انتقاد مکارم شیرازی از «شایعه‌سازی» درباره قاری مشهور

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم، در واکنشی تلویحی به انتشار گزارش‌ها درباره اتهام «تجاوز»سعید طوسی، قاری مشهور قرآن، به چند نوجوان قاری قرآن، از «شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی» و گزارش‌های رسانه‌های خارج از ایران درباره این پرونده انتقاد کرد.
 

به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید شیعه روز چهارشنبه، ۵ آبان، در کلاس درس خود«شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی» را از «توطئه های شیطان» دانست و«ریختن آبروی افراد و ایجاد نفاق و اختلاف در جامعه را از آثار سوء» این اتفاق ذکر کرد.

 
وی تاکید کرد:«گاهی اوقات دروغ‌هایی می‌سازند و نسبت‌هایی به افراد می‌دهند که اساسا واقعیت ندارد».
 
آقای مکارم شیرازی گفت: «تا گناه کسی در محکمه ثابت نشود مجاز به انتشار و بیان آن نیستیم و نقل آن گناه است، اگر بر فرض واقعیت هم داشته باشد باید اجازه داد در محاکم ثابت شود و اصراری بر انتشار آن نداشته باشیم».
 
اعتراض این مرجع تقلید شیعه به انتشار گزارش‌ها درباره پرونده سعید طوسی درحالی است که شاکیان این قاری مشهور اعلام کرده‌اند که پس از ناامید شدن از پیگیری این پرونده در قوه قضاییه درمدت حدود ۵ سال گذشته، اقدام به سخن گفتن درباره آن کرده‌اند.
 
درهمین حال خانواده یکی از شاکیان در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه که روز چهارشنبه منتشر شده است، ضمن درخواست برای «رسیدگی دقیق و سریع» به این پرونده و با اشاره به گزارش رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور در این زمینه اعلام کر ده‌اند که «غائله اخیر را به نوعی نتیجه تعلل و کم‌لطفی چندین ساله مسئولان مرتبط با این پرونده در صدور حکم قطعی می‌دانیم».
 
آقای مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «به دنبال پخش برخی شایعات انسان می‌بیند و می‌شنود که رسانه‌های بیگانه و غربی درباره آن مطلب منتشر کرده‌اند، این نشان می‌دهد که مطلوب آنها است».
 
صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، نیز روز سوم آبان، مختومه شدن این پرونده توسط خود را «دروغ بزرگ و عجیب و غریب» و «کذب محض» خوانده و شاکیان این پرونده را تهدید کرده بود که «همکاری با رسانه‌های معاند، معاونت در جرم و قابل پیگرد است».
 
تعدادی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که محمد گندم‌نژاد طوسی، معروف به سعید طوسی قاری مشهور قرآن، با شکایت خانواده تعدادی از نوجوانان قاری قرآن با اتهام‌هایی چون «تجاوز جنسی» و «لواط» تحت تعقیب قرار گرفته اما در‌ ‌‌‌نهایت با دخالت «علی مقدم، مسئول ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی»، «رییس قوه قضاییه» و «دادستان تهران» برای او قرار منع تعقیب صادر شده است.
 
بر اساس این گزارش‌ها، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، این پرونده را برای تعیین تکلیف به رییس قوه قضابیه ارسال کرده و صادق لاریجانی نیز پس از اظهار نظر علی خلفی، مشاورش، این پرونده را «فاقد ادله اثباتی جرم» تشخیص داده است.
 
به گفته وب سایت «آمد نیوز»، پس از این اظهار نظر رییس قوه قضاییه، دادستان تهران دستور مختومه شدن این پرونده را صادر کرده است.
 
به نوشته تعدادی از سایت‌های خبری، تعداد شاکیان این پرونده بیش از ۱۰ نفر بوده اما برخی شکایت نکرده و گفته‌اند که «در دادگاه به عنوان شاهد حضور خواهند یافت».
 
سه شاکی آقای طوسی در مصاحبه با برنامه «صفحه آخر» صدای آمریکا اعلام کرده‌اند که ۹ سی دی حاوی مکالمات آقای طوسی با آنان که به اقدامات خود اقرار کرده، «دو توبه‌نامه به دستخط خود آقای طوسی» و «پیامک‌های وی به نوجوانان» در پرونده موجود بوده است.
 
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز دوم آبان اعلام کرده بود که برای سعید طوسی درباره اتهام «اعمال منافی عفت» قرار منع تعقیب صادر شده است.
 
به گفته آقای اژه‌ای، درباره دیگر اتهام این قاری مشهور قرآن با عنوان «تشویق به فساد» نیز ابتدا قرار منع تعقیب صادر شده بود اما دادگاه این قرار را نقض کرده است.
 
این قاری مشهور قرآن روز ۲۹ مهر ضمن رد این اتهام‌ها اعلام کرده بود که مخالفان جمهوری اسلامی او را «واسطه هتاکی» به رهبر ایران قرار داده‌اند.
 
سعید طوسی از قاریان مشهوری است که در برنامه‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله برنامه‌های دفتر رهبر ایران قرآن قرائت می‌کند.
رأی دهید
دیدگاه خوانندگان
۵۸
صد سال تنهایی - تهران، ایران

1400 سال پیش اسب یزید در گوشی به خر شمریه چیزی گفته شما خبر دارید و میگید مستنده....روز روشن با 10 تا شکایت 20 تا شاهد 100 تا اس ام اس و صدها دقیقه مکالمه ضبط شده هنوز میگین این ادعا سند نداره؟؟؟؟؟ تازه طلبکار هم شدید....حداقل صفشو زیاد میکردین...
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
۵۰
اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک

تو اون مملکت چی‌ می‌گذره ؟؟!! یارو که لواط کرده و مجرمه آزاد باشه ،اونوقت اگه قربانیا با کسی‌ فقط مصاحبه کنن و دردشون رو بگن ،مجرم و دستگیر میشن!!!!!یعنی‌ باید ش...ید تو اون قوه قضاییه(معذرت می‌خوام‌ ولی همینه)
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
۳۷
kamaan - تهران، ایران

خدا هردوتونو به هم ببخشد و برای ماه عسل یه سفر حج بزودی نصیبتون بشه
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
۸۰
واقع بین ایرانی - هامبورگ، آلمان

جناب حاجی اقا مکارم شیرازی مسلما در جریانات روزانه کشور هستند و در بسیاری موارد هم بعنوان یک فقیه اظهار نظر میکنند. بسیار خوب حالا من از جناب ایشان سئوال میکنم اقای نادر قاضی پور نماینده ارومیه که معرف حضور شما حتما میباشد. ایشان در نطق انتخاباتی خود با صدای بلند اعلام کرد که یک فرد مومن و شناخته شده روحانی که نماینده قزوین میباشدایشان در توالت مجلس با ان بزگوار حشر و نشر داشته و اضافه نموده پس از خارج از شدن از توالت مشاهده نموده که عده بسیار زیادی از نمایندگان در انتظار نوبت برای یک حشر و نشر مسالمت امیز با ایشان(یعنی ان نماینده مفعول) میباشند.خب جناب حاجی بزرگوار و فقیه ارجمند چرا سرکار در انزمان یک کلمه در این رابطه حرفی نزدید؟؟. ایا میدانید این کار شما یک گناه کبیره میباشد. البته برای یاد اوری اضافه میکنم ایشان کسی هستند که گفتند در هنگام جنگ تعداد 12 نفر اسیر را گوش تا گوش سر بریدند. البته این را من نمیگویم .این را همین وسایل ارتباط جمعی شما میگوید اقای حاجی اقا ابرو ان نماینده مجلس را ریختن کار درستی بود؟؟ و شما هم ساکت مانده اید ایا مرتکب گناه نشده اید؟؟
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲
۷۰
جوابگو - مالمو، سوئد

مردم هرچی‌ پیش میرند بیشتر متوجه می‌شوند که آخوند چه جانوریست،تو روز روشن با اینهمه مدرک که دادگاه‌های داخلی‌ نامه نگاری کردن باز میگه شایعه است،برای اینکه اعتقاد مردم به آخوند جماعت بطور کل از بین رفته،مغزش پوک شده،مثل تفکر اسلامی حرف زده،با اینهمه مدرک،باز قبول نداره که توسی‌ لواط کرده.
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
۳۲
agha_ehsan - تهران، ایران

حاجی خودت هم پات گیره که دست پیش گرفتی که فردا بگی در مورد من هم شایعه ساختن آره ؟
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
۷۳
روبرتو - میدلرزبرو، انگلستان

آقا به پشم و پیلیتون قسم خودش در نوار اعتراف کرده. کسی که او را در زندان اوین شکنجه نکرده که اقرار ازش بگیره. خودش تا دیده هوا پسه، به چیز چیز افتاده و خواسته یک جورائی ماستمالی کنه که متأسفانه اونقدر این موضوع فاجعه است دیگه کاری از دست کسی ساخته نیست این مردک را نجات بده!
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱
۴۹
شاهنشاه روحت شاد - تهران، ایران

آخه این مکار شیرازى خودش معلم سعید طوسى بوده .همشون از یک قماشند.
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
۷۳
نازک بین - شفیلد، انگلستان

فتوای مرجع : اصلا" مگر میشود چنین عمل نامقدسی درنظام مقدس آن هم با قرائت بدون غلط اتفاق بیفتد.!!!!
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان

اقای مکارم معلومه که تو هم نفعی درین جریان داری و ان نان باد اورده ملت بخت برگشته است که دارد یواش یواش از شکم کارد خورده شماها بریده میشود .اما بدان تشت رسوایی شما دیر زمانیست که از بام فلک افتاده است و بزودی بساط شما برچیده خواهد شد اگر ملت ایران تکانی بخود بدهد .!!!!!!
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
۴۶
Negah* - فرانکفورت، آلمان

جناب مکارم شما وهمردیفان حاشا کنید دیوار حاشای رژیم بسیار بلند ودور از دسترسی است ، شما همه مربی قاری محبوبتان هستید باید هم حاشا کنید ،گر حکم شود که مست گیرند ،در شهر هر انچه هست گیرند ...همه الوده هستید وهمرنگ هیچ دادگاهی هم جوابگو نخواهد بود خیالت راحت تجاوز کنید به این ملت تا انجا که نفس میکشید که همان خدایی که بهش اعتقاد دارید از پس روی شما ها بر نخواهد امد .
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
۶۲
فرهاد امیرپور - خارکوف، اوکراین

روباه!!!ملا شده بود،بچهارو!درس میداد،روباه مکارعراقی نه شیرازی!
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
۵۴
محسن احمد علی - دبی، امارات متحده عربی

حاج آقا شما لازمه یه جلسه کلاس قرآن شرکت کنید و از موهبتهای آقای طوسی بهره مند شوید. . بعدش ما کلا در خدمت شماییم.
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان

گیریم اب بجوی رفته باز اید با ابروی رفته چه باید کرد . مکار ..!!!؟؟؟؟
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲
۶۴
عموعقلی - پاریس، فرانسه

فکر کنم خودی این هم قاری قرآن بوده یک زمانی
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
۴۵
Herzl - امستردام، هلند
این مکارم شیرازی یا خره یا مغز خر خورده پرونده بیش از ده شاکی داره و رئیس قوه قضائیه میگوید من دستور مختومه کردن پرونده ندادم اقا میگه شایعه سازی رسانهای خارجی توطئه دشمنان .اقا خبر نداره حقشه چون پنج شیشتا دختر 14و15 ساله از دهات اوردن براش مشغول عشق وحال به قیافش نگاه کنی بز هم زیادیشه.
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
۴۲
sama128 - شیراز، ایران

واقعا که با این اظهار نظرت مرجع تنقیه هم نیستی چه برسه مرجع تقلید
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
۴۴
Sarkar Ostovar - استکهلم، سوئد
تو هم چون تو حوزه درس خواندی از همان قماشی.باید از لواط کار دفاع بکنی !!!!!!!!
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶
۴۴
Sarkar Ostovar - استکهلم، سوئد
. الی ای خوک رویان،شرمتان باد. اَرازل های دینی،نامتان باد. لَوات،تفریحِ بعدِ هر عبادت. شعار و نامِ سالِ بعدتان باد. ____________. بیداد.............فسایی. حکم..............؟!...
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۱
۴۸
محسن ۵۵ - گنت، بلژیک

یکی از اون صد نفر همین آقاست،شک نکنید.
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳
۳۹
janahi - دبی، امارات متحده عربی

برو بابا این ننگ حالا حالا ها پاک نمیشه! . مرد باشین قصاصش کنین
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
۵۴
el_So - تهران، ایران

غلط نکنم شما یکی از اون ۱۰۰ نفری
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱
۴۶
Babak26 - تاینان، تایوان

یک کشور شاد نیمه روسی داریم. با کل جهان رویِ عبوسی داریم. یک عده مدیر دست بر سینه و خوب. استاد فنون چاپلوسی داریم. تقویم پر از عزا و تقسیم غذاست. ماتحت همین فضا عروسی داریم!. گفتند که اقتصادمان دولتی است. خیر سرمان بخش خصوصی داریم. رقاص برای پایکوبی و قمیش. مداح برای دست‌بوسی داریم. آری همه چیزمان به هم می‌آید. یک قاری خوب مثل طوسی داریم
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۵
۴۲
sama128 - شیراز، ایران
:o :o :o یه دوبار سعید جون بردت حموم عمومی یه دستی سر کچلت کشید بعد بهش گفتی بابا برام یه بستنی می خری اون موقع نظرت در مورد سعید عوض میشه تازه خر خر توی صدات هم خوب میشه با صوت قران میخونی رو دست عبدالباسط میزنی .
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۱
۵۵
رزمنده بی سلاح - تورونتو ، کانادا
ای روباه مکاره مادر . به خطا..........چرا درباره موسوی و کروبی که محاکمه نشدند اینقدر چرت و پرت میگید؟بدون محاکمه.. چون رهبر جونت. ریس دزدها اینجوری میخواد
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
مبارک این مردم باشه ، این همون حکومت عدل اسـ... بود که با سلطنت پلوی معاوضه کردید . این هم قوانین و دادگاهاش، با تمام این همه ادله و اثبات جرم و مدرک باز هم میخوان پرونده رو بپیچن و حق مظلوم رو زیر پا بزارن ، اونوقت مردم ما خیلی راحت نشستن و نظاره گر هستن به جای این که بلند بشن و اعتراض کنن
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::اصحاب کهف - بروکسل، بلژیک::]. [::صد سال تنهایی - تهران، ایران::] افرین به شماها، حرف دل من رو زدید ، اما باور عمیق کجاست؟؟؟.
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
۶۴
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی
[::janahi - دبی، امارات متحده عربی::]. یه مرد تو اینا پیدا میکنی؟
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
۶۹
بردیا ارانی - کلن، آلمان
[::Babak26 - تاینان، تایوان::]. 1000 لایک برای شعر بجا وزیبایت . افرین
‌پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
۳۹
janahi - دبی، امارات متحده عربی
سلطنت طلب - ابوظبی، امارات متحده عربی آره . اونهاییکه مرد بودند یا مرحوم شدند و یا از جامعه ترد شدند !!
جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.