توافق با ۱+۵ 'مانع کاهش دوباره فروش نفت ایران' شد

محسن قمصری: بعید است در مهلت چهار ماه آینده اتفاق خاصی بیفتد

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته است که توافق اخیر ایران و ۱+۵ برای تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای مانع "کاهش دوباره" فروش نفت خام ایران شده است، ولی محدودیت‌های بین‌المللی از جمله مشکل بیمه نفتکش‌های ایران همچنان به قوت خود باقیست.


محسن قمصری به شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) گفت: "تنها نکته مثبت مذاکرات اخیر این بود که جلوی کاهش ۲۰ درصدی فروش نفت ایران گرفته شد."



ایران و ۱+۵ در روزهای پایانی تیرماه در وین بر سر متن توافقنامه جامع هسته‌ای مذاکره کردند و در نهایت، توافق کردند که این گفت‌وگوها را برای چهار ماه دیگر ادامه دهند.

این مذاکرات در پی توافق دو طرف در آذر سال گذشته که به توافقنامه ژنو معروف است، انجام شد. در چارچوب توافقنامه ژنو بخشی از محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران تعدیل شدند.

با این حال، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفته است که این توافق‌های کوتاه‌مدت "حالت نه جنگ و نه صلح" را دارد. او اضافه کرد که چنین توافق‌هایی "شرایط را برای فروش نفت ایران نامشخص می‌کند."

او گفت: "مسائلی مانند حمل‌ونقل و مسائل بانکی و بیمه طولانی‌مدت است و به طور معمول، شرکت‌های حاضر در این بخش‌ها رغبتی برای تغییر دایره فعالیت‌هایشان در کوتاه‌مدت ندارند."

به گفته مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در شش ماه گذشته هیچ شرکت بیمه‌ای حاضر نشده است نفتکش‌های ایرانی را بیمه کند.

آقای قمصری گفت: "بعید به نظر می‌رسد در این چهار ماهه توافق جدید هم اتفاق خاصی بیفتد."

محدودیت‌های بین‌المللی صنعت نفت ایران از تیر سال ۱۳۹۱ و با اجرایی شدن کلیک دور تازه‌ای از تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا شدت یافت. این تحریم‌ها خرید و فروش، و حمل‌ونقل نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تجارت فلزات و سنگ‌های قیمتی، مبادلات ارزی و فعالیت‌های ایران در شبکه بانکی جهانی را هدف گرفته بود.

از زمان اجرایی شدن این تحریم‌ها در فاصله زمانی دو ساله، میزان تولید روزانه نفت خام ایران از نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز به حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه و صادرات نفت به مرز یک میلیون بشکه رسید.

رأی دهید
samavat - شیراز - ایران
اگر مذاکرات به شکست کشیده بشه و جلوی فروش نفت گرفته بشه احتمالا ایران تنگه هرمز رو میبنده یه جنگ راه میفته.خدا نکنه اینجوری بشه
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 00:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.