مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ چهارشنبه ۲۰ آذر

روزنامه‌های شرق، شهروند، جهان صنعت، و قانون عکس یا یکی از تیترهای اصلی خود را به ادای احترام شماری از رهبران جهان به نلسون ماندلا اختصاص داده‌اند.


روزنامه‌های رسالت، جوان و کیهان اما تیتر و عکس یک شماره چهارشنبه را به سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی  در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داده‌اند.


واکنش اصولگرایان به سخنان محمدجواد ظریف در دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد و با سخنان شامگاه سه‌شنبه فرمانده کل سپاه پاسداران اوج گرفته است. روزنامه جوان از قول محمدعلی جعفری نوشته است: محمدجواد ظریف «تخصصی در بحث‌های نظامی ندارد و اظهارنظر کرده است».

همزمان روزنامه ایران نیز از قول محمدجواد ظریف در پاسخ به مخالفان وزیر خارجه دولت روحانی توصیه کرده است تا «با مردم هماهنگ شوند».

روزنامه‌های آرمان و شرق از قول علی مطهری خبر داده‌اند که «تلفن همراه همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی شنود می‌شود».

روزنامه قانون هم به نقل از علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، خبر داده است که «شاخص فلاکت اقتصادی در ایران به بیش از ۵۰ درصد رسیده است».

حضور رهبران جهان و غیبت ایران در مراسم ادای احترام به ماندلا

روزنامه‌های شرق، شهروند، جهان صنعت، و قانون عکس یا یکی از تیترهای اصلی را به ادای احترام شماری از رهبران جهان به نلسون ماندلا اختصاص داده‌اند.

روزنامه ایران ضمن انتشار عکسی از نلسون ماندلا در صفحه یک نوشته است: «نلسون ماندلا بخشید و قهرمان شد.»

روزنامه جام جم نیز در صفحه یک گزارشی از «وداع باشکوه جهان با ماندلا» منتشر کرده است.

روزنامه‌های رسالت، جوان و کیهان اما تیتر و عکس یک شماره چهارشنبه را به سخنان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی  در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اختصاص داده‌اند. روزنامه کیهان کمتر از چهار روز پس از برگزاری روز دانشجو، از قول علی خامنه‌ای نوشته است: «دانشگاه‌ها نباید جولانگاه نیروهای سیاسی باشد.»

روزنامه شهروند ضمن اختصاص عکس یک شماره چهارشنبه به مراسم ادای احترام به نلسون ماندلا در ورزشگاه ژوهانسبورگ و «حضور بسیاری از رهبران جهان» در آن نوشته است که پیشتر از «محمد خاتمی، محمدجواد ظریف و حسن روحانی به عنوان نماینده‌های احتمالی ایران در این مراسم نام برده می‌شد».

به نوشته این روزنامه، در نهایت اعلام شد «محمد شریعتمداری معاون اجرایی حسن روحانی به نمایندگی از دولت ایران بــرای شـرکت در مراسـم خاکسـپاری نلسون ماندلا عازم آفریقای جنوبی می‌شود.» به نوشته روزنامه شهروند «مراسم خاکسپاری ماندلا یک‌شنبه آینده برگزار می‌شود».

حمله فرمانده سپاه به ظریف: ظریف دیپلمات است، تخصص نظامی ندارد

روزنامه جوان از قول محمدعلی جعفری نوشته است: «محمدجواد ظریف تخصصی در بحث‌های نظامی ندارد و اظهارنظر کرده است».

روزنامه جوان در شماره چهارشنبه خبر داده است که محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران شامگاه سه‌شنبه طی سخنانی در نشست «انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی» در مسجد دانشگاه امام صادق، گفت: «توان موشکی ما با هزاران بمباران آمریکا هم کم نمی‌شود»، اما «ممکن است برخی در کشور ما باشند که توانمندی‌های ما را ندانند و یا تخصصی در حوزه‌های دفاعی و امنیتی نداشته باشند و اعلام نظرهایی کنند؛ همان طور که اخیرا نیز گفته شد ولی این اعلام‌ نظر حتی برای دشمنان نیز سوال‌برانگیز است و دشمنان نیز روی این حرف حساب نکرده‌اند».

به نوشته این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، محمدعلی جعفری در پاسخ به سوالی درباره این که یک مقام سیاسی گفته است که آمریکا با یک بمب می‌تواند سیستم دفاعی ایران را نابود کند، گفت: «اصلا این گونه نیست. محمدجواد ظریف تخصصی در بحث‌های نظامی ندارد و اظهارنظر کرده‌ است، هرچند که ما وی را دیپلمات صاحب‌نظر می‌دانیم، اما در مسائل نظامی و امنیتی تجربه‌ای نداشته‌ است و به هیچ وجه این دیدگاه درست نیست».

محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران در عین حال گفت که «ممکن است بمب‌های آمریکا به زیرساخت‌های ما خسارت وارد کند، اما توان موشکی و استراتژیکی سپاه چشم‌گیر است و آمریکا حتی به خیال خودش اگر بتواند بمباران کند، در نهایت می‌تواند ۲۰ درصد توان موشکی سپاه را از بین ببرد، چرا که توان موشکی سپاه بالاترین توان نظامی است و سیستم‌های پیچیده‌ای دارد و میزان آسیب‌پذیری آن هم در سلسله مراتب پایین‌تر بسیار کمتر است».

به نوشته روزنامه جوان، فرمانده سپاه پاسداران همچنین با اشاره به آن چه «مجاهدت با دشمن» خواند، گفت: «موضوع دفاع نامتقارن و ناهمطراز از سال ۸۰ بین ما و دشمن ایجاد شد. ما مجاهدتی با دشمن در مسائل دفاعی و امنیتی داشتیم و آنها خوب می‌دانند که ما چه می‌گوییم چرا که نمونه آن را در سال ۸۵ و در جنگ ۳۳ روزه متوجه شدند.»

محمدعلی جعفری به طور ضمنی جنگ اسرائیل با حزب‌الله و حماس در سال‌های گذشته را جنگ جمهوری اسلامی با اسرائیل توصیف کرد و گفت که «تجربه گرانبهای ایران در جنگ ۳۳ و ۸ روزه غزه، توانمندی ایران را به دشمنان نشان داده شد».

به گزارش روزنامه جوان، فرمانده سپاه پاسداران همچنین درباره توافق هسته‌ای ژنو نیز گفت: «چیزهایی که در این مهلت ۶ ماهه دادیم، حداکثری است و چیزهایی که گرفته‌ایم حداقلی بوده است، اما مهم آینده و عبور نکردن از خطوط قرمز است و تاکنون هم عبوری از این خطوط قرمز صورت نگرفته است.»

پاسخ ظریف به مخالفان: با مردم هماهنگ شوید

روزنامه ایران در شماره چهارشنبه خبر داده است که محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه برای پاسخ دادن به سوال برخی از نمایندگان به مجلس رفت اما پیش از آن در فیس‌بوک مخالفان خود را به تحریف سخنرانیش در دانشگاه تهران متهم و به آنها توصیه کرد تا «با مردم هماهنگ شوند».

به نوشته ارگان مطبوعاتی دولت، وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی شامگاه دوشنبه ضمن انتشار  پست جدیدی در صفحه فیس‌بوک خود با تشریح ابعاد سفرش به چهار کشور منطقه و دلایل عدم حضورش در مراسم یادبود نلسون ماندلا، «نمایندگان مخالف در مجلس  را مخاطب قرار داد و به آنها توصیه کرد به جای تهمت و افترا به وی با مردم همسو شوند».

به گزارش روزنامه ایران، محمد جواد ظریف در این پست فیس‌بوکی نوشت: «جای تأسف است که اقلیت کوچکی برای پیشبرد دیدگاه‌های سیاسی خود، پاسخ من به سوال یکی از دانشجویان را تحریف کردند و یک هفته است تمام ناراحتی خود از حمایت پرشور مردم از دولت تدبیر و امید را با توهین و ناسزا و تهمت و افترا به این خدمتگزار کوچک جبران می‌کنند.»

روزنامه ایران همچنین خبر داده است که محمدجواد ظریف بعدازظهر سه‌شنبه برای دهمین بار به مجلس رفت تا به سوالات اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پاسخ دهد.

در این جلسه حمید رسایی نماینده عضو جبهه پایداری درباره «مواضع و اظهارات وزیر امور خارجه و تحریف نظرات رهبر جمهوری اسامی درباره هولوکاست»، قاسم جعفری نماینده بجنورد درباره دلیل «عدم پیش‌بینی‌های لازم جهت جلوگیری از انفجار در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی در بیروت»، حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان درباره سرانجام «گروگان ایرانی در یمن» پرسید، و جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد نیز از جواد ظریف پرسید که «چرا در روند مذاکرات مواضعی اتخاذ شد و اقداماتی صورت گرفت که برخلاف عزت نظام جمهوری اسلامی بوده است؟»

به نوشته روزنامه ایران، محمدجواد ظریف نیز در پاسخ به این پرسش‌ها گفت که اسرائیل پس از طرح مواضع دولت قبلی درباره «هولوکاست» مظلوم‌نمایی کرده و ظلم بیشتری به مردم فلسطین و مسلمانان وارد کرده است»، اما وی «هیچ گاه از مقام رهبری هزینه» نکرده است.

ظریف همچنین به نمایندگان مجلس گفت که اقدامات لازم برای حفاظت از سفارت ایران در بیروت  صورت گرفته بود. همچنین وزارت خارجه هر گونه تلاشی برای آزادی گروگان‌های ایرانی لازم باشد، انجام خواهد داد.

روزنامه ایران در عین حال از قول محمدجواد ظریف نوشته است که در جریان مذاکرات هسته‌ای مدیران وزارت خارجه «همه تلاش خود را در جهت منافع ملی، حفظ خطوط قرمز نظام و مقام رهبری و عزت ملت ایران به کار گرفته‌اند و از این به بعد نیز به کار خواهند گرفت».

افشاگری تازه علی مطهری: تلفن همه نمایندگان شنود می‌شود

روزنامه‌های آرمان و شرق از قول علی مطهری خبر داده‌اند که «تلفن همراه همه نمایندگان شنود می‌شود».

به گزارش روزنامه آرمان، علی مطهری دوشنبه‌شب طی سخنانی در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به مناسبت روز دانشجو در پاسخ به سوالی درباره کار گذاشتن دستگاه شنود در دفترش گفت: «موبایل‌های همه نمایندگان مجلس شنود می‌شود.»

علی مطهری با اشاره به رفت و آمد چهره‌های سیاسی  به دفتر نمایندگان مجلس گفت که «در دفتر کار من خانواده‌های دراویش گنابادی رفت و آمد دارند و خانواده‌های سیاسیون ۸۸ به دفتر من مراجعه می‌کنند که به ‌دلیل این رفت‌وآمدها به دفترم، برخی‌ها نسبت به این گونه ورود و خروج‌ها حساس شدند» و «کسانی که دستگاه شنود در دفتر من کار گذاشتند برای بار دوم اقدام به کار گذاشتن دستگاه در دفتر کارم کرده بودند».

به نوشته روزنامه آرمان، علی مطهری همچنین گفت که «بار اول به‌ دلیل زیرکی مسئول دفترم موفق نشدند، اما مسببان این امر حتی مسئول دفترم را تهدید کرده بودند» و برای بار دوم نیز «ردپای آن‎ها روی محل کارم مشخص شد که پس از بررسی، دستگاه در کانال کولر جاسازی شده بود که لو رفت».

علی مطهری نماینده تهران در مجلس نهم و فرزند آیت‌الله مرتضی مطهری از بنیانگذاران جمهوری اسلامی و برادر همسر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی است، اما روزنامه آرمان سخنان او درباره شنود تلفن همه نمایندگان مجلس را «عبور از خطر قرمز» توصیف کرده و نوشته است: «علی مطهری همانند همیشه صراحت را چاشنی سخنرانی خود کرد و از آن چه به تعبیر برخی اصولگرایان خط قرمز است عبور کرد، و شاید این سخنرانی در جمع دانشجویان آن چنان به مذاق ساکنان اصولگرایی خوش نیاید».

روزنامه شرق نیز در تیتر یک شماره بیستم آذرماه از قول علی مطهری خبر داده است که محمود علوی وزیر اطلاعات «اسامی مسببان نصب شنود را به من اعلام کرد».

این روزنامه با اشاره به گذشت چند ماه از «کشف وسایل شنود در دفتر علی مطهری» یادآوری کرده است که این نماینده مجلس شورای اسلامی «پیش از این به وزیر اطلاعات ده روز وقت داده بود تا عاملان این کار را به او معرفی کند».

روزنامه شرق نوشته است که اما حالا مطهری طی سخنانی در دانشگاه مازندران «نه از یک شنود، بلکه از شنود دسته‌جمعی همه نمایندگان مجلس خبر می‌دهد».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که علی مطهری در سخنرانی دانشگاه مازندران از ادامه حصر میرحسین موسوی ومهدی کروبی انتقاد کرد و گفت: «حصر خانگی زمان مشخصی دارد در حد ۱۰ تا ۲۰ روز قابل قبول است»، اما «محبوس ‌کردن این افراد در مدت سه ‌سال بدون محاکمه را نمی‌پسندم و آثار خوبی برای نظام ندارد».

به گزارش روزنامه شرق، علی مطهری بدون ذکر نام گفت که «یکی از این افراد حال خوبی ندارد و اگر از بین برود برای نظام هزینه دارد».

نماینده تهران در مجلس نهم با تاکید بر این که «تصمیم حصر طولانی‌مدت برای این افراد تصمیم یک‌طرفه است» گفت که «من معتقدم این افراد آزاد شوند و محاکمه علنی برگزار شود تا حقایق روشن شود و اگر محکوم شوند به حکم قانون کسی اعتراضی ندارد»، اما «محاکمه آنها باید همزمان با محاکمه محمود احمدی‌نژاد انجام شود».

به نوشته روزنامه شرق، علی مطهری با تاکید بر این که در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ «نوع رفتاری که شد موسوی و کروبی را تحریک کرد»، گفت که «حتی در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیز برخی ایرادات وارد است».

اعلام شاخص فلاکت در ایران از سوی وزیر اقتصاد: بیش از ۵۰ درصد

روزنامه قانون از قول وزیر اقتصاد خبر داده است که «شاخص فلاکت اقتصادی در ایران به بیش از ۵۰ درصد رسیده است».

این روزنامه از قول علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد نوشته است: «در علم اقتصاد شاخص فلاکت اقتصادی را از جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری در یک جامعه به دست می‌آورند که این عدد در اقتصاد ایران بیش از ۵۰ درصد است، در حالی که در عرصه بین‌المللی حد معمول و استاندارد این شاخص عددی در بین ۱۱ تا ۱۵ درصد است و این نشان‌دهنده وضعیت پیچیده‌ای است که اقتصاد ایران در آن به سر می‌برد».

به نوشته روزنامه قانون، علی طیب‌نیا با اشاره به تورم به عنوان دیگر مشکل اقتصادی پیش روی دولت یازدهم تاکید کرد: «در کنار رکود عجیب و بی‌سابقه‌ای که با آن مواجه هستیم، نرخ تورم نیز در حدود ۴۰ درصد است نرخی که در تاریخ ما بسیار کم‌سابقه است و شبیه به آن را نداشته‌ایم، و تنها یک بار در سال ۷۴ نرخ تورم ایران به بیش از ۴۰ درصد رسید با این تفاوت که در آن سال اگر تورم داشتیم رشد اقتصادی هم داشتیم».

وزیر اقتصاد با تاکید بر این که «سال جاری یکی از سخت‌ترین سال‌هایی است که دولت ایران از نظر اقتصادی با آن روبه‌روست» گفته است: «اقتصاد ایران همزمان از یک رکود و تورم بی‌سابقه رنج می‌برد» و در سال ۱۳۹۱ رشد اقتصادی ایران «منفی ۵٫۸ درصد» بود، در حالی که «ایجاد شغل مستلزم رشد اقتصادی است».

روزنامه قانون از قول علی طیب‌نیا، «دلایل سه‌گانه به وجودآورنده شرایط فعلی اقتصاد ایران» را نیز معرفی کرده و نوشته است: «ساختار ناسالم اقتصادی، سیاست‌های نادرست و تحریم‌ها سه ضلع مثلثی هستند که اقتصاد ایران را به وضعیت کنونی کشانده‌اند»، اما «با گذشت حدود ۱۰۰ روز از آغاز کار دولت تدبیر و امید اکنون می‌توانیم بگوییم اقتصاد ایران در مسیر بهبود قرار گرفته و نشانه‌هایی از رونق دیده می‌شود».

رأی دهید
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.