در صدها جریب زمین در ولایت بدخشان پسته کشت خواهد شد

صدها جریب زمین در ولایت بدخشان پسته کشت خواهد شد وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید صدها جریب زمین در مناطق کوهستانی ولایت شمال شرقی بدخشان را پسته خواهد کاشت.
 

هدف از این برنامه، احیای جنگلات پسته در بدخشان است که در بیش از سی سال گذشته آسیب دیده است. منابع آگاه در امور زراعت و جنگلداری در افغانستان، از یک کمربند سبز از جنگلات پسته صحبت می‌کنند که از بدخشان آغاز و به ولایت بادغیس ختم می‌شود.

 
محمد عالم عالمی، رئیس پیشین زراعت و مالداری بدخشان، عایدات ناشی از پسته‌زارهای بدخشان را برای مردم این ولایت سودآور و هنگفت می‌خواند.
 
او می‌گوید سالانه بیش از یک هزار تن پسته از بدخشان به دست می‌آید که این مقدار در گذشته، زمانی که جنگلات پسته قطع نشده بود، دو برابر بود.
 
وی افزود که برنامه بذر افشانی پسته برای احیای جنگلات آن، از چهار سال به این سو آغاز شده است.
مردم از کشت پسته راضی هستند و به درامد آن امیدوار مطابق این برنامه، کار بذر افشانی پسته در ولسوالی‌هایی انجام شده که جنگلات پسته آسیب دیده و محصولات آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.
 
احمد فیصل بیگزاد، والی بدخشان به قربانعلی همزی، خبرنگار بی‌بی‌سی گفت تلاش دارند از طریق این برنامه و توزیع نهال پسته، حاصلات آن را در ولایت بدخشان افزایش دهند.
 
محمد سالم ساعی، رئیس زراعت و مالداری بدخشان می‌گوید در برنامه‌های قبلی ده‌ها هکتار زمین در این ولایت زیر کشت پسته رفته که نتیجه خوبی داده است.
 
به گفته وی، بین سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵، در ۱۵۱ هکتار زمین پسته وطنی کشت شده که هم در احیای جنگلات پسته و هم در تشویق روحیه مردم برای حفاظت از محیط زیست موثر بوده است.
 
در ولسوالی‌های یفتل پایین، ارگو و تگاب ِکشم، ساحه وسیعی از زمین‌های ناهموار و کوهستانی پوشیده از جنگلات پسته است.
در سالهای گذشته، شمار زیادی از درختان پسته در ولایت بدخشان قطع شده است رئیس زراعت و مالداری بدخشان می‌گوید سالانه مقدار زیادی پسته از این مناطق جمع آوری می‌شود که نخست در بازارهای محلی به فروش می‌رسد و سپس از طریق تجار به برخی از کشورها صادر می‌شود.
 
شمس الدین از ساکنان ولسوالی یفتل پایین می‌گوید: "پسته یک کشت خوب و پرفایده است. در مناطق ارگو و شهربزرگ که پسته را کاشتند، حالا سبز کرده. در واقع، در هر منطقه‌ای که پسته را کاشتند، همانجا پسته سبز شده است."
 
طراوت و سرسبزی پسته‌زارهایی که قبلا تخریب شده بود، باعث تشویق ساکنان محل شده است. شمار زیادی از مردم محل پا به پای کارمندان فنی و مسلکی ریاست زراعت و مالداری بدخشان و با تقلید از آنها، در مناطق کوهستانی به کاشت پسته اقدام کرده‌اند.
رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +561شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +443پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +341یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +241نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +235وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +235ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +193حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +166نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند