زن نابینای افغان و شوهر ایرانی‌اش به یاری نابینایان افغانستان شتافتند

خانم سلامی با شوهرش اکنون در کابل یک مرکز کمک به افراد معلول ایجاد کرده است
 

در یک روز آفتابی و نسبتا سرد زمستانی کابل، در آپارتمانی در جاده دارالامان در غرب شهر کابل به دیدار زوجی رفتم که هردو نابینا هستند.

 
بنفشه یعقوبی در کابل متولد شده است. مدرسه و دانشگاه را در ایران خوانده و دو  کارشناسی ارشد خود را در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از دانشگاه‌های افغانستان گرفته است. بخش از کارش نویسندگی و سرودن شعر است.
 
خانم یعقوبی پنج سال پیش وقتی از مهاجرت برگشت با مهدی سلامی، نابینای ایرانی ازدواج کرد. با او در ایران آشنا شده بود. همسر او بعد از ازدواج شهروند افغانستان شد. این زوج نابینا نهادی برای کمک به نابینایان ایجاد کرده و با هم کار می‌کنند.
 
بنفشه یعقوبی می‌گوید: "فکر می‌کنم وقتی انسان تصمیم می‌گیرد موفق شود، برای رسیدن به اهدافش تلاش می‌کند، آهسته آهسته می‌تواند حرکت کند. من هم همین طور، فقط کوشش کردم حرکت کنم، هنوز به چیزهای که دوست دارم برسم نرسیده‌ام. در این راه همیشه مرا خانواده، دوستان و اطرافیانم تشویق کرده‌اند."
 
او در ایران با مهدی سلامی تصمیم گرفت که پس از ختم دانشگاه به افغانستان باز می‌گردند و برای کسانی که دارای معلولیت بینایی هستند، کار می‌کنند.
 
آنها بعد از بازگشت به افغانستان نهاد خدمات بازتوانی "راهیاب" را ایجاد کردند و به آموزش، بازتوانی و آگاهی‌دهی به افراد دارای معلولیت اقدام کردند که اکنون ۱۲۰ نابینا از خدمات این مرکز بهره می‌برند.
او اکنون در کابل به ده‌ها نابینای دیگر کمک می‌کند نابینایی برایم مهم نیست
بنفشه یعقوبی می‌گوید که خانواده‌اش هیچگاه به او این حس را نداده‌ است که نابینا و معلول است. نابینایی او را بزرگ نکرده و این بسیار مهم است.
 
او می‌گوید: "مشکلات زیاد دیدم، به ویژه وقتی به افغانستان آمدم. شاید صد بار به زمین افتادم. به حدی که استخوان پایم جابجا شد. اصلا برایم مهم نیست. هرکس شاید زمین بخورد. شاید یک بینا را هم ماشین بزند. از همین خاطر نابینایی برایم مهم نیست، چون من همین قسم زندگی می‌کنم و همین قسم هستم."
 
خانم یعقوبی می‌گوید که وقتی از شاگردانش می‌پرسد که چه مشکل دارند؟ آنان جوابی برای او ندارند. این ناشی از رفتاری می‌شود که او با شاگردانش دارد و همیشه تلاش می‌کند که موضوع نابینایی در زندگی آنان پر رنگ نباشد.
دادخواهی برای معلولان
بنفشه یعقوبی می‌گوید معلولان در افغانستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. او درکنار اینکه زمینه آموزش نابینایان را فراهم کرده، برای آنها دادخواهی نیز می‌کند.
 
دغدغه اصلی او ایجاد سهولت برای معلولان در نهادهای دولتی، غیردولتی و فراهم کردن زمینه کار برای آنان است.
خانم یعقوبی می گوید که معلولان افغانستان مشکلات زیادی دارند او می‌گوید هدفش از بین بردن تبعیض میان معلولان جنگی و غیرجنگی، همانند کسانی که مادرزاد یا طبیعی معلول هستند.
 
به گفته او معلولیت در همه کشورها وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. برای این او در افغانستان کار می‌کند تا به معلولان توجه شود و حقوق قانونی آنان در نظر گرفته شود.
 
خانم یعقوبی می‌گوید که سه درصد مشاغل در ادارات باید به معلولان اختصاص یابد که هنوز تحقق نیافته است.
 
او می‌گوید معلولان در مجلس سنای افغانستان یک نماینده دارند، اما تلاش‌ها برای اینکه معلولان در مجلس نمایندگان هم نماینده‌ای داشته باشد، ادامه دارد.
 
نهاد راهیاب که توسط بنفشه و همسرش ایجاد شده، به نابینایان کمک می‌کند تا خواندن و نوشتن و کار با کامپیوتر را یاد بگیرند.
 
همسر خانم یعقوبی مدرک کارشناسی علوم تربیتی دارد. او به زبان‌های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کند و در مرکز رهیاب مسئولیت آموزش کامپیوتر و موسیقی به نابینایان را دارد.
 
۱۰ زن و مرد نابینا در این مرکز کامپیوتر یاد گرفتند و حالا در نهاد‌های دولتی و غیردولتی به دنبال کارند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۳
چاپید شاه! - لوزان، سوییس

این جمله زیر رو چون جاش همینجاست مینویسم البته نمیدونم واقعا از "رابرت گرین اینگرسول" است یا نه ولی مینویسم دوستان منو تصحیح کنن لطفا :دستانی که کمک میکنند از لبهایی که دعا میکنند مقدستر است.
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
۵۸
oghabe - سنت گا لن، سوییس

[::چاپید شاه! - لوزان، سوییس::]. دستانی که کمک می‌کنن پاکتر از دستهایی هستند که رو به آسمان دعا می‌کنن،کوروش کبیر
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
۴۴
ایران سرفرازم آرزوست - ورشو، لهستان

چه کار بزرگ و ارزشمندی. نابینایانی که جهان را با چشم دل می بینند و آنرا برای ما زیباتر می کنن.
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۷
۶۲
فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین

. نابینا آخوندای اسلام زده اند،این زن و شوهراز میلیون بینا که در خدمت مردم نیستند ،بیناترند! با عرض تبریک فراوان و پیشاپیش به تمامی خانومها ، بانوان و دوشیزگان گرامی در سراسر جهان.
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
۴۲
mehran_pahlavichi - انزلی، ایران

oghabe - سنت گا لن، سوییس عزیز، میشه خواهش کنم بفرمایید که منبع این حرف کوروش کجاست؟ در زمان صفویه احادیث ساختگی بسیار زیادی وارد مذهب شیعه شد و در این چند سال هم گفته های بسیاری که مشخص نیست تا کنون کجا بودن به کوروش بزرگ می چسبونن. این رو نگفتم که از بزرگی و منش پادشاه ایران زمین کم بشه. فقط خواستم بگم که ما ایرانی ها کلا حد وسط نداریم.
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

افغانها ادعا می کنند ایرانیان اجازه درس خواندن به انها را نمی دهند و همواره این را به دروغ تکرار می کنند !!! چطور این خانم در دانشگاه های ایران درس خوانده است . من خودم در دانشگاه سراسری تهران همکلاسی افغان داشتم . از مدارس و دانشگاه های دولتی ایران که با پول مالیات ملت ایران تامین می شود استفاده می کنند ان وقت این افغان ها در ایران ستیزی در همه جا در صف اول هستند . ان هم همه می دانند کنکور در ایران چقدر سخت است و از یک میلیون و خورده ای ایرانی که برای کنکور سراسری شرکت می کنند فقط حداکثر 300 نفر در تمام رشته ها در دانشگاه های برتر سراسری و روزانه تهران قبول می شوند . دانشگاه تهران قربونش بشوم به تعداد کمتر از انگشتان دست در هر رشته برای روزانه دانشجو بر می دارد . نمک خوردن و نمک دان شکستن و طلبکار بودن جز خصوصیات ملل عقب مانده است .
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
۴۹
haj hasan - مشهد، ایران

مرغ امین-تهران دوست عزیز یا شما تو باغ نیستید و نمی دونید. یا خودتون ذو. به نادونی می زنید.افغانها در. ایران به چند دسته تقسیم میشند،افغانهای معمولی افغانهای جیره خور سپاه و افغانهای دستمال به دست اخوندها گروه دوم و سوم حق همه چیز رو تو. ایران دارند حتی بچه هاشون هم ۱۸ بشند تابیعت ایران رو می گیرند اما گروه اول که تعدادشون هم زیاد است حق هیچی رو تو ایران ندارند قانونی حتی کار و درس خواندن،حکومت فاشیست جمهوری اسلامی به شهرواندان بهای و سنی مذهب هیچ حق و حقوقی قاعل نیست چه برسه به افغانها
‌چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۸
۳۵
مرغ آمین - تهران، ایران

[::haj hasan - مشهد، ایران::]. بهتر است دروغ نگویید در روز روشن !!! همکلاسی افغان من در دانشگاه هیچ ارتباطی با سپاه یا دولت جمهوری اسلامی نداشت . اتفاقا بسیار ادم متمدن و با فرهنگی بود وبرعکس یک عده که به صورت غیر قانونی مانند گوسپند از مرز رد شده اند و طلبکار هستند و می خواهند زیر پایشان گوسپند قربانی شود به صورت قانونی با ویزا افغانستان در ایران حضور داشت . اتفاقا با نمره درخشان هم فارغ التحصیل شد و تا جایی که من می دانم الان دارد در کانادا با فان پی اچ دی می خواند .مغلطه نکنید جمهوری اسلامی جلوی تحصیلات بهایی ها را می گیرد نه سنی ها رو . من در دانشگاه تهران درس خواندم همه نوع همکلاسی از هر دین و قومی در انجا داشتم . معیار قبولی در دانشگاه های برتر ایران مخصوصا رشته فنی , هنر و تجربی کنکور و سواد علمی است . گزینش اعتقادی سپاه فقط در رشته های علوم انسانی وجود دارد . در کنکور شرکت کنید رتبه زیر 100 بیاورید هر دانشگاهی در ایران شما را می گیرد . البته اگربه صورت قانونی در ایران اقامت دارید . بعد فکر نمی کنم این خانم هم ربطی به سپاه داشته باشد ؟
‌چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.