خاموشی دکتر مصدق امروز ۵۰ ساله شد

امروز ۱۴ اسفند پنجاهمین سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق نخست وزیر دولت ملی و از رجال برجسته سیاسی در تاریخ معاصر ایران است.
 

اهمیت نام او چنان است که نیم قرن پس از خاموشی همچنان می توان از او گفت و نوشت چندان که درباره دوره کوتاه نخست وزیری او بیش از هر صدراعظم و رییس الوزرای دیگر گفته و نوشته شده است. چون او، مصدق بود.

 
روزی که مصدق درگذشت شاه می پنداشت از کابوس او برای همیشه خلاص شده و چون از مرده او هم هراس داشت اجازه نداد مطابق وصیت مصدق عمل شود و پیکر او را در کنار شهیدان سی ام تیر به خاک بسپارند و در همان اتاق خانه در احمد آباد به امانت مانده است.
 
شمار کسانی که امکان حضور در آیین بسیار محدود تشییع را یافتند از یکصد نفر فراتر نرفت و مشهور است که به جهان پهلوان تختی هم اجازه ندادند و گویا در میانه راه با مأموران درگیر می شود.
 
۱۱ سال بعد و در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ اما بیش از یک میلیون نفر از ایرانیان به احمد آباد رفتند و در مزار او حاضر شدند. در حالی که شاه آواره و سرگردان به دنبال جایی برای اقامت بود.
 
کم نیستند کسانی که معتقدند شاه بیش از هر دلیل دیگری گرفتار نفرین مصدق شد و نه برکناری و نه حبس خانگی و نه حتی مرگ مصدق موجب نشد مردم عامل یا مجری پروژه برکناری او را ببخشایند و هنگامی که داشت غرق می شد از طریق شاپور بختیار به نام او چنگ می زد.
 
با این حال کسانی در تمام این سال ها در مقام توجیه برآمده و مدعی اند مصدق با انحلال مجلس شورای ملی خود به دست خود تیشه به ریشه دولت ملی زد و شاه بی گناه بود و نباید تاوانی می پرداخت.
 
مهم ترین ابهام یا اتهام که درباره دکتر مصدق مطرح می شود همین ماجرای انحلال مجلس است تا فرمان عزل را موجه جلوه دهند و بگویند در غیاب مجلس، شاه می توانسته فرمان عزل صادر کند و با این توجیه کودتا بودن کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ را نیز انکار کنند.
 
خود دکتر مصدق اما با زبان حقوقی ساده و در دادگاه نظامی به این ابهام و اتهام پاسخ داده است:
 
« موقع وصول دست خط همایونی ساعت یک بامداد ۲۵ مرداد و تاریخ صدور آن ۲۲ مرداد بوده است که مجلس هنوز منحل نشده بود. انحلال مجلس بعد از ظهر روز ۲۵ مرداد با مشخص شدن نتیجه آرای عمومی اعلام گردید. بنا بر این صدور فرمان عزل پیش از اعلام انحلال مجلس صورت گرفته است.»
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۶۴
شاه و شیخ - قم، ایران
" صدای مصدق از پایتخت به گوش می‌رسد: «نفت باید ملی شود» حلقه‌های کارگری محکم‌تر می‌شود. اتحادیه‌های کارگران و زحمتکشان ایران قوت می‌گیرد. دست‌هایی که سیاهی در عمق خط سرنوشتشان فرو رفته، به نشانه اعتراض مشت می‌شوند. ۲۳ تیر ۱۳۲۵، ۸۳ نفر از کارگران در اعتصابات شرکت نفت کشته می شوند. کار به دیوان لاهه کشیده می شود. مصدق نطق می کند. نفت ملی می شود و دست روباه پیر استعمار گر را برای همیشه از منابع ملی‌ ایران کوتاه می‌کند اما...، اما بعد از آن چه بر سر مردمی که تمام اقتصادشان بر پایه نفت می‌چرخید، آمد؟ شاه عاری از مهر و شیخ متحجر بی‌ وطن دستان غارتگر غرب و روس را به این مرز و بوم باز کردند ...!!.نام نلسون ماندلا بر تارک افریقا، گاندی و نهرو بر تارک هند و مصدق بر تارک ایران جاودانه میدرخشد. درود به روان پاک و وطن پرستش..!!!
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
روحش شاد!
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
۶۴
شاه و شیخ - قم، ایران
نه تنها خود شاه معدوم و منفور و مغرور و مزدور که خواهر بی‌ اشرف و ساواکی‌های جنایت کار و ساوکی زاده‌های این سایت هم از هرچی‌ چهره مردمی وطن پرست بود و هست هم وحشت داشتند و هم نفرت!!. آخه بیچاره تختی مسلسل داشت؟ حزبی و یا سازمانی بود که از حضورش در مراسم تدفین آن‌ بزرگ مرد جلوگیری شد؟؟ لیاقت شاه و خاندانش همان قداره بندان شعبان السلطنه و پری البلنده و اشرف ۴ چشم و اسمال جیگرکی و ساواکی‌های بی‌ ریشه بود که خود و خاندان کثیفش را به روز سیاه نشاندند و حالا در بین افراد و احزاب و سازمان‌های مخالف دنبال مقصر میگردند. !!!
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
۵۴
فارسان - مرکزی، ایران
ایرانیان ukمحترم کاش نوشته های بی طرفانه تر از سیاه کاریهای این جناب مصدق السلطنه قاجار که کم هم نیست می آوردین!این جناب با خلافکاریهای بسیار خود در پوشش ملی کردن نفت قصد کودتایی مخملی را در سر می پروراندند و با متحد شدن با ملاهای مطرح آن زمان و اتحاد با تودهای های بی وطن وبه بن بست رساندن کشور و. با زرنگی مثال زدنی در خواب خواجه تاج دار خود بسر می بردن!!!؟که بعدها با برکناری جناب ایشان که بقول زمین داران آن دوران و خان و خانزاده ها و تخم و ترکه سر خورده قجری به کودتا معرف شد. فریاد دروغ پردازی و داستان سرایی راجع به جناب ایشان اوج گرفت باعث اعتماد به نفس گروهای تروریستی (مجاهد وفدایی و پیکار ومذهبی و.....)گردید وشد آنچه که نباید می شد البته با حمایت قدرتهای بی گانه. مخلص کلام :اگر رضا شاه را پدر ایران نوین بنامیم مصدق السلطنه قاجار را باید پدر ایران ستیزی نوین نامید!!!!
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
۴۸
آلونا ازنامنسکایا - مسکو، روسیه
درود بر شرفش مصدق و امیرکبیر دو نخست وزیر تاریخی ایران بود که نامشان جاودانه خواهد بود هر دو هم قربانی دسیسه استعمار و جهل پادشاه شدند گرچه هیچ یک از آن پادشاهان سر سلامت بر زمین نگذاشتند یکی کشته شد و دیگری تبعید و سلسله سلطنتی آنها هم از بین رفت ولی نام این دو بزرگ مرد تا ابد در قلب مردم ایران به یاد خواهد ماند
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
۶۲
فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین
گذشته از حرفای نامربوط که درباره ی بزرگان این مملکت زده شده و همواره زده میشود،بزرگترین بدی ما افتخار به گذشته ی ندیده ولی شنیده شده است،اما عقل حکم میکنه از گذشته تنها باید چون پلی برای ساخت و ساز آینده استفاده کرد،هر یک از ما در ویرانی و سازندگی این کشور مسئولیم.
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۱
۴۴
شب تاب - یوکوهاما، ژاپن
خیلى راحت میشه فهمید کسانیکه اینجا رگبارى منفى دادند همه خود فروخته هاى وطن فروشى هستند که زندگى ، زیر یوغ و بردگى بیگانگان ( استعمار قدرتها قبلاً امریکا وفعلاً روسها با چاشنى یک مذهب افیونى و مزاحم ) براشون مهم و با ارزش هست ، چرا که با منافع نا مشروعشون گره خورده !! بقول احمقى نژاد که در مورد قطعنامه ها مى گفت ، ما هم میگیم اونقدر منفى بدین تا منفى دونتون پاره شه!!
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۹
۶۴
شاه و شیخ - قم، ایران
[::شب تاب - یوکوهاما، ژاپن::]. شب تاب جان، خودت را ناراحت نکن، ما برای آنان نمینویسم، آدم کور را میتوان بینا کرد ولی ذهن کور را هرگز. آن‌ خودفروختگان در اینگونه گزارشات سرک نمیکشند سرک هم بکشند به دو دلیل خیلی راحت از کنارش رد میشوند ۱- چیزی جز تکبیر شاهی‌ برای گفتن ندارند، ۲- لنگ و پاجه‌ای در این گونه گزارشات دیده نمیشود که به وجد آیند. پس نیازی نیست به آنان بتازی, آنکس که اهل خواندن و فهمیدن باشد میخواند.
یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
۴۱
trust - بوشهر، ایران
روح دکتر مصدق شاد یک میهن پرست واقعی
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۲
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.