محمود صادقی: فشارها تاثیری در عزمم برای افشای فساد ندارد

در پی تأکید خبرگزاری قوه قضائیه بر جلب احتمالی آقای صادقی، او در حساب توییتر خود نوشت: فشارها هیچ خللی در عزم و اراده اینجانب و دیگر نمایندگان در تلاش برای شفافیت و مبارزه با فساد در تمام دستگاهها ایجاد نخواهد کرد جنجال‌ها درباره نماینده تهران در مجلس و واکنش به تلاش مأموران قضایی برای بازداشت او مقابل خانه‌اش ادامه دارد و او در توییتر خود تأکید کرده که در مقابل فشارها تسلیم نخواهد شد.
 

محمود صادقی٬ نماینده تهران٬ خود در توییترش نوشته که "جلب غیرقانونی" او با پیگیری مسئولان فعلا منتفی شده است. اما خبرگزاری‌ میزان٬ وابسته به قوه قضاییه و شماری دیگر از خبرگزاری‌های نزدیک به جریان محافظه‌کار٬ به نقل از "منابع آگاه" گزارش داده‌اند که خبر لغو حکم جلب درست نیست.

 
میزان به نقل از این منبع آگاه نوشته است: "این فرد [محمود صادقی] با همکاری برخی عناصر و رسانه‌های معلوم‌الحال در حال تبلیغ علیه دستگاه قضایی است، اما این فرد تا کنون ۸ شکایت خصوصی دارد که همه این شکایت‌ها به قبل از دوران نمایندگی او بر می‌گردد."
 
میزان همچنین نوشته که علاوه بر هشت شاکی خصوصی٬ سه اعلام جرم عمومی هم علیه او مطرح شده است.
 
دیشب بعد از انتشار این خبر که مأموران قضایی برای بازداشت او مقابل خانه‌اش هستند٬ شماری از نمایندگان مجلس و فعالان مدنی بیرون خانه او جمع شدند تا مانع بازداشت او شوند.  
او به داخل خانه‌اش پناه برد تا مانع بازداشت شود و در پیامی صوتی گفت که بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه به‌طور "غیرقانونی" بدون مراحل قانونی حکم بازداشت او را صادر کرده است.
 
روزنامه ایران امروز عکس شماری از وکلای کانون دادگستری٬ نمایندگان مجلس و اعضای حزب کار را در خانه آقای صادقی منتشر کرده که با هدف حمایت از او به خانه‌اش رفته‌اند.
محمود صادقی کیست؟
محمود صادقی با "فهرست امید" وارد مجلس ایران شد. او حقوق خوانده و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق و وکیل دادگستری است.
 
پدر او محمدحسین صادقی هم زمانی نماینده مجلس بود. پدرش که قبل از انقلاب از شاگردان آیت‌الله روح‌الله خمینی در قم بود٬ به نمایندگی مجلس اول رسید، اما همان اوایل نمایندگی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ کشته شد.
 
محمود صادقی بعد از ورود به مجلس دهم٬ مواضعی انتقادی داشته است. مواضعی که مخصوصا در چند سال اخیر در تریبون‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران کم‌تر شنیده شده است.
 
برای مثال او چند روز پیش در انتقاد از برگزار نشدن مراسم سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر نوشت: "نه قتل سفاکانه و فجیع او و همسرش قابل دفاع است نه جلوگیری از برگزاری مراسم سالگردش."
 
او بارها تاکید کرده است که در افشای "فساد" و "شفاف‌سازی" کوتاه نمی‌آید. حتی امروز در تازه‌ترین توییت خود بار دیگر نوشته است که "فشارها هیچ خللی در عزم و اراده اینجانب و دیگر نمایندگان در تلاش برای شفافیت و مبارزه با فساد در تمام دستگاه‌ها ایجاد نخواهد کرد." آقای صادقی در توییتر خود بارها تاکید کرده که مطابق قانون نمی‌توان او را مستقیم به دادسرا احضار کرد و مجلس باید نظر بدهد حدود دو هفته پیش در مجلس توضیح مقام‌های قوه قضاییه را درباره "شایعات" مربوط به حساب‌های مربوط به این قوه را خواستار شد. پافشاری که عده‌ای دلیل اصلی برخوردهای اخیر با او را به آن نسبت می‌دهند.
 
او حتی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشت و او را به "شفاف‌سازی" در مبارزه با فساد دعوت کرد. رئیس قوه قضاییه چندی بعد او را نماینده‌ای معرفی کرد که "با کمال وقاحت" تهمت زده و عمل او را "مایه شرمساری" دانست. اظهاراتی که این ظن را قوی کرد که قوه قضاییه مصمم است با او برخورد قضایی کند.
شاکیان او چه کسانی هستند؟
محمود صادقی هفته پیش در توییترش خبر داد که به دادسرا احضار شده است. او در مصاحبه‌ای گفت که دادستان تهران از او به خاطر اظهاراتش درباره یاشار سلطانی٬ سردبیر معماری‌نیوز٬ شکایت کرده است.
 
آن زمان که یاشار سلطانی به خاطر انتشار گزارش‌هایی درباره واگذاری املاک چند میلیاردی شهرداری بازداشت بود٬ آقای صادقی او را ستود و گفت که "نماد شفافیت و صداقت رسانه‌ای" است.
 
امروز منابع آگاه وابسته به قوه قضاییه از ۸ شاکی خصوصی سخن می‌گویند. بر اساس گزارش‌ها یکی از این شاکیان جواد ساداتی‌نژاد٬ نماینده کاشان٬ است. او می‌گوید که آقای صادقی به او تهمت بی‌اساس زده و در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها گفته که او در زمان ریاست بر دانشگاه کاشان دو میلیارد تومان پول ویژه بورسیه دانشجویان را به طور غیرقانونی برداشت کرده است.
 
خبرگزاری فارس هم چند روز پیش گزارش داده بود که چند دانشجوی دکترا از شاکیان آقای صادقی هستند و این شکایات مربوط به قبل از زمان نمایندگی اوست.
واکنش‌ها به اقدام شبانه برای بازداشت او چه بود؟
هیچ کدام از مقام‌های قوه قضاییه هنوز به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که شاکیان آقای صادقی چه کسانی هستند.
 
در حمایت از او بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به مصونیت قضایی نمایندگان مجلس برای افشای حقایق اشاره می‌کنند. در مقابل شماری دیگر هم می‌گویند که به صرف نمایندگی نمی‌توان با اتهام‌های "بی‌اساس" افراد را بدنام کرد. در توییتر شماری این واقعه را با بازداشت حسین لقمانیان٬ نماینده مجلس ششم مقایسه کرده‌اند و گفته‌اند که منتظر هستند ببینید واکنش علی لاریجانی٬ رئیس مجلس چه خواهد بود.
 
حسین لقمانیان در زمان نمایندگی مجلس ششم به دلیل نطق پبیش از دستور در انتقاد از بازداشت فعالان مذهبی به زندان رفت. اقدامی که باعث شد مهدی کروبی٬ رئیس وقت مجلس٬ قوه قضاییه را تهدید کند که به خانه خواهد رفت و به مجلس بازنخواهد گشت تا آقای لقمانیان آزاد شود.
 
امروز مسعود پزشکیان٬ نایب رئیس مجلس ایران٬ اقدام برای جلب شبانه آقای صادقی را "بی‌احترامی" به مجلس توصیف کرد.
 
محمود صادقی که خود مدرس حقوق در دانشگاه است٬ می‌گوید که احضار او خلاف اصل مصونیت قضایی نمایندگان است و منتظر است تا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره این موضوع نظر بدهد که آیا او حرفی زده است که خارج از حیطه وظایف نمایندگی‌اش باشد یا نه. موضوعی که امکان دارد جلسه بعدی این هیئت و مجلس را جنجالی کند٬ البته اگر آقای صادقی تا آن زمان بازداشت نشده باشد.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۳۵
Bornfree - لندن، انگلستان

اگه بخوایم انقلاب کنیم، در بهترین حالت میشیم مثل سوریه و مصر. حالا اگه تجزیه طلب‌ها تیکه تیکهمن نکنن. اصلاحات تدریجی‌ بهترین حالته. حالا دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم. راهش اینکه از تند روی پرهیز کنیم و از کسایی‌ مثل این آقای صادقی یا استاد زیبا کلم پشتیبانی‌ کنیم. من کوچکتر از اونیم که بخوام نظریه بدم، این فقط نظر شخصیمه.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
۴۲
be_pa.khaste - هارلم، هلند
هرکی‌ ندونه مردم محترم تهران که بهش رای دادن الان میریزن تو خیابان و ازش پشتیبانی‌ می‌کنن
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
۲۵
Mammal - لندن، انگلستان
تعجب می‌کنم در اسلام که به واضح گفته شده که سود پول حرام هست ولی‌ ملاها چه سنی و شیعه حد اکثر استفاده از سود پول که به نفعشان باشد را می‌کند، در هیچ کشور اسلامی بانک بدون بهره وجود ندارد.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
۷۳
نازک بین - شفیلد، انگلستان
برای کشوری که قوه قضائیه اش با استبداد همصدا شود باید گریست و تأسف خورد.!!!!!!!!! آن ملت باید بخاطر قربانی شدن عدالت بدست مجریان عدالت رخت سیاه به تن کنند. ومنتظر باشند که هر لحظه ممکن است جان و مال وناموس و عزت و شرفشان در معرض خطر و نابودی قرار گیرد.( هرچه بگندد نمکش *** وای ب روزی که بگندد نمک.)!!!
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
۷۳
نازک بین - شفیلد، انگلستان
هرچه بگندد نمکش میزنند *** وای ب روزی که بگندد نمک .
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۱
۷۰
جوابگو - مالمو، سوئد
درود بر شما آقای صادقی اینجا معلوم می‌شه دزد کیه و شریک دزد همین دهاتی است که با کشتن جوانان اهوازی به این سمت رسیده و به تهران انتقال داده شده نوبت مردم هم میرسه زیاد مطمئن نباش.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۸
۳۹
سوسیالیسم راه رهاییست - واشنگتن، ایالات متحده امریکا

درود بر شرفت. حالا یه مشت اوسکول میان اینجا کامنت میزارن که این فیلمه چه میدونم جنگ زرگری و از این مدل گل واژه ها.
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
۳۸
تیتو تیتو - تهران، ایران
آخوند = بی قانونی و فساد
دوشنبه ۸ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۳
۳۷
پریستوک - تهران، ایران
[::Bornfree - لندن، انگلستان::] شما یا خودت بچه آخوندی یا ندانسته حرف آخوندی اصلاح طلب رو تکرار می کنی. شرایط ایران با سوریه خیلی فرق داره. به قول آقای شمیرانی که می گه آزادی کامل رو از ایران و ایرانی گرفتن و ۲۰ سال بعد گفتن حالا یک دفعه نمی شه تغییرات بنیادین انجام داد و آزادی ۲۰ سال پیش رو تدریجا طی اصلاحات و طی قرن ها باید بدست بیاریم!!!!!! واقعا خنده داره. نه آقا دوره آخوندها سر اومده لطفا یا کامنت ندید یا اگر کامنت دادید برای مردم آیه یاس بیهوده نخونید.
‌چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۳
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.