روسیه: نیروی هوایی سوریه انبار مهمات شورشیان را در ادلب هدف قرار داده است

تعدادی کودک نیز در میان کشته شدگان و زخمی‌های حمله خان شیخون بوده‌اند وزارت دفاع روسیه در اطلاعیه‌ای گفته است که نیروی هوایی سوریه مسئول حمله روز گذشته به شهرک خان شیخون، از مناطق تحت تسلط نیروهای مخالف حکومت بشار اسد در استان ادلب بوده است. همزمان، مقامات آمریکایی سیاست دولت سابق آن کشور را مسبب وقوع چنین وقایعی دانسته‌اند.
 

در اطلاعیه وزارت دفاع روسیه که صبح چهارشنبه، ١٦ فروردین (٥ آوریل) منتشر شد، آمده است که هدف این حمله هوایی یک انبار مهمات و کارگاهی بوده که شورشیان در آن به تولید مین دست‌ساز "پر شده با گاز شیمیایی" مشغول بودند. به گزارش منابع خبری، حمله روز گذشته در خان شیخون بیش از پنجاه کشته و حدود سیصد زخمی برجای گذاشت و تعدادی زن و کودک در میان تلفات این حمله بودند. منابع خبری تصاویری از کشته‌شدگان و مجروحان این حمله را منتشر کرده‌اند.

 
در صورتی که تایید شود که تلفات این حمله ناشی از کاربرد اسلحه شیمیایی و مسئول آن نیز ارتش سوریه بوده، حمله شیمیایی خان شیخون پرتلفات‌ترین حمله شیمیایی در جنگ داخلی سوریه طی حدود چهار سال گذشته محسوب می‌شود. در ماه اوت سال ٢٠١٣ حمله شیمیایی ارتش سوریه به شهرک غوطه نزدیک دمشق بیش از یکصد کشته برجای گذاشت. برخی منابع تلفات نهایی را تا سیصد تن هم گزارش کرده‌اند.
 
اطلاعیه وزارت دفاع روسیه پس از آن صادر شده که سازمان‌های ناظر بر شرایط جنگ داخلی سوریه حمله روز گذشته در خان شیخون را یک حمله شیمیایی توصیف کردند و گفتند که به نظر می‌رسد هواپیماهای سوری یا روسی مسئول این حمله بوده‌اند. در جریان جنگ داخلی سوریه، نیروهای دولتی این کشور چندین بار به استفاده از اسلحه شیمیایی علیه مخالفان متهم شده‌اند.
 
کشورهای غربی ضمن محکوم کردن حمله خان شیخون، از دولت‌های روسیه و ایران، به عنوان متحدان دولت سوریه دز جنگ داخلی آن کشور خواستند مانع از کاربرد اسلحه شیمیایی توسط نیروهای دولتی و حمله آنها به اماکن غیرنظامی شوند. وزیر خارجه آمریکا حمله روز گذشته را "سبعانه و وحشیگری مهارنشده" توصیف کرد.
حمله خان شیخون احتمالا پرتلفات‌ترین حمله شیمیایی در سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی آن کشور بوده است مقامات دولتی سوریه حمله نیروهای دولتی به شیخون را تکذیب کرده بودند. مقامات سوریه همواره استفاده از اسلحه شیمیایی علیه شهروندان این کشور را تکذیب کرده‌اند.
 
به نظر می رسد که وزارت دفاع روسیه در نظر داشته با صدور اطلاعیه روز چهارشنبه، تاکید کند که نیروهای روسی مستقر در سوریه با این حمله هوایی ارتباطی نداشته‌اند و در عین حال، با اعلام اینکه هدف این حمله یک کارگاه سازنده مین دست ساز پر از گاز بوده، تلفات ناشی از گاز شیمیایی را به وجود این ماده در کارگاه مورد نظر نسبت دهد.
 
حمله هوایی روز گذشته از سوی بسیاری از کشورهای جهان تقبیح شد و قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در یک جلسه اضطراری به بررسی آن بپردازد. با توجه به حق وتو روسیه، بعید است که نتیجه این جلسه صدور قطعنامه‌ای در محکومیت مستقیم دولت سوریه باشد.
  کوتاه مدتی پس از گزارش وقوع حمله شیمیایی، منابع خبری محلی گفتند که بیمارستان خان شیخون هم هدف بمباران شده است حمله روز گذشته واکنش‌هایی را در مورد سیاست دولت‌های کنونی و قبلی آمریکا در قبال جنگ سوریه در پی داشته است.
 
شان اسپایسر، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، در یک نشست خبری گفت که "حمله شیمیایی سوریه اقدامی پلید است که جهان متمدن نباید آن را نادیده بگیرد." آقای اسپایسر در عین گفت: "این نوع اقدامات منزجرکننده نتیجه ضعف و عدم قاطعیت دولت قبلی [آمریکا] است." وی یادآور شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا، هشدار داده بود که استفاده نیروهای دولتی سوریه از اسلحه شیمیایی "خط قرمز" آمریکا محسوب می‌شود اما پس از آنکه نیروهای سوری اسلحه شیمیایی به کار بردند، "در این مورد کاری نکرد."
 
پس از حمله شیمیایی تابستان سال ٢٠١٣ در نزدیکی دمشق، دولت باراک اوباما مجوز کنگره برای مداخله نظامی در سوریه را کسب کرد اما بعد از توافق روسیه با وادار کردن سوریه به خلع سلاح شیمیایی، از اقدام نظامی در این زمینه خودداری ورزید.
 
سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در مورد واکنش دولت دونالد ترامپ به حمله شیمیایی روز گذشته گفت که رئیس جمهوری دارای برنامه مشخصی در این زمینه است اما در این زمینه توضیحی نداد. آقای اسپایسر فقط گفت که "ما هر آنچه را که در توان داریم برای تواناسازی مردم سوریه به کار می‌گیرم" و افزود "من آماده نیستم در مورد گام بعدی آمریکا توضیحی بدهم اما به زودی به آن خواهیم رسید."
 
در مقابل، برخی از مخالفان حکومت سوریه سیاست اعلام شده دونالد ترامپ در قبال سوریه را مسئول بی‌اعتنایی حکومت سوریه به عواقب کشتار غیرنظامیان دانسته‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از رهبران مخالفان دولت سوریه گفته است که اظهارات مقامات آمریکایی در این مورد که هدف آنها در سوریه، نابودی داعش است و نه سرنگونی حکومت بشار اسد مشوق او در شدت عمل در مناطق تحت تسلط مخالفان بوده است.
 
قرار است روز چهارشنبه، یک نشست بین‌المللی با شرکت نمایندگان بیش از هفتاد کشور و سازمان بین‌المللی به میزبانی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شود. دستور کار این اجلاس بررسی وضعیت سوریه و نحوه ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم آن کشور است اما انتظار می‌رود حمله روز گذشته به خان شیخون فضای این نشست را تحت تاثیر قرار دهد.
از راست به چپ - وزیران خارجه سوریه، روسیه و ایران - کشورهای غربی از ایران و روسیه خواسته‌اند از کاربرد اسلحه شیمیایی توسط ارتش سوریه جلوگیری کنند
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۰
جوابگو - مالمو، سوئد
خ،،،،،بابای اون کسیست که این نظریه را داده مگر مخالفین اسد بد ترکیب هواپیمای جنگنده دارن که انبار بمبهای گازدار داشته باشند.
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +564شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +452پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +169نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند