با گذرنامه ایرانی به کدام کشورها می‌توان بدون ویزا سفر کرد؟

موسسه تحقیقاتی بین‌المللی "نوماد کاپیتالیست" که در زمینه ارائه مشاوره فعالیت دارد، اخیرا به بررسی ارزش گذرنامه ۱۹۹ کشور جهان پرداخته و ایران در این رتبه‌بندی، در رده ۱۹۱ قرار گرفته است.
 

کشورهای سوئد، بلژیک، ایتالیا، اسپانیا و جمهوری ایرلند به ترتیب رتبه های اول تا پنجم معتبرترین گذرنامه های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند.

 
بریتانیا در این لیست شانزدهم و ایالات متحده آمریکا سی و پنجم هستند.
 
اعتبارسنجی گذرنامه کشورها بر مبنای شاخص‌های مختلفی محاسبه شده است:
  •  تعداد کشورهایی که شهروندان یک کشور می‌توانند بدون ویزا به آن‌ها سفر کنند
  • مالیات
  • آزادی‌های عمومی 
  • امکان داشتن تابعیت دوگانه
  • حسن شهرت جهانی کشور
 
این اعتبارسنجی ایران را در رتبه ۱۹۱ در بین ۱۹۹ کشور مورد مطالعه قرار داده است.
 
بر این اساس اعتبار گذرنامه ایرانی فقط از کشورهای سودان، یمن، سوریه، لیبی، پاکستان، اریتره، عراق و افغانستان بیشتر است.
 
افغانستان در انتهای این لیست قرار درد و رتبه صد و نود و نهم را به خود اختصاص داده است.
 
دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون نیاز به اخذ ویزا یا با دریافت ویزا در مرز ورودی، به طور موقت و کوتاه مدت وارد ۳۷ کشور شوند که بعضی از آنها در زیر آورده شده است.
ترکیه؛ بدون نیاز به ویزا ارمنستان (قفقاز)؛ بدون نیاز به ویزا گرجستان (قفقاز)؛ بدون نیاز به ویزا مالزی (جنوب شرقی آسیا)؛ بدون نیاز به ویزا ونزوئلا (آمریکای جنوبی)؛ بدون نیاز به ویزا اکوادور (آمریکای جنوبی)؛ بدون نیاز به ویزا نیکاراگوئه (آمریکای مرکزی)؛ بدون نیاز به ویزا ایالات فدرال میکرونزی (اقیانوسیه)؛ بدون نیاز به ویزا دومینیکا (جزیره‌ای در دریای کارائیب)؛ بدون نیاز به ویزا بولیوی (آمریکای جنوبی)؛ صدور ویزا به محض ورود لبنان (خاورمیانه)؛ صدور ویزا به محض ورود تاجیکستان (آسیای میانه)؛ صدور ویزا به محض ورود ایالات مستقل ساموآ (اقیانوسیه)؛ صدور ویزا به محض ورود نپال (آسیا)؛ صدور ویزا به محض ورود ماداگاسکار (جزیره‌ای در اقیانوس هند)؛ صدور ویزا به محض ورود
از دیگر کشورهایی که دارندگان گذرنامه ایرانی می‌توانند بدون داشتن ویزا به آنها سفر کنند می‌توان به کامبوج، کیپ ورد، کومور، جیبوتی، گینه بیسائو، گویان، لائوس، موریتانی، موزامبیک، سومالی و تانزانیا اشاره کرد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۳
روبرتو - میدلرزبرو، انگلستان

از این لیست مشخص شد که ایرانیها نمی توانند به کشورهائی که تمدن قرن بیست و یک و دیسیپلین واقعی را دارند، مسافرت کنند! ای شاه روحت شاد.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲
۵۶
حکایتی - تهران ، ایران

چی‌ بودیم چی‌ شدیم!!!اقتدار و اعتبار ایرانی‌ در زمان شاهنشاه آریامهر بزرگ ارتشتاران پدر ایران زمین کجا و اقتدار که ولش کن،اعتبار ایرانی‌ در این رژیم منفور دزد و بی‌ همه چیزی کجا!!!از هیبت به نکبت رسیدیم ،هر کشوری بریم بگیم ایرانی‌ هستیم طرف ۲زار برات ارزش قایل نمیشه ،اهأی مزدورهای مفت خور نکبتی کجا هستین زود تشریف بیارین و ماله بکشین شماها که در ماله کشیدن رو حقایق استاد هستین و منفی‌ بدین تا روزیتون برسه،آییی تو اون روح کثیف و ضد ایرانیت هندی زاده خرفت بی‌ سواد و طرفدارانت که باعث بدبختی و بیچارگی ایران و ایرانی شدین.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹
۵۴
Jalal50 - تهران، کانادا

اگر ایران هم مثل بقیه کشورها بود ، مثل مور و ملخ میرفتن الکی پناهنده میشدن و اقامت میگرفتن. همون بهتر که نیاز به ویزا داریم. خودمون کشور خودمونو خراب میکنیم این هم نتیجش ، همه چیز مقصرش دولت نیست.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳
۳۸
ziba shar - استکهلم، سوئد

به جای رفتن ارمنستان یا جرجین برید دمنیکا . بهشت روی زمین هست. :)
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
۴۲
باور عمیق - قم، ایران

یه بخش کارتون پینوکیو، صحبت از یه شهربازی شده بود، جایی کخ بچه ها میتونستن از صبح تا شب خوش باشن و بازی کنن .خلاصه پینوکیو و همراهان هم مدتها در جستجوی پیدا کردن اون شهربازی گشتن تا اینکه موفق شدن .از صبح شروع کردن به بازی و بازی و بازی با وسایل که کم کم هم گوشاشون دراز شده، هم سم درآوردن هم دم دراوردن و هم صداشون تغییر کرد .آخرشم که کامل تغییر کردن بستنشون قاطی هزاران تغییر شکل داده شده دیگه .اینقدر خارج خارج نکنید به خدا اینی که میاد بوی کباب نیست دارن خر داغ میکنن .یا دارن تو رستورانا کار میکنن یا برای دوزار ده شاهی دارن حمالی میکنن .عکسا به ردیف توی فیسبوک چاپ میشه اما از دلشون فقط خدا آگاهه .این وسطا هم یکی که تا فرق سرش عقده خفش کرده میپره و کامنت میذاره که آره من دو تا سگ دارم به اسم هاپو و ماپو .فلان قدر هزار دلار پول دادم که تربیتشون کنن فقط .اونم کجا؟ توی یه سایت خبری .این مثلا از همشون هم عاقلتره ماشالله .گور بابای تمام ویزاهاشونم کرده .ایران خودمون رو عشقه .ویزا نمیدن به درک .ما اصلا ویزا نمیخوایم.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
۶۱
شیخ و شآه - قُم، ایران
حالا اومدیم بقیه کشوراویزا هم دادن پول رفتنش کو. یکی میمرد ز درد بی نوائی یکی میگفت اقا زرددک میخواهی. هی وایِ من.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
۶۱
شیخ و شآه - قُم، ایران

حکایتی جون بیا برات حکایت بگم تا خوابت ببره و خواب به خواب بشی. اونوختا درسته چارتا زلم زیمبو اورده بودند وکاسه قاشق و میزو صندلی مراسم جشنهای دوهزارو پانصد ساله هم از فرانسه اورده بود ولی تهش چی می ماسید واس مردم بدبخت. هیچی.بجاش نفت یامفت بود که شیرش بروی عیالات متحده امریکا واز بود و اگه این نفتو نبود همون کشورم ویزا نمیداد که هیچ درشو محکم رو امثال تو سفت میبست که نری توش از اونجا عر و تیز کنی واسه بقیه.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
۶۱
شیخ و شآه - قُم، ایران

حالا دوتا ابوهندل و ابوقراضه میومد و چارتا تالبوت و هیلمن سرهم میکردن اون می شد دستیابی به قله های رفیع تمدن بزرگ. مردم رو تو روستاها زاوِرا کرده بودن که میخوایم واسه تون کشاورزی صنعتی راه بندازیم و زمینا رو تیکه تیکه کنیم ولی بجاش دهقان و کشاورزدسته دسته میرفتن شهرنشین میشدن اونهم تو حومه شهرها. خلاصه اینکه حکایت اگه بخوای دارم زیاد ولی گوشت رو از سمنت پر کردن واس همین نمیشنفی چی میگم. گوش اگر گوش تو و قصه اگر قصه من آنچه البته به جایی نرسد حکایت است ببم جان. حکایته حکایتی جان. بشین قاتق ماست موسیرت رو بخور روله.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن

یوکِى باز شروع کردیها ، عالم و ادم فهمیدن ، حال خراب پاسپورت ایران رو !
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا

[::باور عمیق - قم، ایران::]. ماله بکشید جانم، ماله بکشید. اونهایى که شما گمان میکنید از اصل ماجرا بیخبرند، بهتر از شما میدانند که در دنیا چه میگذرد و شما ایران را مبدل به چه جهنمى کرده اید. البته در هر کجاى عالم که باشید براى رسیدن به آسایش و آرامش باید تلاش کرد، اما از آنجاییکه دزدى ها و اختلاس ها در حکومت الله مرزى نمیشناسد، این دسترسى به آسایش براى اکثریت ایرانیان غیر ممکن شده.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
۵۴
iran2015 - وین، اتریش

آنکه زمان شاه پول داشت پاسپورت بدردش میخورد اینهمه آدم بدبخت بودند که نوبران خوردن نداشتند.حالا آمدند اینجا چی بودیم چی شدیم میکنند.بخدا اگر زمان شاه بود 90 % این مردم هنوز تو دهات بودند.کسی منکر این نیست که خمینی و آخوند به ساختارها و اقتصاد و زیر بنای ایران صدمه زدند ولی خدایی هر چی چوپان بود آمد شهر و پولدار شد و الان هم صد هزار دلار بگذار تو بانک و فیش را ببر سفارت بهت ویزا میدهند.بخدا قسم میخورم این داستان عین حقیقت است .یک یارو ایرانی مترجم میخواست مرا معرفی کردند دو روز هزار دلار پول داد.سواد نداشت و بوی امام خمینی ببخشید پشگل بز میداد.یک میلیون نشان دا بلافاصله بهش ویزا داده بودند.ول کنی بودیم چی شدیم آن موقع با فکل و کراوات میآیند حالا با ریش و عمامه.بخدا مردم عادی نه آن موقع پخی بودند و نه الان.صدق سری اروپا و آمریکا و پذیرش ما و حقوق معادل مردم اروپا میتوانیم یک مسافرت و زندگی داشته باشیم.ادمهای پولدار اینجاها نمی آیند کسی خودش را مسخره نکند
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
۵۳
چاپید شاه! - لوزان، سوییس

حکایتی - تهران ، ایران چه اقتداری بود اونموقع بگو بدونیم مگه غیر از اینه که آدم دیکتاتور تو هر لباسی پیدا میشه اون شاه هم خدابیامرزدش ولی اقتدار لازمه رو نداشت در واقع بهش دیکته میکردن اونهم طابق النعل بالنعل اجرا میکرد اگه شاه خودش زنده بود به حرف الان تو میخندید
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
۵۴
iran2015 - وین، اتریش
[::حکایتی - تهران ، ایران::] کدام اقتدار اخوی ؟؟ مردم ان موقع نون نداشتند بخورند الان هم ندارند .چند بار زمان شاه مسافرت اروپا داشتی ؟ اینها توهمات است .آنوقت فکلی ها می دزدیدند حالا آخوندها !! آنوقت اشرف مواد میفروخت حالا برادران قاچاقچی😂.شما از هزار فامیل بودی که حالا دکانت تخته شده.؟ آن شاه اسلام پناه و بزرگ آرتشداران بود که میرفت دور قوطی کبریت مکه مثل فرفره میچرخید و لباس سفید میپوشید و اتاق خواب مش رضای مشهدی را جارو میکرد بعد هم ناخدا با شجاعت کشتی را داد به خمینی و فلک را بست و ملت را تنها گذاشت.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
۵۳
چاپید شاه! - لوزان، سوییس

تو از جای دیگه دلت پره میای دق دلیتو واسه ما خالی میکنی به من و یا کسی دیگه مربوط نیست دردهای شخصیت چی بوده یا نبوده اینجا هم برای نظر دادن مودبانه است چیزی بلدی بیا بنویس اینهارو هم که بلدی طوطی وار یاد گرفتی الان هم از سن یاد گرفتنت گذشته چیز نویی یاد نمیگیری فحش دادن کار ادمهای شکست خورده و ضعیفه برادر من بگو چی تو چنته داری از اون بنویس. ادم ساکت باشه به حرفش بیارن بهتره تا اینکه در حال حرف زدن خاموشش کنن.
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
۵۳
چاپید شاه! - لوزان، سوییس

ببخشید اینو مینویسم ولی دور از جون یک سری از دوستان مودب یک عده ادم بی پول بینوا اینجا جمع شدن فقط فحش میدن و هر روز کامنت میذارند چرا چون هیچی بلد نستن حتی فحش دادن هم بلد نیستن این حقیقته اگه خوشت نمیاد این اینه رو من جلو چشمت میذارم که بدونی تصویر تمام نمایی از خودت رو توش میبینی ناراحت شدی یعنی از دست خودت ناراحت میشی این حرف من نیست جنبه روانشناسی داره برادر من
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
۶۳
Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا
[::چاپید شاه! - لوزان، سوییس::]. خدا پدرت رو بیامرزه، کى فحاشى کرده؟ باز قافیه تنگ آمد و از آیدى یدک کمک گرفتید؟ شما خوب بلدید بنویسید، بسیارخوب، بنویسید و مارو هم توجیه کنید که راه راست رو پیدا کنیم! اما اگر میبینید که چهل سال بیشتره که بهتان میزنید، ولى اکثریت هنوز مینویسند نور به قبرش بباره، لابد معنیش این هست که جفنگ گفتید و نوشتید!
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
۵۰
ابن ملجم - مونیخ، آلمان
رآستی جیبوتی به پاسپورت ایرانی ویزا میده یا هنوز وزارت خارجه باید برای هر نفر جیبوتیایی یک ویلا بسازه تازه ویزا به ارانی را در دستور کار در دولت اینده بعد ای پادشاه کنونی قرار میگیره؟!درست مثل لبنان
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
۴۲
باور عمیق - قم، ایران
[::Sabokbalam - کالیفورنیا، ایالات متحده امریکا::]. رفیق جان از شهربازی چه خبر؟ تو کدوم مرحلشی دقیقن؟ اونی رو که تو بهش میگی جهنم، من یه لحظه بودن در آغوششو با تمام اون شهربازی شما عوض نمیکنم . امان از روزی که دیگه انگشتاتم از شکل برگرده و دیگه نتونی تایپ کنی
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
۴۴
آذری باهوش - میانه، ایران
بعضی ایرانیها حاضرند به هر دروغ تن در بدهند تا گذرنامه یک کشور خارجی را بگیرند و در ایران پز بدهند که تحت الحمایه کشور دیگر هستند. اینها از مسیولین مملکت بدتر هستند
‌سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.