بازی چوگان به نام جمهوری آذربایجان ثبت جهانی شد

هشتمین اجلاس کمیته اجلاس میراث ناملموس یونسکو در نشست روز سه شنبه، ۱۲ آذرماه، خود بازی ورزشی چوگان را به نام جمهوری آذربایجان ثبت کرد.


جمهوری آذربایجان قبلا از کمیته میراث معنوی جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) درخواست کرده بود که این ورزش را تحت عنوان «چوگان بازی سنتی با اسب در قره باغ» به اسم جمهوری آذربایجان و در فهرست میراث ناملموس و معنوی یونسکو ثبت کند.

هشتمین اجلاس کمیته اجلاس میراث ناملموس یونسکو که با حضور ۶۰۰ نماینده از ۹۵ کشور جهان روز گذشته، ۱۱ آذرماه، در باکو افتتاح شد. این کمیته روز سه شنبه با رای گیری از نمایندگان کشورهای شرکت کننده، چوگان را به نام آذربایجان به ثبت رساند.

یدالله پرمون، مدیر دفتر منطقه‌‌ای مطالعات پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی به همراه مرتضی رضوانفر معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ایران در این جلسه شرکت داشتند.

پیش از این مقامات ایران نسبت به درخواست جمهوری آذربایجان درباره ثبت چوگان شدیدا اعتراض کرده بودند و خواهان ثبت این ورزش باستانی به عنوان «میراث مشارکت چند کشور» شده بودند.

قدمت این ورزش باستانی به قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد بر می گردد، البته در سده‌های اخیر این ورزش چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. اما طی سال‌های گذشته، این ورزش باستانی دوباره در سطح جهانی گسترش یافته و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور مسابقات چوگان برگزار می‌شود.

درباره خاستگاه این ورزش نیز به خاطر قدمت آن دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. این ورزش زمانی از چین تا هند، آسیای میانه، قفقاز، ایران و کشورهای عربی رواج داشته است. در اشعار فولکولوریک و کتبی این کشورها، خصوصا ایران نیز به دفعات کلمه «چوگان» با تعابیر و تشبیهات مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

رضا صالحی امیری سرپرست وقت وزارت ورزش و جوانان روز ۲۸ مهرماه در واکنش به درخواست آذربایجان گفته بود که در این رابطه «جلسه ای با مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی برای اقدام نادرست و نابجای جمهوری آذربایجان به منظور ثبت رسمی ورزش چوگان به نام این کشور برگزار خواهد شد و ایران نخواهد گذاشت که این بازی باستانی ایرانی» به نام آذربایجان ثبت شود.

اما جمهوری آذربایجان در متن درخواست ثبت این ورزش به یونسکو گفته است که «این ورزش از قره باغ کوهستانی آغاز و از این منطقه به سرزمین‌های دیگر معرفی شده و به عنوان ورزش باستانی شایع شده است».

جمهوری آذربایجان قبلا نیز ساز «تار» را در یونسکو به اسم این کشور به ثبت رسانده بود که واکنش مقامات ایرانی را برانگیخت.

جمهوری آذربایجان می گوید که ایران نیز می‌تواند تار خود را (تار فارسی) در یونسکو به ثبت برساند.

رأی دهید
Madjid aramesh - پاریس - فرانسه
واقعآ خاک بر سر این دولت و مسؤلان بى لیاقتش کنن
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 12:07
aslanlo - فرانکفورت - ألمان
مگه زورکیه به نام ایران ثبت بشه !؟ وقتی مال آذربایجان هست خوب هست. شماها دنبال فرهنگهای دیگران میگردید وقتی فرهنگ ندارید این مشکل اجداد فارسها که فرهنگی برای آینده ها درست نکردند. زنده باد و یاشاسین آذربایجان بزرگ از شمال تا جنوب
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 12:06
عاشق تبریز - تبریز - ایران
ما باید تلاش کنیم تا این تیکهائ جدا شد را به کشور بازگردانیم..چون انها ایرانئ هستند فقط الان قانونشون قانون کشورهائ دیگه هست..به امید روزئ که همه ما یک ستارخان یا رضاشاه باشیم !
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 12:33
هستیا - شیراز - ایران
از بی عرضگی خودمونه مثله همون دادگاهی که گرفتن و مولانارو زورکی کردن مال ترکیه
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 12:59
kamran631 - لیون - فرانسه
عاشق تبریز - تبریز - ایران - خیلی‌ با کامنت شما موافق هستم، شاد و پیروز باشید دوست خوب تبریزی من.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:00
جنگنده - تهران - ایران
اول قبول توافقنامه ننگین ژنو بعدا قبول مذاکره با اعراب برای جزیره ابوموسی بعدا ثبت جهانی چوگان برای یک تکه جدا شده از ایران بعدا ............. دولت تدبیر و امید چه میکند !!!!!!!!!!!!!!!
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:05
tt_hesam - تهران - ایران
aslanlo - فرانکفورت - ألمان: عقاید خائنانه و تجزیه طلبانه ات حال هر ایرانی وطن پرست رو به هم میزنه!!! آذربایجان شمالی رو از کجات دراوردی؟؟؟ منظورت آران و شروانه که به نام مجعول آذربایجان تغییر کرد؟؟؟ من شک دارم که تو ایرانی یا حتی آذری باشی چون یه آذریه واقعی وطن فروش نیست!!! زنده باد ایران متحد و یکپارچه و سربلند
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:11
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
چوقن یک ورزش اصیل ترکی است و از اسمش هم معلومه که ترکی است حالا اگر فارسها چون ق ندارند آنرا به شکل چوگان مینویسند دلیلی ندارد مال انها باشد البته فار سها به علت مجاورت با ترکها این ورزش را یاد گرفته و انجام میدادند اما در ذهن عده ای پانفارس این فکر که آنها نیز همانند دیگر ملل قطعه ای از پازل تمدن هستند نمیگنجد و حاضرند سازمانهای بین المللی را هم خاین معرفی کنند چون از دید انها اغاز خلقت به هخامنشیان میرسد و مکان ان استان فارس در ایران است
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:25
marineboy - لس انجلس - امریکا
اسلنلو - پان ترک چرا رفتی‌ آلمان می‌رفتی پیش همون بابا جان علی‌ آاف مثل اینکه کم جیره میداده بهتون.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:41
بشنو از نی‌ - لوگانو - سویس
بعضی‌ها نشستن در آلمان و دارند....، اگر مردی فقط پا تو بذار تبریز تا آذربایجان بزرگ را نشونت بدم. سهم افرادی مثل شما یه گونی‌ خاک همراه با .. هست که بریزین سرتان. دشمنان ایران ده برابر بر شما خائن‌ها ارجحیت دارند. من نمیدونم این آلمانی‌ها چه بالای سرتون آوردند که این قدر بدبخت شدید. ! اینو بدان حتی جسد تورو را هم نمیگذاریم در خاک پاک و مقدّس آذربایجان ایرانمان به خاک بسپرند.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:26
taboo - دوسلدرف - آلمان
همه زبانان عزیز: ایران مال ایرانی‌ بوده و خواهد ماند. آذربایجان مال آذریه و خواهد شد. کردستان مال کرده و خواهد شد،.. هرکه هم می‌خواهد جلوشو بگیره. یاشاسین آذربایجان.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:59
vurujak - لندن - بریتانیا
مبارک‌شان باشه عرضه‌اش را داشتند ، مدارک مستند هم داشتند ثبت کردند. حالا ما اینجا در مورد مولانا و ترکمانچای بحث کنیم....بیخوده. کار را که کرد آنکه تمام کرد...
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 14:19
raha1984 - هامبورگ - المان
asanlo ها ها جک سال رو گقنی !! خدا رو شکر سرزمین فارسها قدمتش از تاریخ کهن تر است و هر شخص با سوادی از هر کجای دنیا هم باشه ایران و فرهنگش براشون شناخته شده هست شما برو فکری به حال کشور غصبی و فرهنگ نداشته تون بکنید !!!
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:52
iraneshomali - شیکاگو - آمریکا
aslanlo - آران و شروان فرهنگ و تمدن و هویت جدا از ایران ندارد. آنها به دنبال غارت فرهنگ سایر ملل برای هویت سازی هستند. ایران احتیاجی به فرهنگ نداشته آذربایجان جعلی یا بهتر است بگویم ایران شمالی ندارد. من هم میگویم یاشاسین آذربایجان اصلی و نه غارتگران از نسل مغول و تاتار...
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:54
راهجو - فریدونکنار - ایران
aslanlo - فرانکفورت تو برو اول یه کم مطالعه کن راجع به تاریخچه چوگان بعد بیا شمال و جنوب کن برا ما فارسهای ندار!!! نمیدونم چرا این پانچه ترکا میخوان فرهنگشونو به رخ بکشن حتما باید فرهنگ ما فارسها رو لگد مال کنن ! حقا که از همون تخم و ترکه چنگیز و تیموری!!!
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 13:57
آزریاشار - تبریز - ایران
یاشاسین آزربایجان.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 15:11
leila leila - گوتنبرگ - سوئد
aslanlo - فرانکفورت - ألمان . تو این سایت که ایرانی‌ هست می‌شه بگی‌ چه غلطی میکنی‌ خاین بی‌ فرهنگ؟
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 16:31
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
ورزش باستانی رو باید ایران ثبت کنه و گر نه دوباره پس فردا ترکها و یا عربها میگند اجداد ما این ورزش رو انجام میدادند و اینم از ایران میدوزدند مثل بقیه چیزای دیگشون.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 16:43
Uk.ali - لیورپول - انگلیستان
اذربایجانی های خارج با کشور مستقل در همسایگی ایرانی أریا نژاد راحت نیستند حالا ببین اذربایجانی های داخل ایران با دست خالی چه ها می کشند !
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 17:36
30metry tolab - لندن - انگلیس
واقعاً من نمدنستوم که این بازى را شما عجما درست کرده بودین. این بازى پولدار هاىه. Polo and Ralph Lauren یکى از بهترین هاى برند هاى دنیاست
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 16:47
رزمجو - آمستردام - هلند
خاک بر سر هرچی بی وطن کنند. آخه بدبخت ها بروید تو تاریخ یه جستجو کنید بعدش اظهار نظر کنید. وطن فزوش تو که تا حالا نرفتی به آذربایجان . برو اول ببین مردم به چه فلاکتی زندگی می کنند بعدش سنگ سینه علی اف رو به سینه بزن. واقعا که ادم از افرادی نظیر شما چندشش می شه و شرم می کنه که بگه شما تو کشور ایران زندگی می کنید. تف به اون مرام شا که شکمتون از آب و خاک ایران سیر می شه بعدش .. علی اف پفیوز می خورید
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 20:02
marineboy - لس انجلس - امریکا
تابو - دوسلدرف - آلمان. فعلا تو برو آلمانی‌ یاد بگیر که آلمانی‌‌ها خسته شدند از بس پول مالیتشون برای پناهنده‌ها صرف شد. لازم نکرده تقسیمات کشوری و جغرافیایی خیالاتی رو ترسیم کنی‌. کمتر خواب و خیال کن عمو.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 16:55
vurujak - لندن - بریتانیا
دوستانی که حرص و جوش میخورند که آذربایجان باید جزو ایران باشد لطفا یک دلیل بیاورند چرا؟ با ملحق شدن به ایران چه امتیازی به دست می اورد؟ آذربایجانی که قدرآزادی و زبان و فرهنگ و نفت خودش را می داند هرگز زیر پرچم کشوری مثل ایران که احترام و حقوق اقوام خودش را نگه نمی دارد نخواهد رفت. خوب افغانستان هم زمانی جزو ایران بوده چرا نمی خواهید ان را به ایران ملحق کنید. کلی هم مشترکات فرهنگی دارید زبان پارسی، ملا و حوزه، اعتیاد و بچه بازی. تازه مساحت ان هم خیلی بیشتر از آذربایجان هست.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 16:15
بی غم - تهران - ایران
حالا چی شد یه دفعه همه ترک ها غیرتی شدن!!! حالا خوبه این آذربایجان یه زمانی جزء ایران بود و فقط 20 سال از تاسیس کشورشون می گذره. ثبت این ورزش هم نوش جونشون. به قول معروف شهر که بی کلانتر باشه قورباغه واسه ما هفت تیر کش می شه.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 21:03
atila1111 - هیلرود - دانمارک
لو گانو .سویس.برعکس تو پان فارس وامثال تو کوروش پرستان به خاک مقدس اذربایجان راه نمی دهند.باور نداری امتحان کن.چوقان بازی متعلق به اذربایجان است .یاشاسین اذربایجان
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 21:15
Uk.ali - لیورپول - انگلیستان
Vurujak-لندن-برتانیا . أصل مطلب گفتی ! حالا ببین جواب سؤال تو را با توهم از کوه و دشت و زاغه های تاریک تعریف می کنند ! چون تابع جفنگیات هستند بعضی ها نه فلسفه !
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 21:24
danial nabi - استكهلم - سوئد
خود میدونند که آذربایجان زمانی نه چندان دور جزو ایران به شمار میومده، چوگان هم اسمش ایرانیست، هم اینکه مدارک زیادی در ایران موجود است که این تفریح ایرانیان بوده،
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 21:40
Barzani - کریستیانساند - نروژ
Vurujak-لندن- واقعا حرف ما کردها هم همینه تا به حال ما چه سودى از ایرانى بودن بردیم به جزء بدبختى ( فارسها اگه احمق نبودن الان به خودشون میگفتند پارس نه فارس )
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 22:01
مراد درشوری - ویله - دانمارک
چرتکه که چینی‌ها به آن شوشوان ، می‌گویند، از سوی این کشور به عنوان میراث فرهنگ معنوی معرفی و بدون هیچ اعتراضی از سوی نمایندگان حاضر به تصویب کمیسیون میراث معنوی یونسکو رسید.
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 22:22
atila1111 - هیلرود - دانمارک
marinboy -لس انجلسی .چوقان متعلق به اذربایجان است.زیاد فشار به خودت نیاور.الک دلک و یک توپ دارم غلغلی هم ثبت ایران میکنیم.به اتیلا نیز فحش نده .این اسم اصلیم است .
‌چهارشنبه 13 آذر 1392 - 21:50
IranSalam - آمستردام - هلند
در تمام اسناد تاریخی‌ نوشته چوگان ورزش اصیل ایرانی‌ است. در انگلیس و تمام کشور‌های سلطنتی این ورزش به عنوان ورزش سلطنتی و پادشاهی و با کلاس‌ترین ورزش به حساب میاد و به کتابهای قدیمی‌ در این کشور‌ها اگر نگاه کنید همه تاریخ اون رو ایران نوشتن. در ویکی پدیا هم به هر زبانی که دوست دارید برید بخوانید همه نوشته ایران: https://en.wikipedia.org/wiki/Polo
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 02:00
IranSalam - آمستردام - هلند
حالا اگر بخاطر اختلافات سیاسی با ایران مثل زمانی‌ که در خیلی‌ از نقشه‌های حتی گوگل خلیج فارس، خلیج عرب نوشته میشد و تا چندین سال رسما این کار ادامه داشت دلیل نمی‌شه که این ورزش مال ایران نباشه! ولی‌ زمانی‌ که ایران باز مثل خلیج فارس صدها مدرک از زمانهای مختلف نشان داد ترکها از حرفهای خود پشیمان خواهند شد. متأسفم برای بعضی‌ از هموطنان ترک که به فارس و فرهنگ ایرانی‌ توهین می‌کنن و فکر می‌کنن همه چیز همینجا به پایان رسیده. این باز یک ماجراجویی برای ایرانی‌ است که برود و تاریخ و سوابق درخشان خود را بیاورد و مثل خلیج فارس به همه دنیا نشان دهد و در دهان این یاوه گویان ترک بزند! چون ایران نباشد تن من مباد.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 02:12
IranSalam - آمستردام - هلند
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران/ چوقان بوده نه چوگان و ق ترکیه؟ ما چندین سال تو ایران همسایه و دوستان ترک داشتیم اتفاقا با تلفظ ق مشکل داشتن اینو دیگه همه می‌دونن! می‌گفتن مثلا من به این گذا (غذا) علاگه (علاقه) دارم. یکیشون همکلاسیم بود رفته بود دکتر برگشت پرسیدیم دارو واست نوشت گفت آره واسه گلو دردم یه چیزی داده گرگره (قرقره) کنم. حالا به چوگان که رسید چوقان بوده و ق ترکیه فارس‌ها نمی‌تونن تلفظش کنن! مزخرف تا کجا
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 02:29
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران. به سوادت بد جور شک کردم. فارسا چون ق ندارن گ میگن؟؟ فهمیدی چی گفتی نابغه؟ قوری پس چی بوده از اول اسکندر خان.؟ مایه خنده و سرور مارو فراهم کردی با سواد
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 03:00
romano - تهران - ایران
هموطن عزیز ایرانی بالا که ناراحت این مسائل هستید مشکل جدای حکومت به مسائل قانونی دنیا هم مربوط می‌شود چون طبق قوانین یونسکو هرسال یک اثر را می‌توان ارائه کرد و اطراف ما هم مه تا دلتان بخواهد کشورهای بی سر و پا و غوره نخورده مویز شده (بی شک بعد از آفریقا از بی فرهنگی شدیدی رنج می‌برند) این غلامزادگان مغول بالا نماینده مردم آذربایجان نیستند منهم آذری هستم ولی بشما قول می‌دهم تنها اقلیتی اینگونه فکر میکنند اتفاقا اگر قوم ترکی وجود داشته باشد (که اینها قوم هم نیستند قوم تعریف دارد) اکثریت آن در ایران است نه یک تکه جدا شده آن که خون زیادی هم برای آن رفت و اساسا جمعیتی ندارد و همه چیز آن از کشور ایران است حتی نامهایشان (اسم عمه من در باکو کامران رستم زاده نیست) و ما مردم آذربایجان با آن هموطن بدبختی که آب لوله کشی برای طفل شیرخورش در سیستان ندارد نه فرقی می‌کنیم نه خونمان رنگینتر است (اینها را می‌نویسم تا بدانید یک آذری واقعی چه حسی به وطن مادری خود دارد) ادامه ...
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 05:43
romano - تهران - ایران
این مردمی که اینگونه برای خاک پدریشان می‌نویسند که مگه ما چه خیری از ایران دیدیدم (قوم قوم می‌کنند) تنها مردمانی در کره خاکی در325 کشور هستند که در سال 2013 میلادی از ثبت چیز دیگری چه بحق چه بناحق در کشور تازه تاسیس دیگری آنهم کنده شده از سرزمین خودشان خوشحال می‌شوند (ننگ بر شما باد، بخدا لکه ننگ آذربایجان هستید) یادتان نرود از همین ناحیه آقای منصور اصانلو برادر همسلولش در زندان فوت کرد اما این مرد محترم خم به ابرو که نیاورد که هیچ به حرکت خود برای آزادی حقوق کارگران ادامه داد. اینها و این رفتارها و این کشورها حکایت کسی است که زور مبارزه ندارد از دور و با نامردی سنگ می‌اندازد من بابت این ثبت ناراحت نشدم اتفاقا آنرا به فال نیک میگیرم که شاید تلنگری باشد و با این چیزها هم نام ملت بزرگ ایران پاک نمی‌شود اما بخدا با این رفتارها بعنوان یک آذری دلم و کمرم می‌شکند. ادامه ...
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 05:58
romano - تهران - ایران
بعنوان نیروی فنی به نقاط دور ایران سفر داشته‌ام و بخدا مردم در فقری زندگی میکنند که مردم آذربایجان و استانهای مرکزی باید جزو نمک شناس ترینها باشند. این افراد بی بوته هستند نان وطن خود بخوری دل در خانه دیگر داشته باشی شما اینرا چه می‌نامید. قسمت جالب داستان اینجاست که اینها به برادر خود توهین می‌کنند ولی هیچکدام نه در ترکیه و نه در آذربایجان هستند و اساسا به تجربه من اینها را حتی در این کشورها به حمالی توالت پاکنی و پاک کردن بقایای عشرت عشرتکده‌ها هم راه نمی‌دهند! خیالتان راحت حتی بر فرض غیر محال هم که کردستان تجزیه شود آذربایجان جزو ایران تا قیامت خواهد بود چون اساسا ترکیه خط لوله گاز با ایران را می‌خواهد دوم اینکه خودشان تا دلتان بخواهد کور و کچل دارند سوم نان خور زیادی نمی‌خواهند آنهم استانی که بدون خوزستان هیچ چیزی ندارد و یک جمعیت زیاد که به برکت تیم تیراختور هم هر روز به قشر پرمدعا و بیسوادش اضافه می شود. اعتماد بنفستان و تواناییتان را دست کم نگیرید اینها کف روی آبند زندباد ایران زنده باد غیرت آذری
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 06:12
farzad power - لوس انجلس - امریکا
این ... که توی ایران زندگی‌ میکنند و پشت ایران به نفع کشور اژنوی ز‌ر میزنند، پشت سر خانوادشان هم پیش غریبه‌ها همین کار را میکنند. بی‌ وطنی یعنی‌ بی‌ ناموسی. زنده‌باد ایران و زبان فارسی و مرگ بر بدخواها نش.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 07:13
کبالت3 - کرج - ایران
حالا این که این ورزش مال کی بوده و از کجا اومده بماند تا بعد اما تلاش عجیب این پانها و پانچه ها بعضی اوقات دیدنی و قابل تامل و تفکره انگار کار دیگه ای ندارن دائم تو سوراخ سنبه های تاریخ و جغرافی پرسه میزنن و هر خنزر پنزری رو که دیدن با صد من سریش میچسبونن به خودشون حالا میخواد تنبون شاه عباس باشه یا چپق ملانصرالدین یه عده دیگشونم زدن تو کار زیست شناسی و کهن شناسی اگه مذهبی باشن ثابت میکنن حضرت آدم ترک یا کرد یا فارس بوده و هنگام هبوط آخ رو به فلان لهجه گفته اگرم بیدین باشن برات ثابت میکنن فلان تکسلولی تو فلان آبگیر که مبدا پیدایش انسان رو زمین بوده وقتی از پوسته زده بیرون گفته هارای هارای من تورکم یا داد زده بژی کوردستان و بقیه به همین ترتیب. این داستان تمامی نداره و چه مشکلی رو از بشر حل میکنه؟ تاریخ به ما میگه هیچ و ته و آخر هر پانی جنگ و کشتار و قتل عام بوده و دیگه هیچ کبلائی.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 07:52
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
atila1111 - باکو، اون الک و دولک هم برازنده خودت هست با این کامنتی که گذاشتی . از کی تاحالا آتیلا و چنگیز وحشی و تازی و ادمکش قابل احترام شدند که میگی توهین نکن؟ ضمنا بسیار خنده آور است که با دروغ میخواهید واقعیت ها را دگرگون کنید. چوگان نامی فارسی است و در واژه نامه دهخدا امده. امثال تو که اکابر هم تمام نکرده اید میخواهید بگویید بهتر میدانید؟!!! عجب موجوداتی هستید. از خودتان چیزی نداشته و ندارید و به زور دروغ و ناسزا و هتاکی به دیگران آثار فرهنگی دیگران را میدزدید.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 09:21
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
i - کریستیانساند - نروژ. تو زیاد غصه نخور. ایرانی بودن یه افتخاره و لیاقت میخواد که تو و بقیه کرد ها و اذری ها و عرب های تجزیه طلب ندارین(منظورم فقط تجزیه طلباش بود به بقیه بر نخوره). الان مثلا کشور کردستان هم تشکیل دادین، چی دارین که باهاش روزتون رو شب کنین غیر از جنگ و قاچاق. بشین تو همون نروژ عرقت رو بخور فرق فارس و پارس رو نمیخواد به ایرانیا یاد بدی بی وطن
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 10:02
marineboy - لس انجلس - امریکا
آتیلا۱۱۱۱ - هیلرود - دانمارک. این اروپایی‌های بدبخت پول مالیتشون چه طور صرف می‌شه. برو عمو یه قول دوقل بازی کن این بحثا سنگینه برات. باز هم میگم آتیلا آدمخوار بود و خونهای زیادی در منطقه ریخت. نواده‌های تاتار باید هم به این موجود افتخار کنن. همه مردم دنیا خودشون رو از جنایتکار‌ها جدا می‌کنن و احساس شرم می‌کنن، تاتاری‌ها و چچنی‌ها بر عکس افتخار می‌کنن.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 10:07
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
perspolis جان به سواد من شک نکن بالام جان قوری کلمه ای روسی است که وارد قارسی شده و شما استفاده میکنید حالا فکر کن جرا بیخود خندیدی؟ iran salaml شما هم وقتی یک نفر ق را متفاوت با شما تلفظ میکند لابد کیف میکنی از لهجه اش اما بالام جان ق و غ و گ در ترکی هر کدام تلفظ خودشان را دارند و مثل شما نیستیم که بگیم ق و غ مثل هم تلفظ میشودتلفظ ق در ترکی مثل گ فارسی است اما گ که ما تلفظ میکنیم را عمرا بتونید تلفظ گنید واشه همینه نمیتونید کلمات زبان فرانسه را درست تلفظ کنید یک سر بزن به تلفظ حروف در اول یا آخر دیکشنری میفمی که تلفظها خیلی بیشتر از اونیه که شما بلدی
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 11:39
taboo - دوسلدرف - آلمان
سلام بر فارسی زبانانِ عزیز، این جمله تازه گیا زیاد از طریقٔ رسانا‌های عمومی شنیده میشه. یعنی‌ این سلام شامله هاله بقیه نیست. بهتر نیست بگیم سلام بر همیهنان عزیز. در غیره این صورت حق با آذریانِ عزیزه. با سپاس و امیده بهتر شدن.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 13:54
raha1984 - هامبورگ - المان
چوگان . [ چ َ / چُو ] (اِ مرکب )(از: چوب + گان ، پسوند نسبت ) در پهلوی چوپگان . فردوسی : همه بزم و نخجیر بدکار اوی، دگر اسب و میدان و چوگان و گوی . سیاوش چنین گفت با شهریار ، که کی باشدم دست و چوگان بکار. شه هندوان باره ای بر نشست ، بمیدان خرامید چوگان بدست . ز چوگان او گوی شد ناپدید ، تو گفنی سپهرش همی بر کشید !! و در ان زمان کولیهای مغول مشغول چریدن در مغلوستان بودنند !!! در گاله ها رو ببندید لطقا !!
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 13:58
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران. از همین جمله اولت که قوری رو جزو واردات به زبان من فارس خطاب کردی و فارسی رو زبان خودت نمیدونی معلوم شد که از کدوم قماشی (گماش به زبون مادریت). ماجرای داشتن انواع گ و ربط شقایقیش به زبان فرانسه هم ماجرای داشتن انواع ک در زبونت هست که بعضیاش تلفظ نمیشه.خخخخ. در ضمن ارزوی تجزیه ایران رو به گور خواهید برد
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 14:21
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
کبلایی کبالت راست میگی که پان و پانگرایی دردی از مشکلات بشر دوا نمیکند اما کشور نمیگم شهر نمیگم اصلا یک نفر میشناسی که پانخود (خود شیفته) نباشه؟ در ایران نمار خواندن نماز پان مدهبی و ساپورت نماد بی دینی شده!!! یاشاسین به معنی زنده باد نماد پان ترکیسم !!! شما بگو حد و مرز پانفارسیسم چیه؟ چه موقع معلوم میشه پانفاریس کیه؟ نکنه همه چی پان داره جز فارس؟
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 17:16
a.ahooraei - کلن - آلمان
همه را بزنید به اسم این پان ترکهای بیسواد و ببینیم عوض میشن؟ نزدیک بود یه چیزی بگم اما رعایت هموطنان عزیز آذری را نگه داشتم.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 17:20
مراد درشوری - ویله - دانمارک
تعصب بیخود چشم شما را کور کرده، هم تار و هم چوگان مال ترک‌ها هست، در کدام داه و عشایر فارس زبان تار مینوزن و چوگان بازی میکنند!!!؟؟ در اکثر روستاهای ترک زبان تار مینوازند، چوگان بین ما قشقای‌ها ورزش معمولی‌ هست، در استان‌های جنوب ایران فقط ما قشقای‌ها چوگان بازی می‌کنیم(در بین عموم نه کلوب چوگان )
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 17:22
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
perspolsi درست فهمیدی ه من گفتم فارسی زبان شماست و زبان ما نیست نکنه تازه فهمیدی زیان همه ایرانیان فارسی نیست؟ چرا وقتی پدر و مادرم از کودکی با من ترکی حرف زده اند من زبانم را عوض کنم چرا فرزندم نباید زبان پدرش را صحبت نکند؟ من تایید میکنم ربانت فارسی است اما یا تو نمیدانی یا نمیخواهی قبول کنی زیان من ترکی است پس چطور هموطنی هستیم در ضمن مرزهای جغرافیایی و اسامی مهم نیستند مهم ملتهای صاحب زمین و فرهنگ و خواست آنهاست نه مگه؟
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 17:25
IranSalam - آمستردام - هلند
اسکندر ذوالقرنین - لهجه کسی‌ رو مسخره نمی‌کنیم چون این مسئله ق و گ رو خودت گفتی‌ نه دیگران واسه همین تو رو مسخره می‌کنیم چون مسخره هستی‌ هم خودت هم اسمت هم طرز فکرت!! خواستم فقط بگم که خیلی‌ چرتو پرت نوشتی و واقعیت نداره تازه گ تو که معلومه با گ بقیه فرق می‌کنه چون گ تو از گند زدن میاد مال ما از گل و گلدون! ببند دیگه واسه امروزت بسه
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 18:47
aram.01 - کردستان - ایران
perspolis-. چرا به یک کرد خارج نشین میگی بی وطن؟. خود تو تو سیدنی چه ... مگه وطن نداری؟
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 19:29
farzad power - لوس انجلس - امریکا
Perspolisi - سیدنی - استرالیا - با شما کاملا موافقم. همینطور پیش بریم فردا افغانیهای مقیم ایران هم دم از جدایی طلبی میزنند.من نمیدونم اینها رو کی‌ تو ایران راه داده.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 20:15
Perspolisi - سیدنی - استرالیا
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران. کسی بهت نگفت زبان مادریت رو عوض کنی. نگهش دار واسه خودت و داخل شهر خودت. مشکل تو و امثال تو اینه که نمیخواید قبول کنید یا در مقابل فهمیدن مقاومت میکنید که زبان رسمی ایران فارسی هست و همه شهرای ایران جزو جدا نشدنی ایران هستن. raha1984 - هامبورگ - المان. و IranSalam - آمستردام - هلند و بقیه دوستان هم از خجالت خزعبلاتی که گفتی در اومدن، دیگه بسه
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 22:01
Ghooloo - آبادان - ایران
زنده باد ترکها و آذری های عزیز هموطن که باعث افتخار کشور بودند و هستند و فراموش نکنیم که در این استبداد و رژیم آخوندی همه مردم، فارس و ترک و ترکمن و کرد و بلوچ و عرب و گیلک و...همه در یک شرایطیم و قومی به قومی حکومت نمیکند بلکه این رژیم دیکتاتوری دینی است که به همه حکومت و ظلم میکند پس بهتر است به جای به هم پریدن و ترک و فارس کردن همه یک صدا و از هر قوم در کنار هم باشیم. ایران وطن همه ماست. پاینده ایران پاینده ایرانی وطن دوست
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 22:58
Ghooloo - آبادان - ایران
ثبت بازی چوگان در یونسکو را هم به کشور آذربایجان تبریک میگویم چون اگر قرار است ایران اقدامی برای ثبت آن نکند همان بهتر که این ثبت به آذربایجان برسد تا چین و هند و قطر که قبلاً این درخواست را داده بودند چون به همین کشور تازه تاسیس آذربایجان هم که رسید انگار به ایران رسید! چون قدمت این ورزش به ۵ تا ۶ قرن قبل از میلاد مسیح برمیگردد. یاساشین ایران
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 23:12
mehrbaran22 - هال - انگلستان
اسکندر ذوالقرنین. اصلانلو. و... شما چرا دوست دارین بذر نفاق بپاشین? از عاشق تبریز یاد بگیرین. اگه آذری مایه افتخار ایرانیه (با همه فرهنگش)که هست به این دلیله که بزرگ مردانی مثل ستار خان,شهریار و خیلی های دیگه تو همین آب و خاک پرورش داده. همون موقع هخامنشیان هم همین خاک عزیز اسمش آذر آبادگان بوده که معرب شده آذربایجان. تعصب هیچوقت کمک نمیکنه چه فارس چه ترک چه جای دیگه. مهم اینه که اگه اجداد ما این درک رو داشتند که در کنار هم بودن بهشون قدرت و شوکت میده, خجالت آورده که ما اینو نفهمیم و بخاطر نفت, لهجه, تعصب یا هرچیز دیگه موقتی دین و دنیامون رو بفروشیم. ما بالا بریم پایین بیایم هموطن همدیگه ایم با کلی تاریخ و خاطره از همدیگه و فداکاری برای همدیگه پس اینقدر هیزم به آتش بقیه نریزیم.با امید موفقیت همه ایرانیها از فارس و آذری و کرد لر و بلوچ و عرب و همه ایلها و قومها در آن خاک بزرگ.
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 23:38
Ghooloo - آبادان - ایران
هموطن گرامی، خواهر و برادر من هوشیار باش و به تجزیه طلبی و جدائی دامن مزن که دودش به چشم همه میرود و فارس و ترک و عرب و عجم نمی شناسد! اگر چهار تا تجزیه طلب از سر نادانی و حماقت حرفی زدند شما احترام هموطن ترک و آذری را نگهدار و به آنها توهین مکن! همه را با یک چوب مران و آن فرهنگ غنی ایرانی که گذشت و بزرگواری است را نشان ده و تو مثل او نادان مباش و به هموطن خودت که او هم ایرانی است توهین مکن! هر وقت خواستی به یکی از اقوام این سرزمین کهن چیزی بگوئی به یاد داشته باش که ما همه از یک خانواده هستیم و در یک خانه زندگی میکنیم و دشمنی با هم یعنی نابودی خانه و کاشانه یعنی از بین رفتن اعضای این خانواده! اگر چهارتا بی غیرت بی شرف ترک و آذری بازیچه ی سیاستهای تجزیه طلبی قرار گرفتند و با سیاه کاری و اغتشاش در اذهان عمومی بر طبل جدائی میکوبند تو هموطن نوع ترک و آذری با غیرت و وطن دوستش متن نظرت باشد و به هموطن خود بی احترامی نکن!
‌پنجشنبه 14 آذر 1392 - 22:54
salar67 - تبریز - ایران
یه مدت نبودم این بان فارسا دارن غوغا میکنن مشکل اصلی در حال حاضر اینکه ما نمیخوایم ایرانی باشیم جوکان موکان بهانست یاشاسین ازربایجان جنوبی و شمالی
جمعه 15 آذر 1392 - 00:37
farzad power - لوس انجلس - امریکا
salar67 - تبریز - ایران - پس اسم ایران را از روی کار برت حذف کن. ایران هم نمیخواد که تو ایرانی‌ باشی‌، پس لطف کن با احترام از خاکش برو بیرون. به زبان خودت بنویس و ایران را فراموش کن.
جمعه 15 آذر 1392 - 01:50
perspolisi - سیدنی - استرالیا
aram.01 - کردستان - ایران. دوست عزیز، طرف حرف من کسانی‌ بود که همیشه ندای‌ تجزیهٔ کردستان و آذربایجان ....رو میدادن. مثل همین برزنی که جوابش رو دادم. لطف کن یه بار دیگه کامنت ایشون و جواب من رو بخون. من برای همهٔ ایرانیهایی که اول ایرانی‌ هستن و بعد فارس و کرد و آذری و.. هستن احترام قائلم و دوسشون دارم، ولی‌ از تجزیه طلب‌ها متنفرم.
جمعه 15 آذر 1392 - 04:29
مراد درشوری - ویله - دانمارک
. قهوه ترک در لیست میراث فرهنگی یونسکو ، عجب بابا این قهوه مال ایران هست، یادم میاد همساده ما که فارس بودند یک بار قهوه خورده بودند
جمعه 15 آذر 1392 - 09:07
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران
ghooloo ی مهربان نصیحتهای خوبی کردی من هم میخواهم هموطنان ترکم را نصیحت کنم ترکهای عزیز که میخواهید زیان مادری و فرهنگتان را حفظ کنید بر اثر توهین عده ای پانفارس نادان که شما را آ.ذ.ر.ی مینامند و زیان و فرهنگ ترکی تان را انکار میکنند به تمام فارسها توهین نکنید جرا که انها اغلب مهربان هستند و حق شما میدانند که در برابر تضییع فرهنگتان تلاش کنید اگر 4 تا بیشرف .... برای شما جوک درست کردند ناراحت نشوید چون فقط 4 نفر در ایران این کار را میکنند بقیه هموطنان فارس بسیار مهربان هستند اما نمیدانم چطور این 4 نفر هزاران سایت حاوی جوک را میگردانند؟ ghooloo چان چطور؟
جمعه 15 آذر 1392 - 07:43
iraneshomali - شیکاگو - آمریکا
salar67 - تبریز - ایران - من هم آذری هستم و دوستان آذری زیادی دارم . هیچکدام مثل شما فکر نمی کنند. من هم میگویم یاشاسین آذربایجان واقعی و به امید روزی که آران و شروان (آذربایجان جعلی) و یا به عبارت دیگر ایران شمالی به خاک اصلی بپیوندد. این را هم بدان که حرکات تجزیه طلبانه شما توسط خود ما آذری ها در نطفه خفه خواهد شد اما در عوض میتواند شروع تجزیه آران و شروان توسط تالشی ها - لزگی ها و.... با حمایت ایران (با هر حکومتی) باشد.
جمعه 15 آذر 1392 - 09:01
ariobarzan 22 - ﺗﻬﺮاﻥ - اﻳﺮاﻥ
سالار 67- تبریز. اینهمه مهرباران و گلو و بقیه این آخری کامنت گذاشتن که تجزیه خواهی کور کورانه منطقی نیست تو باز مثل پریدی وسط باز پان فارس و پان ترک کردی?. اقلا برو یه کم سواد یاد بگیر. پان ایرانیست داریم اما پان فارسیست نداریم. نمیدونم اینو از کجات در آوردی بعد هم آذربایجان یکی از اعضای ایرانه ربطی هم به فارس و ترک و بلوچ و .. نداره. تو اگه خیلی ناراحتی که نسبت ممکنه به ایرانی برسه پاشو برو پیش همون الهام علی اف جونت حتما .بلافاصله یه مقرری از پول نفت برات کنار میذاره مثل بقیه .با پوزش از هموطنان عزیز آذری بخصوص دوستان گلم علیرضا و مهدی.
جمعه 15 آذر 1392 - 09:17
Ghooloo - آبادان - ایران
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران_ اگر جنابعالی علاقه شدید به شنیدن فقط جوک داری و فقط حرفهای کسانی را که برایت جوک میسازند را میشنوی و نه دیگران که به ترک و آذری و هموطن خودشان احترام میگذارند، شاید بهتر است به یک پزشک گوش و حلق و بینی یا یک روانکاو مراجعه بفرمایید چون در آخر هر که هر چه بگوید تو یکی همان چیزی را میفهمی که دوست داری بفهمی! زیاد هم شلوغش نکن ما دوستان آذری بسیار داریم که جانشان برای این کشور میرود و بسیار هم از همین جوکها برای ما تعریف میکنند همانطور که ما برای آنها جوک آبادانی میگوییم و هیچ تعصب کورکورانه ای هم به این دور هم بودن ها و شوخی ها نداریم و این یعنی عشق بهم، یعنی بالا بردن تحمل و بردباری و شنیدن چیزهای خوشایند و ناخوشایند در مورد همدیگر!
جمعه 15 آذر 1392 - 15:03
Ghooloo - آبادان - ایران
اسکندر ذوالقرنین - اردبیل - ایران_ همه مثل تو عقل ناقص ندارند که همه چیز را مثل تو سیاه و سفید بینند! ولی تو از آنهایی هستی که کارت از جوک گذشته و به جنون و بیماری کشیده! بنده هم آنقدر نادان نیستم که این بحث شخصی با یک ..مثل تو را تبدیل به بحث قومیتی کنم چون مشکل تو جوک نیست خودت و فهم غلط توست! هر جای دنیا که بروی آسمان همین رنگ است با این طرز فکر و همین.. که هستی خواهی ماند! چون همه میدانند در این مملکت مشکل حکومت قومی به قوم دیگر نیست بلکه مشکل نوع حکومت و استبداد است که ترک و فارس و غیره نمی شناسد! بهش کمی فکر کن! البته اگر چیزی آن بالا برای فکر کردن برایت باقی مانده جز تنفّر و نفرت از هموطن خودت! با عرض پوزش از دگر دوستان
جمعه 15 آذر 1392 - 15:14
farzad power - لوس انجلس - امریکا
درود بر همه هموطنان آذری،کرد،ترک،ارمنی،بلوچ،فارس،لٔر،شمالی،جنوبی،و هر ایرانی‌ و غیر ایرانی‌ ke عاشق و دلسوز ایران است. و مرگ بر جدایی طلبها‌ا.
جمعه 15 آذر 1392 - 16:19
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.