انتقاد تلویحی ظریف از نامه‌های «غیر دیپلماتیک» احمدی‌نژاد

وزیر خارجه ایران نامه‌نگاری‌های محمود احمدی‌نژاد را غیردیپلماتیک توصیف کرده است. وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه ضمن انتقاد تلویحی از نامه‌نگاری «غیر دیپلماتیک» محمود احمدی‌نژاد او را متهم کرد که روابط خارجی را به بهانه‌ای برای پرداختن به سیاست داخلی تبدیل کرده است.
 

همزمان با انتقاد تلویحی وزیر خارجه ایران از نامه محمود احمدی‌نژاد به رئیس جمهوری آمریکا، سخنگوی دولت نیز چنین اظهار نظر کرد که «دست به نامه شدن» آقای احمدی‌نژاد به روسای جمهور ایران و دیگر کشورها «خوب است»، اما پرداختن به این موضوع وقت دولت را می‌گیرد.

 
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۴ اسفند، درباره اثر منفی نامه‌های «غیر دیپلماتیک» بر «شان جمهوری اسلامی» گفت: «طبیعت کار دیپلماتیک ایجاب می‌کند برخی از شئونات در این حوزه رعایت شود.»
 
آقای ظریف در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت، خبرگزاری وابسته به مجلس ایران، تاکید کرد: «زمانی که خارج از شئونات کاری انجام شود بیانگر این است روابط خارجی بیشتر موضوع سیاست داخلی است تا موضوع امنیت ملی.»
 
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهور پیشین ایران، در روزهای ابتدایی اسفندماه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌ جمهور آمریکا که ظاهرا در نهایت به دست او نرسید ضمن استقبال از دیدگاه‌های انتقادی دونالد ترامپ درباره «نظام انتخاباتی و سیاسی آمریکا» به او «توصیه» کرد که قدر «فرصت زودگذر چهار ساله‌اش» را بداند و «از همه لحظه های آن به درستی استفاده کند».
 
آقای احمدی‌نژاد که سابقه‌اش در نامه‌نگاری به دو رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا، یعنی جرج بوش و باراک اوباما بازمی‌گردد در نامه‌ای بسیار طولانی رئیس‌ جمهور کنونی آمریکا را طرف خطاب قرار داد و در همان زمان گزارش شد که نسخه‌ای از نامه او «در اختیار سفارت سوئیس، به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران» قرار گرفته است.
 
با این حال روزنامه آرمان درگزارشی به نقل از «یک منبع موثق» خبر داد که این نامه «تحویل نگهبان سفارت سوئیس در تهران (به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران) شده است» و «چند روز بعد، سفارت سوئیس با اعلام این خبر به وزارت خارجه کشورمان گفته است که این سفارت و کشور متبوعش نقش نامه‌رسان را ندارند».
 
محمود احمدی‌نژاد همچنین در عرض یک هفته گذشته در سه نامه جداگانه سخنان مقامات دولت حسن روحانی درباره «خالی بودن خزانه»، «خالی بودن انبارهای کالاهای اساسی» و «بدهی سنگین» در هنگام تحویل دولت را «ادعای نادرست» خوانده است.
 
وی همچنین در یک سخنرانی اعلام کرد که به اتهام‌ها درباره عملکرد دولتش «پاسخ‌های کوبنده و پی‌درپی» خواهد داد.
 
از سوی دیگر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه گفت که «انتظار نیست» که دولت به این نامه ها پاسخ دهد.
 
وی اضافه کرد: «انتظار نیست که هر نامه‌ای از سوی ایشان جواب داده شود، به خصوص که دست به مکاتبه‌شان هم قوی است و برای رئیس‌ جمهورهای دنیا نامه می‌نویسند که اشکالی هم ندارد.»
 
آقای نوبخت با تاکید بر این که با پرداختن به این مسئله وقت دولت گرفته می‌شود، افزود: «شاید بعضی وقت‌ها طلب کند که جواب داده شود که روابط عمومی وزارتخانه‌های مربوطه پاسخ‌های مناسب را می‌دهند.»
 
رهبر ایران چندی پیش به طور علنی محمود احمدی‌نژاد را از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده منع کرد، اما او که به تازگی گفت «فعلاً به طور مستقیم» وارد انتخابات نمی‌شود، در روزهای اخیر و پس از اعلام نامزدی معاون اجرایی سابقش حمید بقایی، در کنار او ظاهر شده است.
 
روز دوشنبه همچنین اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران، از اظهارنظرهای اصلاح‌طلبان مبنی بر«شوخی شمردن»، «فاجعه دانستن»، «ناپاک خواندن» نامزدی حمید بقایی و «القای رد صلاحیت» او انتقاد کرد.
 
آقای مشایی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که تحلیل پیشینش درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ روشن می کند که مردم محمود احمدی‌نژاد را «نه به عنوان مظهر اصولگرایی، بلکه برای انجام تغییرات بیشتر و اعمال جدی تر اصلاحات مورد نظر، مناسب‌تر تشخیص دادند».
 
وی به جزئیات «تحلیل سابق» خود از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اشاره‌ای نکرده است.
 
در سال ۸۸ پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری، سخنانی از اسفندیار رحیم مشایی منتشر شد مبنی بر این که افرادی که به دلیل اصولگرا بودن آقای احمدی‌نژاد به او رای داده اند سه یا چهار میلیون نفر بیشتر نبوده اند.
 
آقای مشایی در نامه روز دوشنبه خود تاکید کرد که نامزد نشدن محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ «به جای آن که فرصتی برای نامزد نهایی اصولگرایان بسازد، موقعیت ویژه ای را برای اصلاح‌طلبان فراهم می کرده است».
 
وی اضافه کرد: «از این جهت شاید بتوان عدم رضایتِ بخشی از نیروهای اصلاح طلب از نامزدی جناب آقای بقایی که می تواند از نظر عموم، از جنس جناب آقای احمدی‌نژاد و جانشینی مناسب برای ایشان فهمیده شود را درک کرد.»
 
آقای مشایی همچنین خواستار «پایبندی همه جریانات سیاسی به اصول رقابت سالم» شد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۶
فیل دانا - برایتون، انگلستان
دمشون گرم، ،،زودتر از اینها باید این کار رو انجام میدادن، ،،، ناراحتن کلی کشور اسلامی وجود داره برن آنجا واسه زندگی
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
گرچه همه میدانند که انتخابات ایران اسلامی یک نمایش توخالی بیش نیست ولی نهایتا باید از طریق انتخابات سالم نظام را سرنگون کرد.کودتا. انقلاب. و وحشت کشتار دوباره صحیح نیست.البته من رای نمیده ولی مردم عامی(امی)را تشویق به رای دادن میکنم وبانها میفهمانم که بدنبال خواسته هایشان از انتخابات باشند
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
۳۸
تیتو تیتو - تهران، ایران
رهبر تو هپروت سیر میکنه ، فک میکنه الان سال هشتاد و هشته اینو بازش گذاشته ، خامنه ای واقعا موجودی ابله و بی سیاست و ناکاردان و نمونه یک آخوند واقعی هست . محمود خامنه ای رو با سرعت نور به سقوط نزدیک میکنه .
‌سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +569شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +480پیام رضا پهلوی: اجازه نمیدهیم بعد از سقوط جمهوری اسلامی در ایران خلاء قدرت ایجاد شود
  • +356یک طرفدار حزب‌الله: دیگر نمی‌خواهم از ایران و عمامه و دین دفاع کنم. این همه دروغگویی بس است
  • +270ویدیوی تخریب سردیس قاسم سلیمانی در «باغ ایران» در لبنان توسط ارتش اسرائیل
  • +252نماینده مجلس ملی فلسطین: پول ایران را نمی‌خواهیم ما را رها کنید، ما را نابود و دیوانه کردید
  • +248وزیر دفاع اسرائیل: حمله ما به ایران «کشنده، دقیق و به ویژه غافلگیرکننده» خواهد بود
  • +212کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +202حمله اسرائیل به ساختمانی نزدیک سفارت ایران در دمشق؛ محل ملاقات فرماندهان سپاه و حزب‌الله
  • +199عکس روز: سردار اسی کوهن؛ زود قضاوت کردیم
  • +171نخست‌وزیر پیشین اسرائیل: تل‌آویو باید به رهبران و تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند