شکنجه و کشتن یک پلنگ دیگر در ایران

لحظات شکنجه و قتل این پلنگ در ویدیویی ثبت شده است

یک فعال حقوق حیوانات در ایران از شکنجه و کشتن یک پلنگ دیگر در غرب کشور خبر داد، رخدادی که تمام لحظات آن در ویدیویی ثبت شده است.


خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، اول مرداد، به نقل از شهرام امیری شریفی، مدیر وبسایت دیدبان حقوق حیوانات، نوشت که این پلنگ احتمالا در روستای «گله‌دار» منطقه «کبیر کوه» از استان ایلام کشته شده و عامل قتل او نیز یکی از شکارچیان اهل همان مناطق است.


این گزارش با عکس‌هایی از ویدیوی یادشده همراه است که نشان می‌دهد پلنگ مجروح شده و در گوشه‌ای به دام افتاده است، اما اصل ویدیو منتشر نشده و خبرگزاری مهر در این باره تنها نوشته است که «فیلم آزار و اذیت این پلنگ و آخرین لحظات زندگی آن» در دفتر این خبرگزاری موجود است.

با این حال شهرام امیری شریفی تلاش می‌کند رویدادهای ثبت شده در ویدیو را توضیح دهد. وی می‌گوید: «در فیلمی که از آخرین لحظات زندگی این حیوان مصدوم گرفته شده، صحنه‌های ناجوانمردانه‌ای از آزار پلنگ مصدوم ثبت شده است که نشان می‌دهد کسانی با سنگ به صورت حیوان بی‌نوا می‌کوبند.»

امیری شریفی به خبرگزاری مهر می گوید «در این فیلم فیلمبردار از همراهانش می‌خواهد سکوت کنند تا از روی صدا قابل شناسایی نباشند و تحت پیگرد قضایی قرار نگیرند».

وی می‌افزاید: «یک بار در دقیقه ۷:۴۸ و یک بار هم در لحظه‌های پایانی فیلم، برای بهتر شدن صحنه‌های ناجوانمردانه‌ای که دوربین ضبط می‌کند، سنگی به صورت پلنگ کوبیده می‌شود که با عکس‌العمل دردناک حیوان بی‌نوا و بی‌رمق همراه می‌شود که البته این رفتار خوشحالی فیلمبردار و فرد پشت دوربین را به دنبالدارد.»

پلنگ ایرانی با تعداد کمتر از ۵۰۰ قلاده از گونه‌های جانوری است که اتحادیه جهانی محافظت از طبیعت آن را در رده حیوانات «در معرض خطر» قرار داده است، اما باز هم این مسئله مانع کشتار آنها در ایران نمی‌شود.

تنها در سال ۱۳۹۲ گزارش‌‌هایی از قتل ۱۴ پلنگ ایرانی در کشور منتشر شد که معروف‌ترین آنها پلنگی به نام «البرز» بود که مجروح و در حال مرگ در تنکابن پیدا شد.

این پلنگ ده‌ها گلوله بر بدن داشت. ضمن آن که قطع نخاع هم شده بود که این مسئله دامپزشکان را بر آن داشت تا در نهایت با تزریق دارو به حیات و دردهای او خاتمه دهند.

حال به نظر می‌رسد همتای دیگری برای «البرز» پیدا شده که او هم مورد شکنجه قرار گرفته و به همین خاطر جان داده است.

آقای امیری شریفی در ادامه سخنان خود افزود: «آن طور که از تصویر پیداست ران چپ پلنگ خون‌آلود است اما با توجه به حالت چشم‌ها، ضربه مغزی و مسمومیت این پلنگ نیز دور از ذهن نیست.»

وی در نهایت با انتقاد از رفتارهای خشونت‌آمیز با پلنگ‌های ایرانی و کشتار آنها گفت: «هر بار پس از کشته شدن این گونه ارشمند تنها این سئوال مطرح می‌شود که چه زمانی ایران برای پلنگ‌ها امن خواهد شد و بدون پاسخ درخور، ماجرا فراموش می‌شود.»

پیش از این گروهی از هواداران حیات وحش ایران در نامه‌ای با صدها امضا به حسن روحانی از او خواسته‌ بودند تا دولت او برای نجات گونه‌های در معرض خطر جانوارن گوشت‌خوار دست به اقداماتی پیشگیرانه بزند.

رأی دهید
92ارشام - سیرجان - ایران
اینها نمونه های کوچکی از ترویج خشونت است،انان که جنگ طلبی و خشونت را افتخار میدانند لاجرم از این صحنه ها خشنودند،در درگیریهای خیابانی و تصادفات اتومبیل نیز همین رگه های خشونت دیده میشود.
جمعه 3 مرداد 1393 - 14:10
اسداله میرزا - کلن - آلمان
زنده یاد صادق هدایت در کتاب سگ ولگرد به این فاجعه فرهنگی‌ ما ایرانیان نسبت به حیوانات چقدر دردناک اشاره کرده است.
جمعه 3 مرداد 1393 - 14:57
ariobarzan 22 - ﺗﻬﺮاﻥ - اﻳﺮاﻥ
فکر نمیکنم اون عوضیهایی که این بلاها رو ناجوانمردانه سر اینگونه های ارزشمند میارن بویی از انسانیت برده باشن. خیلی با داعشیها فرق ندارن اونا آدم قصابی میکنن اینا حیوون زبون بسته را اونا از رذالتشون فیلم میگیرن اینا هم همینطور. فکر میکنم خیلی راحت میتونن جای همدیگر رو بگیرن. به هیچکدوم هم نمیشه گفت انسان.
جمعه 3 مرداد 1393 - 15:10
zavareh - رودسر - ایران
ای بی‌شرف‌ها، حالم از شما خلایق بیرحم و سنگدل بهم می‌خورد.
جمعه 3 مرداد 1393 - 15:55
اسداله میرزا - کلن - آلمان
آزار و اذیت و شکنجه حیوانات در ایران از دیر باز مرسوم بوده و هرگز دولت مردان ایران ، چه قبل و چه بعد از انقلاب مسموم ۵۷ در پی‌ نفی این معضل بر نیامده اند . دین اسلام هم که خدا حفظش کند ، دشمن اصلی‌ حیوانات در کشور‌های اسلامی است که به این مخلوقات خدا ، مارک نجاست و مکروه میزند. گًل سر سبد باغ وحش‌های در آلمان پلنگ ایران است و بی‌چاره پلنگ‌های ایران که در ایران زندگی‌ میکنند!!!
جمعه 3 مرداد 1393 - 14:53
paksan - آمریکا - آمریکا
حیوانات بدبخت نمی تونند از این سرزمین مهاجرت کنند یعنی اینا نمونه ای از وحشی های تربیت شده جمهوری اسلامی هستند.
جمعه 3 مرداد 1393 - 18:46
matin 1357 - روتردام - هلند
وقتی رژیم فاشیست جمهوری اسلامی با گذاشتن عکس و فیلم کشتن حیوانات بیچاره در خارج از تهران در گودال های آماده شده از قبل این فرهنگ کثیف رو تبلیغ و افتخار می کنه..یک مشت حیوان انسان نما هم باید این موجود بینوا و کمیاب رو آزار واذیت کنند...لعنت بر شما که همه چیز رو از ایران گرفتید...روزی هم روزمرگ شما فرا می رسد آخوند های کثافت ....
جمعه 3 مرداد 1393 - 16:52
فراوانی - قطر - قطر
اگر آدمها میدانستند که ما با جانوران روی کره زمین همه با هم خیشاوند هستیم هیچگاه این جفا را به جانوران روا نمیکردند
جمعه 3 مرداد 1393 - 20:25
مترلینگ - منچستر - انگلستان
فرقی نداره چه پلنگ چه گربه چه سگ همه حیوانات توی ایران وضعیت اسفناکی درند همین چند وقت پیش سگها رو تو یکی از شهر های ایران همراه توله هاشون با میله وچوب کشتن ونیمه جون و زنده همه رو تو گودالی دفن کردن
جمعه 3 مرداد 1393 - 21:05
goosfand - نیویورک - آمریکا
خطاب به روشنفکران: چه فرقی بین انسان و حیوان هست؟! امیدوارم روشنکفرانی که ادعای استقلال فکری دارند، مثل اسلام استدلال نکنند که انسان اشرف مخلوقاته، و دنیا برای انسان خلق شده! هیچ فرقی بین یک انسان و یک حیوان از نظر حق زندگی نیست، و کسی که یک حیوان رو به این شکل میکشه، یک قاتله، و باید اعدام بشه، و اگه کسی از اعدام این وحشیها نگران بشه، باید ازش پرسید آیا ارزش زندگی پلنگ، از زندگی این وحشیها کمتر بود؟ و آیا انسان باارزشتر از حیوانه؟!، و آیا این وحشیها با کشتن حیات وحش ایران، در بلندمدت بطور غیرمستقیم به مردم ایران آسیب نمیزنند؟!. این وحشیها رو هم به همون شکلی که پلنگ رو کشتند، بکشید تا بفهمند نباید حریم زندگی هیچ موجودی رو بشکنند
جمعه 3 مرداد 1393 - 23:46
goosfand - نیویورک - آمریکا
این علی-سگ-دست گدا که به تخت شاهی ایران نشسته و این بسیجیان لاشه-خوار این علی گدا بگند که چه زمانی کشور ایران برای مردمش و حیواناتش امن خواهد شد؟ کی میخواهند این کشور رو بسازند و دست از سر اسرائیل و عرب بردارند؟ زنده باد فردوسی بزرگ که 1000 سال پیش گفت: هر که را که کوتاه باشد خرد / ز دین نیاکان خود بگذرد
جمعه 3 مرداد 1393 - 23:51
بی هوا - استکهلم - سوئد
من از خوندن این جنایت گریه ام گرفت. انسان تا کجا می تونه بی رحم باشه. حتی فکرش هم وحشت به دل میندازه.
شنبه 4 مرداد 1393 - 00:12
سلسله اشکانیان - نیو یورک - ایالات متحده
هیچ ربطی‌ به آخوندا نداره ایرانی جماعت کلا وحشیه ! اینو در کشورای خارجی‌ که جمهوری اسلامیم بالا سرشون نیست کاملا میشه دید .
شنبه 4 مرداد 1393 - 02:30
hamed0020 - قم - ایران
بابا تو این مملکت به انسان رحم نمی شه اون موقع شما توقع دارید این وحشی ها از حیوانات حمایت کنند؟؟!!!!
شنبه 4 مرداد 1393 - 10:07
Azadikhah - تكسل - هلند
انسانیت فقط چیزی هست که این نوع آدمها فقط از لحاظ ظاهری آنرا دارند ولی‌ از حیوان هم پست تر هستند.
یکشنبه 5 مرداد 1393 - 16:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.