«داستان عکس» /تنهایی عذرا…

تمام زندگی‌اش این اتاق کاه‌گلی و همین چند تکه ظرف سوخته و خاک‌گرفته است که مدت‌هاست رنگ غذای گرم را به خودشان ندیده‌اند. آخر، خیلی وقت است که عذرا و بچه‌هایش با چند تکه نان خالی صبح را شب می‌کنند.
 

تابه‌حال نام روستای «کخا» به گوشت خورده است؟ از یک روستای کوچک در «هیرمند» می‌گویم که در مهم‌ترین گذرگاه مرزی ایران یعنی مرز سیستان و بلوچستان و افغانستان بنا شده. از روستایی می‌گویم که حالا خیلی خوب با فقر و نداری عجین شده و اگر اندک یارانه دولت نبود، مردمش نان خالی شب هم نداشتند. قبل‌ترها ۵۰ خانواده در «کخا» روزگار می‌گذرانند و حالا خیلی‌ها کوچ کرده‌اند و فقط مانده ۱۵ خانواده که توانایی کوچ‌کردن هم ندارند.

عذرا چشم به راه روی زمین نشسته است
 
«عذرا» یکی از اهالی «کخا»ست که خانه‌اش به مرز چسبیده است. شوهرش به دلیل قاچاق به زندان افتاده و او باید به تنهایی از پدر پیر و دو فرزندش پرستاری کند. او در یک اتاق کاه‌گلی خیلی کوچک زندگی می‌کند و یک کلمن آب قدیمی، چند قابلمه و بشقاب و یک کپسول گاز که کارآیی چندانی هم برای او ندارد به اضافه لباس تنش، تمام دارایی عذرا برای زندگی است.
عذرا و بچه‌هایش مدت‌هاست غذای گرمی برای خوردن ندارند و نان خالی، شده قوت غالبشان برای زنده بودن در این روزها
خانه عذرا آب ندارد و او مجبور است برای تامین آب خانه‌اش به بخش دیگری از روستا برود و از یکی از اهالی که خانه‌اش پمپ آب دارد، آب بگیرد؛ هر چند که خانه او هم فقط روزی دو ساعت آب دارد.
او هنوز نتوانسته مثل سایر اهالی از «کخا» کوچ کند و خیلی وقت است که تنهاست با همین نگاه مات و یخ‌زده و با همین صورت سوخته…
 
این تصاویر را محمد ده‌دست (عکاس آزاد) در روستای «کخا» منطقه هیرمند ثبت کرده است.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۷۴
تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک

اگر کسی میدونه چجوری میشه به این هموطن عزیز کمک کرد؛ از گفتنش دریغ نکنه. همینکه با این دشواری و سختی عکس امام خمینی ره و رهبر معظم را در کلبه‌اش گذاشته؛ نشان از قلب پر عطوفت و ولایتمدار او است. این وظیفه ما است که به این هموطنان کمک کنیم.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
۳۴
iran4ever - لندن، انگلستان

مهم اینه که استقلال و آزادی داریم. حالا نصف ملت هم تلف بشن، فدای سر اونهایی که میخواستن دنیا و اخرت مارو تامین کنند.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۹
۵۲
پروردگار - تهران، ایران

رو طاقچه عکس اونایی که باعث بدبختیش شدن رو گذاشته!
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۰
۵۶
همه چیز ایران بر باد رفت - برلین، آلمان

باورکردنی نیست اما یه واقعیت محض. عکس بختک زشت مخوف خمینی جلاد هم اونجاست کسی که وعده بهشت این دنیا و اون دنیارو داده بود اما به گور رفت!تف به قبرش!
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
۳۶
*بی همتا* - برلین، آلمان

عذرا خانم هنوز نفهمیده ..تمام بدبختی اش ازهمان عکسی است که روی تاقچه اتاقش گذاشته
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۶
۳۶
*بی همتا* - برلین، آلمان

تفکر اسلامی - کپنهاک، دانمارک . این همان وعده هائی بود که خمینی ات داد . همه راصاحب خانه میکنیم .بر ق رامجانی میکنیم ( راستی میدانی فیش برق چه مبلغی برای هرخانواده میاد) ماهی 300 تومان سرسفره مردم میدهیم از پول نفت . ایا خمینی ات اینها وخیلی چیزهای دیگر گفت یانه? حالا حتی اوباشان قالیباف .شهردارتهران باکنک .هتاکی جادرها رااتش میزنند وکارتن خوابها را از کارتن خوابشان جدا میکنند .اینست رحم وشفقت دین اسلامت .
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
۵۴
shab sepid - رم، ایتالیا

حالا عکسو ول کنید ، چه جوری می‌شه کمک کرد .
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۳
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
[::iran4ever - لندن، انگلستان::]. جهاستقلال و ازادی دارند؟! رفیق گفتن کلمه ازادی در قاموس شیعه و حکومت عدل علی یعنی گناه کبیره.استقلال هم که دیدیم،پایگاه نوژه را که برادر پوتین قبضه فرمودند،بندر انزلی هم هدف بعدیشه،استقلال یعنی داشتن تاسیسات اتمی و التماس کردن به روسها که مواد سوختی ایران را که انبار کرده به ده برابر قیمت معمول به ایران بده و تازه سر اونا هم منت بزاره. این هم استقلال.....پس همه با هم بگو مرگ بر شاه!!!!!!ت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳
۵۶
حکایتی - تهران ، ایران
این زن بیچاره و بچه‌هایش آنقدر روزگار سختی‌ رو گذرندون که شاید در چند سطر قابل بیان کردن نباشه ولی‌ آیا این حق مردمی که روی دریایی از نفت خوابیدن هست؟؟؟!!!سردمدارن نظام کثیف آخوندی یک مشت دزد و بی‌ همه چیز که این بدبختیرو با دزدیهای کلانشون بر سر مردم ایران آوردن،تًف به ذات پلید تکتکتون،و تو اون روح کثیف اون هندی زاده ضد ایرانی‌ و طرفدارانش و اینکه اون علی‌ چلاق هم هیبن روزها خبر سقط شدنشون رو بشنویم .
‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
۶۳
پهلوون مفرد - كلن، آلمان
گزارش معاون اجرایی ستاد عتبات عالیات علیرضا فداکار در مورد ساخت و بازسازی عتبات: گنبد طلای حرم امامین عسگریین با ۲۵هزار خشت طلا (۹۰۰ میلیون دلار) ساخت ۹ درب طلا برای حرمین شریفین کاظمین و سنگ‌کاری، آینه‌کاری و طلاکاری حرمین شرفین - پوشش درب‌های چوبی ورودی داخل حرم اباعبدالله (ع) با نقره، ۲۳ درب طلاکوب برای حرم امام حسین (ع) و سنگ‌کاری حرم و مجمع خدماتی سیدالشهدا در ۶ طبقه به مساحت ۱۴۰۰۰ مترمربع، ساخت ضریح ابراهیم‌مجاب و حبیب‌ابن‌مظاهر در داخل حرم امام حسین(ع) - ۸ درب طلا برای حرم امیرالمؤمنین (ع) و مرمت و طلاکاری ایوان نجف، ساخت صحن حضرت فاطمه (س) واقع در حیاط حرم حضرت علی (ع) به مساحت ۲۰۰۰۰ مترمربع در ۳ طبقه، پایان ساخت بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی امام زین‌العابدین(ع) مربوط به حرم امام حسین (ع)!. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی حسین مهاجران هم از ارسال ۱۰ تن برنج، ۵۰ تن پیاز، ۲۰ تن سیب‌زمینی، ۱۰ تن گوجه فرنگی و مقداری فلفل سبز به مناسبت اربعین حسینی برای زائران کربلا خبر داد و اعلام کرد به طور کلی ما در این زمینه هر چقدر در توان‌مان باشد محموله‌های میوه و تره‌بار ارسال خواهیم کرد!...
‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۶
۷۶
hassan5 - تهران، ایران
تفکر اسلامی::وجدانت آزارت میدهد؟؟میخواهی باکمک کردن باو وجدانت را از عذاب رها کنی؟؟ساندیس هائی که بتو میدهند از خون این بدبخت ها تامین میشود.تمام مسئولین نظام وحامیانش ومزدورانش در این بدبختی ملت سهیم هستند.
‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۲
۵۰
kawir - فرانکفورت، آلمان
راستی از این نقد و نظرات گذشته چگونه میشود به این خانم کمک کرد.من حاظرم مخارج ایشان و بچه هاشو به عهده بگیرم تا شوهرش ازاد بشه!(در ضمن تا انجا که من اطلاع دارم روستای کچه یا کخا س در نقطه صفر مرزی ایران افغانستان پاکستان است،در واقع متعلق به پاکستان است!)
‌سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.