با موافقت آمریکا، نصف درآمد میدان گازی 'رام' بریتانیا به ایران می‌رسد

شرکت نفتی بی‌پی بریتانیا، تایید کرده است که آمریکا حدود شش ماه پیش، و به دنبال توافق هسته‌ای با ایران، مجوز بهره برداری از میدان گازی "رام" در شمال بریتانیا را صادر کرده است.
 

شرکت ملی نفت ایران، در این میدان گازی که حدود ۴ درصد گاز بریتانیا را تامین می‌کند، ۵۰ درصد سهم دارد. باقی سهام هم متعلق به شرکت بی‌پی است. میدان رام، در دریای شمال و حدودا در ۴۰۰ کیلومتری ساحل شهر ابردین، در شمال شرقی اسکاتلند قرار دارد.

 
در سالنامه بی‌پی آمده است که ایران، با موافقت آمریکا، کنترل درآمدهای حاصل از منابع این میدان را از هشتم مهرماه پارسال در دست گرفته است. مبلغ درآمد ایران اعلام نشده اما خالص درآمد پارسال بی‌پی از فروش سهم گازش در این میدان حدود ۳۲ میلیون دلار بوده است.
 
استخراج گاز از میدان رام، حدود هفت سال پیش (۱۳۸۹) و در پی تحریم‌های هسته‌ای ایران از سوی اتحادیه اروپا متوقف شد. ۴ سال پیش (۱۳۹۲) دولت بریتانیا موافقت کرد که استخراج آغاز شود اما سهم ایران، تا روشن شدن وضعیت تحریم‌ها، در یک حساب مسدود شده واریز شود.
 
سهم ۵۰ درصدی ایران در میدان گازی رام، در حکومت سابق ایران خریداری شده بود. این میدان در سال ۱۹۷۷ کشف شد اما به دلیل فشار و دمای بسیار زیاد گازش دست نخورده رها شد. حدود ۱۲ سال پیش، بی‌پی استخراج از این میدان را با استانداردهای ایمنی و زیست محیطی مورد تایید دولت بریتانیا آغاز کرد. میدان رام حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب گاز قابل برداشت دارد.
 
در فاصله سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ که استخراج از این میدان به خاطر تحریم‌ها متوقف شده بود، مشاوران وزارت انرژی بریتانیا، بر لزوم حل مشکل برداشت از این میدان تاکید داشتند. برداشت از این میدان برای امنیت انرژی بریتانیا پراهمیت است. اما شرکت بی‌پی، نگران از واکنش دولت آمریکا و احتمال تاثیر بر پروژه‌هایش در خاک آمریکا، با احتیاط قدم برداشت.
 
بی‌پی، که بیش از صد سال پیش تحت عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس (انگلو - پرشین) پایه گذاری شد، پارسال، کمیته‌ای برای همکاری با ایران تشکیل داد. در این کمیته، به دلیل نگرانی از تحریم‌های ایالات متحده، باب دادلی، مدیرکل آمریکایی بی‌پی حضور نداشت. با این حال این شرکت، تاکنون قرارداد با تهران امضا نکرده است.
 
باوجود آنکه تحریم‌های هسته‌ای ایران برداشته شده است، دولت دونالد ترامپ از سختگیری‌های بیشتر علیه حکومت ایران صحبت می‌کند. شرایطی که می‌تواند امضای قراردادهای نفتی که معمولا بلند مدت و هزینه‌بر هستند با زیرساخت‌های گران قیمت هستند دارند را برای شرکت‌های غربی دشوار کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

متاسفانه این پولها خرج اشغالهای مسلمان حماس و حزبلله , جنگ سوریه و یمن , کمیتهای امداد امام در بعضی کشورها مثل افغانستان و بعضی کشورهای افریقایی , طلاپوش کردن مقبرهای امامان زیر شکم ضد ایرانی عراق ...همون بهتر تا زمانی که اخوندهای بی اصالت در مسند قدرتند این پولهای بلوکه باشند .
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲
۸۰
واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

کور دلان زیادی در ان زمان و همچنین پس از فتنه در ایران بودند و هستند که با فک جنبانی های خود عرعر میکردند شاه ایران تمام ثروت را بتاراج برد . این طرح گاز یکی از صد ها طرح بلند مدتی است که شاه ایران برای نسل های اینده کشور مان سرمایه گذاری کرده بود. حال ان عده افراد عقده ای و کور دل نوکر بیگانگان بیایند و اظهار نظر کنند. تازه اگر زنده بوده باشند چون اکثر قریب باتفاق به غضب الهی گرفتار شدند و ریق رحمت را سر کشیده اند. اما پاره ای از نوکران بی جیره مواجب بیسواد انها که هنوز در داخل سایت ها هستند و عو عو میکنند.بخوانند و سواد اجتماعی خود را تا حدی بالا ببرند .هر چند گر خر عیسی بمکه برند باز هم همان خر باشد
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸
۴۲
Iranemaa - قم، ایران

هرچند حکومت شاه هم عیبهایی داشت ولی مقایسه حکومت شاه با حکومت اخوندها واقعا بی انصافیه . زمان شاه عربها که هیچ حتی کره جنوبی هم در مقابل ما مالی نبود .حالا جوری شده عربها و حتی ترکیه هم برای ما شاخ و شونه میکشن و اکثر کشورهای پیشرفته در گروه مقابل ما هستند حتی حماس هم که پول مفت از ما میگیره دوست ما نیست روسها هم که اصلا قابل اعتماد نبوده و نیستند
شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
دولت ترامپ بارها مخالفت خودش رو با برجام اعلان کرده و بعد از برجان به بهانه هایى تحریم هاى البته کم تأثیرى رو هم به اجرا گذاشته، بعد از طرفى از جیب ایران ، واسه رژیم بذل وبخشش میکنه و مووووواااافففقت میکنه که نصف درآمد میدان گازى رام به رژیم ملاها برسه! دوست داشتم یکى این پرده کثیف رو کنار میکشید تا همه بفهمند اون پشت چه خبره!؟
یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +561شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +445پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +343یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +243نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +239ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +236وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +194حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +168نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند