مشاور خامنه‌ای: رفسنجانی در صدد قبضه قدرت پس از خمینی بود

سرلشکر یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی و دستیار نظامی رهبر ایران، با اشاره به نقش اکبر هاشمی رفسنجانی در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل، وی را متهم کرد که می‌خواسته بعد از آیت الله خمینی قدرت را در دست داشته باشد و کشور را داره کند.


این فرمانده پیشین سپاه پاسداران در گفت‌وگو با نشریه «رمز عبور» که سایت‌های نزدیک به اصولگرایان تندرو آن را بازنشر کرده‌اند، گفته است: «آقای هاشمی به فکر قدرت بعد از امام بود و می‌خواست بعد از امام کشور را اداره کند. لذا می‌خواست قدرت را در دست داشته باشد و شاید پیش خود فکر می‌کرد در این جنگ نباید همه چیز از بین برود».


وی با اشاره به نقش اکبر هاشمی رفسنجانی در پایان دادن به جنگ ایران و عراق افزود: «برای حفظ قدرت خود و ادامه حکومت خودش بود که نمی‌خواست همه منابع کشور از بین برود».

آقای صفوی همچنین تایید کرد بین اکبر هاشمی رفسنجانی که از سوی آیت‌الله خمینی به عنوان فرمانده جنگ منصوب شده بوده و فرماندهان نظامی در رابطه با تداوم جنگ اختلاف نظر وجود داشته است.

برخی دیگر از فرماندهان سپاه در سال‌های گذشته بار‌ها از نقش هاشمی رفسنجانی در پایان دادن به جنگ ایران و عراق انتقاد کرده بودند.

در هفتم مهر سال ۱۳۸۵ و در پی سخنان محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران جنگ، آقای رفسنجانی متن کامل نامه آیت‌الله خمینی درباره پایان جنگ را منتشر کرد.

بر اساس نامه رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران، محسن رضایی در نامه‌ای که به وی نوشته بود، پیروزی در جنگ به مدت پنج سال را غیرممکن دانسته بود. وی همچنین خواستار دسترسی به سلاح‌های پیشرفته از جمله تسلیحات اتمی برای مقابله با عراق شده بود.

آقای رحیم صفوی با بیان اینکه مخالف نوشتن این نامه بوده است اظهار داشت: «آقای رضایی و شمخانی در بیمارستان امام حسین در کرمانشاه، نامه‌ای را به اسم آقای هاشمی رفسنجانی تنظیم کردند که این نامه را ایشــان به امام بدهند. در این نامه، نیازمندی‌های عملیاتی را ذکر کرده‌اند».

وی با اشاره به یکی از اظهارات هاشمی رفسنجانی در سال‌های ۱۳۶۲ گفت: «ایشان می‌گفت، شما این عملیات را با موفقیت انجام دهید و دیگر به خانه‌هایتان بروید؛ ما جنگ را به روش سیاسی تمام می‌کنیم».

این فرمانده پیشین سپاه با بیان اینکه ارتش هیچ عملیات بزرگی در جنگ ایران و عراق را نتوانست به پیروزی برساند، فرماندهان نظامی ارتش را متهم کرد که هیچ استراتژی و دیدگاهی نداشتند.

یحیی رحیم صفوی گفت که در سال ۱۳۶۵ کل درآمد ارزی ایران هفت میلیارد دلار بود و در آن سال، ایران نمی‌توانسته که روزانه بیشتر از یک میلیون بشکه نفت صادر کند.

وی اضافه کرد: «از سال ۱۳۶۵ به بعد، فشار اقتصادی روی ایران شروع شد. در آن سال عراقی‌ها کشتی‌های ما را در خارک هدف قرار می‌دادند. یکی از مسئولان می‌گفت که مردم دیگر استقبالی از شرکت در جنگ نمی‌کنند و اعزام نیرو به جبهه‌های جنگ کم شده بود».

وی ضمن انتقاد از «ضعف دیپلماسی ایران در دوران جنگ» افزود: «بر عکس عراقی‌ها که خیلی در دیپلماسی‌شان فعال بودند، ما تجربه سیاسی نداشتیم».

به نظر می‌رسد که حمله وی به علی اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل آیت‌الله علی خامنه‌ای، باشد که در بخش عمده‌ای از دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بود.

این فرمانده سابق سپاه همچنین از تغییر استراتژی جنگی ایران در سال‌های پایانی جنگ و جایگزین کردن عملیات‌های نظامی در غرب کشور به جای جنوب انتقاد کرد.

وی گفت: «حتی به سلیمانیه هم نرسیدیم. هر چند که اگر به سلیمانیه هم می‌رسیدیم، ارزش نداشت. یعنی اگر ما یک کیلومتر در شلمچه پیشروی می‌کردیم، ارزش آن برابر بود با پیشروی۱۰ یا ۲۰ کیلومتری در شمال عراق».

پیش از این نیز برخی از فرماندهان سپاه در مصاحبه‌های خود اعلام کرده بودند که پس از به نتیجه نرسیدن عملیات‌ها در جنوب، ایران جنگ را در شمال‌غرب دنبال کرد.

این بخش از سخنان آقای رحیم صفوی می‌تواند انتقادی از عملکرد و سیاست‌های جنگی محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه، باشد. آقای رضایی در حال حاضر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

رأی دهید
paksan - آمریکا - آمریکا
یعنی دیگه منابعی مونده بود که رفسنجانی بخواد نگه داره برای حکومت خودش؟آدم بیسواد به این میگن؟! نه سلاح دارن نه آدمی که جنگ رو بشناسه و برنامه ریزی کنه یک عده بی سواد مثل همین بربرصفوی که از خودشون هم مایه نمی گذاشتند از بچه ها و جوانهای بدبخت مردم که فک میکردن شهید دارن میشن مایه می گذاشتند وبرخلاف برنامه جنگ آنها رو می فرستادن گله ای روی میادین مین و آبهایی که برق انداخته بودن.شما برای مقدمات یک حمله چکار میکردید؟ سپاه هیچ مقدماتی برای حملاتش نداشت و هیچ کاری برای از کارانداختن یا منهدم کردن استحکامات صدام انجام نمی دادند فقط خیل بچه های بدبخت بسیجی بود که می فرستادن جلو؟! بله ارتش هیچ موقع بدون برنامه و بررسی و کار اطلاعاتی عملیات نمیکنه اولین هدف یک فرمانده ارتش حفظ نیروهاش و جان نیروهاش باید باشه و باید برای یک حمله حداقل خسارت رو برای نیروی خودی متصور شد و حداکثر خسارت به دشمن ولی سپاه دقیقاً برعکس عمل میکرد و یک میلیون کشته نتیجه کار سپاه و همین بربر صفوی است که با اینکه می دونستند کشته زیادخواهیم دادولی برخلاف دستورات عمل میکردن
‌سه شنبه 7 مرداد 1393 - 21:27
azadeh11 - آمستردام - هلند
مملکت را به خراب کردید هنوز دست بر دار نیستید. خیانت کار به مملکت...
‌سه شنبه 7 مرداد 1393 - 21:59
دریای پارس - ایران - ایران
آخه پاسدار بوزینه متعفن عملیات اعجاب آور اچ 3 که تو دنیا تکه.را ارتش ونیروی هوایی سازماندهی کرد.از طرفی از حرفای پر از حسادتت خیلی خوشحال شدم چون معلومه بدجوری درونتون اختلاف و دعوا افتاده که اینجوری به ولایتی و رضایی هاشمی وفرماندهان ارتش لیچار میگی.به امید یزدان پاک صدای کلنگ گور تو و سیدعلی چلاق بگوش میرسه
‌سه شنبه 7 مرداد 1393 - 21:36
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
واقعا ادم خنده اش میگیره از این همه دروغ و شایعات !!!رفسنجانى هم تخم و ترکه همین نظامه و ما هر چى مى کشیم از همین ادمه که در رهبر شدن خامنه ایى عامل أساسى بود/ اینو همه میدونن حالا این پدر امرزیده داره الکى بهتون میزنه !! اگر با انگ زدن قصد نابودیش رو دارید یه حرف بزنید که بشه باور کرد !! خدا نسل همه شما رو ساقط کنه که فقط بلدید از صبح تا شب دروغ ببندید به ناف مردم
‌سه شنبه 7 مرداد 1393 - 23:12
malek khorshid - روتردام - هلند
مرتیکه مفنگی آخه یه چیز بگو به عقل بگنجه. ارتش شاهنشاهی رو بدون جنگ از بین بردین، خلبان‌های ماهر و شجاع مان را اعدام کردین، ژنرال‌های دوره دیدمون رو یا اعدام کردین یا فراریشون دادین، کشور رو به نابودی کشوندین، حالا امدی داری لیچار هم میگی‌. از ارتش نابود شده داری ایراد هم میگیری. واقعا که خیلی‌ رو داری. امیدوارم به همین زودی‌ها تمامی‌ شما جانیان و خائنین به کشور رو محاکمه‌ کرده و به زبالهٔ تاریخ بریزیم. نابود باد جمهوری گندِ اسلامی.
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 01:01
amir-amir - تورنتو - كانادا
اگر رفسنجانى جاى خامنه اى مى بود باز همین حرف ها زده مى شد چه خواجه على چه على خواجه چه فرقى به حال مملکت داشت؟ یک مشت آدم بى سواد که فقط حراف هستند و بس هنر دیگرى ندارند. وقتش برسد که مٽل گرگ و کفتار بزنند همدیگر را لت و پار کنند و مردم ایران از شر همه شان آسوده شوند. به امید حکومت ملى ایران
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 01:29
oghab - هلسینکی - فنلاند
اﻳﻦ ﺑﻲ ﭘﺪﺭ ﻣﺎﺩﺭ ﻫﺎ. ﺣﺎﻻ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﺁﺧﺮ ﺧﻄ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اﻭﻥ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﻲ ﺩﺯﺩ ﻗﻬﺮﻣﺎﻥ ﺑﺸﻜﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﺩ ﺑﮕﻪ ﻛﻪ اﺯ ﻧﻆﺎﻡ اﺳﻬﺎﻟﻲ ﺟﺪا ﺑﻮﺩﻩ و ﻃﻴﻒ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩاﺷﺘﻪ و ﻟﻴﺒﺮاﻝ. ﻫﺴﺖ. ﺗﻒ ﺗﻮ ﮔﻮﺭ ﭘﺪﺭﺕ ﻫﺎﺷﻤﻲ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﻲ ﺧﻮﺩﺕ و اﻟﻠﻪ ﺳﮓ ﻫﺎﺕ ﺑﺎﻳﺪ ﺩاﺩﮔﺎﻫﻲ ﺑﺸﻴﺪ و اﻣﻮاﻝ ﺩﺯﺩﻱ ﺭا ﭘﺲ ﺑﺪﻳﺪ و ج اﺏ ﺧﻮﻧﻬﺎﻱ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ.
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 09:25
جاویدان فره ایزدی - تهران - ایران
حتی مرغ پخته شده هم خنده ش میگیره، همی اطلاع دارن که ارتش با حساب و کتاب می جنگید و سپاه و بسیج هیچ دانشی از رزم نداشتن، موضوعی که گاهی آرایش نظامی ارتش رو دچار اختلال می کرد...
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 12:55
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
آقای ته خشتک یا سر لشکر یا هر چی‌، به قولِ دوستت شما ابو همون‌جا بریز که میسوزه! رفسنجانی‌ با پایان دادن به جنگ دستِ شما مفت خور‌ها رو که کاسبِ جنگ بودید از دزدی کوتاه کرد!
‌چهارشنبه 8 مرداد 1393 - 22:47
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.
  • +1063پیام نتانیاهو به مردم ایران: ایران زودتر از آنچه فکر می‌کنید آزاد می‌شود
  • +437واکنش ایرانیان به پیام نتانیاهو: نظم نوین با توسعه پیمان کوروش و ابراهیم
  • +403ویدیوی سکس چت حجت الاسلام غروی، مشاور مجتبی خامنه ای با یک مامور موساد
  • +379شاهزاده رضا پهلوی: به عنوان ایرانی میهن پرست و ملی گرا با اقدام نظامی علیه کشورم مخالفم!
  • +287عکس روز: پست جدید علی کریمی با عنوان «از موشکهاى جدید رونمایى شد»
  • +253رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل: ما توانایی رسیدن و حمله به هر نقطه از خاورمیانه را داریم
  • +216سعید عطاالله، از فرماندهان نظامی حماس، به همراه سه عضو خانواده‌اش کشته شد
  • +208‌تلویزیون اسرائیل: هاشم صفی‌الدین «جانشین احتمالی» نصرالله در بیروت کشته شد
  • +183کانال ۱۲ اسرائیل: قاآنی، فرمانده نیروی قدس، «احتمالا» در حمله اسرائیل به بیروت «زخمی» شده
  • +176مهمان شبکه الجزیره: حماسی‌ها میخواهند شهید شوند، اسرائیل هم آنها را به آرزویشان میرساند چرا نارحتید؟