده بودند و مراسم دعای کمیل و برگزاری «مراسم برائت از مشرکین» از سوی حجاج ایرانی از مهمترین موارد اختلاف طرفین مذاکره بود.
 
آخرین بار که زائران ایرانی در مراسم حج شرکت داشتند، به مراسم حج سال ۹۴ بر می‌گردد. در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.
 
پس از این حادثه جدال‌های لفظی مقام‌های ایران و عربستان سعودی، مانع حضور زائران ایرانی در حج ۹۵ شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
نگفتم بسیاری از جزئیات صورت گرفته بین مسلمانان و رافضیان منتشر نخواهد شد؟؟؟ حالا دیدین؟؟ جرات ندارین بر خلاف مواضع کشور میزبان عمل کنید ، بسیاری از زوایایی این تفاهم نامه رو اخوندان به این علت منتشر نمیکنند که میترسند مردم از تحقیر انها در متن قرار دادمطلع بشن، بخشی از تفاهم نامه رو بنده از دوستانم دریافت کردم و توبه نامه و معذرت اخوندان به کرات تکرار شده و پذیرفتند که دیگر به هیچ وجه مانند سال ١٣٩٤ موجب بر هم زدن مراسم رمی جمرات در منا نشوند که موجب مرگ و مجروحیت حاجیان بشود ، مراسم دعای کمیل و عزاداری و نوحه خوانی هم به شدت قدغن شده، ایجاد کنفرانسهای دروغین و دعوت از حاجیان دیگر کشورها برای شرکت در مراسم رافضیان هم قدغن شده، امیدوارم به عنوان نیروی محافظ امنیت حجاج در حج امسال حضور داشته باشم و در صورت مشاهده هرنوع تخطی و نقض تفاهم نامه از سوی رافضیان مراتب رو گزارش کنم و خودم به شخصه هم تنبیه اونها رو انجام بدم
‌چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
۷۸
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

یه مشت عرعر چلپاسه خور از دعا کردن ما هم ترس دارند.
‌چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
۵۳
rood120 - منچستر، انگلستان

تازه دارید می شوید بچه های حرف شنو یادت باشه اگر حرف نشنو باشید در موقعه برگشت باز در فرودگاه از همان کارهای که قاری قرآن در ایران انجام داد با هاتان انجام می دهند . کلا این مذهب به بچه بازی علاقه خواصی دارد ، پایه گذار مذهب در 54 سالگی حوس 9 ساله و بچه بازی به سر میزند و پیروان هم که نگو . مردم ما هم که غیرت ندارند با این همه بی حرمتی باز می روند بت پرستی ، حالا امسال ببینیم چه سر این ها خواهند آورد .
‌چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۰
۴۶
koros_nl - امستردام، هلند
[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]. شما که با دوستان در سوریه و عراق مشغول . هستید فکر نمیکنم وقت کنید به پا بوسی شیخک سلمان گیجک بری , به همون جا .... برای جهاد نکاح برسی کافیه
‌چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::] میگن سگ تو لونه خودش پارس میکنه همینه که سعودی ها میگن. خب مفتی جون وقتی مراسم حج در کشور اونا انجام میشه مگه ایران میتونه هر چی که جلوش گذاشتن امضا نکنه،وگرنه فشار توسط همون حاجیانی که تو اونا رو رافضی میخونی روی اینا زیادتر میشه چون حج یه مراسم واجب دینیه(بر حسب وجود شرایط) و اینا نمیتونن فریضه دینی رو تعطیل کنن و باید به سازشون برقصن. در مورد مرگ حاجیان در رمی جمرات دروغ نگو ، بیشتر کشته شدگان ایرانی بودن اونم بخاطر ورود ناگهانی کاروان محمد بن نایف برای تمتع و بستن برخی خروجیها بدلایل امنیتی وخیلی دلایل دیگه پدر دوستم همونجا شاهد بود و گزارشهای زیادی تو این زمینه منتشر شده که گزارش سفارشی و تحمیلی اداره اوقافات عرپستان که زیر نظر استخبارات بیانیه میده مرجع ضیصلاح نمیتونه باشه ایران هم چاره ای غیر از قبول نداشته.
‌پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
تو بهتره بفکر عدم لیاقت و کفایت اداره حج توسط عرپستان باشی که بهتره کنفرانس کشورهای اسلامی مثل اعضای دوره ای ریاست شورای امنیت بطور دوره ای اداره اونو بعهده بگیرن که اینقدر آبروریزی نشه. سقوط جرثقیل در جلوی کعبه، زیر دست و پا ماندن دها نفر هر ساله در رمی جمرات و صحرای منا،سم پاشی مکه بخاطر شیوع بیماریهای وبا و غیره و ناکارآمدی سیستم بهداشتی عرپستان برای کنترل آون،ربودن و تجاوز به زنان غیر سنی،دزدی از کاروانهای زائران بخصوص در پای کوه نور و مبادی هتل های دورتر،بوی ادرار در مکه بخاطر سنگلاخی بودن و عدم وجود سیستم فاضلاب و صدها مورد دیگه نشونه بی لیاقتی و مزدوری منافقان وهابی برای اداره مراسم وحدت آفرین حج هست
‌پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
از اونجائیکه پول بیت المال مسلمین بخصوص حجاج توسط حکومت نامشروع عرپستان صرف تروریسم و عیاشی شاهزاده ها در اروپا و استرالیا و لاس وگاس میشه و با اینکه حج لازمه اما در این مقطع زمانی حج رفتن باعث تقویت منافقان مسلط به خانه خدا میشه و مثل ایام پیغمبر قبل از صلح حدیبیه، رفتن به حج فعلا تا زمان پاکسازی اون از مشرکان مسلط ،واجب نیست و ضربه به منافع مسلمانانه
‌پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
۶۲
kasra persia - لندن، انگلستان
حالم از این یارو که رفته تو امارات با هم وطن های ایرانی شبها زیادی رو تا صبح گذ رونده و فارسی یاد گرفته و حالا ایرانی هارو رافضی خطاب میکنه به هم میخوره .
‌پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶
۶۲
kasra persia - لندن، انگلستان
بیشترین جنایات، خیانت ها ، بیرحمی ،.... در طول تاریخ توسط مذهبیون متعصب و افراطی انجام گرفته ، حالا برو آب بکش و مرتب ایرانی هارو رافضی خطاب کن ،
‌پنجشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::اسب آتش - سیدنی، استرالیا::]با بیان این دروغهات ممکنه عده ای از هموطنان رو فریب بدی ولی کافیه که یکبار برن و اوضاع رو از نزدیک ببینن اون موقع دروغت اشکار خواهد شد اولاً که وجود کاروان یکی از شاهزاده های عربستان در مسیر رمی جمرات یک دروغ بزرگه که فقط تلوزیون و شبکه خبری رافضی ها اعلام کردن، خوبه که اونجا ٢٤ساعت دوربینهافیلمبرداری میکنندوماً از ٥٧کشورمسلمان درهمون سال ٥٢کشورمسلمان درتمام روزنامه هاشون عامل مرگ حاجیهارو عدم عبورکاروان رافضیان از مسیرشان اعلام کردند که ازمسیررفت قصدبرگشتن رو داشتن که این کارصددرصدعمدی بودتمامی کشورهای مسلمان در کنفرانس سران اسلامی سال٢٠١٦رافضی ها رو مسبب این فجایع و شلوغ کاری ها دونستن و وضعیت تااونجا پیش رفت که در بیانیه شدید اللحن ایران رو محکوم کردن و نزدیک بود از سازمان کنفرانس اسلامی بندازنش بیرون درمورد خدمات ویژه و خدمات بهداشتی درمانی تمامی ٥٦ کشور مسلمان بجز ایران از حضور نیروهای امداددو ارتش و پزشکان وهلیکوپترو امبولانس کمال تشکرروازسعودی کردن وجودفاضلاب و بوی نامتبوع و از این قبل دروغهات کاملاً بی اساسه و مکه یکی از مدرن ترین شهرهای روی زمینه
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::اسب آتش - سیدنی، استرالیا::]. در مورد اداره حج توسط ال سعود این ارزو رو شما به گور خواهید برد ، این کارشماها فقط بازی سیاسیه وبراتون قابل پذیرش نیست که رهبرچلاغتون رو ولی امر مسلمین جهان بدونید اونوقت اداره بزرگترین مراسم مذهبی جهان اسلام رو کسانی بر عهده داشته باشن که عقیده و مذهبشان در تناقض اشکار با مذهب رافضه باشه در مورد اتهام های بی اساس مبنی بر تجاوز به زنان غیر سنی ، اقا تو اون همه شلوغی کی میدونه من سنی ام یا شیعه؟ و اصلاً تو اون شهر مقدس و تجاوز؟ برای ال سعود مهم نیست که خاطی چه کسی باشه اگر شاهزاده هم باشه و خطایی کنه مجازات میشه بارها در همین سایت گزازشهای داشتیم که فلان شاهزاده رو با شمشیر گردنش رو زدن اینجا مگه مشهده که به زنان تجاوز بشه یا حکومت ال سعود حکومت اخوندیه که تو کشور دزدی و اختلاس توسط اقا زاده ها بشه و صاف و راست راه برن در مورد وحدت سخن گفتی اصلاً ما با شما وحدتی نداریم و حضورشما در حج و حرکات زننده تون مانند لبیک یا حسین و کفر گوی هاتون و شرکیاتتون موجب رنجش همه حاجیان میشه
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::اسب آتش - سیدنی، استرالیا::]. حج تنها مراسمی است که خالصانه برای خدا صورت میگیره اونوقت شما میایین تو مراسم حج سینه زنی برگزار میکنید و دعای کمیل رو در وقتی میخونید که کاروانها باید جابه جا بشن و تو مسیررمی جمرات بجای لبیک اللهم لبیک شعارات شرک امیز لبیک یا حسین رو سر میدید که موجب رنجش مسلمانان میشید جای که برای توحید و اخلاص خداوند مهیا شده رو شماها با حرکاتی که اصلاً در چهارچوب حج نیست ملوث کردین یا مثلاً مراسم برائت از مشرکین که واقعاً مضحک ترین کارتونه ، بزرگترین مشرکان جهان مراسم برائت از مشرکین انجام میدن واقعاً خنده داره . ادعا کردید که به دو پسر ایرانی تجاوز شد وکارمندان فرودگاه رو توبیخ کردن که واقعاً این دروغتون شرم اور بود و اون دوتا پسر رو بی حیثیت کردید ، ایا میدونی عمل لواط در عربستان جرم بزرگیه و سر اون شخص رو با شمشیر قطع میکنن؟
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::اسب آتش - سیدنی، استرالیا::]. دررمورد سقوط جرثقیل و کشته شدن زائران خانه خدا ، وجود باد و باران و طوفان موجب سقوط یک جرثقیل شد و سعودی اون شرکت رو به مدت دوسال کنار گذاشت، به تمامی کشته شدگان مبلغ یک ملیارد تومان خونبها داده شد و عذر خواهی رسمی از شخص پادشاه صورت گرفت و خودش با کهولت سن تک تک زخمی ها رو در بیمارستان زیارت کرد و به هر زخمی و حادثه دیده در این مراسم پانصد ملیون تومان داد و برای سال ایندشون دعوتنامه و ویزای مجانی برای خود زخمی و یک همراه صادر کرد چرا واقعیت رو به مردم نمیگی چرا وجودتون پر از نفرت و کینه است؟ حالا تو کشور خودمون تو مشهد به شش زائر شیعه عربستانی در نزدیکی حرم امام رضا ( که اونجا حرم امام رضا نیست بلکه قبر هارون الرشید عباسیه) تجاوز شد و دونفرشون کشته شدن و مدارکشون به سرقت رفت ایا به یاد داری؟ دولت برای هم مذهبان خودش کوچکترین خدماتی نداد تو بهتره بیایی و در بین مسلمانها زندگی کنی و پیوند برادری اونها رو ببینی که چقدر پشت هم رو میگیرن
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۲
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::kasra persia - لندن، انگلستان::]. برادرم حالت از من به هم نخوره ، لطف کن تحقیق کن و بیشتر مطالعه کن ، رافضی از دیدگاه من فقط و فقط اخوندان و دستگاه حکومته ایرانه و نه مردم کشورم . مردم شیعه ای که فریب این عده رو خوردن .
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۴
۲۵
اسب آتش - سیدنی، استرالیا
[::سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی::]خودتو خسته نکن، چیزائیکه بهت یاد میدن نوبره والا، سقوط جرثقیل چه دولت عرپستان(حجاز) خسارت داده باشه یانه بازم نشونه بی لیاقتی اداره کنندگان اونه، این اتفاق افتاده یا نه؟ تجاوز به دو نوجوان ایرانی فقط بخاطر شیعه بودن در فرودگاه جده اتفاق افتاده یانه؟ تجاوز به زنان غیر سنی بخصوص ایرانی درسال 66 شمسی اتفاق افتاده یانه؟ ورود ناگهانی کاروان محمد بن نایف به مراسم حج و بستن چند خروجی اتفاق افتاده یانه،اگه نه پس اون شیاد کی بود که میتونست به شورته های مسیر دستور تغییر بده؟ مکه که برای من هم شهر مقدسیه چرا باید بخاطر عدم وجود فاضلاب و سنگلاخی بودن بوی بد بده؟ چرا همیشه قبل از شروع حج تمتع مکه رو سمپاشی میکنن(راحترین کار) و بجاش سیستم فاضلاب رو بر اساس اصول مهندسی راه نمیندازن؟ چرا هنوز هم در این شهر باید از چاه برای نخاله بهداشتی استفاده بشه؟ حجاج کشورها که ریش و قیچی رو دست عرپستان میبینن مگه چاره ای غیر از موافقت دارن که تو بهش مینازی بدبخت جوجه مفتی؟.
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
سلطنت طلب-ای انسان(اگر کفار و مشکران بقول دینتان را همنوع خود بدانی پس منم تورا انسان میدانم)!قبلتر از اینکه مسلمان باشی و سنی بدان،از اسلام تا نیمه همیین قرن چیزی باقی نمیماند!ریزش مسلمانزاده ها بسیار فراتر از آنست که جمعیتی چشم گیر بماند که تو بری حج برا مراقبتشون! البته در کشورهایی که علم و دانش محکوم به فناست بمانند کشورهای آفریقایی که اخویهای احمق سعودی جنابعالی دارن توش سرمایه گذاری میکنن پیدا خواهی کرد مانند خودت!ولی بدون تاریکی و ظلمتی که شما خلق میکنین بزودی تمام عربستان رو بباد میده.
جمعه ۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +561شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +444پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +341یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +241نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +235وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +235ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +193حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +166نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند