سفیر بریتانیا در تهران به دلیل اظهارات ترزا می به وزارت خارجه احضار شد

نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه ایران فراخوانده شده است نیکلاس هاپتون، سفیر بریتانیا در تهران، به دلیل اظهارات ترزا می نخست وزیر این کشور درباره ایران، به وزارت امور خارجه احضار شده است.
 

رسانه های ایران از قول بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفته اند معاون مدیرکل غرب اروپا وزارت امور خارجه ایران در جریان این احضار به آقای هاپتون "متذکر شد که اظهارات غیرمسئولانه، تحریک‌آمیز و تفرقه‌افکنانه خانم ترزا می، غیرقابل قبول و مردود است و قویا انتظار می‌رود دیگر شاهد چنین اظهارات غیرقابل قبولی نباشیم".

 
بر اساس این گزارش وزارت خارجه ایران به سفیر بریتانیا گفته "این اقدامات در تناقض با توسعه روابط اعلامی بوده و بیش از پیش موجب ایجاد خدشه در روابط دو کشور می‌شود".
 
رسانه های ایران به نقل از آقای قاسمی می گویند که سفیر بریتانیا در این دیدار گفته است که "سیاست کشورش گسترش روابط با ایران است" و به مقام های ایرانی اطلاع داده که "پیام صریح و روشن ایران را سریعا به وزارت خارجه و دفتر نخست وزیری آن کشور منعکس خواهد کرد".
 
ترزا می نخست وزیر بریتانیا چهارشنبه هفته گذشته که برای شرکت در اجلاس رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به بحرین سفر کرده بود گفته بود "ما باید همراه یکدیگر تلاش کنیم تا اقدامات تهاجمی ایران در منطقه را به عقب برانیم."
 
"نخست وزیر بریتانیا خطاب به شش رهبر کشورهای عضو شورای همکاری گفته بود "می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من به وضوح تهدیدی را که ایران متوجه منطقه خلیج [فارس] و در بُعدی وسیع‌تر، متوجه خاورمیانه می‌کند مشاهده می‌کنم".
ترزا می در نشست رهبران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در بحرین حاضر شده بود خانم می در این نشست وعده داد که به منظور تقویت امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس از "یک مشارکت امنیتی" حمایت می‌کند که شامل سرمایه‌گذاری دفاعی و آموزش نظامی در بحرین و اردن هم بشود.
 
ساعاتی پیش از احضار سفیر بریتانیا در تهران به دلیل اظهارات خانم می، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران هم از اظهارات نخست وزیر بریتانیا و حضورش در بحرین انتقاد کرده بود.
 
آقای جهانگیری گفته بود"دشمنان ما فکر می‌کنند که با فشار آوردن به ایران می توانند ایران را دچار درگیری کنند. مثلا در کشور عربی حاشیه نشین خلیج فارس نخست وزیر بریتانیایی دعوت می شود تا در جلسه ای علیه ایران صحبت کند. این کارها تحقیر خود آن کشورهاست. ما کشور بزرگ منطقه هستیم. آیا با چنین صحبت هایی می توانید حریف ایران شوید؟"
 
روابط ایران و بریتانیا که به دنبال حمله "دانشجویان بسیجی‌" به سفارت این کشور در تهران به پایین ترین سطح ممکن کاهش یافته بود، از زمان روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران بهبود یافته است.
 
دو کشور تابستان سال جاری روابط دیپلماتیک خود را به سطح سفیر ارتقا دادند و سفرای دو کشور در تهران و لندن کمتر از دو هفته پیش استوارنامه خود را به رئیس جمهور و ملکه بریتانیا تقدیم کردند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۹
Sepas - تهران، ایران

بحرین را تو از ما گرفتی‌ کوفتت بشه ، اون موقع گذشت ، سرزمین ما به مادر باز خواهد گشت.
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
۶۴
fair 50 - رنتون، ایالات متحده امریکا

خب واضحه که وقتی این زنک میره تو یه همچی کنفرانسی که بوی پول از همه اعضاء و جوارح شرکت کنندگانش نشت میکنه البته باید یه چیزی بگه که شیخک های منطقه خوش خوشاشون بشه و وسط مجلس غلت عربی بزنن! نگران نباشین، یه نماینده هم میفرستن ایران یه چیزهایی بگه که شما هم **کیف بشین! الکی که اسمشو نذاشتن دولت نا فخیمه بریتانیای حقیر! هرچی نباشه دست نشونده ها و دستاویز های خودشون رو نمی رنجونن! میدونن چجوری همه تون رو تحت لوای اسلام عزیز بچاپن!
یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.