کشورهای نفت خیز فرصت ساختن اقتصادی قوی را برباد دادند

نشریه گاردین روز جمعه در گزارشی درباره تصمیم اوپک برای حفظ سطح تولید کنونی نفت و جلوگیری از افزایش قیمت آن، می نویسد یک تحلیل گر معتبر هشدار داده است که بسیاری از کشورهای بزرگ تولید کننده نفت مانند عربستان سعودی، کویت و ونزوئلا فرصت ساختن اقتصادی قوی و پایدار را در دوران قیمت های بالای نفت برباد دادند.


فاضل غیث، کارشناس امورنفتی در موسسه اوپن هایمر و شرکا در نیویورک،  می گوید قیمت نفت بشکه ای ۹۰ دلار به این کشورها امکان داده بود که به طور موقت و بدون درنظر گرفتن ماهیت ادواری قیمت این کالا از رفاه برخوردار شوند.


به گفته او «اما بسیاری از این کشورها از ساختن اقتصادی متنوع و چند بعدی غافل شدند. این کشورها دولت هایی رفاهی اند که بدون هیچ گونه کارخانه و صنعت واقعی یا حتی توریسم، تنها به قیمت بالای نفت وابسته بودند و اکنون حباب نفت ترکیده است.

غیث که از مدیران پیشین شرکت موبیل اویل بوده است، می گوید کشورهای تولیدکننده نفت باید از نمونه کشورهایی چون ژاپن وکره جنوبی درس بگیرند که بدون هیچ گونه منبع درآمد طبیعی، اقتصادی نیرومند و چالاک بناکردند.

چشم  برخی از بزرگ ترین تولیدکنندگان انرژی زمانی باز شد که افت قیمت برنت خام، که شاخصی مهم است، ادامه یافت، که  به نظر این تحلیل گر اوپن هایمر، این قیمت از بشکه ای ۷۰ دلار هم پایین تر خواهد رفت.

عواقب سیاسی سقوط مداوم قیمت نفت، در کشورهای تولیدکننده و به ویژه در ایران، الجزایر، و ونزوئلا که هزینه تولید بالا و مصرف داخلی سنگین دارند، نگرانی فزاینده ای ایجاد کرده است.

روسیه که نیمی از درآمد بودجه خود را از راه فروش نفت و گاز به دست می آورد، مدتهاست با سقوط ارزش روبل و با اقتصادی که به سرعت در سراشیب رکود اقتصادی پیش می رود، دست و پنجه نرم می کند.

کرملین که در عین حال با عواقب ناشی از تحریم های غرب بر سر اوکراین درگیر است، بنا بر برخی تخمین ها برای تراز کردن بودجه خود به حداقل قیمت ۱۰۵ دلار برای هر بشکه نفت نیاز دارد.

ایران نیز که مدت هاست به دلیل برنامه هسته ای خود مورد تحریم قرار دارد، وابستگی شدیدی به صدور نفت خود دارد و برای متعادل کردن بودجه خود به بشکه ای ۱۴۰ دلار نیاز دارد. در این میان ۹۵ درصد از صادرات ونزوئلا را نفت تشکیل می دهد. اقتصاددانان هاروارد می گویند سرانه تولید ناخالص داخلی این کشور اکنون۲ درصد کمتر از سال ۱۹۷۰ است؛ حال آن که قیمت نفت درآن زمان ۱۰ برابر کمتر از اکنون بود.

به گفته غیث، تولیدکنندگان نفت همچنین چشم خود را بر تلاش کشورهای مصرف کننده در کاستن از وابستگی خود به انرژی نفت بسته بودند و عواقب این بی توجهی، حتی درمورد آمریکا که با سنگ نفت خود نقشه تولید نفت را معکوس کرده است، خطیرتر و شدیدتر بوده است.

او می گوید: «ازاین واقعیت غافل شده اند که تزریق مایع به بسترهای سنگی برای بیرون کشیدن گاز و نفت، مثل ویروس است که تکثیر می شود و سرانجام تاثیرش حتی تا روسیه و عربستان هم گسترش می یابد.»

رأی دهید
greentree - تهران - ایران
اسم ایران را بگذارید در مقام اول این کشور‌ها از لحاظ غارت ثروت نفت و پوچ شدن ۸۰۰ میلیارد دلار ،،،خیانت باند مصباح و احمدی‌ نژاد در تاریخ ایران بی‌ نظیر هست
یکشنبه 9 آذر 1393 - 16:17
smart292 - ونکوور - کانادا
این کشور‌های نفت خیز فرصت‌ها را از دست دادند و خواهند داد ، برای اینکه همه در آمد خودشان را صرف سیاست های، خارجی‌ و مذهب میکنند، و این از این بدتر هم خواهد شد ،برای اینکه هنوز که هنوز هست نفهمیدند که با نفتشان نمیتوانند به جنگ با آمریکا بروند .بس قیمت نفت از قیمت ۶۵ دلار کنونی پائین تر خواهد رفت ،تا به سطح ۲۰ دلار برسد ، و در آن موقع این کشور‌ها سیاست‌های خارجی و بخصوص مذهب را فراموش خواهند کرد و به فکر جذب سرمایه‌های خارجی، و تعدیل در قوانین داخلی‌‌شان خواهند کرد ، که البته خیلی‌ دیر خواهد بود، پس میتوان گفت که ما هر چه بدبختی میکشیم از اسلام و آخوند دزد میباشد ، و بارسیدن نفت به ۲۰ دلار،، قیمت دلار هم در ایران به ۷ هزار تومان خواهد رسید ، و وضع اقتصادی هم از این صد برابر بدتر خواهد شد .
یکشنبه 9 آذر 1393 - 15:49
mammal - لندن - انگلیس
تو ایران که خوب نشان داده‌اند که چه دزد‌هایی‌ هستند، ۳۷ سال از فتنه ۵۷ گذشته ولی‌ هیچ کاری برای کشور نکردند جز خرابی‌، دزدی، تروریسم و کشتار مردم.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 16:30
majiddk - کپنهاک - دانمارک
باش تا صبح دولتت بدمد. کاین هنوز از نتایج سحرست.حالا مانده تا بفهمند چه ضربه ای از این جریان خورده اند.
یکشنبه 9 آذر 1393 - 17:33
paksan - آمریکا - آمریکا
برعکس همه دوستان که به نفع گاردین نظر دادند باید گفت که بیشتر از آنچه فکر کنید غرب از این تصمیم ضربه خواهد خورد. نفت در کانادا و آمریکا و حتی انگلستان در دریای شمال ، نروژ و حتی روسیه چون هزینه تولید بالایی دارند به زودی توان رقابت رو از دست می دهند و متوقف میشوندو وقتی این کاهش تولید اتفاق بیافته دوباره قیمتها متعادل میشه و خسارت سنگین این ماجرا امکان باسازی و دوباره برگشتن نفت های گران قیمت را نخواهد داد . اون موقع است که باید به عربستان و ذکاوتش تبریک گفت البته غربی ها هم بی کار نخواهند نشست ولی به نظرم تنها موقعیتی که باید ایران در کنارعربستان قرار میگرفت و موضع مشترک میگرفت و به فکر منافع کوتاه مدت نمی بود همین الان بود. احمدی نژاد و سیاستهای غلطش در تهدید بستن تنگه مهترین چیزی بود که به غرب کمک کرد که قیمت نفت رو بالا ببره و تولید نفت رو گشترس بده و این روند اگر ادامه پیداکنه میشه گفت نفت کشورهای اپک به زودی بدون مشتری خواهند ماند و اون موقع اس که غرب و روسیه قیمت نفت رو تعیین کنند
یکشنبه 9 آذر 1393 - 19:37
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.