روحانی تصور وجود فاصله بین رهبر و دولت را «ساده‌لوحانه» خواند

روحانی می‌گوید دولتش تابع رهبر جمهوری اسلامی است رئیس جمهوری ایران ضمن دفاع دوباره از توافق اتمی وین، برجام، و عملکرد دولت خود اعلام کرد که «برخی ساده‌لوحانه فکر می‌کنند بین رهبری و دولت فاصله است، ‏اما دولت تابع و در کنار رهبری است».
 

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی عصر پنج‌شنبه، دهم فروردین، در نشست با گروهی از جوانان استان گیلان گفت: «برخی می‌گویند برجام چه کرده است، اما من می‌گویم اگر برجام نبود، چه می‌شد. اگر ‏ تورم به جای هفت درصد ۴۰ درصد بود، مردم چه وضعی داشتند.»

 
وی تاکید کرد که در دولت قبل حقوق ‏کارمندان و کارگران با تورم ۴۰ درصدی ۱۷ درصد افزایش یافت، اما در ‏دولت یازدهم افزایش حقوق‌ها «بیش از تورم» بوده است.
 
آقای روحانی اضافه کرد: «این بدان معنا نیست که مشکلات پایان یافته و ما نقصی نداریم، بلکه به معنای این ‏است که... به صورت نسبی حرکتی مطلوب در سیاست خارجی، داخلی، دانشگاه‌ها، وضع ‏اقتصادی و جناح‌های سیاسی به وجود آمده و آرامشی ایجاد شده است.»
 
آقای روحانی پیش از این نیز بارها تاکید کرده که توافق اتمی وین موسوم به برجام «سایه جنگ» را از سر ایران دور کرده و دستاوردهای زیادی در حوزه اقتصاد برای ایران داشته است.
 
با این حال رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او بارها تاکید کرده اند که این توافق عملا «دستاوردی» نداشته است.
 
در همین حال رئیس جمهوری ایران روز پنج‌شنبه گفت که شش قدرت بزرگ در مذاکرات اتمی «لحظه به لحظه حمایت مردم از مذاکره‌‌کنندگان، ‏مذاکرات هسته‌ای و دولت را پیگیری می‌کردند».
 
وی اضافه کرد: «چگونه می‌توان با قدرت‌های دنیا مذاکره کرد، در حالی که آنها احساس کنند که پشتوانه ‏مردمی نداریم و خدای ناکرده بین رهبری و دولت و دولت و مجلس فاصله است.»
 
آقای روحانی تاکید کرد: «برخی ساده‌لوحانه در کشور این گونه فکر می‌کنند که بین رهبری و دولت فاصله است، ‏اما دولت تابع و در کنار رهبری است. رهبری فرهیخته که رهبر همه ما است و ما به این انسجام و وحدت افتخار ‏می‌کنیم.»
 
سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده است که آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، در اسفند سال گذشته و فروردین سال جاری و به فاصله حدود دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، چند بار به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد انتقاد و درباره درست بودن آمارهای دولت ابراز تردید کرده است.
 
او سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی: تولید، اشتغال» نام‌گذاری کرده و گفته است که در این باره «فاصله زیادی میان کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد».
 
ساعاتی پس از پیام نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای، حسن روحانی در یک سخنرانی ضمن دفاع از عملکرد دولت گفت که «ده دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»، اما دولت مسیر «درستی» را انتخاب کرده که به سمت کاهش مشکلات است.
 
وی همچنین در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد که دولت وی به سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» اعتقادی «عمیق» دارد و حاصل این اعتقاد «رشد ‏چشمگیر در تولید داخلی» بوده است.
 
این در حالی است که در اولین نماز جمعه سال جاری و همچنین در روزهای پایانی سال ۹۵ امامان جمعه برخی از شهرهای ایران از عملکرد اقتصادی دولت انتقاد کردند.
 
آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که باید تلاش کرد، در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ میزان مشارکت ‏بالا برود افزود: «اگر همه به پای صندوق‌های رأی بروید، این شما هستید که صندوق و سرنوشت کشور را ‏می‌آفرینید و تاریخ ما نشان داده هر جا که با هم و متحد بودیم پیروز شدیم.»
«برخی می‌خواهند... مردم را ناامید کنند»
رئیس جمهوری ایران در یک سخنرانی دیگر در استان گیلان، با اشاره به سخنان اخیرش در کردستان و «برخی تهمت‌های نادرست» به دولت افزود: «برخی می خواهند همه چیز را مبحوس و مردم را ناامید کنند. عده‌ای به دنبال این هستند که بگویند مردمی که سال ۹۲ رأی دادید و دولت یازدهم را انتخاب کردید، کار خوبی نکردید، اما مردم ایران در سال ۹۲ کاری خوب انجام دادند و فردی که انتخاب می‌شود، منتخب و نماینده مردم است.»
 
حسن روحانی روز شنبه، پنجم فروردین، در کردستان و در انتقاد از قوه قضائیه گفته بود: «با تلاش و خواهش و التماس یک آقایی را می‌آوریم که اینجا سرمایه‌گذاری کند، سر یک چیز جزئی یک دفعه یک آقایی هوس می‌کند این طرف را احضار کند. نمی‌شود کار کرد.»
 
روز بعد رئیس قوه قضائیه در رد سخنان آقای روحانی گفت که «دستگاه قضایی جایی نیست که از سر هوس کسی را احضار کند و این که چنین کاری را سبب عدم سرمایه‌گذاری عنوان می‌کنند، کاملاً نادرست است».
 
رئیس جمهوری و رئیس قوه قضائیه ایران پیش از این نیز بارها به صورت علنی به یکدیگر اعتراض کرده و اتهاماتی را درباره یکدیگر مطرح کرده‌اند.
 
از جمله در دی‌ماه ۹۵ رئیس قوه قضائیه، ستاد حسن روحانی در انتخابات ۹۲ را به دریافت کمک از بابک زنجانی، تاجر ثروتمند زندانی، متهم کرده و حساب توئیتری حسن روحانی نیز خواستار شفاف شدن حساب‌های قوه قضائیه شد.
 
پس از درگیری مقامات دولت و قوه قضائیه، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۹ دی ۹۵ با اعلام این که درباره درگیری بین رؤسای قوای مجریه و قضائیه اظهار نظر نمی‌کند، در عین حال گفت که «وجود یک قوه قضائیه مستقل و شجاع را همه باید قدر بدانند».
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۸
Azadi199 - پاریس، فرانسه
این مسلم هست که نه این دولت و نه دولت‌های بعدی‌ کاری از پیش نخواهند برد، چون که ساختار نظام اشکال اساسی دارد و آقایان با خود کامگی فرصت خدمت به میهن را از متخصصین و کارشناسان گرفته و به خودی‌ها سپرده ‌اند، به اینها دزدی و اختلاس را اضافه کنید، میرسید به وضعیت کنونی کشور ما...
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
۴۸
محسن ۵۵ - گنت، بلژیک
روحانی جان خامنه‌ای داره یه آشی برات میپزه که فلفلش رو سفارشی از بنگلادش آوردن..
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۷
۵۷
parvin55 - مادرید، اسپانیا

بله تنها بی‌ هویتها و لمپنها ی سیاسی و عنقلابی فکر میکردند تو سوسمار با سوسمار کبیر..خر منه یی متفاوتی!!!!!
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷
۶۳
greatpersian1 - وین، اتریش
رهبر خودش دولت است، خودش تلویزیون است، خودش قاضی است، خودش جلاد است.
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +179عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم