باقلواهایی که پوتین، اردوغان، اوباما و ملک عبدالله را شیفته خود کرده اند

نادر گولو در استانبول چهره معروفی است. سایت تحلیلی «میدل ایست آی» با انتشار گزارشی درباره این استاد درست کردن باقلوا در استانبول به کسب و کار او پرداخته است.
 

میدل ایست آی می نویسد:«باقلواهای او در زمره بهترین ها در ترکیه هستند. اگرچه او سخت گیری هایش به شدت سخت گیری سلاطین عثمانی بر روی بندگان نبوده است با این حال، همانند یک فرمانده مستبد کسب و کار باقلوای خود را رونق بخشیده و کارکنانش مطیع او هستند. او که از نسل پنجم خانواده اش در تولید باقلوا است می گوید ما دسر نداریم ما باقلوا داریم.

 
او باقلوا را یکی از وعده های غذایی سلاطین عثمانی می داند. کسب و کار خانوادگی او در سال ۱۸۲۰ میلاید در جنوب شرقی ترکیه در غازیان تپ آغاز شد جایی که فاصله چندانی با حلب سوریه ندارد. اجداد او هنر درست کردن باقلوا را در سوریه در جریان سفر حج به مقصد مکه کشف کردند. در سال ۱۹۴۹ میلادی پدر گولو به نام مصطفی به استانبول نقل مکان کرد و یک مغازه کوچک را به نام Karakoy Gulluoglu باز کرد که در نزدیکی کاخ توپکاپی واقع شده بود و در آن هنر باقلوا پزی اشپزهای قرن هفدهمی سلاطین عثمانی دنبال می شد. از آن زمان تاکنون این کسب و کار گسترش یافته و اکنون ۱۶۰ نفر کارکنان این مغازه و فروشگاه را تشکیل می دهند.
 گولو می گوید که می خواهد تنها یک مغازه و یک شعبه داشته باشد چرا که حفظ کیفیت محصولاتش برایش اولویت دارد. گولو ۴۰ سال است که در این حرفه مشغول به کار است و ده ها جایزه و مدال را دریافت کرده است. او کار اموزش چگونگی تهیه باقلوا را نیز انجام می دهد. او می گوید که کارآموزانش از سرتاسر جهان به استانبول می آیند. او می گوید از اخرین بازماندگانی است که سنت واقعی درست کردن باقلوا را می دانند اگرچه آن را با سلیقه امروزی ترکیه تطبیق داده است. او بسیار میهن پرست است و می گوید تنها به کارآموزان اموزش می دهد که به پرچم ترکیه احترام بگذارند».
 
گولو می گوید اردوغان، عبدالله گل، اوباما، ملک عبدالله و پوتین مشتریان مغازه اش هستند. در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی «جیل بایدن» همسر «جو بایدن» معاون رییس جمهوری سابق امریکا به مغازه گولو رفت و ۴۰ کیلو باقلوا خرید.
 
میدل ایست آی در ادامه اشاره می کند که در محل تولید باقلوا شبیه یک ازمایشگاه است و می نویسد:«همه چیز در آنجا تمیز است. بهداشت اولویت اصلی است و هیچ یک از کارکنان و بازدیدکنندگان نمی توانند بدون پوشیدن لباس سفید و پوشاندن موها وارد شوند. برای لذت بردن از تماشای چکونگی درست کردن باقلوا اتاق هایی شیشه ای ساخته شده اند که اجازه می دهند تا فرایند آن را تماشا کرد. او می گوید اگر تنها یک نفر از کارگران باعث شوند یکی از فرایندها اشتباه طی شود کل فرایند درست کردن باقلوایی خوب به هم می خورد.
 کارکنان او هشت ساعت در روز کار می کنند بدون اشتباه. تاخیر در کار نیز پذیرفتنی نیست. گولو حتی بر روی میزان خواب کارکنانش نیز تمرکز می کند و می گوید این کار طاقت فرسا است و برای هر دو ساعت کار باید دو ساعت بخوابند. در یک بخش از کارگاه کارگران ارد گندم و خمیر تهیه شده از آن را اماده کرده و ورز می دهند تا نازک شود.
 
هر ورق باید نازک تر از ۰.۱ میلی متر باشد. او برای ازمایش سکه ای را از جیبش در می آورد و می گوید که اگر سکه باعث باز شدن خمیر شود یعنی آن که به اندازه کافی نازک شده است. او می گوید یک سال کامل طول می کشد تا چگونگی تهیه خمیر ورقه ای مناسب باقلوا اموزش داده شود. پس از آن مواد لازم ریخته می شود در این فرایند از کره مایع استفاده می شود و باقلوا در درجه حرارت ۵۵ درجه سانتی گراد قرار می گیرد. برای پخت حدود ۱۰۰ باقلوا فرایندی چهار ساعته لازم است. گولو می گوید تمام مواد را با دقت انتخاب می کند. پسته های مورد نیاز از غازیان تپ می آیند».
 
او می گوید محال است بتوان باقلوایی خوب را کمتر از ۶۰ لیر (۱۶ دلار) بازای هر کیلو تهیه کرد. او می گوید در یک روز معمولا بین یک تا دو تن باقلوا تولید می شود. در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد که ترکیه حدود ۹۵۰ تن باقلوا در روز تولید کرده است. میزان مشتریان فروشگاه کاراکوی گول اوغلو به قدری بالاست که در تعطیلات آخر هفته به ۱۰ هزار نفر نیز می رسد. طبق ارزیابی های انجام شده هر شهروند ترک به طور میانگین ۴.۴ کیلوگرم باقلوا در سال مصرف می کند. گولو می گوید که اکنون تقاضا برای باقلوا متنوع تر شده است.
 بسیاری از ترک ها باقلواهای سبک تر با کره کمتر را می خواهند. او می گوید برای تطبیق دادن کسب و کارش با تقاضای مشتریان حدود بیست نوع باقلوا درست می کند که تمام سلیقه ها را در بر گیرد. او حتی از بیست سال پیش باقلواهایی را برای بیماران دیابتی تولید می کند که در آن به جای شربت های شیرین یک شیرین کننده طبیعی در ساخت اش استفاده می شود. هم چنین در آن فروشگاه باقلواهای فاقد گلوتن و باقلواهایی مناسب افراد مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز فروخته می شوند. هم چنین وب سایت این فروشگاه با زبان های عربی، ترکی و انگلیسی امکان سفارش انلاین مشتریان بین المللی را فراهم ساخته است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
عجب خبر مهمی!حتی از احمقی نجات و بقایی مهمتره!
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
۵۵
مستانه شرق - هایدلبرگ، آلمان

باقلوا فقط باقلوای حاج خلیفه یزد . :)
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۴
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
این ها هم گولو دارند، ما هم اینجا قولو داریم. حیف که مال ما مفت هم نمى ارزه!
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
۲۵
romano - تهران، ایران

آره پدر سوخته پسته و مواد شیرینی رو پدرانشون در سوریه کشف کردن کلا هرچی به ایران مربوط میشه اینها متراژ خاک ایران رو بعلاوه یک متر میکنن در یکی از کشورهای همسایه با پسوند ستان فارسی قرار میدهند جالبه اون هند به اون عظمتش منکر تاثیر ما نمیشه و در زمان کارم با هندیها به جوک به من پارسی بابا میگفتند و خیلی با خشوع میگفتن بریانی و خیلی از غذاهای معروف ما ریشش ایرانیه و یا میگفتند پارسی‌ها در هند مردمان بزرگوار و ارزشمندی هستند. باقلوا از شهر تبریز و یکی از پایتختهای شیرینی جهانه. در کتاب البغدادی در مورد غذاهای ایرانی در ۱۲۲۶ میلادی در مورد شیرینی لوزی و لایه‌های خمیر و طبخ اون بحث شده بسیار سعی شده که این شیرینی رو به مغولها از طریق گریز به لغت ربط بدن در حالی که مغولها اصلا نان ندارند (جستجو کنید) نان لایه‌ای مختص به ناحیه ایران زمینه (نه کشور ایران) نمونه‌های این لایه‌ها رو شما در نان کاک یا عشایر به وضوح میبینید مواد هم ایرانیه ترکیه هم باقلوای خوب داره ولی دلیل نمیشه با خریت و دزدی راه خودمون رو در تاریخ پیش ببریم حالا شما بگو هنر اسلامی اما عاقلان دانند.
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان

[::romano - تهران، ایران::]. افکار فاشیستی مفت و خود بزرگ بینی رویایی هم حدی دارد، با استنباط دیمی شما کره زمین همان ایران زمین ( پارس ، تاجیک یا فاسستان ) بوده! بهتر هست داروهایت را بموقع مصرف کند ، یک زمانی بزرگترین آرزوی شما لمس اسب سرباز ترک بود حالا چه ادعا هایی دارید!
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
۵۲
natasha1 - نیویورک، ایالات متحده امریکا

باقلوا های ترکیه که باقلوا نیست همش شیره و روغنه! باقلوا فقط باقلوای یزد و ایران ! عاشقشم! حرف نداره !!
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

[::باباجان - لندن، انگلستان::]. شاید افتخار اجداد شما لمس جایى از اسب سرباز ترک بوده باشد و این ژن را نسل به نسل به شما منتقل کرده باشند، اما افتخار منِ آذرىِ ایرانى نژاد همان بالیدن به تاریخ برتر زادگاهم، ایران است. همان ایرانى که از گویش ها و تیره هاى متفاوت تشکیل شده و طى قرون اصالت خود را حفظ کرده است.
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
۲۵
romano - تهران، ایران

من خودم ترک و آذریم وقتی اردوغان تاریخ ترکیه رو رسما از عثمانی میزاره و رسما منکر تمام تاریخ باستان کلاسیک قرون وسطی و عصر آهن میشه و ترکهای ترکیه رو به توپ و تانک میبنده من دلیلی نداره باقلوای ایرانی رو خیراتش کنم. من مشکلی با مردم ترکیه ندارم بین آنها و یک و تاجیک برایم تفاوتی نیست چون اصولا مرزهای من فرهنگیست نه سیاسی. ترکیه چیزهای خوب زیاد دارد شیرینیها نویسندگان غذا ولی دلیلی ندارد که من بیخود چشم خود را بر روی میراث پدری ببندم و دو دستی بخاطر عقده هویت و روستایی گری خود آنها را تقویم آدمهایی کنم که کارشان چپاول فرهنگیست. فرهنگ ایران زمین آب دجله و فرات نیست که ترکیه آنرا بدزدد. ضمنا شما چرا همین مطالب را چرا در وبسایتهای ترکیه نمینویسی هان؟ روشن فکرتر از اینها هستند؟ (قطعا هستند بسیاری از ترکهای تحصیل کرده ترک به این حرفها میخندند) بلد نیستی به خط آنها بنویسی؟ شما بحران هویت داری؟ آیا یک رفتگر ترک در کشور مادری اش همه چیز را به غلط و به زور به ایران میچسباند که شما اینطور شیفته اسب ترکی؟ ترکم آذریم جان و مال و شرف و فرهنگم ایرانیست.
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
۲۵
romano - تهران، ایران
[::مستانه شرق - هایدلبرگ، آلمان::]. مستانه اون باقلوا خداست. اصلا همه چیز در حاج خلیفه خداست. فقط اونایی که خوردن میدونن.
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۱
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان

[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. اولا بحث من با romano هست شما مثل قاشق نشسته نپر جلو ! . دوما منظور من از ترک، 40 درصد ترک ایران هست که هزاران سال در ایران دولت داشته که من خودم ترک ایران هستم و تمام ترکها دنیا برادر خونی ما هستند و شما فقط هم کشور هستی و حسودی به دولت ترک شما را بیمار کرده ولی من ترک به دولت فارس تاجیکستان برادر شما هم افتخار می کنم که لااقل مثل اکثر شما فاشیست تشریف ندارند ! . سوما اول یک جمله آزری بساز و آزری بودن خود را ثابت کن تا ما بدانیم آزری چه قماشی هست، از دهات ازربایجان گرفته تا شهرستان از هر کی بپرسی می گوید من ترک هستم و مهم نیست شما آزری ، ارانی بورانی بگوید و بعد افتخار الکی کن ! .
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

[::باباجان - لندن، انگلستان::]. پس اعتراف می کنی که جد اندر جد شما پان ترک ها ارزوی رعیت بودن عثمانی ها را داشتید . والله ما فارس ها جد اندر جد از ترک های بربر مازوخیسم عثمانی متنفر بودیم و هستیم و دوست داریم شما گورتون از خاک اهورا مزدایی ما گم کنید و به منگولستان بروید . ما همواره مردم ازاده بودیم و مانند شما پان ترک های اذربایجان که ارزوی لیس زدن چکمه های عسگرهای نوادگان سلاطین عثمانی را دارید ما نداریم .
جمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۱
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::باباجان - لندن، انگلستان::] چون از من خواستید که به گویش آذرى چیزى بنویسم این جمله کوتاه را تقدیم میکنم: " ستار خانین گانى توکولمدى کى آنا توپراخى ایران دان آیریلسین". و در پاسخ به پرسش شما که چرا خود را تٌرک نمیشناسم و آذرى میدانم، دقیقا از زمانى که نوکر صفت هاى آذربایجان، تُرک بودن را به پان تُرکیسم مرتبط کردند و قصد جدا کردن آذربایجان را از مام میهن در سر پروردند. آرزویى که جدایى طلبان وابسته به اجنبى با خد به گور خواهند برد.
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۴
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
[::مرغ آمین - تهران، ایران::]. فرق شما با طالبان چیست ؟ طالبان میک گوید هزاره به ایران ، تاجیک به تاجیکستان، ازبک به اذبکستان برود ! تا وقتی داعش و طالبان هایی مثل شما در خاورمیانه هست خانه همه در آتش هست و اول خانه خود شما ، یقینا اگر هزار ترک بدست فارس امسال تو کشته شود همان‌قدر هم فارس بدست ترک کشته می شود و طرف مقابل با حمله شما نشسته حلوا نخواهد خورد یک مثل ترکی هست که گوید " گئلئجئیی وارسا گورئجئیی ده وار" منظور هجوم دشمن بی جواب نخواهد ماند و ضرل دو طرفه می شود تا پشیمان شوید و خواب امپریالیستی آریایی را به گور ببرید و خوب بدانید که ایران فارسستان نبوده نیست و نخواهد بود ایران همان قدر که وطن فارس حساب می شود بهمان اندازه وطن ترک ، بلوچ و عرب و غیر هم هست !
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۲
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
[::باباجان - لندن، انگلستان::]. یک تو به من بگو فرق تو با طالبان چیست ؟ طالبان به تمام مردم افغانستان به زور هویت افغان می دهد همانگونه که تو به زور مردم اذربایجان را ترک معرفی می کنی . اینکه مردم اذربایجان ترک یا اذری هستند به من و تو ربطی ندارد خودشون باید تصمیم بگیرند چه چیزی هستند . دو به دروغ 40 درصد مردم ایران را ترک می گویی در صورتی که براساس امار بین المللی نه جمهوری اسلامی فقط 16 درصد مردم ایران ترک ( اذری - قشقایی و ترکمن ) هستند . سه انقدر فاشیست و نژاد پرست هستی که به اقوام ایران فارس , کرد , عرب و بلوچ توهین می کنی .و می خواهی تمام اقوام ایران زیر یوق بردگی شما ترک ها باشند . فقط خدا شما ترک های اب زیرکاه را می شناسد . خدارو شکر کردها نیز مانند ما فارس ها شما ابزیرکاه ها را شناختند عرب ها و بلوچ ها هم ماهیت دروغین شما را کم کم می شناسند که از اخور می خورید هم توبره . فعلا جمهوری با سید علی پان ترک نماینده حکومت امپریالیستی ترک شیعه نه اریایی و خون مرده اریایی از کرد و فارس را در شیشه می کند .
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
بعد ما رو از شهادت نترسان ما برای ایران جون می دهیم مثل شما پان ترک ها زبون و بیچاره نیستیم . چو ایران نباشد تن من مباد . ما شما ترک های عثمانی از ایران پرت می کنیم بیرون تا نوکری سلطان اردوغان بکنید . ایرانی بودن لیاقت می خواهد که تو و امثال تو لیاقت ان را ندارند .
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۴
۵۵
مستانه شرق - هایدلبرگ، آلمان
romano - تهران، ایران. بله هموطن گل ..واقعا بی نظیره این باقلوای یزدی
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲
۲۵
romano - تهران، ایران
[::باباجان - لندن، انگلستان::]. .... زمان مشروطه با حمایت بلشویکها و پیشوریها دیدیمتون چقدر دوام آوردین خوب ترک با ناموس وطن پرست داریم مثل ما ترک . هم داریم مثل .....
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
۲۵
romano - تهران، ایران
[::مرغ آمین - تهران، ایران::]. وقت با ارزش تو تلف نکن برادر. شما حالا فکر کردی تقی به توپی بخوره مثلا یکی مثل علی دایی میفته جلوی اینا یا نه خودش نفر اول در صف ضد اینا میشه؟ ما تو آذربایجان از این آدمها مثل تمام استانهای دیگه داریم تمام تاریخ هم داشتیم هیچ غلطی هم نمیتونن بکنن چون اون سپاه عثمانی با اون عظمتش تا نوک آفریقا تمام تاریخ سعیش رو کرد ولی همین مردم آذر بایجان به زانو درشون آوردن اگر نمیکردن الان تا شمال اروپا عثمانی مسجد ساخته بود. اینها همون مقبره الشعرا تبریز دق دلشونه نتونستن روش یادگاری ضد ایرانی بنویسن میخوای آذربایجان رو جدا کنن.
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
۴۴
باباجان - لندن، انگلستان
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. قرار شد یک جمله از بحساب زبان موهوم آزری بنویسی نه اینکه به ترکی با کلی غلط املایی و بی سر و ته نویسی و خودشیرینی الکی به ایران بکنی، کشور ، وطن و زبان ، با خود شیرینی و خوش رکسی به دیگران درست نمی شود در وطن باید فارس ، فارس بودن خود ، ترک، ترک بودن خود را حفظ کند و با اتحاد کشور دوام بیاورد نه با انکار غیر فارس و تعریف الکی قوم فارس و طو سری به غیر فارس، با روشی که شما جلو می روید کپی جنگ مذهبی سوریه در ایران خود را با جنگ قومی 70 درصد غیر فارس خود را نشان خواهد داد!
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::باباجان - لندن، انگلستان::]. شما به امید جنگ بنشین و به قول فارس‌ها مواظب باش که علف زیر پایت سبز نشود که بعدا ...! ما آذری‌ها با هیچ گروه و تیره دیگری مشکلی‌ نداریم. شما اگر دنبال درد سر میگردی، یا اگر فکر میکنی‌ به خاطر ترک بودنت آزارت میدهند، لطفی‌ به خودت و فامیلت بکن و به ترکستان مهاجرت نما!
شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
۲۹
دنیای وارونه - اتیوپی، اتیوپی
Romano: زنده باد و آفرین به شما که باز هم دو کلمه حرف قابل نوشتی. مثل همیشه لذت بردم از خوندن کامنتِ شما. حرفهای بیشتری هست که دلم میخواد بنویسم ولی نوشتن و فرستادنش از این تلفن مکافاتیِ. جالب است برایت بگویم که تا حالا کامنتهای شما چند بار به یاد یکی از شعرهای زنده یاد شاملو شاعرِ بزرگ انداخته است که در یکی از اولین اشعارش خود را به خواننده معرفی میکند و میگوید: ...شهرتم شرمسار تاریخ است. نِسَبم اما پارسی ست. درود بر شما که یک تعریف زیبا از واژهٌ "ایرانی" هستید.
یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۳
۲۵
romano - تهران، ایران
[::دنیای وارونه - اتیوپی، اتیوپی::]. تشکر برادر عزیز. این حرفها حرف بیخوده عاقبت جدایی طلب ها رو هم در عراق (بارزانی زمان بدختی عراق داره زورشو میزنه هنوز نتونسته مگر به این آسونیه) هم در افغانستان چچن و سوریه سودان (سودان الان دارن از گرسنگی میمیرن) دیدیم. شما خاطر عزیزتو آزرده نکن اونی که برادر ترک ایرانیته ماییم نه دوتا بی وطن بی هویت. خوش باشی
یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +565شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +464پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +346یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +256سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +249ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +247نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +241وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +197حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +179عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم