تصویب ماده نهم طرح «حمایت از آمران به معروف» در مجلس

با این‌که به گفته معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، تصویب ماده نهم طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر «باعث هرج و مرج و دعوا در ادارات می‌شود»، روز یکشنبه ۴ آبان نمایندگان مجلس ماده نهم این طرح را تصویب کردند.


به گزارش خبرگزاری ایسنا، طبق ماده مصوبه «حذف بیت‌المال و اموال عمومی»، «انضباط اداری و مالی»، «تکریم ارباب رجوع»، «فساد اداری، مالی و یا اقتصادی» و «تجمل گرایی و اشرافی‌گری» از جمله مصادیق امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.


نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز، با ۱۴۸ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع، این ماده را به تصویب رساندند.

ایسنا می‌نویسد که با این مصوبه مجلس، «مردم از حق دعوت به خیر، نصیحت، نقد علنی و غیرعلنی در مورد عملکرد دولت برخوردار خواهند بود.»

طبق این ماده، مردم می‌توانند نسبت به عملکرد مسئولان، کارکنان تمامی اجزای حاکمیت سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

مجید انصاری: این طرح باعث هرج و مرج و دعوا در ادارات می‌شود

اما مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، روز یک‌شنبه در صحن علنی مجلس، با بیان این‌که دولت با برخی کلیات طرح «آمران به معروف و ناهیان از منکر» مخالف است، اعلام کرد که «نمی‌خواهیم با این نواقص، این طرح به ضد خودش تبدیل شود.»

به گزارش ایسنا، انصاری با انتقاد از تعریف نشدن مصادیق این طرح مانند «دعوت به خیر»، «نصیحت»، «تکریم ارباب رجوع» و «انضباظ و فساد اداری»، گفت: «عباراتی که در ماده ۹ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر آمده، در هیچ‌یک از قوانین کشور تعریف نشده‌است.»

معاون پارلمانی حسن روحانی، در ادامه با ذکر چند مثال درباره این طرح اعلام کرد: «اگر یک کارمند عادی، ساختمان، تابلو یا گلدانی را دید و تشخیص داد که این اقلام، مصداق بارز تجمل‌گرایی است و شروع کرد به برخورد کردن با مظاهر تجمل‌گرایی، و یا اگر ارباب رجوعی خارج از ساعت اداری مثلا به مجلس مراجعه و درخواست ملاقات با رئیس مجلس را کرد، آیا قابل قبول است؟»

مجید انصاری در ادامه صحبت‌هایش، این پرسش را مطرح کرده که «اساسا معیار تشخیص تجمل‌گرایی یا تکریم ارباب رجوع، یا انضباط مالی و فساد اداری چیست و در این قانون، تعریفی از این عبارات مهم ارائه نشده‌است.»

به گفته معاون پارلمانی دولت، به تعداد مردم در این زمینه اختلاف سلیقه وجود دارد و تصویب مواد ۹ و ۱۰ طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، باعث ایجاد هرج و مرج و دعوا در ادارات خواهد شد.

صادق لاریجانی: امر به معروف و اسیدپاشی را «به هم وصل نکنید»

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز یک‌شنبه با اشاره به اسیدپاشی گفت: «این کار جنایت بزرگی است اما نسبت دادن آن به امر به معروف و اسلام جفا و ظلم عجیبی است که نه تنها در مغرب‌زمین بلکه برخی رسانه‌های داخلی نیز به آن دامن می‌زنند.»

پیش از این مسئله ارتباط احتمالی اسیدپاشی‌های اخیر به صورت زنان در اصفهان با مسئله بدحجابی و امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، صادق لاریجانی اما با رد این ارتباط گفت که «متأسفم که برخی رسانه‌های کشور این مطالب را به هم وصل می‌کنند و ظلم فاحشی بر نظام، دستگاه و متفکرین جامعه مرتکب می‌شوند.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز ۲۸ مهر گفت که ارتباط اسیدپاشی در اصفهان با بدحجابی تأیید نشده‌است، اما در مورد منتفی بودن این ارتباط سخنی نگفت.

رأی دهید
agha_ehsan - تهران - ایران
نماینده های مجلس ایران همون چهل دزد بی مخ بغدادند که الان تعدادشون زیاد شده . خدا رو شکر کشور توسط بیت رهبری اداره میشه وگرنه این بزمچه ها تا الان هرج و مرج که سهله ، کل کشور رو به فنا داده بودن
یکشنبه 4 آبان 1393 - 13:06
azadi-iran - وین - اطریش
حق مردم ایران بیش از این است چون همیشه مشغول تماشای سنگسار و اعدام و تجاوز و اسید پاشیدن به دختران شان می باشند و وقت ندارد که ببینند که چه بر سرشان می آید. روشنفکران داخلی خارجی هم در حال چاپلوس در صدا ی آمریکا و یا بی بی سی می باشند ، . این داستان 35 سال است که ادامه دارد ، همینطور هم خواهد داشت.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 13:28
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
این طرح حمایت از آمران به معروفه، یعنی میشه زد نیاکان ناهیان از منکر رو با هم وصلت داد؟!
یکشنبه 4 آبان 1393 - 16:31
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
یه جامعه معتدل و سالم یک قانون داره، همه از اون یک قانون پیروی میکنن و در برابر اون یک قانون هم همه مساوی. این داستان امر به معروف و نهی از منکر یعنی به تعداد جمعیت و سلیقه ها حالا ما قانون داریم! جنگل هم به عمامه آغا قسم فقط یک قانون جنگل داره!
یکشنبه 4 آبان 1393 - 16:37
dara20 - تهران - ايران
این مجلس بی‌ هیچ تردیدی طویله یی است که حیوانات وحشی و انگل صفتی را در آن‌ بسته اند که مدام جهت خوش خدمتی به ارباب خود لایحه ضدّ مردمی تصویب میکنند. رژیم شاه در مقایسه با این حکومت فاسد بسیار پاک بود پس از فروپاشی سردمدارانش آنگونه حساب پس دادند، روزی که رژیم منفور اسلامی شما توسط ما مردم ایران که دشمنان سوگند خورده رژیم کثیف شما هستیم ساقط شود چه بلایی بر سر شماها خواهیم آورد
یکشنبه 4 آبان 1393 - 21:51
amir-amir - تورنتو - كانادا
در یک جامعه با دیدگاه ههاى مختلف بسیار سخت است که موضوعى به طور یکسان دیده و تعبیر شود در همین مٽال در مقاله بالا یک تابلو از دید یک نفر بسیار جالب و طبیعى است و از دید نفر دیگر ممکن است مبتذل تعریف شود. این مسئله نیز در مورد بى حجابى وارد است یک آدم متعصب بى سواد کوته فکر مٽل احمد خاتمى براى چند تار مو که نمایان است زمین و زمان را بهم مى ریزد. بنابراین تصویت این گونه لوایح فقط اتلاف وقت و بر هم زدن اجتماع و تحریک کردن افرادى است که اندازه سطح فکرشان در یک دایره ٢ مترى محدود است.
یکشنبه 4 آبان 1393 - 22:07
shahab46 - هانوفر - المان
مشتی انگل
دوشنبه 5 آبان 1393 - 10:16
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.