لاهیجی: رئیس پلیس به‌خاطر چرخاندن اوباش در شهر مجرم است

عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر به دویچه وله می‌گوید که چرخاندن "اوباش" در شهر تنها امری خلاف کرامت و حیثیت انسانی نیست، بلکه در چارچوب قوانین کنونی ایران نیز جرم محسوب می‌شود.
 

حسین ساجدی‌نیا رئیس پلیس تهران از دستگیری ۱۷۳ نفر "اراذل و اوباش" خبر داده که میانگین سنی آنها زیر ۲۵ سال است. رئیس پلیس تهران پس از گرداندن این افراد در محله خزانه در جنوب تهران گفته است: «پرونده این افراد به صورت ویژه در مراجع قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و احکام سنگینی نیز برایشان صادر خواهد شد.»


  

عبدالکریم لاهیجی نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق بشر در گفت‌وگو با دویچه وله با اشاره به این‌که هیچ کس حق ندارد حتی محکومان به اعدام را در کوچه و بازار بگرداند، می‌گوید رفتار با این افراد حتی در چارچوب قوانین کنونی ایران نیز جرم است و می‌توان رئیس پلیس تهران را  تنها و تنها به همین دلیل محاکمه و محکوم کرد.
 
در روزهای گذشته دو متهم از چهار متهمی که حدود یک ماه پیش با تهدید چاقو پول و اموال شخصی یک شهروند تهرانی را به سرقت برده بودند نیز به اعدام محکوم شدند. عبدالکریم لاهیجی می‌گوید معلوم نیست که دادگاه این افراد عادلانه برگزار شده باشد.
 
دویچه وله: برای دو نفر از "زورگیران" در تهران که اخیرا فیلم "زورگیری" آنان در شبکه‌های اجتماعی پخش شده بود، حکم اعدام صادر شده است. مقامات قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی استدلال می‌کنند که رسیدگی سریع به این پرونده و صدور حکم اعدام در این موارد باعث ایجاد امنیت و آرامش در جامعه خواهد شد. شما در این‌باره چه فکر می‌کنید؟ آیا همین‌طور است؟
 
عبدالکریم لاهیجی: نخست این که هیچ ارتباطی بین مجازات، به‌ویژه اعدام با تامین امنیت و آرامش عمومی وجود ندارد، نه در ایران و نه در هیچ جای دیگر دنیا. علل و عوامل نبودن امنیت و آرامش را باید از دیدگاه‌های مختلف از جمله از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مورد بررسی قرار داد و تا زمانی که با این عوامل مبارزه نشود، مسلم است که در هیچ جامعه‌ای امنیت و آرامش برقرار نمی‌شود.
 
 به‌ویژه این که در ایران مقامات انتظامی، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و شبکه‌های امنیتی خودشان منشأ نبود امنیت و آرامش هستند. به طور کلی وقتی شما سیر مجازات اعدام و مجازات‌های سنگین را طی سه دهه گذشته در ایران ملاحظه می‌کنید، می‌بینید که روز به روز بر میزان مجازات‌ها، چه مجازات‌ها و حبس‌های سنگین و چه اعدام، افزایش یافته و روز به روز هم درجه جرم و جنایت و ناامنی و عدم امنیت در جامعه بیشتر شده است.
 
از طرف دیگر به سرعت عمل کردن، نشان این نیست که موازین حقوقی، که در یک محاکمه‌ عادلانه باید باشد، رعایت شود. ما نمی‌دانیم که آیا متهمان در این محاکمه اخیر، حق دفاع داشته‌اند، وکیل داشته‌اند، محاکمه علنی بوده، حق تجدیدنظر برای‌شان وجود دارد یا ندارد، یعنی همان حداقل‌هایی که یک محاکمه‌‌ عادلانه باید داشته باشد. دوم این که ما نمی‌دانیم بر اساس چه قانونی این احکام اعدام صادر شده است. می‌دانید که یک مفاهیم کلی را مورد استفاده قرار می‌دهند، مثل محاربه و می‌توانند درباره‌ هر کسی یک چنین اتهامی را بزنند و بعد هم حکم اعدام صادر کنند.


 
قاضی صلواتی در دادگاه متهمان پرونده "زورگیری" اخیر، دو نفر از آنان را به اعدام محکوم کرده است


 
در حالی که مثلا برای جرایم اقتصادی و اختلاس حتی هویت این افراد در جریان دادگاه فاش نمی‌شود، ولی برای برخی جرایم مثل مواد مخدر به‌راحتی حکم اعدام صادر می‌شود. فکر می‌کنید این مکانیزم متناقض چه تبعاتی برای جامعه دارد؟ گزینشی عمل کردن قضات و قوه قضاییه چه پیامی به جامعه می‌دهد؟
 
پیامش برای جامعه این است که در ایران سیاست یک بام و دو هواست، سیاست تبعیض حقوقی‌ست. تبعیض حقوقی بین زن و مرد، تبعیض حقوقی بین مسلمان و غیرمسلمان، تبعیض حقوقی بین طرفداران حکومت و غیرطرفداران حکومت، تبعیض حقوقی بین روحانی و غیر روحانی. در عمل هم مردم می‌بینند که دادگستری و قوه قضاییه هم که باید مرجع رسیدگی به شکایات مردم باشد، مرجع دادخواهی باشد، متاسفانه سیاست تبعیض اعمال و اجرا می‌شود و به این اعتبار امید و انتظار مردم به تمام معنا از قوه قضاییه سلب می‌شود. متاسفانه مردم خودشان را در جامعه‌ای احساس می‌کنند که دیگر هیچ مرجع تظلم و هیچ مرجع دادخواهی وجود ندارد، برای این که دادگستری هم در اختیار حکومت و در اختیار نهادهای قدرت است.
 
هفته‌ی گذشته بیش از ۱۷۰ نفر که پلیس ایران آنها را "اراذل و اوباش" می‌خواند، پس از دستگیری در تهران، سوار بر یک تریلی چرخانده شدند. رئیس پلیس تهران گفته است: «پرونده این افراد به صورت ویژه در مراجع قضایی بررسی می‌شود و در نتیجه آن احکام سنگینی هم برای‌شان صادر خواهد شد». از لحاظ قانونی چطور ممکن است وقتی هنوز به پرونده‌ی این افراد رسیدگی نشده، اول در شهر چرخانده می‌شوند و بعد رئیس پلیس صدور احکام سنگین برای این افراد را پیش‌بینی می‌کند؟
 
 

 

عبدالکریم لاهیجی (نفر سمت چپ)، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جوامع حقوق‌بشر

 

همین رفتار نشانه آن است که در ایران قانون نیست. در ایران دادگستری نیست. در ایران تنها و تنها خودسری‌ست و منشا و مرجع خودسری‌ها هم از نیروهای امنیتی‌ و انتظامی سرچشمه می‌گیرد. نخست این‌که نه رئیس پلیس و نه هیچ مرجع دیگری حق توهین و عمل خلاف کرامت و شان انسانی را ندارد. حتی اگر کسی هم محکوم به شدیدترین مجازات شود، حتی اگر محکوم به اعدام شود، حق ندارند که او را بیاورند به کوچه و بازار و سوار اتومبیل کنند و به نظاره بگذارند. چرا حق ندارند؟ برای این‌که او محکوم به مجازاتی شده است. مجازاتش این نیست که او را در کوچه و خیابان بگردانند و هم از او سلب آبرو کنند و هم از خانواده‌ی او سلب آبرو کنند.
 
توجه کنید پدر، مادر، خواهر و برادر، زن و فرزندان یک چنین اشخاصی دیگر چطور می‌توانند در آن جامعه سر بلند کنند؟ دوم این‌که تنها مرجعی که می‌تواند بر مجرمیت کسی و ازجمله چنین اتهاماتی که تازگی‌ها هم مد شده حکم صادر کند، دادگستری‌ست و آن هم به موجب حکم قطعی.
 
بنابراین نه تنها رئیس پلیس، حتی دادستان حق ندارد چنین اعمالی انجام دهد. این اعمال نه فقط با موازین حقوق بشر، با موازین حقوقی سازگاری ندارد، بلکه جرم است. یعنی می‌شود رئیس پلیس تهران را  تنها و تنها به خاطر یک چنین اتهامی محاکمه و محکوم کرد.
 
برای این که عملی خلاف کرامت و حیثیت یک انسان انجام گرفته است. یعنی اینها از مصادیق مشخص توهین است و توهین هم جرم است. هرچند که ممکن است این اشخاص مرتکب جرمی شده باشند. تنها و تنها دادگاه است که باید به این اتهام رسیدگی کند و تا زمانی که آن‌ها به حکم قطعی محکوم نشده‌اند، براساس اصل برائت که در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم ماده‌ای را به خودش اختصاص داده، بی‌گناه هستند. بنابراین با انسان‌هایی که بی‌گناه تلقی می‌شوند، نمی‌شود به این صورت رفتار کرد. این رفتار در چارچوب قوانین کنونی ایران جرم است.

رأی دهید
mohammad.avaz - تهران - ایران
والله کجا‌ی کار ایران مثل عدم بود که این دومیش باشه
جمعه 22 دي 1391 - 20:49
Atabay2021 - خوی - ایران
از کی تا حالا حیوانات در شمایل انسان یعنی همین آقایان اراذل و اوباش صاحب کرامت و حیثیت انسانی شده اند اگر این رقم را داشتند که مثل بقیه آدم ها با شرافت زندگی می کردند. اگر دزدها و متجاوزان صاحب کرامت و حیثیت انسانی هستند لابد بقیه انسانها که با عرق جبین نان در می آورند و آبرومندانه زندگی خود و خانواده شان را می چرخانند فاقد کرامت و حیثیت انسانی هستند!
جمعه 22 دي 1391 - 21:35
m_reza1 - زونهوون - بلژیک
جناب آقای لاهیجی هر وقت شما هم در ایران تشریف داشتین و خود و خانوادتون توسط اوباش مورد حتک حرمت و یا ضرب و شتم قرار گرفت اونوقت می تونی ازشون دفاع کنی، شما نشستی اونور دنیا و داری کلمات بشر دوستانه از خودت در می کنی، بهتره که نظرتون رو برای خودتون نگه دارین
جمعه 22 دي 1391 - 21:44
donald - هاسلت - بلزیک
در تنها موردی که با رژیم آخوندی موافق هستم همین مورد است آین اراذل اوباش بد تر از اینها حقشون هست
جمعه 22 دي 1391 - 21:58
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
mohammad.avaz - تهران - ایران / دوست گرامی شما از قرار معلوم در تهران هستید و ظاهرا به نوشتن فارسی هم تسلط دارید ولی در کامنتی که گذاشته اید لغت آدم را بصورت عدم نوشته اید! منظورتان از عدم چیست؟
جمعه 22 دي 1391 - 22:23
amo-mohsen - بوگوتا - کلمبیا
کار خوبی بوده.آقای لاهیجی جون هرکی دوسداری رو این مورد کلید نکن که اینیکی کارشون هیج جای بحث نداره.خوب میکنن
جمعه 22 دي 1391 - 22:04
ekman - شیراز - ‫ایران
با تمام گفته های این آقا موافق نیستم.در موثر بودن جامعه و حکومت در بروز خشونت و بزه کاری شکی نیست،اما اینکه چندتا انگل که مخلّ جامعه هستند را چرا در خیابان گردانده اند از اون حرف های مسخره است و مثل این است که این آقا یخ را با چنگال میل کنند.این اشخاص نه شخصیت دارند و نه آبرو که بعلت چرخاندن در خیابان ریخته شود و کرامت انسانی زیر سئوال برود.ایکاش این آقا در خیابان با این ارازل روبرو شود و صابون آنها به تنش بخورد،آنوقت ببینیم بازهم از کرامت انسانی صحبت خواهد کرد .خود حکومت مقصر اصلی است،شکی نیست،گرانی و فقر بیداد میکند و فشارش روی گُرده اکثر مردم افتاده،آیا همه مردم ایجاد رعب و وحشت کرده اند و ضعیف تر از خودشان را له کرده اند؟این آقا فقط خواسته اظهار وجود کند که نگویند گنگ است و در مورد خقوق بشر صحبت نکرد.
جمعه 22 دي 1391 - 22:04
khodi2140 - نیشابور - ایران
اول باید ببینید که چرا اینقدر به قول حکومت ارازل و اوباش زیاد شدن ؟. به نظر شما واقعا تو ایران مسئله اقتصادی حل هست و همه از سر سیری میرن دست به جرم و جنایت میزنند ؟ یه سر به شما پیشنهاد میکنم یه سر یه سایت پرداخت سهام عدالت بزنید بعد متوجه میشید. تو سایت نوشته 50 میلیون نفر سهام عدالت دریافت می کنند در قسمتی دیگه میگه که این سهام به افراد دهک شش تعلق میگیره که از نظر مالی ضعیف هستند . خب این اماری هست که خود حکومت داره میگه . یعنی چی ؟ یعنی اینکه به اصطلاح حرف همونا از 75 میلیون نفر تو ایران 50 میلیون نفرش از نظر اقتصادی واقعا ضعیف هستند که منم باز به همین آمار شک دارم . پس حالا حق بدید به جونایی که متوسط سنشون زیر 25 سال هست و کار درست و حسابی ندارن دست به این جرم و جنایت ها بزنن
جمعه 22 دي 1391 - 23:13
faghat zartosht - شیراز - ایران
فضول میرزا-استکهلم-سوئد منظور این بابا همون آدم بود حالا شما ببخشش!!!منم با نظر دو دوستان از بلژیک کاملا موافقم.حق همه این اراذل اعدامه.حیف نون و آب و اکسیژن که این آشغالا مصرف کنن.باید همشونو بریزن وسط دریا تو عمیقترین قسمتش.
جمعه 22 دي 1391 - 23:22
alimoradi - بیرمینگهام - انگلستان
Khodi2140 باهات موافقم. مریض رو درمان و راه بیمارى رو باید پیدا و علاج کرد. اعدام تا کى؟. اینجا در انگلستان هم این داستان هست اما راه مقابله با اونها بى نهایت متفاوت است. انگلستان بى کارى هست اما أبداً بى خانمانى و گرسنگی نیست. اینها تا این حد جلویه این مشکل رو گرفتن و اجازه رشد رو ندادن، اما در سرزمینها یی مثل ما این موضل از بدو تولد ..... بوده و هست. امیدوارم این موضل با کار شناسی حل شود. امین
شنبه 23 دي 1391 - 03:41
ali001 - اتاوا - کانادا
اگه زنو بچه خودتم خفت میکردن همینو میگفتی اقای لاهیجی؟
شنبه 23 دي 1391 - 06:33
مهرداد2538 - تهران - ایران
آقای لاهیجی حتماً می خواهند ایرانیها هم مثل نروژی ها عمل کنند که اگر یک نفر زد و 78 نفر رابه قتل رساند فقط به 20 سال زندان محکوم بشود. بعد هم اعتراض کند که چرا هر روز صبح در زندان به من قهوه که می دهند به اندازه کافی داغ نیست.!
شنبه 23 دي 1391 - 07:32
boomfang - آبادان - ایران
آقای لاهیجی اگه یکی از این ارازل دخترت رو هتک حرمت کرده بود همینو میگفتی!؟ بابا شما توصیه کنید که اشتغال زایی کنن چون جونی که بیکاره هزار تا فکر ناجور میاد تو کلش و کنار مساجدشون یه چندتا خانه عفاف هم بزن واسه تخلیه اسپرم مازاد جونا
شنبه 23 دي 1391 - 05:39
پریستوک - تهران - ایران
من هم ت.و تهران زندگی می کنم و صابون این اراذل او باش هم کما بیش به تنم خورده ولی ۱. شما ازکجا این قد مطمئن هستید این افراد واقعا اراذل و اوباش بودن. به صرف خالکوبی بدنشون! ۲.واقعا که شما لایق همچین حکومتی هستید چون بر فرضم که اینا اراذل اوباش باشنکه ااگر امیدی هم به اصلاح اینا باشه با این حرکت نیرو انتظامی دیگه معلومه .. ۳. تو این حکومت عادل اسلامی که پول نفت اومده سر سفره مردم این همه اراذل اوباش از کجا اومدن۴. مسوولینن این هممملکت باید به اشد مجازات برسن که به جای اموزش و سرمایه گذاریرو جوونا این همه اراذل اوباش تولید کردن
شنبه 23 دي 1391 - 06:45
mastaneh69 - تهران - ایران
این اقدامات نشان از تدارکات برای برخورد با معترضین انتخابات 92 است. یادمان نرود که در سال 88 همین ارازل و اوباش را سازماندهی کرده و در برابر معترضین قرار دادند.
شنبه 23 دي 1391 - 11:57
kasra persia - لندن - انگلیس
عزیزان بایست که با انصاف بود .اینها همه فرزندان این مرز و بومند ،خوب اگه دوست دارید که اونهارو اعدام کنید خوب بکنید لا اقلّ بعد از مرگ اینها تحقیق کنید که اینها دارای چه خانواده ،اجتماع ، و ....بودند .وظیفه دولتمردان در هر اجتماع چیست آیا بایستی برای رفاه هرچه بیشتر آن اجتماع تلاش کرده و راه حل ارائه دهند و یأ تمام تلاششان برای حفظ قدرت و تاراج ثروتهای ملی برای آقازادهها و همهٔ بیگانگان .....عزیزان فساد حکومت فساد اجتماع را در پی‌ خواهد داشت و با کامل تاسف هیچکدام از این فاسدین جواب گویی هیچ محکمه یی نیستند.
شنبه 23 دي 1391 - 11:03
arsham 667 - کپنهاک - دانمارک
تا وقتی‌ شما مردم دهان بین ظاهر بین تو ایران چشاتون به واقعیت وا‌ نشه خودتونم بزودی همین جمهرری کثیف لخت میکنه میچرخونه وسطه خیابون البته همین الانم شماها خفت شودین خودتون خبر ندارین باین تعرض فکرا ..فکر کردین همه اینا مجرمان ، ۲تا خالکوبی جرمه؟؟،کاری به چنتا آدم کثیف لاشون ندارم، ولی‌ همه این کارا اینه که نتوق شماهارو نزدیک انتخابات بکشن ،..یاد گرفتین فقط تا یچی می‌شه طرفو بکشنو شمام باه باه چه چه کنین واسه همینه که روزگارتون مس روزگار سیاه پوستاس تو ۲۰۰ ساله پیش.. یذره فهمو غیرتو .اطلاعات به خدا خوب چیزی واسه شما مجیز گوی جمهوری اسلامی
شنبه 23 دي 1391 - 14:04
Henna - ونکوور - کانادا
این کار پلیس چه نفعی برا مردم داره، جز اینکه اون افراد جری تر شده و بد تر میشن ،، این بدترین راهی که دولت انجام میده،، خدایا خودت کاری کن تا این نظام با کارای احمقانه ش نجات پیدا کنیم ،، از خجالت و ناراحتی‌ از این کار شرم آور پلیس نمیدونم چه بگم،،،
شنبه 23 دي 1391 - 20:55
mohfaza - تهران - ایران
همین مانده که از آن سر دنیا از اراذل و اوباش دفاع کنند یکی نیست بگه به توچه مربوط راحت نشستی از اراذل و اوباش دفاع میکنی که طرفدارت بشن بعد هم می ری سروقت معتادها لابد آنها هم میشن سناتور اگه امکانات باشه . بشین سرجات حرفها مزخرف تحویل مردم نده
یکشنبه 24 دي 1391 - 09:59
13431329 - درود - ایران
باسلام خدمت هرچی ایرانی فراری ازوطن که رفتندجاخوش کردنددر فرنگ... مشغولند. می خواستم بگم دراین مملکت 10میلیون آدم زندگی می کنند مگه بناست همه علامه دهد ویا پرفسور؟ لاهیجی بشند . درهرجامعه ای ازهرنوع قشر باتفکر خاص وجود دارد یکی دزد] یکی چاقوکش می شه و.. به قول اون عزیزی که تو کامینتش گفته بایدعلت یابی بشه منم همینو قبول دارم. بنده به عنوان یک دانشجوی ارشدحقوق درخیلی ازمباحث جزائی به خصوص درجرم شناسی که تحقیق کردم چندین عامل بوده یکسری ازافراد ازداشتن زیادفاسدمی شوندکه به حدی می رسندکه سرازارازل واوباش ویا حتی معتاد به بدترین نوع آن می شوندیکسری ازفرزندان نامشروع بروز می کنند چون درجامعه احساس حقارت می کنندیکسری ارفقر بوده که برای رسیدن به پول دچارمی شوند یکسری هم خانواده عامل است. زندگی اکثرارازا واوباشهایی را که بررسی می کنید می بینید اکثرا بی سواد ودارای ناراحتی های روحی وروانی وسادیسم هستند حالا یکی کامینت گذاشته می گه اینها مربوط به انتخالات است وخاک .. با این استدلالت.
یکشنبه 24 دي 1391 - 14:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.