رجب طیب اردوغان به اقلیم کردستان: پرچم خود را در شهر کرکوک پایین بیاورید

آقای اردوغان به کردها گفته است: «وارد این موضوع نشوید که کرکوک مال شماست و گرنه هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود». رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه ۱۵ فروردین از دولت اقلیم کردستان خواست که پرچم خود را در شهر کرکوک پایین بیاورد و هشدار داد اگر این کار را نکند مناسبات دو طرف لطمه خواهد خورد.
 

کرکوک یکی از مناطق عراق است که مالکیت و کنترل آن مورد اختلاف است و جمعیت آن ترکیبی از کردها، اعراب و ترکمان‌ها و اقلیت مسیحی‌هاست.

 
اعضای شورای محلی کرکوک ماه گذشته رای دادند تا پرچم اقلیم کردستان در این شهر به اهتزاز در آید.
 
نیروهای پیشمرگه کرد در اواسط سال ۲۰۱۴ همزمان با هجوم گروه «خلافت اسلامی» به شمال عراق که با عقب‌نشینی سراسیمه ارتش عراق بخش گسترده‌ای از خاک این کشور را تصرف کرد، کنترل کرکوک را به دست گرفتند.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان گفت: «ما با این ادعا که کرکوک متعلق به کردهاست اصلا موافق نیستیم. کرکوک متعلق به ترکمان‌ها، اعراب و کردهاست، اگر آنها آنجا هستند. وارد این موضوع نشوید که کرکوک مال شماست و گرنه هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود. به مناسبات با ترکیه لطمه خواهید زد».
 
او در ادامه سخنانش در اجتماعی در شهر زونگودراک در حاشیه دریای سیاه در بخشی از کارزار تبلیغاتی همه‌پرسی ماه آوریل برای افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری افزود: «آن پرچم را هر چه سریعتر پایین بیاورید».
 
کردهای عراق از دیرباز ادعای مالکیت شهر کرکوک و نواحی اطراف آن که دارای منابع نفتی است را مطرح کرده‌اند. آنها مدعی‌اند کرکوک که با مرزهای منطقه خودگردان آنها فاصله بسیار کمی دارد، پایتخت تاریخی آنها بوده است.
 
شبکه تلویزیونی کردی رودا از قول فرماندار استان کرکوک گفت پرچم کردستان در کنار پرچم ملی عراق در اهتزار خواهد بود چون این شهر اساسا توسط نیروهای امنیتی کرد محافظت می‌شود.
 
حکومت ترکیه خود را حافظ ترکمان‌های ساکن شمال عراق می‌داند. رسانه‌های محلی از قول رهبران ترکمان‌های ناحیه کرکوک می‌گویند به اهتزار در آمدن پرچم اقلیم کردستان در این شهر برخلاف قانون اساسی عراق است.
 
حکومت ترکیه نگران است که پیشروی‌ها و موفقیت نیروهای کرد در عراق و سوریه به بلندپروازی کردهای ترکیه دامن بزند.
 
نواحی کردنشین در جنوب شرقی ترکیه بیش از سه دهه صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز بین حزب کارگران کردستان ترکیه (پ کا کا) و نیروهای دولتی بوده و از حدود دو سال پیش که آتش‌بس موقت بین دو طرف شکسته شد بار دیگر شاهد درگیری‌های مسلحانه در ابعاد وسیع بوده است.
 
رییس‌جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: «به نظر من نصب پرچم دوم در کنار پرچم ملی عراق در شهر کرکوک کار کاملا اشتباهی است و من از مقامات دولت محلی کردستان عراق می‌خواهم هر چه سریع‌تر این اشتباه خود را تصحیح کنند».
 
مناسبات ترکیه با دولت اقلیم کردستان عراق همواره بسیار دوستانه بوده و دو طرف مناسبات تجاری گسترده‌ای دارند و مسعود بارزانی رییس دولت اقلیم کردستان بارها به آنکارا سفر کرده است.
 
ولی حکومت ترکیه درمورد هرگونه تغییر جمعیتی در کرکوک و یا قدرت‌گیری بیش از حد کردها در خارج از مرزهای تعیین شده برای اقلیم کردستان عراق نگران است.
 
کردهای عراق در سال‌های اخیر موضوع برگزاری همه‌پرسی در مورد استقلال این منطقه را مسکوت گذاشته‌اند چون می‌دانند چنین حرکتی علاوه بر دولت مرکزی در بغداد، کشورهای همسایه دارای اقلیت کرد بخصوص حکومت ترکیه را به شدت خشمگین خواهد کرد.
 
سازمان ملل متحد نیز هشدار داده که به اهتزاز درآوردن پرچم اقلیم کردستان بر فراز قلعه و شهر قدیمی کرکوک ممکن است به تنش‌های موجود در شهر و منطقه دامن بزند.
 
رجب طیب اردوغان و سایر رهبران ترکیه شهر کرکوک را بخشی از حوزه نفوذ طبیعی این کشور می‌دانند و یادآوری می‌کنند که تا قبل از شکست امپراطوری عثمانی در جنگ جهانی اول قرن‌ها بخشی از قلمرو این امپراطوری بوده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۸
peshawaqazi - لندن، انگلستان
دیوانه روانى، مثل سگ هار از صبح تا شب واق واق میکنه، تو اصلاً غلط کردى در کار دیگران دخالت میکنى، از ترس کردها از خواب و خوراک افتاده و خیلى خوب میدونه که ترکیه داره مثل عراق و سوریه میشه. تو بهتر به فکر سلطان شدنت باشى . شتر در خواب بیند پنبه دانه ، سلطان رجب اردوخر
‌سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
۴۹
negeen - کلن، آلمان

یک مرد بین مردان ترک پیدا نمیشود که شر این مردک دیوانه را بکند قبل از اینکه این دیوانه ترکیه را مثل ایران نکند ؟؟؟؟؟؟؟
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۶
۴۷
medical - تورنتو، کانادا

موندم که این عمو رجب کی میخواد از این قیلوله امپراطوری عثمانی بیدار بشه و بفهمه که دنیا داره کردها را تامین مالی وتسلیحاتی میکنه که اونها جل وپلاس داعش را را جمع کنند و بعد در سرزمین های ازاد شده کشور کردستان را ایجاد کنند . عمو رجب تصمیم قبلا وبدون اجازه ونظر جنابعالی گرفته شده حتی محدوده مرزهای این کشور جدید مشخص شده تو حالا به کرکوک گیر دادی?
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۵
۴۴
behran - کردستان، ایران
نفت رایگان اقلیم کردستان و عامل دست نشانده وابسته ای چون بارزانی، در طی این چند سال اخیر یکی از عوامل اصلی قدرت گیری اردوغان در منطقه و کشتار بی امان کُردهای ترکیه و سوریه بوده است، که بعد از آنها نوبت به کُردهای عراق خواهد رسید!
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
اقای رجب اردوغان یک سیاستمدار موفق در منطقه هست که سگهای ولگرد آرزو می کنند او را گاز بگیرند و مثل همیشه ارزویشان را به گور خواهند برد ! . بقول یک خبرنگار که از سیاستمداری می پرسد که چرا یک سالی هست کسی شما را گاز نمی گیرد و حالا تعریف می کنند ، سیاستمدار گفت " یکسالی هست خانه نشین هستم آنها خوشحال هستند تعریف می کنند ولی زمانی که سیاستمدار موفق بودم انها سوزش می گرفتند و دشمنان هر روز برایم پارس می کردند ! . اردوغان دنبال امنیت، دوستی و صلح در کشورش و منطقه هست نه مثل داعش های شیعه و سنی در عراق، سوریه و ایران دنبال جنگ نیست ولی متجاوزین به حقوق مردم ترک را ادب نکند ول کن هم نیست تا سر جایشان بشینن، ترکیه با مرد بزرگ اردوغان، افتخار دنیا ترک هست که از 6 کشور 20 ایالت ترک نشین در کشورهای مغولستان ، هند ، چین، روسیه، افغانستان، ایران ( ترک قشقایی، ترکمن و ترک آزری ) ، عراق، سوریه ، یونان، اکراین، بلغارستان، گرجستان، بوسنی، رومانی و مالداوی و حتی در اسرائیل و لبنان مناطق ترک نشین هست حالا بماند مهاجران چند میلیونی در آلمان، هلند و انگلیس و غیره
‌چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
۴۲
rahjoo - بابل، ایران
باباجان-اینجور که تو گازشو گرفتی فک کنم خدا هم ترک بوده !!! خوشم میاد که ترکان عثمانی به معنای واقعی کلمه نفهم هستن و هنوز نفهمیدن با سرعت وحشتناکی دارن گور کشور جعلی ترکیه رو میکنن! تو این سالها اگه خوب اخبار رو دنبال کرده باشی ترکیه هر روز داره بیشتر درگیر منجلابی میشه که خودش راه انداخته! آخه باهوش!فک نکردی اگه تو منطقه حساس خاورمیانه دنبال نژادپرستی باشی حس دفاع از نژاد بقیه هم برانگیخته میشه و چوب میکنن تو آستین امثال تو اون اردوغان؟!!! رفتی پشت روسیه پوتین کثیف قایم شدین که چی؟!!پوتین خودش کاسه گدایی برداشته دستش که.بذار چن وقت دیگه ببین چطور ترکان باید با ذلت کشورشون رو با کردها و بقیه اقوام تقسیم کنن!از جمله آذربایجان که توله گرگ همین ترکیه اس و بعداز ترکیه نوبت اونه که باید تیکه پاره شه
‌پنجشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +564شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +452پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +344یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +254سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +245نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +245ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +237وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +195حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +169نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند