معاون میراث فرهنگی: مجوزی برای دفن شهدا در اماکن تاریخی صادر نکرده‌ایم

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری اعلام کرد این سازمان مجوزی برای دفن پیکر «شهدای گمنام» در اماکنی که ثبت ملی یا جهانی شده‌اند٬ صادر نکرده است.
 

محمدحسن طالبیان روز دوشنبه (۱۶ اسفند) این مطلب را در گفت‌و‌گو باایسنا و در واکنش به خاکسپاری پیکر دو «شهید گمنام» در حریم درجه دو محوطه جهانی «پاسارگاد» بیان کرده است.

 
آقای طالبیان پیش‌تر گفته بود که «خاکسپاری شهدا در حریم درجه دو پاسارگاد محدودیت قانونی ندارد» و در تازه‌ترین اظهارات خود توضیحاتی درباره دفن پیکر «شهدا» در محوطه مذکور ارائه کرده است.
 
وی گفته «انجام هر نوع احداثات و دخالتی در عرصه‌ محوطه‌ها و نقاطی که یک اثر ثبت جهانی یا حتی ملی وجود دارد، خلاف قانون» است٬ اما ضوابط حریم این محوطه‌ها ممکن است متفاوت باشد.
 
آن‌طور که این مقام مسئول بیان کرده «ضوابط حریم درجه دو کاملا متفاوت با عرصه است و ضابطه حریم درجه یک و دو {هم} کاملا روشن است.»
 
به گفته وی «در این ضوابط هیچ جا بیان نمی‌شود که ساخت‌وساز یا دخالت نکن، می‌گوید اگر برای انجام هر کاری باید تائیدیه سازمان میراث فرهنگی را بگیرید.»
 
طالبیان اضافه کرده اگر پیکر این افراد در «عرصه یا حریم درجه یک» پاسارگارد دفن می‌شد٬ خطر خروج این مجموعه از ثبت جهانی حتمی بود٬ «اما {دفن} در حریم درجه دو دیگر این خطر وجود ندارد.»
 
این مقام مسئول در عین حال افزود که «هیچ مجوزی برای دفن در عرصه آثار ملی و جهانی از سوی میراث نه تنها صادر نشده، بلکه در آینده نیز نخواهد شد.»
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود از «نداشتن برنامه‌ی روشن برای به خاک سپردن شهدا» در کشور انتقاد کرد و افزود: «ما به اصل مطلب که دفن شهدا با برنامه‌ریزی درست انجام نمی‌شود اعتراض داریم.»
 
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال‌هاست بر سر دفن پیکر «شهدای گمنام» در برخی امکان تاریخی و ملی با سپاه پاسداران و کمیته جستجوی مفقودین ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اختلاف دارد.
 
تازه‌ترین این اختلاف‌ها مربوط به دفن پیکر دو «شهید گمنام» در محدوده «حریم درجه دو» مجموعه تاریخی پاسارگاد با وجود مخالفت رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس پژوهشگاه این سازمان است.
 
آن‌طور که رسانه‌ها در ایران گزارش کرده‌اند پیکر این دو «شهید» روزپنج‌شنبه، ۱۲ اسفند، «در بوستان شهدای گمنام پاسارگاد» دفن شده است.
 
خردادماه سال جاری نیز موضوع احداث یک کارخانه رب در حریم مجموعه تاریخی پاسارگاد خبرساز شده بود.
 
مجموعه تاریخی پاسارگاد دربرگیرنده ساختمان‌های باستانی از جمله آرامگاه کوروش، باغ پادشاهی پاسارگاد وآرامگاه کمبوجیه است و سال ۱۳۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
 
در سال ۹۳ نیز با وجود مخالفت سازمان میراث فرهنگی و شورای تامین استان، ۸ تن از کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق، در میدان تاریخی و گردشگری امیرچخماق یزد به خاک سپرده شدند.
 
سازمان میراث فرهنگی هم در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به این اتفاق، بدون اشاره به نام سازمان و یا فرد مشخصی اعلام کرد که مسئولیت هر گونه عواقب فرهنگی و تاریخی و حفاظت از بنای مذکور متوجه کسانی است که «بر خلاف قوانین مرتبط و تصمیمات مراجع قانونی استان»اقدام به این کارکرده‌اند.
 
این سازمان اعلام کرده بود که مجموعه تاریخی امیر چخماق بالغ بر چند دهه است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و هر اقدامی در آن منوط به رعایت ضوابط حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
بیچاره هنوز نمیدونه که کاره اى نیست و پست و مقامش نمایشیه! مملکت بى صاحب همینه دیگه!!قانون گریزى شده شعار مخفى مقامات رژیم جهل و فساد!!
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱
۱۰۷
DenaOslo - اسلو ، نروژ
این بشر داره چرت و پرت تلاوت میکنه تا کارش رو از دستش نگیرن !! چند تا استخون که معلوم مال چیه رو آوردن در محوطه ممنوعه زیر خاک کردن که فقط به فرهنگ و هویت ایرانی توهین کنند و بس !! البته بعد از چند مدتی به وقتش که رسید همین ات و اشغال ها رو از زیر زمین دوباره میکشن بیرون و میریزن تو زباله !
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.