بیانیه سیاسی هالیوود علیه «ترامپ» به نفع «فروشنده»
رأی دهید
صحبتهای آن روز کارگردان فیلم «جدایی» موجب شد حاضرین در سالن از جمله «استیون اسپیلبرگ» برای تشویق فرهادی از جا برخیزند، اما مطمئنا «دونالد ترامپ» از آن دسته از افرادی بود که تحت تاثیر این حرفها قرار نگرفت.
اصغر فرهادی امسال و یکبار دیگر و در سایه دستور دیوانهوار «دونالد ترامپ» مبنی بر ممانعت از ورود اتباع ۷ کشور مسلمان شامل ایران، در کانون توجهات قرار گرفته است.
وی که امسال با فیلم «فروشنده» یک بار دیگر به جمع پنج نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم خارجی راه یافته است، پس از این که در ابتدا قصد شرکت در مراسم اسکار را داشت، اخیرا در بیانیهای اعلام کرد احتمال حضورش در مراسم اسکار با اما و اگرهایی همراه است که برای وی قابل قبول نیست، حتی اگر برای سفر به آمریکا برایش استثناء قائل شوند، در این مراسم شرکت نمیکند.
آکادمی اسکار نیز از موضع فرهادی حمایت کرد و قانون مهاجرتی ترامپ را بسیار آزاردهنده خواند.
هالیوود رپیورتر در گزارش خود آورده است: در حال حاضر فیلم «فروشنده» فقط یک نامزد اسکار نیست، بلکه به فریاد همبستگی هالیوود در اعتراض به قانون مهاجرتی ترامپ ضد مسلمانان تبدیل شده و اعطای اسکار به این فیلم میتواند یک بیانیه سیاسی از سوی هالیوود باشد.
شرایط فیلم «فروشنده» با شرایط فیلم «جدایی» متفاوت است. مسائل سیاسی در برنده شدن فیلم «جدایی» در درجه دوم اهمیت بود و این فیلم مورد اقبال و علاقه عمومی در جهان قرار داشت و در فصل جوایز سینمایی عملکرد پیروزمندانهای داشت و حتی این فیلم در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نیز نامزد کسب اسکار شده بود، اتفاقی که برای فیلمهای غیرانگلیسی نسبتا نادر است. فیلم «فروشنده» نیز از سوی منتقدین تحسین شده، اما اتفاق نظر درباره این فیلم به اندازه «جدایی» نیست.
از سویی دیگر اگر آکادمی اسکار بخواهد یک بیانیه صریح سیاسی صادر کند، میتواند از فیلم «مردی به نام اُو» نماینده سینمای سوئد نیز به عنوان یک فرصت استفاده کند، فیلمی از «هانس هولم» درباره مردی سالخورده، بدخو، متعصب و سرسخت که زندگیاش با آمدن یک زن ایرانی در همسایگیاش دستخوش تغییرات زیادی میشود. فیلم «مردی به نام اُو» به مجموعهای از مسائل در آمریکا در زمان ترامپ میپردازد: بیکاری سالمندان، نگرانی از وضعیت معلولان، تمایلات ضد مهاجرتی و فساد توسعهدهندگان مسکن. مهمتر آن که این فیلم نیز چون «فروشنده» تحت تأثیر قانون مهاجرتی «ترامپ» قرار دارد و بازیگر ایرانی-سوئدی این فیلم در صورت ابقای دستور مهاجرتی ترامپ نمیتواند در مراسم اسکار شرکت کند.
فیلم «تنا» از استرالیا، «سرزمین مین» از دانمارک و «تونی ادرمن» از آلمان نیز هرکدام دارای دلالتهای سیاسی مرتبط با شرایط امروز هستند، اما هیچکدام دارای اتفاقنظر و شرایط خاص فیلم «فروشنده» نیستند.
اعضای آکادمی اسکار نسخه "اسکرینر" فیلمهای نامزد اسکار را در ایمیلهای خود دریافت کردهاند، اما نیازی ندارند که ثابت کنند پیش از رأی دادن همه آنها را دیدهاند، بدان معنا که این احتمال وجود دارد که بخش عمدهای از اعضای آکادمی تنها به نشانه اعتراض به «ترامپ»، به فیلم «فروشنده» رأی دهند.
برنده شدن فرهادی در اسکار امسال با دلالتهای گستردهتری در مقایسه با سایر فیلمها همراه خواهد بود. جهان اسلام در دهه اخیر با رنسانسی در عرصه فیلمسازی همراه بوده که بخش عمدهای از آن با آثار فیلمسازان ایرانی در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ آغاز شد و حالا به سایر قسمتهای خاورمیانه و شمال آفریقا نیز تسری یافته است.
برای سالهای زیادی، آکادمی اسکار توجه زیادی به این آثار نمیکرد، عباس کیارستمی که در ماه جولای ۲۰۱۵ درگذشت مهمترین چهره سینمایی نوین ایران و چهرهای غیرقابل انکار در عرصه فیلمسازی بینالمللی بود، به طرز قابل ملاحظهای هیچگاه نامزد اسکار نشد.
اما آکادمی اسکار به تدریج توجه خود را به فیلمهای کشورهای مسلمان و منطقه خاورمیانه بیشتر کرده است. سال گذشته فیلم ترکیهای «موستانگ» (به نمایندگی از فرانسه) و فیلم «ذیب» از اردن به کارگردانی «ناجی ابونوار» نیز به جمع نامزدهای اسکار خارجی راه یافتند. در طول یک دهه گذشته نیز فیلمسازانی چون «هانی ابوسعید» از فلسطین و «رشید بوشارب»، کارگردان الجزایری تبار نیز چندینبار برای کسب اسکار خارجی در رقابت بودهاند.
با این شرایط اعطای اسکار بهترین فیلم خارجی به فرهادی چیزی فراتر از دست رد زدن به فرمان مهاجرتی «دونالد ترامپ» است و کمک میکند انقلاب فرهنگی که چند سالی است آغاز شده در کانون توجهات قرار گیرد.
دیدگاه خوانندگان
۷۰
senator x - تهران، ایران
داستان و سناریو نویسی در آمریکا,چندسالی هست که بآخرخط رسیده و قصه پردازی تخیلاتی فضائی و آدمهای روباتی رو آورده که با استقبال جهانی روبرو نشده بجز جنگ ستارگان,آنهم سری اولش.بهمین دلیل بازار اسکار دچار کسادی شد و برگزارکنندگان آن سر خود کمی چرخاندن و دیدن آثار سینمائی سطح بالائی در دنیا مطرح بوده کهه از آن غافل بودند.میخخواههم اینرا بگویم که برگزارکنندگان اسکار دلشان برای آثار سینمائی خارج از آمریکا نسوخته بلکه خودشان دیگر چیزی در چنته ندارند.
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۴۲
paksan - ایران، ایران
[::senator x - تهران، ایران::]. متاسفانه شما تو بمباران تبلیغاتی رسانه های داخل ایران هستی و بیشتر از این همه انتظاری ازت نیست. اگر سینمای آمریکا به آخر راه رسیده پس چرا 90 درصد فیلمهای سینمایی محبوب تمام شبکه های تلویزیونی دنیا بخصوص صداوسیمای ایران هالیودی و آمریکایی است؟ نه عزیزم بازار فیلم و سرگرمی در این کشور بسیار قدرتمند و دارای طیف بسیار گسترده و تقریبا همه نوع سلیقه ای رو پاسخگوست و پرفروشترین فیلمهای آمریکایی نه در آمریکا بلکه در دنیا هم فیلمهای خاص با داستانهای جذاب هستش. در هرصورت سینما مثل بقیه هنرها و ورزشها و بازی ها وسیله سرگرمی مردم هستش که میخوان یه ساعتی یه زمانی رو با دیدن یه فیلم مورد علاقه شون یا یه بازی یا یه ورزش استراحت کنند و لذت ببرند.موضوع به همین سادگی هستش و تو این مابین فیلمهای سبک ایرانی هم واسه بخش وسیعی از مردم دنیا که میخوان درباره کشورهای ناشناخته تر و فرهنگهای دیگه بیشتر بدانند مورد توجه هستش. انقدر همه چیز رو به روش حسن عباسی ترجمه نکنید این آدم مریضه و واقعیت این چیزا نیست و تفریحات سالم و اوقات فراقت مردم دنیا با توجه به سلیقه مردم متفاوت ومهمه
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
۷۰
senator x - تهران، ایران
paksan - ایران، ایران:تشکر از شما که کامنت مرا خواندید.فیلمهای آمریکائی تا سال1995 یا حداقل تا سال 2000 جذابیت خودش را داشت,در حال حاضر در هر فیلم آمریکائی,حداقل 15 با فحش خواهرو مادر و کلمات رکیک در آن کنجانیده شده است.فیلمهای مابین سالهای 1964تا1990 ,تاریخ سینمای آمریکا را متحول کرد,شاید افت سینمای آمریکا(ازنظرمن)بعلت فقدان هنرپیشه های بسیارقدرتمند آن زمان است.درآن زمان قدرت بازیگری و نوع سناریو بود که دنیا را جذب فیلمهای آمریکائی میکرد,ولی حالا بکمک دیالوکهای رکیک و خشنود و سکس میخواهند موقعیت هالیود را تثبیت کنند.حتی برخی از هنرپیشه های قدیمی و پرسابقه,نظریه مرا دارند.
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
مانند مل گیبسون
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
مانند مل گیبسون
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
paksan - ایران، ایران:تشکر از شما که کامنت مرا خواندید.فیلمهای آمریکائی تا سال1995 یا حداقل تا سال 2000 جذابیت خودش را داشت,در حال حاضر در هر فیلم آمریکائی,حداقل 15 با فحش خواهرو مادر و کلمات رکیک در آن کنجانیده شده است.فیلمهای مابین سالهای 1964تا1990 ,تاریخ سینمای آمریکا را متحول کرد,شاید افت سینمای آمریکا(ازنظرمن)بعلت فقدان هنرپیشه های بسیارقدرتمند آن زمان است.درآن زمان قدرت بازیگری و نوع سناریو بود که دنیا را جذب فیلمهای آمریکائی میکرد,ولی حالا بکمک دیالوکهای رکیک و خشنود و سکس میخواهند موقعیت هالیود را تثبیت کنند.حتی برخی از هنرپیشه های قدیمی و پرسابقه,نظریه مرا دارند.
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
[::senator x - تهران، ایران::]. متاسفانه شما تو بمباران تبلیغاتی رسانه های داخل ایران هستی و بیشتر از این همه انتظاری ازت نیست. اگر سینمای آمریکا به آخر راه رسیده پس چرا 90 درصد فیلمهای سینمایی محبوب تمام شبکه های تلویزیونی دنیا بخصوص صداوسیمای ایران هالیودی و آمریکایی است؟ نه عزیزم بازار فیلم و سرگرمی در این کشور بسیار قدرتمند و دارای طیف بسیار گسترده و تقریبا همه نوع سلیقه ای رو پاسخگوست و پرفروشترین فیلمهای آمریکایی نه در آمریکا بلکه در دنیا هم فیلمهای خاص با داستانهای جذاب هستش. در هرصورت سینما مثل بقیه هنرها و ورزشها و بازی ها وسیله سرگرمی مردم هستش که میخوان یه ساعتی یه زمانی رو با دیدن یه فیلم مورد علاقه شون یا یه بازی یا یه ورزش استراحت کنند و لذت ببرند.موضوع به همین سادگی هستش و تو این مابین فیلمهای سبک ایرانی هم واسه بخش وسیعی از مردم دنیا که میخوان درباره کشورهای ناشناخته تر و فرهنگهای دیگه بیشتر بدانند مورد توجه هستش. انقدر همه چیز رو به روش حسن عباسی ترجمه نکنید این آدم مریضه و واقعیت این چیزا نیست و تفریحات سالم و اوقات فراقت مردم دنیا با توجه به سلیقه مردم متفاوت ومهمه
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
۷۰
senator x - تهران، ایران
داستان و سناریو نویسی در آمریکا,چندسالی هست که بآخرخط رسیده و قصه پردازی تخیلاتی فضائی و آدمهای روباتی رو آورده که با استقبال جهانی روبرو نشده بجز جنگ ستارگان,آنهم سری اولش.بهمین دلیل بازار اسکار دچار کسادی شد و برگزارکنندگان آن سر خود کمی چرخاندن و دیدن آثار سینمائی سطح بالائی در دنیا مطرح بوده کهه از آن غافل بودند.میخخواههم اینرا بگویم که برگزارکنندگان اسکار دلشان برای آثار سینمائی خارج از آمریکا نسوخته بلکه خودشان دیگر چیزی در چنته ندارند.
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۷۰
senator x - تهران، ایران
داستان و سناریو نویسی در آمریکا,چندسالی هست که بآخرخط رسیده و قصه پردازی تخیلاتی فضائی و آدمهای روباتی رو آورده که با استقبال جهانی روبرو نشده بجز جنگ ستارگان,آنهم سری اولش.بهمین دلیل بازار اسکار دچار کسادی شد و برگزارکنندگان آن سر خود کمی چرخاندن و دیدن آثار سینمائی سطح بالائی در دنیا مطرح بوده کهه از آن غافل بودند.میخخواههم اینرا بگویم که برگزارکنندگان اسکار دلشان برای آثار سینمائی خارج از آمریکا نسوخته بلکه خودشان دیگر چیزی در چنته ندارند.
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۴۲
paksan - ایران، ایران
[::senator x - تهران، ایران::]. متاسفانه شما تو بمباران تبلیغاتی رسانه های داخل ایران هستی و بیشتر از این همه انتظاری ازت نیست. اگر سینمای آمریکا به آخر راه رسیده پس چرا 90 درصد فیلمهای سینمایی محبوب تمام شبکه های تلویزیونی دنیا بخصوص صداوسیمای ایران هالیودی و آمریکایی است؟ نه عزیزم بازار فیلم و سرگرمی در این کشور بسیار قدرتمند و دارای طیف بسیار گسترده و تقریبا همه نوع سلیقه ای رو پاسخگوست و پرفروشترین فیلمهای آمریکایی نه در آمریکا بلکه در دنیا هم فیلمهای خاص با داستانهای جذاب هستش. در هرصورت سینما مثل بقیه هنرها و ورزشها و بازی ها وسیله سرگرمی مردم هستش که میخوان یه ساعتی یه زمانی رو با دیدن یه فیلم مورد علاقه شون یا یه بازی یا یه ورزش استراحت کنند و لذت ببرند.موضوع به همین سادگی هستش و تو این مابین فیلمهای سبک ایرانی هم واسه بخش وسیعی از مردم دنیا که میخوان درباره کشورهای ناشناخته تر و فرهنگهای دیگه بیشتر بدانند مورد توجه هستش. انقدر همه چیز رو به روش حسن عباسی ترجمه نکنید این آدم مریضه و واقعیت این چیزا نیست و تفریحات سالم و اوقات فراقت مردم دنیا با توجه به سلیقه مردم متفاوت ومهمه
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
۷۰
senator x - تهران، ایران
paksan - ایران، ایران:تشکر از شما که کامنت مرا خواندید.فیلمهای آمریکائی تا سال1995 یا حداقل تا سال 2000 جذابیت خودش را داشت,در حال حاضر در هر فیلم آمریکائی,حداقل 15 با فحش خواهرو مادر و کلمات رکیک در آن کنجانیده شده است.فیلمهای مابین سالهای 1964تا1990 ,تاریخ سینمای آمریکا را متحول کرد,شاید افت سینمای آمریکا(ازنظرمن)بعلت فقدان هنرپیشه های بسیارقدرتمند آن زمان است.درآن زمان قدرت بازیگری و نوع سناریو بود که دنیا را جذب فیلمهای آمریکائی میکرد,ولی حالا بکمک دیالوکهای رکیک و خشنود و سکس میخواهند موقعیت هالیود را تثبیت کنند.حتی برخی از هنرپیشه های قدیمی و پرسابقه,نظریه مرا دارند.
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
مانند مل گیبسون
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
[::senator x - تهران، ایران::]. متاسفانه شما تو بمباران تبلیغاتی رسانه های داخل ایران هستی و بیشتر از این همه انتظاری ازت نیست. اگر سینمای آمریکا به آخر راه رسیده پس چرا 90 درصد فیلمهای سینمایی محبوب تمام شبکه های تلویزیونی دنیا بخصوص صداوسیمای ایران هالیودی و آمریکایی است؟ نه عزیزم بازار فیلم و سرگرمی در این کشور بسیار قدرتمند و دارای طیف بسیار گسترده و تقریبا همه نوع سلیقه ای رو پاسخگوست و پرفروشترین فیلمهای آمریکایی نه در آمریکا بلکه در دنیا هم فیلمهای خاص با داستانهای جذاب هستش. در هرصورت سینما مثل بقیه هنرها و ورزشها و بازی ها وسیله سرگرمی مردم هستش که میخوان یه ساعتی یه زمانی رو با دیدن یه فیلم مورد علاقه شون یا یه بازی یا یه ورزش استراحت کنند و لذت ببرند.موضوع به همین سادگی هستش و تو این مابین فیلمهای سبک ایرانی هم واسه بخش وسیعی از مردم دنیا که میخوان درباره کشورهای ناشناخته تر و فرهنگهای دیگه بیشتر بدانند مورد توجه هستش. انقدر همه چیز رو به روش حسن عباسی ترجمه نکنید این آدم مریضه و واقعیت این چیزا نیست و تفریحات سالم و اوقات فراقت مردم دنیا با توجه به سلیقه مردم متفاوت ومهمه
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶
۷۰
senator x - تهران، ایران
paksan - ایران، ایران:تشکر از شما که کامنت مرا خواندید.فیلمهای آمریکائی تا سال1995 یا حداقل تا سال 2000 جذابیت خودش را داشت,در حال حاضر در هر فیلم آمریکائی,حداقل 15 با فحش خواهرو مادر و کلمات رکیک در آن کنجانیده شده است.فیلمهای مابین سالهای 1964تا1990 ,تاریخ سینمای آمریکا را متحول کرد,شاید افت سینمای آمریکا(ازنظرمن)بعلت فقدان هنرپیشه های بسیارقدرتمند آن زمان است.درآن زمان قدرت بازیگری و نوع سناریو بود که دنیا را جذب فیلمهای آمریکائی میکرد,ولی حالا بکمک دیالوکهای رکیک و خشنود و سکس میخواهند موقعیت هالیود را تثبیت کنند.حتی برخی از هنرپیشه های قدیمی و پرسابقه,نظریه مرا دارند.
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
مانند مل گیبسون
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
داستان و سناریو نویسی در آمریکا,چندسالی هست که بآخرخط رسیده و قصه پردازی تخیلاتی فضائی و آدمهای روباتی رو آورده که با استقبال جهانی روبرو نشده بجز جنگ ستارگان,آنهم سری اولش.بهمین دلیل بازار اسکار دچار کسادی شد و برگزارکنندگان آن سر خود کمی چرخاندن و دیدن آثار سینمائی سطح بالائی در دنیا مطرح بوده کهه از آن غافل بودند.میخخواههم اینرا بگویم که برگزارکنندگان اسکار دلشان برای آثار سینمائی خارج از آمریکا نسوخته بلکه خودشان دیگر چیزی در چنته ندارند.
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۷۰
senator x - تهران، ایران
داستان و سناریو نویسی در آمریکا,چندسالی هست که بآخرخط رسیده و قصه پردازی تخیلاتی فضائی و آدمهای روباتی رو آورده که با استقبال جهانی روبرو نشده بجز جنگ ستارگان,آنهم سری اولش.بهمین دلیل بازار اسکار دچار کسادی شد و برگزارکنندگان آن سر خود کمی چرخاندن و دیدن آثار سینمائی سطح بالائی در دنیا مطرح بوده کهه از آن غافل بودند.میخخواههم اینرا بگویم که برگزارکنندگان اسکار دلشان برای آثار سینمائی خارج از آمریکا نسوخته بلکه خودشان دیگر چیزی در چنته ندارند.
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
۷۰
senator x - تهران، ایران
مانند مل گیبسون
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۷۰
senator x - تهران، ایران
paksan - ایران، ایران:تشکر از شما که کامنت مرا خواندید.فیلمهای آمریکائی تا سال1995 یا حداقل تا سال 2000 جذابیت خودش را داشت,در حال حاضر در هر فیلم آمریکائی,حداقل 15 با فحش خواهرو مادر و کلمات رکیک در آن کنجانیده شده است.فیلمهای مابین سالهای 1964تا1990 ,تاریخ سینمای آمریکا را متحول کرد,شاید افت سینمای آمریکا(ازنظرمن)بعلت فقدان هنرپیشه های بسیارقدرتمند آن زمان است.درآن زمان قدرت بازیگری و نوع سناریو بود که دنیا را جذب فیلمهای آمریکائی میکرد,ولی حالا بکمک دیالوکهای رکیک و خشنود و سکس میخواهند موقعیت هالیود را تثبیت کنند.حتی برخی از هنرپیشه های قدیمی و پرسابقه,نظریه مرا دارند.
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲
۴۲
paksan - ایران، ایران
[::senator x - تهران، ایران::]. متاسفانه شما تو بمباران تبلیغاتی رسانه های داخل ایران هستی و بیشتر از این همه انتظاری ازت نیست. اگر سینمای آمریکا به آخر راه رسیده پس چرا 90 درصد فیلمهای سینمایی محبوب تمام شبکه های تلویزیونی دنیا بخصوص صداوسیمای ایران هالیودی و آمریکایی است؟ نه عزیزم بازار فیلم و سرگرمی در این کشور بسیار قدرتمند و دارای طیف بسیار گسترده و تقریبا همه نوع سلیقه ای رو پاسخگوست و پرفروشترین فیلمهای آمریکایی نه در آمریکا بلکه در دنیا هم فیلمهای خاص با داستانهای جذاب هستش. در هرصورت سینما مثل بقیه هنرها و ورزشها و بازی ها وسیله سرگرمی مردم هستش که میخوان یه ساعتی یه زمانی رو با دیدن یه فیلم مورد علاقه شون یا یه بازی یا یه ورزش استراحت کنند و لذت ببرند.موضوع به همین سادگی هستش و تو این مابین فیلمهای سبک ایرانی هم واسه بخش وسیعی از مردم دنیا که میخوان درباره کشورهای ناشناخته تر و فرهنگهای دیگه بیشتر بدانند مورد توجه هستش. انقدر همه چیز رو به روش حسن عباسی ترجمه نکنید این آدم مریضه و واقعیت این چیزا نیست و تفریحات سالم و اوقات فراقت مردم دنیا با توجه به سلیقه مردم متفاوت ومهمه
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۶