سفیر ترکیه در تهران: درباره سفر به عراق و سوریه هشدار نمی‌دهند؛ ولی می‌گویند به ترکیه نروید

رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران رضا هاکان تکین، سفیر ترکیه در تهران هشدارهای مقام‌های ایرانی درباره سفر به ترکیه در آستانه تعطیلات نوروزی را "طبیعی" دانسته ولی در این باره اظهار گلایه کرده است.
 

آقای هاکان تکین به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: "ترکیه در رأس هشدارها و توصیه‌های وزارت خارجه ایران برای سفر شهروندانش به کشورهای مختلف قرار دارد. در حالی که دو کشوری که در چند سال گذشته درگیر جنگ داخلی هستند (سوریه و عراق) مقصد زیارت ایرانی‌ها بوده و افراد زیادی به سوریه سفر می‌کنند که تا به حال هیچ هشداری در این زمینه داده نشده است."

 
وزارت خارجه ایران دو روز پیش (۲۲ اسفند/۱۲ مارس) در اطلاعیه‌ای که در آستانه تعطیلات نوروزی منتشر کرد با اشاره به شرایط امنیتی ترکیه در ماه‌های اخیر گفته بود: "به کلیه هموطنانی که قصد مسافرت به ترکیه را دارند توصیه اکید می‌شود در صورت ضرورت غیرقابل اجتناب به انجام سفر احتیاط لازم را داشته باشند."
 
این در حالی است که میرمسعود حسینیان، سرکنسول ایران در کربلا از اعزام حدود ۱۲۰ هزار زائر ایرانی در فاصله ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به اماکن زیارتی عراق خبر داده است.
 
به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، آقای حسینیان گفته است: "در مجموع مراکز زیارتی کربلا و نجف امنیت دارند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد."
 
سفیر ترکیه در تهران به "لغو ممنوعیت" صدور اجازه پروازهای اضافی چارتر به مقصد شهرهای ترکیه در ایام نوروز اشاره کرده است و گفته: "یکی از این اقدامات (برای محدود کردن سفر ایرانی‌ها به ترکیه) عدم صدور اجازه پروازهای اضافی چارتر است و فقط برای پروازهای ترکیه چنین محدودیتی اعمال شده است و پس از تلاش‌های بسیار، چند هفته پیش توانستیم این ممنوعیت را برای پروازهای چارتر ترکیه لغو کنیم."
 
روزنامه دیلی صباح، هفته پیش به نقل از مدیر یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری در ایران گفته بود که سازمان هواپیمایی کشوری ایران انجام پروازهای چارتر بیشتری از ایران به ترکیه را تأیید کرده است.
 
این روزنامه زمان آغاز این پروازها را ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) اعلام کرده بود.
 
هشدار وزارت خارجه ایران درباره سفر به ترکیه در حالی است که فروش تورهای نوروزی به مقصد شهرهای مختلف ترکیه همچنان ادامه دارد.
 
به گفته آژانس‌های مسافراتی در ایران، با توجه به نگرانی‌های امنیتی، حجم امسال متقاضیان سفر به ترکیه با اینکه کم نبوده اما در مقایسه با پارسال افت کرده است.
 
ترکیه برای سال‌ها از مهمترین مقاصد گردشگری ایرانی‌ها بخصوص در ایام تعطیلات نوروزی بوده است و مسافران ایرانی سهم بالایی در صنعت توریسم ترکیه داشته‌اند.
 
نزدیکی به ایران و نبود محدودیت ویزا از ویژگی‌های عمده گرایش ایرانیان برای سفر به این کشور است.
 
بر اساس آمارهای رسمی در ترکیه، در سال ( ۲۰۱۵) حدود یک میلیون و هفتصد هزار ایرانی به ترکیه رفتند که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۴ حدود صد هزار نفر افزایش داشت.
 
ناامنی‌های پس از کودتای نافرجام ماه ژوئیه و حملات "تروریستی" در این کشور باعث شده که علاقه گردشگران به سپری کردن تعطیلات خود در این کشور کم شود، اما آژانس های مسافرتی در ایران همزمان با عرضه تورهای ارزان تر، تلاش به حفظ مشتری داشته‌اند.
 
بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، در سال ۲۰۱۶ میلادی به دلیل کاهش ورود گردشگران، تعداد افراد شاغل در بخش هتلداری ترکیه ۱۴ درصد کاهش داشته است.
 
استانبول و آنتالیا مقصد بیشترین مسافران ایرانی است که به ترکیه می‌روند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۰
ab5534 - هلسینکی، فنلاند

والا راست میگه
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
۴۸
الف-ب - اوکلاهما، ایالات متحده امریکا

یعنی این اقا سفیر هنوز نتونسته بفهمه که تمام تصمیمات دنیای امروز صرفا سیاسی است و تنها چیزی که ارزش نداره جان و مال و امنیت انسانهاست.
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
۵۵
لندهور - کلن، آلمان

اینو انصافا درست گفته ، فقط بنده خدا مثل اینکه هنوز متوجه نشده که در مملکت اسیر در چنگال آخوندی ، دقیقا این خواسته آخوند هاست که ملت رو دنبال خرافات و جهلیات بفرستن حتی زیر توپ و تفنگ !!
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۴۰
raha1984 - هامبورگ، آلمان

این یکی رو گل گفتین بخدا !!
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۶۵
Gharibeh-Ashena - هانوفر، آلمان

این آقا فراموش کرده رفتار تحقیرآمیز و بی ادبانه ماموران ترکیه با ایرانیان و ضرب و شتم آنان در مرز و فرودگاه ترکیه؟؟؟ هر ایرانی که به ترکیه میره و ارز این مملکتو اونجا خرج میکنه و خفت و خواری را برای خودش میخره دیگه مسئول خودشه.
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش

بزرگترین دشمن مردم ایران اول آخوند شیعه قبر پرست و بعد این اخوند داعشی عمر پرست کراواتی عثمانی رجب طایر ازگلان خر بزرگ است.هر کس پولش را ببرد ترکیه و تو کیسه این جنایتکار بریزد که هم خون مردم ترکیه را میریزند و هم با همدستی آخوند های شیعه در سوریه و عراق جنایت میکند جز احمق نامی نمیتوان بر او گذاشت.چطور میخواهیم مملکت را از دست آخوند نجات دهیم؟همه که بزدل هستیم و جرات مبارزه نداریم. پول کشور را میبرند به زنان تجاوز میکنند فقر بیداد میکند آب و غذایمان آلوده و سرطانزا است صدا از الاغ در می آید از این ملت خیر فقط گاهی عده ای مزدور وزارت اطلاعات عرعر هویت طلبی میکنند و نوکری عربستان و ترکیه و پاکستان میکنند.پس خفه شیم و زر نزنیم که لیاقت بزدل همین است
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۹
۵۶
wasp763 - استکهلم، سوئد
این ربطی‌ به ترکیه نداره ، ترکیه نامن مثل سوریه و عراق ...هرکدوم بجای خود...
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
۵۳
Majid reza - ملبورن، استرالیا

انتقاد کاملا بجایی هست . در بین چند کشور همسایه که‌البته همشون یه جور بدبختی دارن ، اختلاف بد و بدتر و تبعیض گذاشتن باعث تحریکات متقابل میشه. وقتی دین و مذهب قاطی سیاست بشه همینه دیگه. تصمیم میگیره چی بخوری . چی بپوشی کجا بری با کی ازدواج کنید. و . و. در کل چه جور باید فکر کنی. البته بهتر اصلا نکنی. خودش به جای تو فکر می کنه!!!!
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
۴۴
Dara20 - تهران، ایران

شما خودتو ناراحت نکن سرکردگان رژیم فاسد اسلامی همگی گاو تشریف دارند و آنهایی هم که به عراق و سوریه انگل سفر میکنند از همان قماشند
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸
razmandeh - استکهلم، سوئد

قارداش جان !!! سوریه و عراق پولش میره توجیب آخوندا و مردم اونجا فقط گریه میکنند !!! ترکیه پولش میره توجیب اوردوغان واونجا مردم میرند شادی میکنند و !!!!هرکی به نفع خودش حرف میزنه !!!
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
۵۷
ایران کهن - هوستن، ایالات متحده امریکا
اونته بشند شهید راه کربلا و فدای حسین میشند و با ؟؟؟ میرند بهشت ولی تو آنتالیا فدای بطری راکی و خانمای خشکل مشکل میشند و با سر میرند جهنم. حالا تو زیاد ناراحت نشو ما ایرونیا کلا غریب پرستیم حتما شب عید خدمت شما و امام حسین میرسیم و پول به حلقومتون میریزیم
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۰
۳۸
sahandd11 - کلن، آلمان
مشکل امنیت،اردوغان یا آتاتورک وغیره نیست.مشگل اینه که پان فارس ها با کلمه ترک مسئله دارند.وجود کشورهایشان مثل ایران افغانستان پاکستان یا تاجکستان عقب مانده است.دچار یک سردرگمی هستند
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
تا انجایی که ما خبر داریم کشورهای ترک بسیار عقب افتاده تر از ایران هستند مانند مغولستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، اذربایجان و ترکیه ( جنوب شرق ترکیه مانند بلوچستان ایران است )،این خدماتی که در شمال تهران وجود دارد حتی در استانبول وجود ندارد البته درک می کنم برای تویی که در دهات های اذربایجان ایران بدنیا امدی و بزرگ شدی به المان رفتی ایران یک کشور عقب مانده است ! افغانستان هم به خاطر ترک ها عقب مانده است و تاجیکستان شرایط ان مانند اذربایجان است . و مردم ترک به طوری ملی از ما پارس ها عقب مانده تر هستند به طوری که وقتی به غرب هم مَی روند این .... نمی شوند و هنوز درگیر قوم و قبیله خود هستند مانند تو و .... که در هلند تظاهرات مَی کنند . [::sahandd11 - کلن، آلمان::].
‌چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۵
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران
جالب اینجاست وقتی پارس ها علاقه ای ندارند به شهرهای ترک نشین بروند و در دهان این پان گرگها پول بریزند این ترکها هرچی لایق خودشان است به دیگران مَی گویند . البته حق دارند اگر ما در دهان اردوغان پول نریزم او چطوری حقوق ساندیس خورهای پان ترک مانند سهند را بدهد . بخاطر همین اتش رفته است .
‌چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
چقدر ارزشها دچار تغییر شده طرف در سایت ایرانیان نوکری رجب طایر ازگلان را میکند و به پاچه خواری عرعر عثمانی میپردازد و حماقت را به نهایت رسانده.چطور میشود .....و بی فرهنگ ترین اقوام را شناخت.عرب و عجم یعنی دنیا در نظر عرب همین شتر و شن و دشداشه و تجاوز و دزدی و تعویض زن است و هر چه عرب نیست عجم است.ترک و فارس،، هر آنچه ترک نیست فارس است .این اندازه مغز این ها است .ولی تا بحال ندیدم که فارسها چنین تعبیری داشته باشند.ما اقوام ایرانی همیشه نام خود را داشتیم و با برادران پارس خود در کمال برابری زندگی کردیم.بعضی از کردها هم بخاطر عمر پرستی مورد ظلم علی پرستان قرار گرفته اند و اصلا ربطی به ایران و پارس ندارد و در سرکوب کمونیستها از همه جای ایران و شیعیان بودند
‌چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۵
۴۰
raha1984 - هامبورگ، آلمان
[::sahandd11 - کلن، آلمان::]. ترکهای عثمانی تمدن و تجددشون را تمام و کمال در این چند وقت با وحشیگرهاشون در کودتا و حمله به سفارت هلند نشون دادند و به دنیا ثابت کردن که دست کمی از طالبان و پاکستان ندارند
‌چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۶
۳۸
sahandd11 - کلن، آلمان
چیدر سوزش دارند بعضی ها
‌سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۵
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +479پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +356یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +270ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +251نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +248وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +202حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +199عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +171نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند